Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarte strømleverandører og løsninger


Anbefalte innlegg

I går la jeg om Tibber Pulse til lokal MQTT broker og det jeg får fra den er dette:

image.png.7b90a1c4a08a0848c2f9eb9b2d5e8af1.png

 

I tillegg kommer en statusmelding hvert 2. minutt som ser slik ut:

Sitat

{"status":{"rssi":-48,"ch":1,"ssid":"mySSID","usbV":"2.03","Vin":"26.75","Vcap":"4.46","Vbck":"4.56","Build":"1.1.13","Hw":"F","bssid":"0c80631ecde6","ID":"40f5207fb7bc","Uptime":60960,"mqttcon":0,"pubcnt":60,"rxcnt":60,"wificon":0,"wififail":0,"bits":68,"cSet":100,"Ic":0.00,"crcerr":0,"cAx":1.102698,"cB":16,"heap":211728,"baud":2400,"meter":"Kaifa","ntc":26.08,"s/w":0.000,"ct":0,"dtims":1163}}

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 timer siden):

I går la jeg om Tibber Pulse til lokal MQTT broker og det jeg får fra den er dette:

image.png.7b90a1c4a08a0848c2f9eb9b2d5e8af1.png

 

I tillegg kommer en statusmelding hvert 2. minutt som ser slik ut:

 

 

Du har noen feile units i den listen, her er oversikten :)

image.png.d8886af6b5d355b9a2a086648e0df2cc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobile26 skrev (23 timer siden):

Hva er det egentlig man mister hvis man bruker Pulse hos en annen leverandør enn Tibber? Eller hva får man?

Fra Tek.no sin test av Tibber Pulse:
"Pulse fungerer helt fint uansett hvem du kjøper strøm av, men Tibber-kunder får noe ekstra. Det ene er historikk. I appen kan du se forbruket akkurat nå og noen minutter bakover i tid, mens de med Tibber-abonnement også kan bla seg lenger bakover – time for time, dag for dag og uke for uke om ønskelig.

Andre må finne dette på alternative måter, om da ikke strømleverandøren tilbyr en tilfredsstillende løsning.

Vi har kun brukt Tibber Pulse i «gniermodus», altså uten abonnement, men de som er kunder (og evt. elbil) vil altså kunne få analyser som sier noe om hva som bruker mest strøm. Hvor nøyaktige analysene er kan vi dog ikke uttale oss om.

Det andre er at kunder også får se den faktiske strømkostnaden, altså hvor mye strømforbruket ditt har kostet deg hittil i dag. Samtidig får ikke-kunder fremdeles vite dagens forbruk. Men hvor mye det er i kroner og øre må man i så fall regne ut selv.

Det tredje du går glipp av, er analyser av forbruket som sier noe om hvor mye som går med til dingser som ting som alltid er på, hvor mye som går til oppvarming og hvor mye som går til slikt som belysning og matlaging. Kort sagt kan du enklere se hva som trekker mest strøm.

Eller rettere sagt, du kan se hva Tibber tror trekker mest strøm. For disse analysene bruker nemlig Tibber en form for maskinlæring som kverner forbruket, data fra appen og mikser inn andre faktorer som utendørs temperatur. Sånn sett vil det neppe være en ett hundre prosent nøyaktig analyse.

En annen fordel med å være Tibber-kunde er at man får kjøpt Pulse til lavere pris enn andre."

Hele artikkelen finner du her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Så kom det epost fra Tibber om at de setter opp prisen på påslag med 50% og månedsprisen øker med 25%

Jeg vurderer Vibb. Jeg mister tilgang til noe som jeg får hos Tibber, men det er ikke viktig og heller ingenting jeg ikke kan regne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobile26 skrev (4 minutter siden):

... som betyr ca kr. 28.- ekstra pr. mnd ved et forbruk på 16.000 kw. Jeg overlever...


Det er bare måten en presenterer tall på. 28,- kroner ekstra i forhold til Tibber sin gamle pris er lite.

I forhold til Vibb så koster Tibber 12000,- mer i løpet av ti år for meg. Eller 3600,- i den perioden Vibb garanterer prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobile26 skrev (32 minutter siden):

Ja, og på 100 år kan man legge på en null til. Har full forståelse for at Tibber også har økte kostnader som resten av samfunnet.  Men fint med alternativer, og fritt valg...

I motsetning til deg så presenterer jeg realistiske tall. En avtaletid fra 3 til 10 år er sannsynligvis innenfor det normale for de fleste. 100 år eller 1 mnd er bare nevnt for å se vekk hva kostnaden faktisk er. Men som du skriver, en velger selv hva en betaler for. Hvis du har forståelse for at Tibber må tjene mer enn Vibb eller at Tibber driver forretningen sin med større utgifter, så er det helt greit for meg. Men du trenger ikke latterliggjøre at det koster 3600,- mer for meg å fortsette med Tibber de neste 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt oppgitt over de som bruker usikre framtidstall over urealistiske tidsperspektiv for å forsterke argumentasjoner.

 

Innenfor 3 år er mulighetene for treff atskillig høyere enn 10 år.  Lykke til.

Endret av Mobile26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, stigvi said:

Jeg vurderer Vibb. Jeg mister tilgang til noe som jeg får hos Tibber, men det er ikke viktig og heller ingenting jeg ikke kan regne ut selv.

Man kan rekonfigurere Pulse til å sende data til Vibb som tar 9 kr/mnd for dette. Men de har visstnok ikke et åpent API så du får tilgang på dine data

Er et åpent spørsmål hvor lenge Å Energi skal kryssubsidiere Vibb, de tjener jo ikke penger når majoriteten av kundene betaler 0 øre påslag og 0 kr/mnd
Med tre års prisgaranti så kan man roughly si de har cost to acquire på 3 år *(20 kr/mnd CTS * 12 + 2 øre/kWh*15000 kWh) = 1620 kr som er litt stivt? De har vel hatt vervekostnader også?

Har man "full pakke" så er det 39 (app) + 9 (Pulse) + 9 (smart oppvarming) = 57 kr/mnd 

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (33 minutter siden):

Man kan rekonfigurere Pulse til å sende data til Vibb som tar 9 kr/mnd for dette. Men de har visstnok ikke et åpent API så du får tilgang på dine data

Er et åpent spørsmål hvor lenge Å Energi skal kryssubsidiere Vibb, de tjener jo ikke penger når majoriteten av kundene betaler 0 øre påslag og 0 kr/mnd
Med tre års prisgaranti så kan man roughly si de har cost to acquire på 3 år *(20 kr/mnd CTS * 12 + 2 øre/kWh*15000 kWh) = 1620 kr som er litt stivt? De har vel hatt vervekostnader også?

Har man "full pakke" så er det 39 (app) + 9 (Pulse) + 9 (smart oppvarming) = 57 kr/mnd 

Jeg bruker amsleser så jeg får sanntidsdata derifra. Historikk kan jeg hente hos Elhub og netteier. Dette har jeg også importert i Home Assistant så det er lett tilgjengelig. Så da er det fryktelig lite jeg brukte av Tibber sine tjenester som jeg betalte 39 pr mnd for og som nå øker til 49. Jeg kunne fortsatt med Tibber hvis de hadde noe som ga meg en merverdi, men det virker som om de satser på de som vil ha det aller enkleste og synes det er greit at noen andre styrer lading av bil og varme i hus. Med de nye prisene ender jeg opp med å betale 1200 i året for noe jeg ikke bruker. Så jeg skiftet til Vibb og så får vi se etter tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten notis når det er diskusjon rundt tibber; ikke glem prisgarantien på elbillading da: garantert 20% billigere lading.
Joda, mye kan styres selv etter rimeligere timer på døgnet, men hos meg utgjør dette ca 60 kr ut fra gjennomsnittspris på 0,85øre/kWh og 350kWh, har også to elbiler så hos meg dobles denne summen.

Jeg har ikke fått med meg andre som tilbyr dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Vibb siden Tibber begynte med forhåndsfakturering. Når prisgarantien til Vibb en gang går ut, er det nok bare et spørsmål om tid før de legger om prismodellen sin.

 

<rant>

Når den tid kommer at et strømfaktureringsselskap skal tjene penger på meg igjen, vurderer jeg å gå tilbake til Lyse, sånn at de hundrelappene det er snakk om i året i prinsippet går tilbake til fellesskapet (eierkommunene). Kanskje jeg til og med kan si opp hele strømavtalen og heller betale straffetakst (6,25 øre/kWh, ser ingen månedsgebyr) direkte til Lnett? Ulempen er at jeg er allergisk mot kommunikasjonssjefen til Lyse-konsernet...

</rant>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (19 minutter siden):

Jeg har hatt Vibb siden Tibber begynte med forhåndsfakturering. Når prisgarantien til Vibb en gang går ut, er det nok bare et spørsmål om tid før de legger om prismodellen sin.

 

<rant>

Når den tid kommer at et strømfaktureringsselskap skal tjene penger på meg igjen, vurderer jeg å gå tilbake til Lyse, sånn at de hundrelappene det er snakk om i året i prinsippet går tilbake til fellesskapet (eierkommunene). Kanskje jeg til og med kan si opp hele strømavtalen og heller betale straffetakst (6,25 øre/kWh, ser ingen månedsgebyr) direkte til Lnett? Ulempen er at jeg er allergisk mot kommunikasjonssjefen til Lyse-konsernet...

</rant>

Prisen for straffetakst er regulert av NVE kun i de 6 første ukene. Fra og med 7. uke kan Lnett sette opp prisen til hva de selv vil. Fint hvis det er 6,25 øre, men det er ikke slik i Klepp hos KE Nett.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (27 minutter siden):

<rant>

Når den tid kommer at et strømfaktureringsselskap skal tjene penger på meg igjen, vurderer jeg å gå tilbake til Lyse, sånn at de hundrelappene det er snakk om i året i prinsippet går tilbake til fellesskapet (eierkommunene). Kanskje jeg til og med kan si opp hele strømavtalen og heller betale straffetakst (6,25 øre/kWh, ser ingen månedsgebyr) direkte til Lnett? Ulempen er at jeg er allergisk mot kommunikasjonssjefen til Lyse-konsernet...

</rant>

 

Allergier skal man ta alvorlig, men det finnes medisiner. Allergier som skyldes kommunikasjonssjefer får neppe medisiner på blå resept, så her påløper det nok ytterligere kostnader som du også må ta med i regnestykket. Og de er ikke billige.  

Endret av Mobile26
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.