Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny PlugIn- PowerControl for forenklet prisstyring av strømforbruk


ottob

Anbefalte innlegg

Join skrev (12 timer siden):

Hei igjen. 🙂

Eg fann ut av det. 

Eg klarte skrive over ini-fila då eg la inn nye versjonen, må sette opp på ny. 🙂

Hei igjen. 🙂

 

Då ser alt ut til å fungere igjen.

 

timeestimat ligg nær tibber sitt estimat i appen, også forbruk inneværende time ser riktig ut. 🙂

 

Tusen takk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (1 time siden):

@Join  Fint du fant ut av det. Du får bare melde fra om det er noen rusk.

Jess. 🙂 40-60 feil..

 

Forøvrig plan for aktivering av varmekilder via HS:

 

Eg måtte lage til ON/OFF status/control device på DevMax1 device etc, for å få til å velge ON/OFF funksjon i regler. Sikkert grunna manglende kunnskap om HomeSeer. 

Screenshot_20230705-152051_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Join Skulle ikke være nødvendig å lage noen device i tillegg til den som PowerControl lager? Når du lager event i HS så søk på device name om du ikke ser den.

 

Og så trenger du kun en IF. Altså ikke noen test på "changes" .
Dvs, IF DevMax1 has a value equal to ON  AND "Anbefaling Varmtvann.." has a value equal to ON.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har logget data fra Tibber, og ser ingen feil der.
Feilmelding kom hver time til å begynne med, men kommer mer sporadisk nå.
Noen ganger kommer denne det to meldinger, og noen ganger kommer bare denne:
image.thumb.png.990d66f76c0c4e88a188208751820320.png

 

 Det er og noe rart med beregninger av strømforbruk.


image.thumb.png.3b5e7aaf00b19411c143d3ebdd9e819b.png

 

"Total prev.hour" viser oftest 0 og "today max"/"month max" viser og ofte feil, 0.01 KWh som her. 
Tibber appen viser rundt 4KWh max strømforbruk klokka 06:00 denne morgenen.
Har disabled denne funksjonen inntil videre.
 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Olex

Beklager sen oppdatering. Har vært ute å reist lenge og det hadde hopet seg litt opp.
Problemet er antagelig at PowerLimit under Power i Config er 0 eller har en lav verdi. (forventet maks forbruk pr time i kWh). Dessverre glemt og dokumentere det.

Men denne testen er unødvendig så jeg har fjernet den i neste versjon.

Kommer snart en ny versjon med den nye strømstøtten. Har forbedret dokumentasjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det releaset en ny versjon, V3.0 som bruker ny strømstøttemodell. 
Det er også noen andre forbedringer. Viktigst er at det er blitt lettere å sette opp devicer.
Du kan nå velge vilken funksjon du vil ha, feks ON_LowPrice, så begrenser dette hvor mange parametere du behøver å forholde deg til (Det har blitt i overkant mange)

Kobling til effektlesing fra HS/TibberSeer er også endret så du må kanskje endre oppsett for dette. Forhåpentlig virker det bedre nå, men jeg har ikke mulighet for å teste dette annet enn ved simulering. Meld fra om rusk.

 

image.png.521a65e4db625d79e29476be304e287e.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snek seg inn en liten bug som gjør at priser uten strømstøtte ikke blir flyttet over til neste dag etter midnatt. Dette har ingen praktisk betydning, men det har kommet en oppdatering.

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Entso e priser for tiden. Tror grunnen er denne. Virker som det tar lenger tid.

Please be informed the Transparency Platform will be under scheduled maintenance on 05.12.2023 at 09:00 CET for a duration of 1 hours. During this time data will not be sent to Subscribers receving data via ECP Subscription channel.

https://newtransparency.entsoe.eu/news

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (58 minutter siden):

Ingen Entso e priser for tiden. Tror grunnen er denne. Virker som det tar lenger tid.

Please be informed the Transparency Platform will be under scheduled maintenance on 05.12.2023 at 09:00 CET for a duration of 1 hours. During this time data will not be sent to Subscribers receving data via ECP Subscription channel.

https://newtransparency.entsoe.eu/news



Jeg får opp denne meldingen: "Selected view cannot be displayed with incomplete data.
Values for some time intervals are not available."
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show?name=&defaultValue=false&viewType=GRAPH&areaType=BZN&atch=false&dateTime.dateTime=05.12.2023+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNO-0--------C!BZN|10YNO-2--------T&resolution.values=PT15M&resolution.values=PT30M&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Dette skjer innimellom og hver gang det har skjedd tidligere så er det ikke stort å gjøre før nye priser for nye dager tikker inn og 5. desember forsvinner ut og blir historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei @ottob 🙂

Eg har ikkje fått anledning til å sette meg ned på lenge med PowerControl, så tenkte legge inn siste versjon. 

Har posisjon plugins er plassert endra seg? Eg er ikkje kar om å finne riktig mappe for plassering av .exe fila.

I tillegg fikk eg til å skrive over config fila mi, så fikk litt ekstra jobb der, når pluginet skal i gang igjen.. 

Med venleg helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (11 timer siden):

Hei @ottob 🙂

Eg har ikkje fått anledning til å sette meg ned på lenge med PowerControl, så tenkte legge inn siste versjon. 

Har posisjon plugins er plassert endra seg? Eg er ikkje kar om å finne riktig mappe for plassering av .exe fila.

I tillegg fikk eg til å skrive over config fila mi, så fikk litt ekstra jobb der, når pluginet skal i gang igjen.. 

Med venleg helsing

Hei

Nei, ingen endringer. exe filer må ligge i hovedkatalog HomeSeerHS4 (eller 3). NB det er en bug som gjør at pris medstrømstøtte blir feil når prisen er under 70 øre. Ike av vesentlig betydning og jeg har fikset det, men ikke releaset enda. Kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (3 minutter siden):

Hei

Nei, ingen endringer. exe filer må ligge i hovedkatalog HomeSeerHS4 (eller 3). NB det er en bug som gjør at pris medstrømstøtte blir feil når prisen er under 70 øre. Ike av vesentlig betydning og jeg har fikset det, men ikke releaset enda. Kommer snart.

Takk for svar. 

 

Grunnen eg spør er at alle andre plugin ikkje ligg der no etter eg reinstallerte, og dei fungerer. 

Eg får ikkje PowerControl til å dukke opp i Plugin manageren as of now.. 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. 

 

Grunnen eg spør er at alle andre plugin ikkje ligg der no etter eg reinstallerte, og dei fungerer. 

Eg får ikkje PowerControl til å dukke opp i Plugin manageren as of now.. 

 

Mvh

Det høres rart ut. Kjører du HS4? Og hvor ligger plugins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du sei

ottob skrev (6 minutter siden):

Det høres rart ut. Kjører du HS4? Og hvor ligger plugins?

Kjører HS4pro på Windows 10pro.

 

Har ikkje funne plugins. Har forøvrig kjørt HS som service i lengre tid.

 

Full formatering og reinstall for ca 1,5mnd sidan.

 

🙂

20240402_114609.jpg

20240402_114713.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Join Tviler på om det vil virke uten exe filer. Har aldri sett noe om at de skal ligge andre steder, men ser ikke bort fra at det er mulig. Har du prøvd å søke? Sjekket filtere i filebrowser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Release V3.0.0.2 06.04.2024

 

Bugfix: Tooltip help tekst for Device setup manglet.

Bugfix: Strømstøtte priser blir feil når pris er under grense- 73 øre.

Nytt: La til timespan for når Max priser er lov å slå av. Dvs, innenfor dette tidsrommet blir ikke device slått av.

 

Dynamisk oppdatering av Charts. Tekst nederst som viser øyeblikkets strømpris, forbruk og total for timen. Oppdateres en gang i minuttet. Chart som viser pris og forbruk oppdateres en gang i timen. Kjekt å henge på veggen for å følge med.

Ny parameter under Config- Chart & Log «Chart Font Size». Her kan du sette font på Chart for å lette lesing. Default= 12

 

image.jpeg.76b11478de800eb9f5fd683d372129c4.jpeg

 

Endret av ottob
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.