Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Har montert en enkel dørbryter fra biltema inne i låskassa som er i dørkarmen der låspinne slår inn

Når døren er låst trykker den bryter slik at signalet brytes, når den er ulåst kobler bryteren signalet igjennom.
Dette kobles inn på valgfri ønsket PIO utstyr (RPI/esp8266) som snakker med HA-sentralen.

 

Mulig løsning i kombinasjon med denne låsen?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk IDlock, som er koblet til hjemmeautomasjonen via z-wave og HomeSeer. IDlock fungerer greit nok, men jeg sliter litt med at de ikke alltid låses slik de skal. Begge to er ganske følsomme for "riktig" bruk. Døren må klikkes igjen, men noen insisterer på å holde dørklinken nede når de lukker døren. Da går den typisk ikke helt igjen, og klarer ikke låse. Andre ganger blir døren åpnet igjen mens den holder på å låse, og ender opp låst (klinken ute) i åpen posisjon. Har to småttiser på 4 og 5 år som opererer IDlock'en på egen hånd hele veien, så da er det ikke alltid så enkelt å utdanne...

 

Anyway, IDlock rapporterer (irriterende nok) ikke låsefeil og andre åpenbare feiltilstander (som at døren er åpen, men låst). Låsen vet om disse tilstandene, men det blir ikke rapportert. Så jeg har laget en rutine som trigger alarmer når disse tingene skjer.

 

Utstyr:

IDlock m/z-wave

Dørsensor koblet på samme dør som IDlock

 

Virtuell device for hver IDlock:

IDlockAlarm_VirtualDevice.JPG

Her har jeg definert 2 feilstilstander, men flere kan selvsagt legges inn dersom de logisk kan defineres. Devicen står i feil nå for demo's skyld. Det er kun en transparent pixel som grafikk for "OK", men en varseltrekant for alle alarmer. Dette gjøres for å kunne vise devicen direkte i HStouch, men bare se den når det er noe galt.

 

Eventer:

IDlockAlarm_Event_DoorClosedNotLocked.JPG

 

IDLockAlarm_Event_DoorLockedWhileOpen.JPG

 

De to eventene vist over gjør en sjekk når låsen har vært rapportert låst i nøyaktig 10 sekunder. Jeg har lagt inn denne forsinkelsen for å sikre at det kun er stabile feil som rapporteres. "Nøyaktig 10 s", og ikke "minst 10 s", er lagt inn for å unngå repetering og vakling.

 

Eventene har i prinsippet to oppgaver:

1) Oppdatere virtuell device basert på avlest tilstand, og

2) Kommunisere dersom noe har gått galt

 

Jeg kunne i prinsippet lagt inn et eget event som reagerte på endringer i virtuell device, som så trigget kommunikasjonen. På mange måter hadde nok det vært mer ryddig.

 

Slik ser det ut i min hjemmelagede HStouch-interface, når jeg provoserer frem en feil på "Dør mot garasje". I dette eksemplet er døren lukket, men ikke låst. Autolås er på, så døren burde være låst:

IDlockAlarm_HStouch_full.JPG

 

Det er 4 symboler vist for hver dør. Firkanten i bakgrunnen indikerer om døren er åpen eller lukket. Begge er grønne i eksemplet. De blir røde når døren er åpen. Låsesymbolet viser om døren er låst eller ikke. Det fungerer også som en knapp, som låser opp/igjen døren fra interface. "Autolås på" indikerer at (you guessed it) autolås er på. I eksemplet over er begge på. Disse fungerer også som knapp i HStouch som toggler autolåsfunksjonen av/på. Bruker et mini-script til denne oppgaven som "flipper" (den binære) parameteren; sjekker først hva den står som, og setter den til ny verdi basert på det. Dermed blir det samme knapp både for "av" og "på", som er praktisk i interfacen. Det fjerde symbolet er hentet fra den virtuelle alarm-devicen tidligere beskrevet. Den vises også over "Hovedinngang", men som en transparent pixel - usynlig i HStouch.

 

Jeg lager egne eventer for kommunikasjon. Jeg har en virtuell device som heter "HomeSeerSnakker" som jeg kan skru av og på, alt etter om jeg ønsker at HomeSeer skal snakke eller ikke. Knappen som styrer denne virtuelle devicen forsvant fra interfacen ved et uhell nå nettopp :) Alle eventer som innebærer snakking sjekker først mot denne. Har også valgt å lage egen event for typiske lydfiler som "GenerellAlarm" over. Det gjør at jeg enkelt kan bytte ut lydfilen for alle eventer samtidig, uten å måtte gå inn på hver enkelt. Det gjør det også mulig å rute kommunikasjon til ulike former avhengig av om det er folk i huset eller ikke, uten å måtte definere det for hver enkelt alarm. Jeg har tilsvarende alarmer definert for temperatur i fryser og kjøleskap, og planlegger alarmer for åpen terrassedør når det regner (mangler foreløpig regnsensor - noen tips??).

 

Alarmer er noe av det mest nyttige man kan bruke HA til, etter min mening, men jeg er stor tilhenger av "black cockpit"-prinsippet: Dersom ingenting er galt, skal man heller ikke få noen beskjeder. Så målet er at alt som handler om alarmer skal være usynlig inntil noe går galt.

 

I dette oppsettet vil det spilles en alarm, og snakkes en setning (på HomeSeer-engelsk...), når feil oppstår. Jeg kan utvide med annen kommunikasjon her, for eksempel e-post, men har foreløpig ikke gjort det. Vil se hvor stabilt dette er over tid. Men det er aktuelt å lage en del flere sjekker, som for eksempel dersom feil oppstår når ingen er i huset, skal det blinkes med utelyset og feil meldes per epost. Vil gjerne vite om dette hvis låsen feiler når vi drar på ferie, men vil helst få meldingen umiddelbart slik at vi kan snu. Det får bli på sikt..

 

Alarmen resettes automatisk dersom feilen opphører:

IDlockAlarm_Event_Reset.JPG

 

Endret av psv021
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har slitt med at min NorthQ NQ-92021 Power Reader stadig går tom for batteri (og dermed er offline i uker eller mnder fordi jeg ikke gidder bytte) har jeg lenge hatt planer om å koble den direkte til strøm fremfor batteri, problemet er at den ikke støtter ekstern strøm, sånn egentlig.

Kjøpte derfor denne strømforysningen: http://www.ebay.com/itm/191821785302?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

og denne adapteren:

http://www.ebay.com/itm/300972878437?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Som man ser er det ikke barebare å få festet kabler direkte mot batteri-feltene da dem er dypt inne:

14407850_10153676834706739_238559849_o.jpg14374755_10153676834686739_17605368_o.jpg

 

Løsningen tenkte jeg ble å bruke batterier som jeg festet ledningene på som igjen presset ledningene der dem skulle:

14408107_10153676834791739_1677378233_o.jpg

14408348_10153676834631739_1897449102_o.jpg

14339252_10153676834891739_189899691_o.jpg

 

Problemet var at det ble altfor trangt med tapen rundt til at jeg fikk presset de ned, løsningen ble bruke minst mulig tape:

14408246_10153676834906739_1213268947_o.jpg

 

Det fungerte greit:

14375402_10153676834951739_613826487_o.jpg

14375408_10153676834996739_1166589741_o.jpg

 

Monterte den så greit i sikringsskapet og koblet til strøm:

14407798_10153676834991739_243596110_o.jpg14375310_10153676835036739_1633990031_o.jpg

 

Nå gjelder det bare å få den til å fungere skikkelig igjen.

Endret av Evelen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, psv021 skrev:

Har du beskrevet et eller annet sted hvordan du kobler HS3 til telefon? Har du en dings med SIM-kort, eller er det noe Skype eller lignende? Har du muligheten for å sende SMS også? Det er en funksjon jeg kunne tenkt meg.

Nei, det er ikke beskrevet noe sted, men det kommer en "Hvordan sette opp FreePBX"-guide om en stund.

 

Jeg har en SPA-3201 som jeg kobler til Telio-adatperen (fordi Telio nekter å gi meg direkte tilgang fordi jeg er privatkunde :( ), og kan bruke den til å motta samtaler og ringe ut med. Ringeklokka mi er en "telefon" med kun en knapp. HomeSeer har er koblet til FreePBX/Asterisk med to linjer, og når det ringer fra extension 300 (som er ringeklokka) så tar HomeSeer ansvar og viderekobler den til meg når vi ikke er hjemme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎19‎.‎05‎.‎2016 klokken 19.13, GeneralVirus skrev:

Da kom de nye Philio pluggene mine og det var på tide å få oversikt over vaskemaskin og tørketrommelen. Enda tidlig i testfasen, første runde på vaskemaskinen med det nye oppsettet holder på akkurat nå.

Har satt Fibaro PowerMeter's på både vaskemaskin og tørketrommel. Det er flere formål her;

 

1) Varsling når vaskemaskin/tørketrommel er ferdig. Begge står litt bortgjemt i en etasje vi normalt ikke befinner oss i.

2) Varsling dersom vi drar fra huset når enten tørketrommel eller vaskemaskin går

3) Varsling dersom huset settes i nattmodus mens tørketrommel eller vaskemaskin fortsatt går.

 

Egentlig mye det samme som GeneralVirus tidligere har beskrevet.

 

Utstyr

2 x Fibaro PowerMeter

HS3 med HStouch på ekstern klient (nettbrett på vegg)

 

Siden verken vaskemaskin eller tørketrommel kommuniserer med noe, er tanken å derivere status via strømforbruket. Dermed starter hele øvelsen med en kjapp analyse av strømforbruket på en typisk syklus. Dette logges lett med PowerMeter. Brukte opprinnelig et script som skrev tidspunkt og forbruk til en tekstfil, men oppdaget kjapt at det var enklere å bare hente informasjonen rett fra loggen i HS3.

 

Slik ser forbruket ut for vaskemaskinen på to tilfeldige programmer:Forbruk, vaskemaskin.JPG

 

Vaskemaskinen har ganske varierende forbruk, inkludert noen "spikes" opp til like over 2000 W. Forbruket vises derfor best på logaritmisk skala. Det er en utfordring at forbruket varierer såpass mye. Det som imidlertid er klart er at et ultralavt forbruk over tid er en god indikasjon på at programmet er ferdig.

 

Slik ser samme grafen ut zoomet inn på de siste minuttene:

Forbruk, vaskemaskin, siste del.JPG

 

Jeg legger derfor opp til å detektere den flate linjen etter at vasken er ferdig.

 

For tørketrommelen ser forbruket litt annerledes ut (vist på lineær skala):

Forbruk, tørketrommel.JPG

 

Tørketrommelen har en funksjon som gjør at den vender (ikke "vente" slik det står i grafikken...) tøyet litt ca hvert 30 sekund etter at den er ferdig. Samme type forbruk kan ses flere ganger langs syklusen, så det i seg selv er ikke diagnostisk. Forbruket i pausene på slutten er imidlertid bittelitt lavere enn forbruket ellers, og fungerer som diagnose.

 

Slik ser Fibaro PowerMeter ut i HS3. Det er subdevice "Power" som brukes i dette oppsettet:

Powermeter devices i HS3.JPG

 

I HS3 setter jeg opp virtuelle devicer for å kategorisere strømforbruket. Det er nyttig, fordi man da får et ledd mellom statusen og selve forbruket. Da kan man legge inn krav om en viss varighet på forbruk osv, og man kan dermed fjerne effekten av de ultrakorte spikene i forbruk. Statusen er også en virtuell device. Som dere ser hadde jeg opprinnelig en plan om å detektere sentrifugering, men den kjappe dataanalysen viser at det blir vanskelig. Teksten i status-devicene er laget for å gi grammatisk mening når den vises i HStouch.

Virtuelle devicer.JPG

 

Eventer endrer proxyene basert på avlest forbruk, og andre eventer (vist under) fanger opp endringene i proxyene, og setter selve statusene. Her er eventen som fanger opp om vaskemaskinen er ferdig med et program. Her har jeg valgt å bake inn varslingen i samme event. En litt mer ryddig måte å gjøre det på vil være å ha en egen event som styrer kommunikasjonen basert på om statusen endres til "er ferdig". Smak og behag, I guess.

event_vaskemaskin ferdig.JPG

 

event_tørketrommel ferdig.JPG

 

Verdiene for "lav" og andre forbrukskategorier justeres etter forbruket og signaturen til de ulike programmene. Utfordringen er å finne noe som er diagnostisk på tvers av alle ulike programmer.

 

Her er det også viktig å bruke "has been XX for exactly", i stedet for "at least". Sistnevnte vil fortsette å trigge eventen i all evighet, mens førstnevnte kriterier oppfylles bare 1 gang. I praksis ble det ganske mange eventer ut av dette, og det hadde nok vært best med et script. Det får bli på sikt. Etter at screenshot ble tatt har jeg lagt inn en sjekk i disse eventene for om statusen er noe annet enn "er ferdig".

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del sensorer etc som jeg henter ut data fra ved jevne mellomrom. Har et superenkelt lite VB-script som henter verdiene fra de utvalgte devicene, og skriver disse til en tekstfil. Scriptet kjøres en gang i timen døgnet rundt. Da har jeg en tekstfil som kan leses av en rekke ulike software, inkludert Excel. Det jeg ikke har, er muligheten til å plotte tilbake til en device slik at jeg kan se grafer i for eksempel HStouch. Mulig Device History kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, psv021 skrev:

Jeg har en del sensorer etc som jeg henter ut data fra ved jevne mellomrom. Har et superenkelt lite VB-script som henter verdiene fra de utvalgte devicene, og skriver disse til en tekstfil. Scriptet kjøres en gang i timen døgnet rundt. Da har jeg en tekstfil som kan leses av en rekke ulike software, inkludert Excel. Det jeg ikke har, er muligheten til å plotte tilbake til en device slik at jeg kan se grafer i for eksempel HStouch. Mulig Device History kan gjøre det?

Liker din måte. :)

Utenom at du faktisk må skrive devicevalues til loggen, det blir så fort litt rot.

 

Device History kan lage grafer til HStouch, ja. Gjorde det før, en gang i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har jeg vært på hytta og forsøkt å få orden på styringen der oppe.

 

Prosjektet startet for to år siden med at jeg satte opp en Huawei 593 router på mobilt bredbånd og diverse teknisk slik som Oregon værstasjon, Foscam utendørs kamera og en Homeseer-installasjon på RPi som skulle ta seg av varmestyringen. Imidlertid har jeg slitt med dårlig stabilitet på HS. Z-Wave plugin knelte i ett sett, og jeg hadde generelt mye problemer med å få kontakt pga. dårlig forbindelse. Hyppige strømbrudd hjalp heller ikke på. Etter mye frem og tilbake kunne det virke som at hardware (minne) på RPi var kilden til problemet, så jeg forsøkte jeg meg med en Chromebox med Linux-install og etter mye knoting fikk jeg satt opp noe som tilsynelatende fungerte. Dessverre var det ofte vanskelig å få kontakt med HSTouch, og hyppige avbrudd når jeg først var tilkoblet. Jeg er heller ingen Linux-bruker til vanlig, så all feilsøking ble ganske tung for å si det mildt.

 

Etter mye frustrasjon forsøkte jeg nå med å sette opp en Z-Net controller, dette gikk virkelig som smurt og virker veldig lovende så langt! Z-Net er altså en Z-Wave kontroller som støtter IP og gir den store fordelen at jeg kan inludere hytte-enhetene i samme Homeseer-installasjon som jeg har hjemme. Jeg hadde sett for meg at dette skulle være litt av en utfordring med VPN mellom hytta og hjemme osv. men utrolig nok støtter Z-Net eksterne DNS-tjenester og ved hjelp av en DLINK dns tjener i routeren virket alt fra første sekund! Nesten så jeg må klype meg i armen, vi får håpe det varer...

 

I tillegg var jeg oppe i grana og sjekket Foscam'en som hadde sluttet å sende i vinter, jeg fryktet en kortslutning i strømforsyningen, men den hadde bare glemt alt av innstillinger av en eller annen grunn (inkl. trådløs tilkobling). Neste prosjekt blir å konvertere denne til POE...

 

Etter å ha lekt meg med Z-Net blir det garantert konvertering fra UZB til Z-Net hjemme også! Imponerende hurtig respons og rekkevidde for "NWI". Håper det blir noen saftige rabatter i oktober...

 

Beklager dårlig oppløsning, screen dump fra mobilen. Genialt for å sjekke når jeg må opp for å måke snø av taket ;)

 

2016-10-03 06.39.52.png

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.