Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmeautomasjon hos Moskus


Anbefalte innlegg

Fantastisk kommentar fra 4 åringen din

"På fireårskontroll på helsestasjonen ble hun testet i begreper. «Hva skjer når du trykker på lysbryteren på rommet ditt?» spurte helsesøster. «Da går rullegardinen min ned», svarte fireåringen."

 

Må ha vært rimelig priceless uttrykk på helsesøsteren når hun sa det ?

  • Like 6
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, martinvenes skrev:

Du skriver att du brukar IP 9100A. Denne har 4 inntak, brukar du denne uansett antall kamera? 

Nja... et par  IP9100A har jeg i drift enda, men kun et kamera pr enhet.

Jeg ramlet over en haug med Axis 2400+ videoservere for omtrent ingen penger (tror det var 5 stk for totalt $50), så denne bruker jeg en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kult mye inspirasjon her :D 

 

Du kjører  Rollertrol-motorer ? Hvordan funker det? Hvordan rullegardiner må man ha? Hvor kan man kjøpe  Rollertrol-motorer ?

 

Fikk lyst til og teste det på soverommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Rollertrol-motorer direkte fra leverandøren, det var vel også en powerbuy på diskusjon.no for nå faktisk noen år siden.

 

Nå får du jo kjøpt Rollertrol hos m.nu så det er enklere. De har også adaptere til Ikea-rullegardiner. Fleiper litt med det: Motor til 6-700 kr (før dollaren steg), adapter til 150 og rullegardin til under en hundrelapp... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris skrev:

Hva blir forskjellen på din løsning @Moskus og samme motor for z-wave med Qubino Flush Shutter? Tenker på sånn i praksis bruk, er det noen fordeler med Qubinoen?

Ja, det med en Z-wave controller kan du (visstnok) velge f.eks. 50% åpent. I utgangspunktet ikke så utrolig viktig for rullegardiner, men jeg kunne tenke meg det på lamellene innimellom.

 

Når det er sagt har jeg brukt 433 MHz i mange år og det er stort sett helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stavanger Aftenblad, 6. mars 2019:

image.png

 

https://www.aftenbladet.no/bolig/Slik-innreder-de-mest-moderne-menneskene-na-Syv-typiske-trender-12804b.html

 

....

 

....

 

image.png

 

 

 

Sitat

Disse fire trendretningene er mest moderne, ifølge Trond Ramsøskar:

 

1. Smart hus og teknologi:Tekniske hus hvor man bruker mobilen til å styre alt i huset. Gardiner kan styres, lys kan styres, varmeovnen kan styres. Man kan talestyre callinganlegget som om man er hjemme. Det er ikke nødvendig å bruke masse penger på dyre installasjoner. Dette gir status for menn, blant kompiser og andre. Det er så lett å vise frem og imponere med. Trenden omfavnes av yngre menn, som vil virke fremtidsrettet.

 

Tja. Hvis man er en ung mann som er opptatt av status, så vet jeg ikke om hel-automatiserte hjem gir det. Hjemme hos oss er det rett og slett for lite party-tricks implementert til at deg gir status for 25-åringer.

 

Det er imidlertid vanvittig praktisk, men det tviler jeg på gir den samme statusen, hverken hos unge menn eller "influensere".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.5.2016 den 20.49, Moskus skrev:

Jeg har et pågående prosjekt med å dokumentere oppsettet med bilder, og oppdatere førsteposten.

 

Viftene i ventilene er veldig, veldig low-tech. Det er firkant-ventiler, 14x14 cm, originalt fra 1968. Inni der er det plas til typiske 12V PC-ventiler på 12x12 cm. ;)

Tenkte på å gjøre noe ala dette selv. Men er der noen fordel når man bare kan åpne vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cali skrev:

Tenkte på å gjøre noe ala dette selv. Men er der noen fordel når man bare kan åpne vinduet?

Det regner innimellom i Stavanger.... :P

Da er det greit å få frisk luft inn på soverommene natten gjennom, selv om det høljer ned ute. :) 

I stua har vi to ventiler, der blåser en inn mens den andre suger ut så det blir litt mer utskifting på det.

 

Dvs. helt til for et par måneder siden. Vi bygger for tiden om, så nå blir det balansert ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Det regner innimellom i Stavanger.... :P

Da er det greit å få frisk luft inn på soverommene natten gjennom, selv om det høljer ned ute. :) 

I stua har vi to ventiler, der blåser en inn mens den andre suger ut så det blir litt mer utskifting på det.

 

Dvs. helt til for et par måneder siden. Vi bygger for tiden om, så nå blir det balansert ventilasjon.

Bruker/brukte du enda de gamle 12v viftene eller fikk du tak i en baderomsvifte el ligende som kunne snus om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cali skrev:

Bruker/brukte du enda de gamle 12v viftene eller fikk du tak i en baderomsvifte el ligende som kunne snus om?

Bruker fremdeles de samme 12V viftene, ja. Høyere hastighet gir mer luft som er en fordel, men også mer støy som er en ulempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig å bo i Norges sikreste hjem? ?

 

Quote

Ja, mener Chris Dale, leder for penetrasjonstesting og hendelseshåndtering i Netsecurity og blant annet mannen bak hackingen av «Norges sikreste hjem» for noen år tilbake.

 

https://www.dinside.no/bolig/advarer-mot-smarte-produkter--meget-darlig-sikkerhet/70867327

Endret av Norseman
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Norseman skrev:

Hvordan er det egentlig å bo i Norges sikreste hjem? ?

Hahaha! Noen var litt kjappe der, ja... ?

 

Synes i utgangspunktet DinSides artikkel om "Slik hacket han norges smarteste hjem" i beste fall er drøyt misvisende.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.