Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kakkeovn med vannkappe og styring


Beerpal

Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Jeg er i ferd med å installere en Kakkelovn med vannkappe som igjen lader en akkumulator.

som igjen varer opp gulvvarme og varmtvann.

 

Senarioet er tenkt cirka slik:

Temperaturen til gulvvarmen shuntes med en 0-10V shunt motor

Denne temperaturen bestemmes utetemperatur med max min begrensing. og benytter PID

Hvis alle kurser(LHC 5020) er stengt stopper pumpen. 

Pumpen henter varmen fra kakkelovn hvis temp ovn er > temperatur til gulvvarmen.

ellers så tar den fra tanken. Styres med 2 stk ventiler.

 

Når man fyrer i kakkeloven og røykgasstemperaturen måler over 95°C og temperatur kakkelovn går over 70­°C starter pumpen som lader tanken.

Stopper igjen ved 69°C

Hvis røykgasstemperatur går under 90° stopper pumpen.

Hvis røykgass går over 150° sendes beskjed om at ovnen bør feies

Hvis røykgass går under 110°C gis beskjed om at ovnen er i ferd med å slukke.

går røykgassen under 60°C stenges spjelet (åpnes mauellt ved opptenning)

når spjelet åpnes så kobles Elkoble av (som varmer tanken)

Her vil jeg også sette en tidstyring.

 

Det jeg har tenkt er å bruke arduino. som igjen komuniserer med homeseer alternativt en Z.uno men den har jeg egentlig litt andre planer for(overvåking av co2 og luftfuktighet)

Jeg har handlet de fleste komponentene. Og har tenkt på Arduino Plugin via usb. Men jeg har ikke satt meg noe dypere inn i det.

Men siden jeg er helt ny på Homeseer så lurer jeg på om det kanskje finnes smartere måter eller er dette veien å gå?

Skal jeg se på skripting i homeseer eller skal jeg programere "tradisjonelt" i Arduino og at homeseer bare leser verdier?

 

PH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! :) 

 

 

11 timer siden, Beerpal skrev:

Men siden jeg er helt ny på Homeseer så lurer jeg på om det kanskje finnes smartere måter eller er dette veien å gå?

HomeSeer har en Arduino-plugin som gjør kommunikasjonen med Arduino'er til en lek. Det kan skje via COM, ethernet eller Wifi. Du kan også bruke en NodeMCU hvis det er enklere.

 

11 timer siden, Beerpal skrev:

Skal jeg se på skripting i homeseer eller skal jeg programere "tradisjonelt" i Arduino og at homeseer bare leser verdier?

Det er vel smak og behag.

 

Jeg personlig hadde styrt alt i HomeSeer, men det er fordi jeg er mer komfortable med programmering i HomeSeer enn til Arduino.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Beerpal skrev:

Skal jeg se på skripting i homeseer eller skal jeg programere "tradisjonelt" i Arduino og at homeseer bare leser verdier?

 

med tanke på driftsikkerhet, ville jeg valgt å programmere dette i Arduinoen, og sendt verdier til HS. for den dagen noe skjer med HS, (vedlikehold, disk-havari, etc) står du plutselig uten styring på systemet.

 

Arduino-pluginen er kjempefin til formålet, som Moskus sier. Det er en mulighet til å legge til en Arduino i API-modus, der all kommunikasjon med HS er lagt inn i en sketch, så legger du bare inn din egen kode før du laster opp til kortet.

se vedlegget, der har du nokså bra beskrevet hvordan pluginen funker :)

 

Arduino for Homeseer Help.pdf

Endret av Håvardgj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar.

 

Jeg går for programmering i arduino. installerte min første pluging som var denne og du verden for en enkel sak og sette opp. :) 

Testet bare litt med ikke API versjonen og det gikk som en lek.

 

Her er listen over komponenter:

1 stk Max31855

1 stk Termometer K-Type

2 stk PWM til 0-10V singal converter

8 stk DS18B20 termometer

1 stk D249 modul med 2 stk DPDT reler

2 stk CR05 ventilmotorer 

1 stk Servo

Håper dette vil fungerer.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Beerpal
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå har jeg montert opp varmeanlegget og fått testet det manuellt. og alt fungerer som det skal.

 

Men nå har jeg tørket støv av arduinoen og begynner å se på arduino api så begynner jeg å bli litt svett jeg har glemt masse. Har noen et program eksempel med flere onewire DS18B20
som sender til HS og gi noen enkle kommandoer til feks et rele.

Det vil være til stor hjelp :)

 

Jeg har ikke brukt DS18B20 før. så det var litt nytt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.