Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Esp32 modulen er både fcc og ece godkjent værtfall.

 

Jeg tenkte jeg skulle lage en live youtube stream til mandag, hvor jeg lager en "handings" på esp32 for wifi med strømforsyning(usb) . Og en uten strømforsyning som bruker 433mhz radio. Tenkte å forsyne 433mhz modulen fra dacen på esp32 sån at man kan variere sendestyrken.

 

Hvis noen vil være med å lage Arduinokode for det kan de få dingsen. Jeg lager bare i Micropython selv. Bare send meg en pm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 13.37, gskjold skrev:

Da er testingen ferdig og release av v1.0.0 er lagt ut: 

https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/releases/tag/v1.0.0

 

Takk til alle som har bidratt!

 

@tronde Du kan nå koble GPIO4 (D2) til GND og trykke reset for å tvinge den inn i AP mode. Husk å ta bort jumperen før du lagrer oppsettet.

 

Har endelig fått testet på måler med åpen port på min Adafruit feather ESP32.  Sleit med å få data i starten selv om MBUS-TTL modulen sendte. 

 

Det viste seg at serie portene ikke var satt riktig.  Kortet bruker UART2  (GPIO 16 og GPIO 17) for RX, TX pinnene.

Denne lille endringen gjorde susen:

 

#elif defined(ARDUINO_FEATHER_ESP32)
#define LED_PIN LED_BUILTIN
#define LED_ACTIVE_HIGH 1
#define AP_BUTTON_PIN INVALID_BUTTON_PIN

//  HardwareSerial *hanSerial = &Serial;

HardwareSerial *hanSerial = &Serial2;

 

Atle

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 17.12, gskjold skrev:

Supert, takk for tilbakemeldingen, skal få lagt denne inn i neste versjon :)

 

Har testet litt med å sende egne MQTT meldinger til Domoticz's virtuelle målere rett fra esp32 kortet. Det ser ut til å funke bra uten å gjøre noe med sendingintervall ( 2.5s).  Med liten innsats får en da en veldig bra oversikt over effektvariasjon over siste døgn + døgn-, uke-, mnd- ,og års-statistikk over forbruk. En får "live"  oppdatering på effekten,  mens effekt-kurver for siste  døgn lagres med 5 min verdier.  

 

Kjører både MQTT broker og Domoticz på en RPI.  Totalt cpu forbruk for begge er under 1%.  Skriver loggene til en liten ramdisk for unngå for mye skriving til disk.

  

Effekt og forbruksmelding: ( pr 2.5s) ,  sender Effekt  og Akkumulert forbruk (oppdateres hver time):

//                                             IDX                                     data["P"]    data["tQI"]*10                             

//

{"command":"udevice","idx":221,"nvalue":0,"svalue":"2644.00 ; 31784100.00"}

 


image.png.886487a25a472f2a8448f22cf386d8eb.png

image.thumb.png.56b4becf16e51294cfc85b4328d1bf1c.png

 

 

Tilsvarende for spenning ( ikke veldig nyttig...)

Spenning ( hver 10s):

{"command":"udevice","idx":222,"nvalue":0,"svalue":"242.20"}
{"command":"udevice","idx":223,"nvalue":0,"svalue":"244.00"}
{"command":"udevice","idx":224,"nvalue":0,"svalue":"243.30"}
 

Foreløpig er mesteparten av testkoden bare en  utvidelse rett under der en sender dagens mqtt meldinger, før mqtt.loop().

-Har en global variabel for å ta vare på siste forbruksdata til neste gang det sendes noe, og har foreløpig bare hardkodet idx'er. 

 

Skal koden være nyttig for flere bør det nok lages en konfig meny for å aktivere koden og forskjellige typer domoticz virtuelle målere. Mulig burde koden lagt på egne filer også. 

-Det tror jeg foreløpig er utover mitt kompetanseområde, men kan dele testkoden om noen vi se på den.

Som gammel Fortran(77) mann så skjønner jeg svært lite av *.cpp og måten koden organiseres :-),  selv om jeg har  prøvd å tenke objektorientert i Java og Python kode.

 

Atle

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tronde said:

Sorry! Min bug. Løse ledninger.

 

Ser at du har prøvd på I2 igjen. Den er vel like feil som sist?

Edit: 3-fase IT.

Jeg har ikke gjort noe der nei. Måtte dobbelsjekke i koden nå, men kan ikke se at den skal bli satt for meldingene som liksom skal komme fra en IT måler. Kan det være at de har lagt på dette feltet? Kan fremdeles være noe i koden altså, men jeg ser det ikke nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for Aidon 3-fase IT hvis noen andre lurer.

I skjermbildet over er den på 8,5, men jeg har kun sett 8,6 i mange timer nå. Ser ut til å være konstant.

 

Jeg har prøvd å endre sikringsstørrelse til alle mulige valg uten endring, så det ligger vel ikke der. Et par ganger rett etter endring viste den 0, for å gå opp til 8,6 rett etter. Så ut til å komme ved lesing av liste 2 (10 sek).

 

For øyeblikket har jeg ikke noen MQTT-server gående (fikk ukjent total krasj med den så den ble avinstallert for en stund) så jeg har ikke noen logg nå. Kommer til prøve igjen, men ikke i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringsstørrelsen i config er kun for at grafen skal vite hva som er maks forbruk.

 

Rart at den skulle bytte til 0 i web når MQTT ble aktivert. Byttet den tilbake til 8.5 når det ble deaktivert?

 

Mulig at grunnen her er at jeg ikke har initialisert variablene den bruker, så jeg har satt disse til 0 og kompilert på ny. Legger ved d1mini firmware

firmware.bin

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gskjold skrev:

Sikringsstørrelsen i config er kun for at grafen skal vite hva som er maks forbruk.

 

Rart at den skulle bytte til 0 i web når MQTT ble aktivert. Byttet den tilbake til 8.5 når det ble deaktivert?

 

Mulig at grunnen her er at jeg ikke har initialisert variablene den bruker, så jeg har satt disse til 0 og kompilert på ny. Legger ved d1mini firmware

firmware.bin 398 kB · 0 downloads

Denne funker for både web og MQTT. Du fant nok årsaken.

Det stemmer at den viste fast strøm når MQTT var deaktivert, og 0 når den var aktivert. Det var helt entydig.

 

Grunnen til at jeg testet med forskjellige sikringer, var at det var en ukjent feil, og da ville jeg prøve og melde det jeg fant. 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2020 den 8.08, gskjold skrev:

 

lastet ned siste versjon av dev-1.1.0 fra github og kompilerte for feather esp32.

 

Etter konfigurasjon og restart hopper den raskt tilbake til AP mode.   

(ser den et lite øyeblikk på routeren før den blir borte igjen.)

Testet både med DHCP og statisk IP, og med og uten MQTT. 

Har ikke dette kortet koblet  til hanporten, men det skulle vel ikke bety noe for bytte til lokalt nett?   

 

Atle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, atlej said:

 

lastet ned siste versjon av dev-1.1.0 fra github og kompilerte for feather esp32.

 

Etter konfigurasjon og restart hopper den raskt tilbake til AP mode.   

(ser den et lite øyeblikk på routeren før den blir borte igjen.)

Testet både med DHCP og statisk IP, og med og uten MQTT. 

Har ikke dette kortet koblet  til hanporten, men det skulle vel ikke bety noe for bytte til lokalt nett?   

 

Atle

 

 

Her har jeg introdusert en feil når jeg flyttet trigger for AP mode. Commita fiks nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gskjold skrev:

 

Her har jeg introdusert en feil når jeg flyttet trigger for AP mode. Commita fiks nå :) 

 

Så det. Rakk såvidt å teste med den delen av kode ut-kommentert.  Funker med fiksen din.

 

Atle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første post, beklager hvis jeg tar meg til rette i tråden.

 

Spørsmålet mitt er om noen her har noen tanker om hva som skal til for å konvertere HAN til en standard Mbus slave? Jeg har altså en "vanlig" Mbus master som kan lese av Mbus-slaver, og skulle veldig gjerne brukt denne for å hente ut data fra strømmåleren.

 

Siden HAN også er en Mbus-master så tviler jeg på at det blir god stil å koble disse rett sammen. Det er vel også noen protokollforskjeller kanskje selv om grensesnittet passer? OBIS og sånn...

 

Antar dette er upløyd mark for de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, stianj skrev:

Hei! Første post, beklager hvis jeg tar meg til rette i tråden.

 

Spørsmålet mitt er om noen her har noen tanker om hva som skal til for å konvertere HAN til en standard Mbus slave? Jeg har altså en "vanlig" Mbus master som kan lese av Mbus-slaver, og skulle veldig gjerne brukt denne for å hente ut data fra strømmåleren.

 

Siden HAN også er en Mbus-master så tviler jeg på at det blir god stil å koble disse rett sammen. Det er vel også noen protokollforskjeller kanskje selv om grensesnittet passer? OBIS og sånn...

 

Antar dette er upløyd mark for de fleste...

Hva er det du har nå, helt konkret? Type, produsent osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

... hva som skal til for å konvertere HAN til en standard Mbus slave? Jeg har altså en "vanlig" Mbus master som kan lese av Mbus-slaver, og skulle veldig gjerne brukt denne for å hente ut data fra strømmåleren.

...

 

Denne gjer akkurat det: https://www.autic.no/product/pi900s-han-adapter-2/

 

Testar ein slik på jobben.

 

Master mot master 'sprenger' den svakast dersom dei ikkje er overlastbeskytta. Been there - done that....

 

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSS721 som mange bruker for å få TTL ut fra måleren skal også kunne gå fra slave til master i følge databladet. Noen av de kinesiske kortene har både RX og TX-pinner, så de er muligens brukbare. Å få TTL ut fra måleren kan løses uten TSS721, men en som gjør om til TTL som så mater inn i en som går fra slave til master burde også funke. Ett problem jeg har sett med de kinesiske, er at de er standard konfigurert uten galvanisk skille selv om det er optokoplere på dem.976346234_Nyttpunktgrafikkbilde.thumb.jpg.514cdf2daf136d13abbe064ba3d9a4a4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe jeg tegnet opp i fjor.

Jeg har denne modulen, og jeg endte opp med å tegne et skjema over den. Den burde gå an å mekke litt på for å konvertere måleren til en slave. For å lese måleren holder det med en optokopler (OC1) og helst en zenerdiode i serie med inngangen slik at det blir et definert skille mellom 15V og 24V. Det er litt uklart for meg om logikken blir invertert eller ikke. Har aldri jobbet med ekte MBUS. Da skal M+ og M- oppfattes som slave av en master.

 

TSS721A_MODULE_.thumb.jpg.544dd7599df0585b1e760acbdcc9c51a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.