Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

1 time siden, tronde skrev:

Ja, jeg tror også at det er I1 og I3 som måles. Det er mest vanlig å kalle de strømmene for hovedstrøm i treledernettet (dette er strømmene som går gjennom sikringene), men beskrivelsen de gir er veldig uklar når de skriver

 

"Current between L1 and L2 and part from current between L1 and L3"

og

"Current between L2 and L3 and part from current between L1 and L3"

 

for det tyder på at de måler faktisk fasestrøm med en eller annen sum/differense trafo.

 

Vi får vente og se om du får et bedre svar fra Aidon om hvordan det kan gjøres, for nå blir det mest gjetting. Svaret deres kan tyde på at den tredje strømmen faktisk blir målt, men at de ikke ser noen hensikt i å sende den ut.

 

Det er i alle fall positivt at Aidon svarer.

 

De sier vel rett ut at iL2 ikke måles.

Forøvrig ser aktiv effekt (P), reaktivEffektPlus (P+) og reaktivEffektMinus (P-) slik ut hos meg nå. P- startet samtidig med at vaskemaskinen startet. Ellers ser det ut til at endringene i P+ samsvarer med når utemodulen på varmepumpen går (luft til vann).

image.png.54a5c77d4d4617da5da8fd6fa1685b07.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SteinarK skrev:

De sier vel rett ut at iL2 ikke måles.

Forøvrig ser aktiv effekt (P), reaktivEffektPlus (P+) og reaktivEffektMinus (P-) slik ut hos meg nå. P- startet samtidig med at vaskemaskinen startet. Ellers ser det ut til at endringene i P+ samsvarer med når utemodulen på varmepumpen går (luft til vann).

image.png.54a5c77d4d4617da5da8fd6fa1685b07.png

Ja, de sier vel det når jeg leser på nytt.

 

Er det høyre skala i effektbildet som angir reaktiv effekt? Hvis ja, er det neglisjerbart. Det skal det helst være også for nyere utstyr.

 

Hva viser høyre skala i bildet for strømmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tronde skrev:

Ja, de sier vel det når jeg leser på nytt.

 

Er det høyre skala i effektbildet som angir reaktiv effekt? Hvis ja, er det neglisjerbart. Det skal det helst være også for nyere utstyr.

 

Hva viser høyre skala i bildet for strømmene?

Høyre skala for P+ og P- (W). Høre skala for strøm iL2 (A).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cpu22 skrev:

 

Jeg brukte et TSS721A kort med serieutgang til å eksperimentere med. Jeg koplet en vanlig FTDI-kabel til serieutgangen og til en USB-kontakt på PC-en. Pass på at de har samme spenning (3.3 eller 5.0 volt) på grensesnittet.

 

Da kan du akkessere FTDI-kabelen som en serielinje og dumpe data fra den.

 

Litt programmering blir det når du skal dekode meldingene. 

Hva slags software er egnet til å lese serieporten med?

 

Hvis jeg får lagret et snapshot av meldingene mens jeg måler med strømtanga og voltmeteret skal jeg klare å dekode det manuelt i ettertid. Jeg er i første omgang bare ute etter å sammenlikne kjente måleverdier med det som kommer ut på porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er litt interessant.

 

204736.PNG.7cbed5b500bcaa2196b38f690ca057a5.PNG

 

Helt konstant strøm i I3 i ca. 15 minutter. Strømendring på ca. 10,5A.

Hvis det er slik at de faktisk måler fasestrømmen, kan det være en last på ca 2,5kW. Har du noe i huset som kan passe til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 4.32, tronde skrev:

Jeg kan svare meg selv, for det gikk an å kopiere ut all teksten fra pdf-en.

 

 

 

Spørsmålet blir hvordan det skal forstås, og om det i det hele tatt kan brukes til noe fornuftig. Må sove litt på det.

 

Siden det er strømmen vi skal regne ut, bør vi helst ta utgangspunkt i tilsynelatende effekt, og ikke aktiv effekt.

Den er til å regne ut når vi kjenner aktiv effekt (P) og reaktiv effekt (Q).

 

20161207-effekt-effektfaktor-og-virkningsgrad-byay1518-v32-49-638.jpg.5f2b75ff17d121b7f3bb9a09b61332ec.jpg

 

 

 

Er det noen som har data fra et system med varmepumpe og / eller el-billadere som kan si noe om hvor mye reaktiv effekt det er realistisk å ha i en bolig?

Dette var vel akkurat den jeg trengte.. :)

 

S = SQRT(Q ^ 2 + P ^ 2).

 

Det er vel P og Q som kommer i meldingene?

 

For meldingene en mottar, må en vel muligens gjøre noe slikt

SQRT([Q+]^2 + [Q-]^2 + [S+]^2 + [S-] ^2)

 

I de meldingene jeg har sett blir aldri både [Q+] og [Q-] fylt ut, eller [S+] og [S-].

 

Strømmene om blir målt er I1 og I3 (i følge Obis kodene). 

 

Måten å finne I2:

 

I1 sin strøm går noe til I2 og resten til I3.  

For I3 sin strøm går noe mot I1 og resten mot I3.

 

For beregningen under:

Spenningen mellom L1-L2 : U12

Spenningen mellom L2-L3 : U23

Spenningen mellom L1-L3 : U13

Strøm mellom L1 og L2: I12

Strøm mellom L2 og L3: I23

Strøm mellom L1 og L3: I13

 

S = I12 * U12 + I23 * U23 + I13 * U13

(Bruk formelen over til å finne S)

 

I1 = I12 + I13

I3 = I13 + I23

 

Finner en I13, vil en finne alle de andre ukjente (og I3).

I13 = (S - I1 * U12 - I3 * U23 ) / (U13 - U12 - U23)

I12 = I1 - I13

I23 = I3 - I13

I2 = I12 + I23

(Er jeg inne på noe?)

 

Jeg formaterer meldingene jeg får fra måleren via Obis kodene, eksponent (-1 for amp og V og +1 for wh) og enumene (W,VAr,A, V etc..) jeg mottar.:

{

 "ObisIdent":"AIDON_V0001", 

 "MeterId":"***",

 "MeterType":"6525",

 "ActivePower":"7067W",

 "ActivePowerMinus":"0W",

 "ReactivePower":"0VAr",

 "ReactivePowerMinus":"555VAr",

 "CurrentL1":"24.9A",

 "CurrentL3":"8.0A",

 "ULN1":"223.3",

 "ULN2":"222.6V",

 "ULN3":"223.2V"

}

 

De korte meldingene ser slik ut:

{"ActivePower":"7101W"}

 

Timesmeldingen har aggregerte felt for ActivePower og ReactivePower i tillegg (med begge fortegn).

 

Ved lesing av rådata fra måleren, lar jeg leseren få timeout dersom den ikke mottar flere tegn til meldingen innen 600 millisekunder (muligens er det slik at meldingen må mottas i sin helhet innen 600ms).  Dette gjør at dersom lesingen begynner i midten av en melding, får den en timeout, og neste melding blir ok.

 

Jeg har planer om å lage en algoritme som gjør at melding med og uten escape-håndtering (0x7e + 0x7d) kan håndteres.  Dvs tolk meldingen først som om den ikke benytter escape. Om ikke neste tegn er 0x7e, eller om ikke CRC er ok, behandle meldingen som at den er escapet etter spesifikasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tronde said:

Flott!

Da har jeg noe å fikle med.

Tok avlesing av effekt og strøm. Har en 6 kW varmekolbe som dominerer belastningen, 3-fas, med totrinns bryter. Opererer bryteren og leser av etter ca 1/2 minutt:

Avslått:      1,7 kW, L1 3,9A, L3 3,6A

1/2 effekt: 4,9 kW, L1 15,6A, L3 16A

Full effekt: 8,1 kW, L1 19,1A, L3 19,1A

Kommer dessverre ikke til med strømtang i skapet, det er for trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mtabu

 

Det står litt stille i toppen for øyeblikket, men det ser ut som om de bruker det som er kjent som "to-wattmetermetoden".

Vi vet at Kaifa gjør det, selv om de gir ut alle tre strømmene.

 

https://circuitglobe.com/two-wattmeter-method-of-power-measurement.html#MeasurementofPowerbyTwoWattmeterMethodinDeltaConnection

 

Denne beskrivelsen viser egentlig wattmetre slik de var i gamle dager hvor det var en strømspole og en spenningsspole i ett viserinstrument som ga ut svaret i watt. I eksemplet har vi måleverdiene for begge wattmetrene, mens vi bare har en verdi fra Aidon siden de regner internt. Jeg synes vi mangler noe for å finne alle tre strømmene. Vi må huske på at det er 120° faseforskjell mellom dem, og det betyr at de ikke er der samtidig.

 

 

Med det som kommer ut av Aidon ser det vel slik ut, hvor det er blå I1, I2 og I3 som er interessante å finne siden de er strømmen i sikringene.

 

221233.PNG.de1e9e77c6853361ff79ef5546e009fa.PNG

 

Du kan jo simulere mot dette som har alle verdiene tilgjengelig, selv om spenningen er 380V

 

223234.thumb.PNG.dda41052434f6a66cc687eb8dfa693f9.PNG

 

 

223236.thumb.PNG.6fd0d760df829d7ffd3286c3fa6e0925.PNG

 

223250.thumb.PNG.0d4e0937529d3486c963222d28f23af8.PNG

 

trefase-4.jpg.6299bf57b56144be1de86ff4224951b4.jpg

 

Resten av læreboka hos Nasjonalbiblioteket

Endret av tronde
Lagt til ett bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hårek skrev:

Tok avlesing av effekt og strøm. Har en 6 kW varmekolbe som dominerer belastningen, 3-fas, med totrinns bryter. Opererer bryteren og leser av etter ca 1/2 minutt:

Avslått:      1,7 kW, L1 3,9A, L3 3,6A

1/2 effekt: 4,9 kW, L1 15,6A, L3 16A

Full effekt: 8,1 kW, L1 19,1A, L3 19,1A

Kommer dessverre ikke til med strømtang i skapet, det er for trangt.

Det ser ut som om du har valget mellom 6kW og 3kW, og ikke stjerne-trekantkopling, for det ville gitt 6kW og 2kW. Da bør kolben være trekantkoplet hele tiden, og du vil ha tre like strømmer inn i kolben slik:

 

6000W / (1,73 x 230V) = 15A i hver leder

3000W / (1,73 x 230V) = 7,5A i hver leder

 

Resten klarer jeg ikke å tenke ut nå, men kolben vil i alle fall gi dette bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/01/2019 at 22:16, ArnieO said:

Utlegg av PCB med buck converter begynner å nærme seg klart - bortsett fra den "detaljen" at jeg ikke har breadboardtestet det ennå. ?

 

Skjema: AMS_HAN_ESP_Buck.sch.pdf

Jordplanet er ikke lagt på ennå, alt annet skal være rutet.

 

 

image.png.c1c68c04d6d4cc375b1ef1550de5a3d5.pngimage.png.60110453197ba69149acf1236012b0ed.png

 

Jeg blir bortreist ifm jobb neste 3 uker, skal forsøke å teste dette på breadboard før jeg drar.

Men selv om det skulle være lite debugging (kryss fingre!) vil det realistisk sett ta minst en måneds tid før jeg får bestilt PCBer.

image.png

image.png

 

AMS_HAN_ESP_Buck_layout.png

 

ArnieO, Any updates to this work?  This looks really interesting, but I was hoping to avoid starting from scratch.  Are your kicad project files on github anywhere?  I was hoping to use an LMZM23601 as the 3.3 supply (smaller footprint and more efficient, but requires reflow assembly).  I have my own custom code running on a esp currently using light sleep and interrupts to reduce power consumption.  Its down to ~15ma average, which I think is dominated by leds on the photodiode addon board...definitely seem possible to reduce further.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, spenceme said:

 

ArnieO, Any updates to this work?  This looks really interesting, but I was hoping to avoid starting from scratch.  Are your kicad project files on github anywhere?  I was hoping to use an LMZM23601 as the 3.3 supply (smaller footprint and more efficient, but requires reflow assembly).  I have my own custom code running on a esp currently using light sleep and interrupts to reduce power consumption.  Its down to ~15ma average, which I think is dominated by leds on the photodiode addon board...definitely seem possible to reduce further.  

 

 

Denne er dritkult, ArnieO har du kommet noe lenger ?
Hadde det vært mulig å legge til en kobling for extern antenne?

 

Skal denne klare å kjøre på strømmen fra selve måleren? ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, antonkristensen said:

 

Denne er dritkult, ArnieO har du kommet noe lenger ?
Hadde det vært mulig å legge til en kobling for extern antenne?

 

Skal denne klare å kjøre på strømmen fra selve måleren? ? 

@spenceme & @antonkristensen

(Jeg antar du leser norsk, @spenceme)

Jeg kom hjem for noen dager siden fra tre lange uker på jobbreise - og begynner å nærme meg å få jobbet videre med dette.

 

I mellomtiden har DC/DC buck converter modulen ankommet fra Kina:
image.png.b83e9d2522d1593feaa24445f9cbadae.png

Dessverre er ikke strømbegrensningsdioden D2 ankommet ennå, kanskje jeg lager en breadboard uten.

 

Jeg har ikke dette på Github ennå. Jeg startet en tråd og ba om hjelp til å komme i gang, og fikk veldig fine tips! Så det er "bare" for meg å finne tid til å finlese og få lagt det ut der.

 

 

Så har i mellomtiden Kevin Darrah på sin YouTube-kanal foreslått en krets med noen få komponenter som gjør at man unngår fikling med reset- og prog-knapper ved programmering av ESP'en. Dersom jeg får den til å virke kaster jeg ut i hvert fall SW1 (PROG). Reset-knappen bør vel uansett beholdes. (Link til Kevins video nedenfor)

 

Ja, målet er å unngå ekstern strømforsyning - og jeg tror det er innen rekkevidde.

@antonkristensen : Ekstern antenne - hvordan da tenker du? Eneste måten jeg har sett å få det til på med en ESP-12 er ved "kirurgiske" inngrep på ESP'en - men dersom du har en god idé så skrik ut! ?


 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tronde said:

Er ikke ESP07 kompatibel med ESP12? ESP07 har uttak for ekstern antenne.

Har ikke (og har ikke hatt) noen ESP-07, men det er i så fall en løsning. Da sitter antenne"kontakten" på ESP-modulen i så fall.

Anyone: Har ESP-07 like mye EEPROM som de siste ESP-12? Med OTA kan kanskje det bli en utfordring i så fall.

 

Jeg har for øvrig en ESP-12 i (metall) sikringsskap. Wifi-routeren i etasjen over snakker med den uten problemer.

Jeg har ikke sjekket RSSI på ESP'en, ser bare at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 17.43, ArnieO skrev:

Dessverre er ikke strømbegrensningsdioden D2 ankommet ennå, kanskje jeg lager en breadboard uten.

 

 

Kommer du i mål med den løsningen?

 

NSI45020 er lineær serieregulator, og som alle andre lineære serieregulatorer gjør den overskuddet om til varme, og det er vel ikke det du ønsker?

 

Hvis det på tross av dette skulle funke godt nok, bør du se litt på muligheten for at det det kan bli stående høyere spenning på inngangen av DC/DC-konverteren enn den som kommer fra HAN, siden spenningen på HAN-porten også kan gå ganske lav. Da blir NSI45020 forspent i sperreretning (om vi kan kalle det for det, siden det ikke er en ekte diode), og databladet sier maks 500mV reverse voltage.

 

Muligheten for at noen klarer å bytte om pluss og minus fra HAN er også tilstede, selv om det er tenkt brukt plugger i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Christoffer said:

Til dere som skal finne strømmeni i L2. I et treledernett så er summen av strømmen i alle fasene lik 0.

 

Forutsetter du ikke da at det ikke er jordfeil? En av tingene som trekkes frem med AMS er jo at det skal bli enklere å avdekke jordfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Christoffer skrev:

Til dere som skal finne strømmeni i L2. I et treledernett så er summen av strømmen i alle fasene lik 0. Kan dere ikke regne det ut vha det? Derfor er ikke L2 målt ettersom den kan regnes ut. 

Det er vektorsummen som er null. Måleren gir oss ikke den. Se eksempelet fra læreboka lengre oppe. Der er linjestrømmenne 15.5, 22 og 19.5. Ingen av dem går opp i null, for det er usymmetrisk last som er 120 grader forskjøvet mellom hver leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.