Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Direkte assosiasjoner


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Jeg bruker direkte assosiasjoner lite, og det er noen grunner til det.

  1. Jeg har "alltid rask respons", og trenger ikke assosiasjon for å gjøre det raskere. Men dette er en fordel med assosiasjon som blir gjentatt forholdsvis ofte (sikkert fra brukere uten HomeSeer :P. OK, nok spøk.)
     
  2. Hvis serveren er nede har jeg i utgangspunktet større problemer enn at lyset ikke går på. Hele huset står jo dermed stille, og det betyr mer enn bare lys. Heldigvis skjer det ekstremt sjeldent, og er i praksis ikke et problem. :)
     
  3. Det er mer styr å holde orden på. Det er lettere å lese i lista over Eventer hva som skjer når X hender.
     
  4. Hvis jeg f.eks. assosierer en taklampebryter (S1 eller S2) med andre plugin-moduler, så ja; da blir alle lys skrudd av og på samtidig, og dimmet opp/ned. Fantastisk, det er dette som står i salgsbrosjyrene til alle smarthus-systemer. Men hvis jeg da styrer taklampen fra controlleren, blir ikke assosiasjonen trigget, så da må man likevel ha et Event som styrer plugin-modulene (On/Off/Dim). Det eneste man da oppnår er å introdusere en situasjon der du ikke er helt sikker på hvilken status lysene dine har, for du vet ikke om de er styrt fra controller eller fra fysisk bryter, eller at taklampen først vil trigge assosiasjon og deretter eventet som styrer alle lampene.

    Istedenfor bruker jeg CloneDevice scriptet.
     
  5. I programvare kan man ta hensyn som ikke er mulig å få til med assosiasjoner. F.eks. kan man assosiere en bevegelsesensor med en taklampe, men hva hvis du vil ha forskjellig lysstyrke til forskjellige tider av døgnet?

 

Kort fortalt: Det er to situasjoner der jeg bruker assosiasjon.

  1. Kontrollerer at assosiasjoner er satt riktig, slik at Instant Status virker.
  2. Lar bryter 2 på en Fibaro-dimmer (f.eks.) styre et annet lys. Det er da det andre lyset sin jobb å rapportere statusen sin tilbake til HS.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
36 minutter siden, Tverfyll skrev:

Jeg har en fibaro dimmer 2 som blir styrt av assosiasjon. Er det mulig å sette denne opp til å rapportere tilbake til HS når den endrer status? Fant ikke noe parameter som ser riktig ut.

Kontroller (og hvis ikke), assosier Gruppe 1 av dimmeren til HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tverfyll skrev:

Det har jeg gjort. har assosiert veggcontrolleren til dimmeren, og HS til dimmeren. Jeg får styrt dimmeren fra HS, men får ikke oppdatert verdier hvis jeg dimmer fra veggcontroller.

OK, så lenge gruppe 1 av dimmeren er assosiert med Hs så status skulle oppdateres. Hm...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hkmod25 har sagt det som skal gjøres. Når en dimmer blir styrt fra "noe annet" via assosiasjon er det dimmerens ansvar å si i fra til controller (i ditt tilfelle HomeSeer) at "Hey, nå ble jeg skrudd på!" for eksempel.

Fungerer brillefint her.

 

19 minutter siden, Tverfyll skrev:

På energimålere kan man med parameter si at den skal sende inn ved endring større en x% eller hvert xSekund, så jeg tenkte kanskje det var noe lignende her?

Nei. Dimmer 2 (og 1) støtter Instant Status (som vel er standard for Z-wave Plus?), så får dimmeren et signal via assosiasjon, så skal den rapportere status fortløpende.

 

Har du optimalisert enheten, både vanlig og full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

@hkmod25 har sagt det som skal gjøres. Når en dimmer blir styrt fra "noe annet" via assosiasjon er det dimmerens ansvar å si i fra til controller (i ditt tilfelle HomeSeer) at "Hey, nå ble jeg skrudd på!" for eksempel.

Fungerer brillefint her.

 

Jeg hadde allerede gjort det, uten at det fungerte brillefint. 

 

Siden det var noe feil som ikke var helt riktig, tenkte jeg å høre her om hvordan det skal fungere, før jeg prøver meg på videre feilsøking=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt spm på Fjøsboka, men her virker det som at det finnes kloke hoder på dette.

 

Assosieringer via fibaro dimmer 2

Forsøker å styre til sammen fire dimmere via S2 på en dimmer.
Klarer å få til at S2 styrer lampe 2, 3 og 4 men ikke seg selv.
Har forsøkt med Scene activation enabled, disablet.
But still no cigar.

4th Association Group „On/Off (S2)” is assigned to switch no. 2.
Sends BASIC command class frame according to the state of the device.

5th Association Group „Dimmer (S2)” is assigned to switch no. 2.
Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending
dim/brighten command to associated devices

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snowman skrev:

Har stilt spm på Fjøsboka, men her virker det som at det finnes kloke hoder på dette.

 

Assosieringer via fibaro dimmer 2

Forsøker å styre til sammen fire dimmere via S2 på en dimmer.
Klarer å få til at S2 styrer lampe 2, 3 og 4 men ikke seg selv.
Har forsøkt med Scene activation enabled, disablet.
But still no cigar.

4th Association Group „On/Off (S2)” is assigned to switch no. 2.
Sends BASIC command class frame according to the state of the device.

5th Association Group „Dimmer (S2)” is assigned to switch no. 2.
Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending
dim/brighten command to associated devices

 

Skal S2 styre seg selv i stedet for S1? For det settes med parameter. Eller skal S2 styre det samme som S1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Skal S2 styre seg selv i stedet for S1? For det settes med parameter. Eller skal S2 styre det samme som S1?

Der jeg vil bruke dette så skal S2 fungere som S1, bare at den tar meg seg den gjengen med z-wave enheter jeg velger.

Har forsøkt å legge z-wave id til seg selv inn i lista uten at dette fungerte.

Skal også sies at 5th Assosication med dim opp og ned ikke akkurat imponerte meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snowman skrev:

Der jeg vil bruke dette så skal S2 fungere som S1, bare at den tar meg seg den gjengen med z-wave enheter jeg velger.

Så S1 styrer kun seg selv, mens S2 styrer alle sammen? Kan du ikke assosiere alle til S1 istedenfor?

 

Jeg tror ikke du kan assosiere S2 til seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Moskus said:

Så S1 styrer kun seg selv, mens S2 styrer alle sammen? Kan du ikke assosiere alle til S1 istedenfor?

 

Ønsker at S1 kun skal fungere for sin egen dimmer, men at S2 skal ta seg selv +3 andre.

S1 med andre fungerer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dimmeren takler 2 innganger samtidig, men hvis den gjør det, kan du bruke en 2+1 bryter, hvor den 1-polte delen trigger S1, mens hver av de 2-polte kontaktene trigger hver sin inngang. Kan forsøke å skissere opp i morgen siden jeg ikke er så flink til å forklare meg:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tverfyll said:

Nå vet jeg ikke om dimmeren takler 2 innganger samtidig, men hvis den gjør det, kan du bruke en 2+1 bryter, hvor den 1-polte delen trigger S1, mens hver av de 2-polte kontaktene trigger hver sin inngang. Kan forsøke å skissere opp i morgen siden jeg ikke er så flink til å forklare meg:)

 

Bra forslag dette. Når jeg klikker begge brytere hjemme samtidig styres begge lys. Klart det kan være litt tidsforskjell på impulsen her, men vil tro at det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Snowman said:

Sender Q til fibaro, melder tilbake svaret

 

Stay tuned

Thank you for your inquiry.

Due to technical constraints, unfortunately it is not possible to elicit such operation.

What I can recommend you in this case, is to use association for S1 switch (2nd and 3rd association group).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.