petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 Nei, tenker på klienten som skal publisere måledataene. Siter
Odd Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 3 minutter siden, petersv skrev: Nei, tenker på klienten som skal publisere måledataene. Ja, men som et tips. Du trenger ikke sette opp en egen MQTT Broker (server), det finnes en i Node-RED i tillegg til klienten. Endret 8. mars 2018 av Odd 1 Siter
petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 (endret) Takk, men for oss som kjører hass.io så har den allerede mosquitto innebygget som plugin. Endret 8. mars 2018 av petersv Siter
Odd Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, petersv skrev: Takk, men for oss som kjører hass.io så har den allerede mosquitto innebygget som plugin. Javel, så dette er for hass.io Da misforsto jeg. Siter
petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 (endret) Selvfølgelig ikke, men for oss med hass.io er det ikke nødvendig med node-red. Men når det er sagt, så kan det jo hende man kan gjøre alt i node-red, hente data fra multicast eller fil, og så publisere de, dette har jeg ikke undersøkt. Det kan være den måten med lavest brukerterskel, og derfor foretrukket. Jeg skal sjekke ut det. Endret 8. mars 2018 av petersv Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 52 minutter siden, petersv skrev: @ZoRaC, tusen takk!@Thomas_ja27 Dette ser veldig bra ut. Jeg har sjekket litt, og MQTT.js ser ganske kurant ut, så hvis du kjører opp node på maskinen kan vi lage en MQTT-klient. Har du sjekket ut alternativet i appen som sender via multicast ip? Nå har jeg installert mosquitto og lagt inn plugin for MQTT i Indigo. Så nå er det å klare å få dataene inn i MQTT på ett eller annet vis. Men her stopper det litt opp for meg, kan ikke skryte på meg at jeg kan så mye om slik programmering... Skal prøve og forske litt i kveld. Siter
petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 (endret) Som foreslått av @Odd over her, så kan node-red brukes til å lage flows og på den måten få dataene inn. Jeg sjekket nå og det ser ut som om denne kilde-noden kan fungere bra: Quote A UDP input node, that produces a msg.payload containing a Buffer, string, or base64 encoded string. Supports multicast. Endret 8. mars 2018 av petersv Siter
petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 Her er en enkel flow som publiserer JSON-dataene på MQTT, men man kan også behandle dataene først, f.eks. skalere de riktig iom at de ser ut til å være oppgitt i millivolt/ampere fra måleren. Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 44 minutter siden, petersv skrev: Som foreslått av @Odd over her, så kan node-red brukes til å lage flows og på den måten få dataene inn. Jeg sjekket nå og det ser ut som om denne kilde-noden kan fungere bra: La det inn og har satt det opp med debug, ser at det er bare rådataene som kommer inn i node-red, de blir ikke dekodet før de blir multicastet. Kan man konvertere dette i node-red? Endret 8. mars 2018 av Thomas_ja27 Siter
petersv Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Skrevet 8. mars 2018 Hmm.. Hva har du satt på `output` på udp-noden? Du kan prøve å slenge inn en JSON node mellom debug og UDP og se om den parser. Har vi uflaks betyr det er dataene som sendes på IP ikke er parset. Dette fikses nok enklest i C-koden ved å bruke samme metode som brukes før det printes til konsoll. Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, petersv skrev: Hmm.. Hva har du satt på `output` på udp-noden? Du kan prøve å slenge inn en JSON node mellom debug og UDP og se om den parser. Har vi uflaks betyr det er dataene som sendes på IP ikke er parset. Dette fikses nok enklest i C-koden ved å bruke samme metode som brukes før det printes til konsoll. Sto på string, endret til buffer nå, og ser at dette er ukonverterte data. Stemmer med det som jeg leste ut først når jeg leste rett fra comporten. 1 Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Nå snakker vi Endret 8. mars 2018 av Thomas_ja27 2 Siter
hflatoey Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 Kan du poste hva du har satt dei forskjellige nodene til? Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 Kjører node-red på samme maskin som han-port programmet, måler tilkoblet via usb. 1 Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 Må bare finne ut hvordan man skal splitte opp dataene nå, så er jeg i havn 1 Siter
Thomas_ja27 Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Ble noen timer med spekkulering, men nå funker det! Mangler bare avrunding slik at man får bort noen desimaler så blir det bra Endret 8. mars 2018 av Thomas_ja27 1 Siter
hflatoey Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Nice, min sitter fast på exce noden, den berre buffrer og vil ikkje sende videre til msg.payload... edit- Og ~5 minutter etter eg skreiv det så plutselig virket det... edit- Kan du fortelle hvordan du fekk det videre fra msg.payload? <-- Fekk det videre til Homeseer serveren med MQTT Hvordan splittet du opp dataene? Endret 8. mars 2018 av hflatoey Siter
Odd Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 (endret) 11 timer siden, Thomas_ja27 skrev: Nå har jeg installert mosquitto Som sagt du trenger ikke installere mosquitto på din automasjons server Du trenger kun et MQTT plugin som du peker på Node-RED med. Mosquitto broker (server) kan erstattes av Mosca som er en innebygget broker i Node-RED. Fint hvis du vil ha minst mulig kjørende på automasjon serveren uavhengig hvilket system du har. Det er andre fordeler med denne løsningen også men det oppdageren etter hvert som en bruker Node-RED. Endret 9. mars 2018 av Odd 2 Siter
petersv Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 (endret) Veldig bra du tok opp node-red @Odd! @Thomas_ja27, hvis du tar en backup av flowene dine, som beskrevet her så kan vi andre bruke det samme: https://github.com/node-red/cookbook.nodered.org/wiki/How-to-backup-flows-and-related-configuration Endret 9. mars 2018 av petersv Siter
Thomas_ja27 Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 2 timer siden, petersv skrev: Veldig bra du tok opp node-red @Odd! @Thomas_ja27, hvis du tar en backup av flowene dine, som beskrevet her så kan vi andre bruke det samme: https://github.com/node-red/cookbook.nodered.org/wiki/How-to-backup-flows-and-related-configuration Skal gjøre det i kveld 1 Siter
petersv Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 Supert, da ser det ut som alternativ 1 i "HAN The Easy Way" er ferdig. Med raspberry Pi er jo dette den desidert enkleste måten å gjøre det på pt. Siter
Thomas_ja27 Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Har fått dataene inn i Grafana, syns det ble veldig bra Skal prøve å lage en liten oppskrift på hele greiene i kveld, så skal jeg legge ut det jeg har på Dropbox. 7 Siter
Marhil Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Obs: Dokumentet i første post ser ut til å være slettet. Får beskjed av Google Disk at dokumentet er lagt i papirkurven av eieren: Følg instruksjonene i dokumentet her. Siter
petersv Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 Når jeg trykker på linkene fungerer de fint her nå. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.