Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Moskus

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en UPS liggende, men den 700VA/ 420Watt så tror kanskje den er i svakeste laget for mine to servere.

Dog har jeg til hode å ha et strømbrudd her siden jeg flyttet inn for 1,5 år siden.

Kan ikke huske noe sånn ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evelen skrev:

Dog har jeg til hode å ha et strømbrudd her siden jeg flyttet inn for 1,5 år siden.

 

Det er det samme som med bilbelte og backup:

Du bruker det ikke fordi du ønsker at du har bruk for det, men HVIS du får bruk for det er du sjeleglad du har det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Men brukes bare UPS til en forsinket shutdown og korte strømbrudd, eller har dere fått satt opp serverene til å stenge kontrollert ned med signal fra UPS om stømbrudd?

 

Jeg har ikke kontrollert shutdown. Har vel strøm til 10-15 min. Jeg har 1 server med mange virtuelle servere, så burde sikkert satt opp kontrollert shutdown - kjedelig med korrupte filer og serverkrasj på potensielt flere servere! :(

 

Vurderer å gjøre slik, med min "UZB1-Raspberry pi": https://blog.rylander.io/2017/01/15/connect-a-esxi-6.5-host-to-a-ups-connected-to-a-synology-nas/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evelen skrev:

Skal man kun kjøre hjemmeautomasjon og ikke så mye fancy på serveren kan man jo rett og slett bruke en laptop, da har man innebygget UPS

Vil fungere for en periode til batteriet blir helt utslitt pga den står i lader heletiden. :P  Men ja, er jo en grei løsning om man har en laptop som man ikke skal bruke til noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Blodstrupmoen said:

Men brukes bare UPS til en forsinket shutdown og korte strømbrudd, eller har dere fått satt opp serverene til å stenge kontrollert ned med signal fra UPS om stømbrudd?

Da jeg kjøpte UPS, gikk jeg for APC fordi det fins god community-basert programvare. WIndows og slikt vet jeg ikke, men for linux, og aktuelt for mange her, det fins i raspbian.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Archos said:

Jeg har en UPS fra Dell som er APC rebrand. USB rett i Windows Homeseer VM og ingen driver trengs. Bruker Blups plug in.

 

Dessverre er BLUPS plug-in kun Windows om jeg forstår riktig.

Fra apcupsd sender jeg også shutdownkommandoer til andre enheter når strømmen går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hva bruker dere til å detektere Hjemme/Bortestatus? 

 

PHLocation koblet mot iCloud. 

I tillegg til mulighet for manuell styring og at man er "hjemme" igjen når

man åpner ytterdøra (magnetsensor). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

PHLocation koblet mot iCloud. 

I tillegg til mulighet for manuell styring og at man er "hjemme" igjen når

man åpner ytterdøra (magnetsensor). 

Samme prinsipp her
Magnetsensor for hjemme
Tasker med "utenfor x km radius" som borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tverfyll said:

Hva bruker dere til å detektere Hjemme/Bortestatus? 

Jeg forsøkte meg på å pinge telefonen på nettverket, men siden den ikke svarer på ping når den ikke er aktiv, fungerte det dårlig.


Hvilken telefon har du? 
På android må du ofte stille inn selv at wifi skal være aktivt i standby/dvale modus.

Jeg har en helt vanlig bryter ved døra som er koblet mot en virtuell bryter i domoticz som setter hjemme/borte.
Å bruke mobil og geofence synes jeg var en dårlig løsning siden domoticz går i bortemodus om jeg skrur av mobilen eller om den går tom for strøm uten at jeg merker det, også om jeg har besøk og må en kjapp tur på butikken.

Kunne nok brukt PIR sensorer i tillegg for å unngå falske bortemeldinger, men de bruker jeg til å ta snapshots om de aktiveres samtidig som bortemodus er aktivert.

Så det enkleste var å bare bruke en fysisk bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:


Hvilken telefon har du? 
På android må du ofte stille inn selv at wifi skal være aktivt i standby/dvale modus.

Jeg har en helt vanlig bryter ved døra som er koblet mot en virtuell bryter i domoticz som setter hjemme/borte.
Å bruke mobil og geofence synes jeg var en dårlig løsning siden domoticz går i bortemodus om jeg skrur av mobilen eller om den går tom for strøm uten at jeg merker det, også om jeg har besøk og må en kjapp tur på butikken.

Kunne nok brukt PIR sensorer i tillegg for å unngå falske bortemeldinger, men de bruker jeg til å ta snapshots om de aktiveres samtidig som bortemodus er aktivert.

Så det enkleste var å bare bruke en fysisk bryter.

 

Jeg har Iphone. 

Varmen er stillt inn til å stå på nattsenk til klokka 15:00 i ukedager, slik at den varmer opp leiligheten til jeg kommer hjem. Problemet er at jeg har en dame som jobber skift, så det hadde vært greit å ha en automatisk måte å detektere om hun er hjemme på formiddagen, slik at varmen kan slås på fra morgenen av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

Å bruke mobil og geofence synes jeg var en dårlig løsning siden domoticz går i bortemodus om jeg skrur av mobilen eller om den går tom for strøm uten at jeg merker det, også om jeg har besøk og må en kjapp tur på butikken.

 

På iPhone blir man ikke "borte" om telefonen går tom for strøm, så det problemet har jeg ikke. 

 

Jeg har en HSTouch-app hvor jeg kan velge manuell eller auto bortemodus, så hvis vi drar bort og noen er igjen i huset, så setter vi den bare på "manuell". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tverfyll skrev:

Jeg har Iphone. 

Varmen er stillt inn til å stå på nattsenk til klokka 15:00 i ukedager, slik at den varmer opp leiligheten til jeg kommer hjem. Problemet er at jeg har en dame som jobber skift, så det hadde vært greit å ha en automatisk måte å detektere om hun er hjemme på formiddagen, slik at varmen kan slås på fra morgenen av.

Da vil løsningen jeg bruker fungere:

5 timer siden, Blodstrupmoen skrev:

Bruker IFTTT med location mot homeseer på 4 telefoner her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.