Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Moskus

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Evelen skrev:

Trenger vi Vipps integrert i hjemmeautomasjonen? ;) 

Klart det kunne vært praktisk men jeg vet ikke om jeg skal la huset betale regningene... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Trenger vi Vipps integrert i hjemmeautomasjonen? ;) 

Klart det kunne vært praktisk men jeg vet ikke om jeg skal la huset betale regningene... :P 

tja, å få tilgang til nettbanken hadde vært enda bedre, egen måler for saldo osv, men det er vel å håpe litt for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evelen said:

tja, å få tilgang til nettbanken hadde vært enda bedre, egen måler for saldo osv, men det er vel å håpe litt for mye.

 

Det burde være mulig å få til på ett vis.

Arduino/raspberry pi + GSM modul og sms-bank, sparebanken sør har jo også mulighet for å logge inn uten BankID så burde være mulig å logge inn via script for å scrape saldoen.
 

Men hadde blitt altfor mye rødt lys her i gården :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kan forklare

meg hvordan kalenderen på iOS kan vite så mye?

 

Fikk innkalling til årlig sjekk hos tannlegen i posten. Gikk på kalenderen og skrev "Tannlege" og den foreslo riktig dato! Hos tannlegen ble det behov for en oppfølgingstime og etter å ha snakket med tannlegen om passende tid tar jeg opp telefonen og skriver "tannlege" igjen og nok en gang forslår den rett dato! I går fikk jeg invitasjon til dåp i posten - tok opp telefonen og skrev "dåp" og jaggu foreslo den rett dato igjen!

 

WTF?!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2017 klokken 14.28, Evelen skrev:

tja, å få tilgang til nettbanken hadde vært enda bedre, egen måler for saldo osv, men det er vel å håpe litt for mye.

Det kan vel gjøres "svært enkelt" med Android, Tasker, AutoInput ol? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Er det noen her som kan forklare

meg hvordan kalenderen på iOS kan vite så mye?

 

Fikk innkalling til årlig sjekk hos tannlegen i posten. Gikk på kalenderen og skrev "Tannlege" og den foreslo riktig dato! Hos tannlegen ble det behov for en oppfølgingstime og etter å ha snakket med tannlegen om passende tid tar jeg opp telefonen og skriver "tannlege" igjen og nok en gang forslår den rett dato! I går fikk jeg invitasjon til dåp i posten - tok opp telefonen og skrev "dåp" og jaggu foreslo den rett dato igjen!

 

WTF?!

 

Kan du ha fått en "calender invite"?

http://osxdaily.com/2016/11/26/icloud-calendar-spam-invite-stop/

Da jeg drev mobilverksted sendte ordresystemet mitt automatisk slike invites når noen bestilte time.

 

Også datoer i bla. epost og meldinger blir lest av kalender appen som gir deg automatiske forslag.

 

Endret av Tore Andre Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

 

Nei, for det er ikke invites, bare det at den foreslår rett dato når jeg oppretter ny kalenderoppføring. 

58 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

Også datoer i bla. epost og meldinger blir lest av kalender appen som gir deg automatiske forslag.

 

Nei, alt har vært pr post (og siste tannlegetime var muntlig i tannlegestolen 1 min før jeg opprettet det i kalenderen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tverfyll skrev:

Hos meg velger den automatisk den datoen man står på/trykker på når man skal opprette avtaler. Kan du ubevisst valgt riktig dato?

 

Ja, kjenner til det, men ganske sikker på at jeg ikke gjorde det. Kanskje jeg gjorde det på tannlegetime nr 2, for da skulle jeg jo finne en dag som passet, men ikke på den første eller på dåpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
4 timer siden, Erling skrev:

 

Har du tatt det opp med den lokale butikken? Du kan fortelle at Kiwi har de, du kan handle der.

 

Steike god sjokolade... 1f44d.png

 

Den lokale butikken var enig med meg (og deg) at det var en tabbe å ta den bort men de "hadde bare fått beskjed fra sentralt hold at den ikke lengre var i sortimentet"

Å begynne å handle all maten sin et annet sted er selvfølgelig en naturlig følge av en slik beslutning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎07‎.‎02‎.‎2017 klokken 9.51, Tverfyll skrev:

Hva bruker dere til å detektere Hjemme/Bortestatus? 

"Borte" trigges manuelt av bryter, eller uat eller alarm. Har funnet det mest hensiktsmessig, da "borte" også slår av alle lys, kutter strøm til en del apparater, gir alarm dersom vaskemaskin eller tørketrommel står på, osv. Noen ganger vil man ikke nødvendigvis sette huset i Borte-modus hvis man bare skal ut med hunden noen minutter, osv. Men dersom alarmen skrus på, er vi definitivt borte. Jeg poller imidlertid alarmen med 60 minutters intervall, så ønsker ikke å bruke kun den som trigger.

 

"Hjemme" trigges av bevegelse på utvalgte sensorer. Ønsker ikke at hjemme trigges av sensorer på ytterdører. Det skjer mer enn sjelden at jeg må løpe inn igjen fra bilen for å hente noe i gangen, da er det greit å slippe at hele huset slås på bare for å slås av igjen 10 sekunder senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fermate said:

Har vert på besøk hos Disruptive Technology i dag og testet brikkene deres :) 

Det var stas 1f60d.png

Mere info kommer når jeg får klarhet i hva jeg har lov til å si ;) 

 

Spennende bedrift og produkter, MEN det er jo samme gamle leksa med økosystemer. Begynner å bli så sykt lei av at alle skal prøve å dra en apple å tjene penger i evigheter på produkter de selger. Greit nok at data fra sensorene er åpne og kan brukes fritt mot andre programmer men du må fortsatt betale for å sende data til clouden. 
Så jeg vil tro at dette er for bedriftsmarkedet og lite interessant for folk flest.

 

Gi meg hardware som snakker over åpent API, MQTT eller så tar jeg til og med oppdateringer på epost om ikke annet er mulig.


Og jeg er litt redd for at de er for sent ute med radiokommunikasjon via en ekstra boks, det som virkelig er spennende fremover er Narrow band IOT, kommunikasjon uten router, gateway eller egenutviklede protokoller for sending og mottak av data.

De har flere skumle kjemper som lurer i mørket, Nordic semiconductors er snart klare med deres narrow band 4G brikker ( nRF91 ). Om disse får støtte for esim og ligger lavt i pris så tror jeg det kan slå an blant oss som liker litt DIY. Qfree er også i gang med testing av IoT enheter med direkte tilkobling til 4G nettet.
Har stått i kø siden desember for å få tilgang til developer portalen til telia.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.