Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fryser


Johs.

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra ferie, og oppdaget at fryserdøren ikke hadde vært ordentlig lukket. Da var det å kaste alt som var der.

Da ble det en z-wave temperatursensor til, denne gangen i fryseskapet. Lurer på hvor lenge batteriet vil holde i -18?

 

Neste gang vil Homeseer sende meg en sms.

Endret av Johs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Ja, jeg hadde brukt en Oregon Scientific-sensor "med ledning". Så står selve senderen på utsiden, mens temperaturen måles inni.

kunne du linket meg en slik? kunne trengt et par stk til frys og kjøleskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med ett temperaturprosjekt til kjøleskapet med ESP8266 og dsb prober (Blir sikkert å sette opp dørsensorer også i samme slengen. Har stått stabilt nå lenge på kontoret og målt. Nå må jeg bare få det inn i en boks og satt den ved kjøleskapet. Største utfordringen er batteri eller fast strøm. 

 

 

Edit: Muligens kjøpt litt for stor boks :(

IMG_20160725_183422.jpg

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Evelen skrev:

kunne du linket meg en slik? kunne trengt et par stk til frys og kjøleskap

 

Jeg har brukt Viking sine fra Teknikk,agasinet i mer enn 18 mnd. uten batteribytte.

 

Romjulen ifjor kastet jeg 15 frysepizza og annen ungkarsmat. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du gitt meg en link?



Det ser ut til at Teknikmagasinet har sluttet å selge Viking temperatursensorer. De kan fås fra svenske Loh Electronics. Denne bruker jeg både i fryseren og kjøleskapet: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/temperatur/trådlös-termometer-för-inne-utomhusbruk.html

Den jeg har i kjøleskapet har gått i over to år uten batteribytte. I fryseren måtte jeg bytte batteri etter ca. to år. Jeg har også kjøpt noen som har både temp og fuktmåling. Synes faktisk Viking har bedre rekkevidde og stabilitet enn Oregon Scientific.

Når du bestiller fra Loh Electronics trekker de fra svensk mva. før de sender det til Norge.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Godot skrev:

Disse fra Clas kommer med ekstern sensor:

http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

 

Har ikke anskaffet meg RFXtrx433-dings ennå, men forstår det som om disse bare funker med en bestemt versjon av firmwaren på denne.

 

Jeg har 2 slike, måtte bytte firmware til Type1 (ble levert med Ext2). Etter det fungerer det helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 klokken 11.58, ZoRaC skrev:

 

Jeg har 2 slike, måtte bytte firmware til Type1 (ble levert med Ext2). Etter det fungerer det helt fint. :)

Kjører vel Ext jeg også om jeg ikke husker helt feil.

Men bytter jeg risikerer jeg vel at noe annet ikke virker?

 

 

Dem burde lagd en firmware som støttet alt istedenfor at noen støtter noe mens andre støtter noe annet.

 

Jeg leser for øvrig følgende på http://blog.rfxcom.com/:

Sitat

New firmware released for the RFXtrx433 and RFXtrx433E
Please read chapter 2 of the RFXtrx User Guide.pdf to see which firmware type supports the protocols you need.
The preferred firmware version for the RFXtrx433E is Ext or Ext2.
The preferred firmware version for the RFXtrx433 is Type1 or Type2.
Type1 or Type2 firmware can be flashed in the RFXtrx433 and RFXtrx433E.

 

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Evelen skrev:

Kjører vel Ext jeg også om jeg ikke husker helt feil.

Men bytter jeg risikerer jeg vel at noe annet ikke virker?

De har en ganske god oversikt på nettsidene sine over hva som støttes av hvilken versjon. Litt usikker på hva som skjer med de eksisterende enhetene om du bytter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grovt telt over i lista og (med forbehold om tellefeil) kommet frem til følgende:
Type 1: 43 protokoller støttes ikke
Type 2: 35 protokoller støttes ikke
Ext: 31 protokoller støttes ikke
Ext2: 33 protokoller støttes ikke


Ref: http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf
 

Med et fremtidsrettet perspektiv burde man kanskje holde seg til Ext?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet som støttes av hver type er jo egentlig ikke det viktigste, så lenge det utstyret man faktisk har (og kommer til å kjøpe i fremtiden) er støttet. Kanskje Type1 støtter det meste av utstyr som brukes her i landet, men støtter lite av utstyr fra USA f.eks? 

 

Men, veldig vanskelig å vite hva man bør velge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel alltids kjøpe 4stk RFXtrx433E  for å sikre seg AMASS_rolleyes.png

Tror jeg kjører Ext versjon 248 i dag og mener jeg la inn dette manuelt en gang, tyder vel på et noe av mitt trengte det, men jeg kan ta feil..

 

Dette er hva jeg har på RFXtrx433E i dag:

Walsall Transformers WT1285 Temp/Luftfukt måler - http://www.ebay.com/itm/261788376051
CLSF LM-101LB røykvarsler - http://www.multicom.no/clsf-lm-101lb-tradlos-optisk-roykvarsler/cat-p/c/p10632050
Nexa LWST-605 bryter - https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/nexa/nexa-lwst-605/183087.11676/

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 23.7.2016 at 17:44, Johs. said:

Kom hjem fra ferie, og oppdaget at fryserdøren ikke hadde vært ordentlig lukket. Da var det å kaste alt som var der.

Da ble det en z-wave temperatursensor til, denne gangen i fryseskapet. Lurer på hvor lenge batteriet vil holde i -18?

 

Neste gang vil Homeseer sende meg en sms.

Liten status rapport. I den grad man kan stole på Homeseer og batteri baserte enheter, så holder den seg forsatt på 100% etter 3 uker. 

 

Dog lærte jeg noe nytt om frysere. Har et såkalt side-by-side fra Bosch. Den er så kalt "frostfri". Hadde satt opp en event som sendte meg en sms hvis fryseren blir varmere enn minus 10. Har fått noen SMS, men innen jeg fikk kontrollert dette med et annet termometer, så hadde fryseren kommet seg opp i minus 18. 

Synes dette var mystisk, så jeg begynte å søke på det store nettet. 

 

Forklaringen er at de frostfrie ikke er så veldig frostfrie allikevel, det er faktisk et varmeelement som tiner det jevnlig. Sjekk denne for forklaring. Så har i alle fall jeg lært noe nytt i dag. 

 

Endret av Johs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.