Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigge event fra Fibaro Dimmer 2 S2 switch


Archos

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Endelig fått installert alle Dimmerne min etter flytting i hus. Jeg kunne da tenke meg å trigge noen eventer fra dobbelt klikk på S2.

Er det noe grei måte å gjøre dette på i Homeseer?

Før i Domoticz løst jeg dette med et LUA script jeg fant som fyra evente hvis lastchanged på S2 2 click ble oppdatert for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sliter litt med dette :-(
Er det mulig å få opp S2 som en egen device?
Etter inkludering kommer det opp Switch Multilevel 2 (i tillegg til Switch Multilevel 1, som er knyttet opp mot S1), men etter hva jeg har skjønt (ref div poster på Homeseer-forumet) er dette en "fantom-node" som de fleste bare sletter.

Dersom man ved å konfigurere parameter (husker ikke hvilken) så Dimmer2 blir en scene-kontroller, vil dette da gjelde både S1 og S2, eller kan jeg benytte S1 til styring av lokal last og S2 som en scene/event-trigger?

 

Så til slutt et spørsmål vedr grupper; Trenger jeg strengt tatt å knytte opp noe mer enn group1 mot Homeseer (slette alle andre), da jeg ikke har tenkt å kjøre direkte assosiasjoner mot andre fysiske enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vitellius skrev:

Er det mulig å få opp S2 som en egen device?

Nei.

 

2 timer siden, Vitellius skrev:

Etter inkludering kommer det opp Switch Multilevel 2 (i tillegg til Switch Multilevel 1, som er knyttet opp mot S1), men etter hva jeg har skjønt (ref div poster på Homeseer-forumet) er dette en "fantom-node" som de fleste bare sletter.

Ja.

 

2 timer siden, Vitellius skrev:

Dersom man ved å konfigurere parameter (husker ikke hvilken) så Dimmer2 blir en scene-kontroller, vil dette da gjelde både S1 og S2, eller kan jeg benytte S1 til styring av lokal last og S2 som en scene/event-trigger?

Jeg trodde det kun gjaldt S2, siden S1 fremdeles skal betjene lyset Dimmer2 er koblet til.

 

2 timer siden, Vitellius skrev:

Så til slutt et spørsmål vedr grupper; Trenger jeg strengt tatt å knytte opp noe mer enn group1 mot Homeseer (slette alle andre), da jeg ikke har tenkt å kjøre direkte assosiasjoner mot andre fysiske enheter?

Nei, det skal holde med kun Group 1 til HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Installerte nettopp en sånn.

Satt opp som scene-kontroller sender den Scene ID både for S1 og S2. Og forskjellig ID avh. av enkel, dobbelt eller trippelklikk. Disse IDene står i manualen. Ikke fått testet så mye ennå, men satt opp som scene-kontroller styrer den fortsatt lyset lokalt som normalt, men sender scene ID i tillegg. Og evt. assosiasjoner som normalt ser det ut til.

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kristian skrev:

Installerte nettopp en sånn.

Satt opp som scene-kontroller sender den Scene ID både for S1 og S2. Og forskjellig ID avh. av enkel, dobbelt eller trippelklikk. Disse IDene står i manualen. Ikke fått testet så mye ennå, men satt opp som scene-kontroller styrer den fortsatt lyset lokalt som normalt, men sender scene ID i tillegg. Og evt. assosiasjoner som normalt ser det ut til.

Capture.JPG

Hvordan er assosiasjonene dine satt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Ja, jeg tror S1 alltid vil styre lyset den er koblet til.

Ikke helt, men nesten:

29. Switch functionality of S1 and S2

This parameter allows for switching the role of keys connected to S1 and S2 without changes in connection.

Available settings:

0 - standard mode
1 - S1 operates as S2, S2 operates as S1

Default setting:

0

Parameter size:

1 [byte]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kristian skrev:

Har foreløpig bare testa litt, med en annen dimmer assosiert i gruppe 3 (S1) og gruppe 5 (S2).

Må ha ting litt med teskje her merker jeg?.

 

Gruppe 1 HomeSeer og ikke behov for å bruke endpoints?

 

Fanger jeg opp SceneID under Child device til S2?

Fibaro dimmer 2.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, iceball skrev:

Må ha ting litt med teskje her merker jeg1f643.png.

 

Gruppe 1 HomeSeer og ikke behov for å bruke endpoints?

 

Fanger jeg opp SceneID under Child device til S2?

Fibaro dimmer 2.png

 

Nå har jeg aldri brukt Homeseer, så der er det mulig noen andre må trå til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Moskus said:

Ja, OK. La meg omformulere det. En hardware-bryter vil alltid skru av lyset den er koblet til. ;) 

Jepp. 

 

Jeg har 3 Fibaro dimmere 2.. Hvor en ikke oppførere seg som de andre. 

Dimmer 1 - Trykk på s1 slår på event knytet til s2(denne blir aktivert i HS) og lys tilkoblet s1 - Med å trykke på S2 vil man kun styre event knytte til S2. 
Dimmer 2 og 3 - Der virker begge brytere uavhenging av hverandre. 

Dette kan enkelt testes i HS ,om man da ikke har slette Switch Multilevel 2 ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Superzite skrev:

Jeg har 3 Fibaro dimmere 2.. Hvor en ikke oppførere seg som de andre. 

Kanskje de har forskjellig firmware versjon?

 

36 minutter siden, Superzite skrev:

Dimmer 1 - Trykk på s1 slår på event knytet til s2(denne blir aktivert i HS) og lys tilkoblet s1 - Med å trykke på S2 vil man kun styre event knytte til S2. 
Dimmer 2 og 3 - Der virker begge brytere uavhenging av hverandre. 

Dette kan enkelt testes i HS ,om man da ikke har slette Switch Multilevel 2 ;-) 

Har du fått til Scene-kontroll eller er det vanlig kontroll av av/på(/dimming) av hovedenhet og assosierte enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, iceball said:

Kanskje de har forskjellig firmware versjon?

 

Har du fått til Scene-kontroll eller er det vanlig kontroll av av/på(/dimming) av hovedenhet og assosierte enheter?

Samme firmware.

Står kun assosiert med HS. Blir bare brukt til av og på ikke dimming. Så når S2 blir skudd på er det en event som slår på lyset koblet til en nexa kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en måte å hente alle innstillingene som Fibaro enheten er satt opp med, i domoticz hentet den ned oppsettet og viset hva som var satt i en "liste" og kunne da bruke dropdown meny for å endre innstilinger.  I HS må man ha manualen ved sin side og leite gjennom hver enkelt eller finnes det noe enklere måte ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superzite skrev:

Finnes det en måte å hente alle innstillingene som Fibaro enheten er satt opp med, i domoticz hentet den ned oppsettet og viset hva som var satt i en "liste" og kunne da bruke dropdown meny for å endre innstilinger.  I HS må man ha manualen ved sin side og leite gjennom hver enkelt eller finnes det noe enklere måte ? 

Nei, og det er ganske skuffende egentlig. Veldig tidkrevende å måtte se i manual etter parameter, velge parameter uten å sette verdi, så set for å spørre om hvilken verdi som er satt, deretter eventuelt endre verdi og set, også har man bare justert 1 verdi. Særlig på batterienheter tar det unødvendig mye tid og frustrasjon fordi noen ikke liker å holde seg våkne. Jeg forsøkte meg med en event som for alle like qubino flush dimmere satt de samme parametrene. Måtte da inn og redigere node ID før jeg kjørte eventuen manuelt.

 

For noen enheter, f.eks. Aeotec Multisensor 6 så kommer det opp noe lignende for noen utvalgte parametre. Merk at den første viser feil: "This setting determines whether the motion detector is enabled or disabled." Enable betyr her sensitivitet 1, altså lavest. Så har du valgt 5 (default) så vil den stå som disabled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, iceball skrev:

@Vitellius fikk du dette til å fungere?

Skal sette opp tilsvarende selv på soverommet snarlig.

 

Nei, jeg ga opp (uten å gjøre noe hederlig forsøk).

Tok "snarveien" ved å assosiere S2 med en Fibaro Wall Plug, som i sin tur trigger en event.

Får vel gjøre et nytt forsøk på å sette opp S2 med scene-parametre, men tviler på om det er mulig å få til skikkelig? (ref div tråder på Homeseer-forumet) Mye tyder vel på at Fibaro og Homeseer ikke er særlig gode venner :-(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Vitellius skrev:

Får vel gjøre et nytt forsøk på å sette opp S2 med scene-parametre, men tviler på om det er mulig å få til skikkelig? (ref div tråder på Homeseer-forumet)

Nå er det veldig, VELDIG lenge siden jeg har prøvd dette, og det var med Dimmer1 som sannsynligvis er enda lengre fra det ideelle enn Dimmer2 er, men hvilke tråder på HS-forumet er det snakk om?

 

HS støtter scene-controllere, og hvis Fibaro hardwaren identifiserer seg som en (og der kommer spørsmålet!), så burde det jo gå bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Nå er det veldig, VELDIG lenge siden jeg har prøvd dette, og det var med Dimmer1 som sannsynligvis er enda lengre fra det ideelle enn Dimmer2 er, men hvilke tråder på HS-forumet er det snakk om?

 

HS støtter scene-controllere, og hvis Fibaro hardwaren identifiserer seg som en (og der kommer spørsmålet!), så burde det jo gå bra...


Her er en post: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=181714
 

Som sagt, har ikke brukt brukt mye tid på det, men det er meget mulig det funker........

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vitellius skrev:

Her er en post: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=181714
 

Som sagt, har ikke brukt brukt mye tid på det, men det er meget mulig det funker........

Nåja, de postene der var ikke veldig optimistiske... jeg får grave frem testoppsettet mitt når kveldene roer seg, og se hva jeg får til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.