Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvorfor kjøre Homeseer på virtuel maskin?


Armas

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kjører idag homeseer på en gammel laptop med windows7. Nå slutter microsoft å støtte w7 og laptopen synger på siste verset. På tide med ny hardware!

 

Leser at mange kjørere homeseer på virtuelle maskiner (ESXI)? 

Har forsøkt å finne ut hvorfor dere gjør det? 

Er det sikrere? Mer stabilt? 

Hvorfor IKKE gjøre det? 

Trenger den virtuelle maskinen en egen lisens av windows? 

Trenger man kraftigere hardware dersom man vil virtualisere? (Mere RAM antar jeg?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler og noen ulemper ved å sette opp styringssystemer etc. i virtuelle maskiner. NB! jeg er ingen ekspert, dette er bare mine synspunkter ?

 

0) Industristandard

 

Virtuelle Maskiner er kommet for å bli. For store bedrifter med et hav av applikasjoner som før kjørte på dedikerte maskiner i metervis med server racks har driften nå blitt forenklet ved at de har noen få kraftige racks som kjører titalls applikasjoner isolert i hver sin vm. Dette har gitt store besparelser i hardware og vedlikehold samt gitt mer stabilitet til tjenestene. Privatmarkedet/Nerdene har kastet seg over denne bølgen med stor suksess.

 

1) Vedlikehold/Hardware

 

Det er billigere å ha en litt kraftigere server med 4 VM'er kontra 4 dedikerte pc'er. Det er også mye enklere å vedlikeholde en server kontra 4. Du får en mer effektiv bruk av hardware da VM'ene deler på de samme ressursene men mest sannsynlig ikke bruker alle ressurser samtidig. Dermed kan du som en tommelfingerregel skalere ned det fysiske Hardware-behovet med 50%.

 

Så kan noen kanskje spørre seg hvorfor man ikke bare kan installere de 4 programmene på selve hosten (hoved OS'et) ? Og svaret er at for den jevne ola dunk så er det kanskje like greit. Dersom det er snakk om Microsoft Office så gir det ingen mening å ha Word i en VM og Excel i en annen. Men dersom ett av styringssystemene dine fungerer best i Windows så er det kjipt å måtte ha en egen windows pc for dette kontra en windows-vm sammen med alle de andre linux-vm'ene.

 

2) Konfigurasjon

 

Siden styringssystemet ditt kjører helt isolert i sin egen VM så kan du tune VM'en til å mest effektivt kjøre akkurat det systemet. Det er ikke sjeldent at man før hadde ustabile systemer fordi det var en eller annen config som gikk i beina på et annet program og man måtte bruke uker på å få mekket ett eller annet kompromiss.

Det er også enkelt å teste ut nye versjoner/nye programvarer uten å risikere at man ødelegger det oppsettet man har. Det tar noen minutter å kjøre opp en ny VM også kan man installere programvaren og teste ut om det er noe man potensielt kan erstatte eksisterende system med. Dersom det viser seg at man ikke ønsker å gå videre med dette er det bare å slette VM'en og ingen ting er påvirket i eksisterende systemene. En VM kan også clones slik at man kan teste programoppdateringer på en clone (identisk kopi) før man bestemmer seg for å oppgradere.

 

3) Backup / Disaster Recovery

 

Det er enkelt å ta backup av en hel VM (krever dog litt backupplass). Krasjer serveren er det bare å restore VM'en på en annen server og når du skrur den på så fungerer alt som før (litt forenklet, men i praksis så er det faktisk ofte så lett). Krasjer laptop'en din vil jeg tippe du bruker minst en uke på å sette den opp igjen og kanskje få ting til å snurre slik det gjorde. Det er nok av config'er man tweeket i fjor sommer som man har glemt.

 

4) Sikkerhet

 

Hver VM er sin egen sandbox og det skal svært mye til (tilnærmet umulig) at VM'er blir smittet med virus dersom Hosten blir det. Eller vise versa. Personlig så kjører jeg en VM for blåfilm-surfing og en VM for test av programvare som koster hundretusener av kroner. Man har også bedre kontroll over systemene sine siden man kan leke seg med Wireshark/Fiddler i VM'en uten at det påvirker andre systemer.

 

5) Ulemper

 

Det kan være en utfordring å få porter (USB etc) til å snakke med VM'er. Men det finnes stort sett løsninger for de problemer man kan komme ut for.

Hver VM kjører tregere enn om man kjørte applikasjonen direkte i Host'en. Dette pga. mye overhead (kommunikasjon mellom Host og VM).

Siden Hardware er delt mellom flere VM'er så kan disse påvirke hverandre og gjøre tjenestene ustabile. Kjører 3 av 4 VM'er for full spiker vil mest sannsynlig alle tjenestene dine ha utfordringer. Nå er Host programvaren veldig flink til å rasjonere ut ressurser og hver VM settes opp med begrensede ressurser, men dog.

 

Dette er nok en teknologi å settes seg inn i. Har du ett styringssystem som er enkelt å sette opp og som stort sett snurrer av seg selv så kjører du det rett på pc'en.

 

Når det gjelder Windows og lisenser så er dette ikke lett å forstå seg på. Har du en OEM lisens så er du litt f**ka i utgangspunktet. Har du en Windows Pro retail lisens så kan denne installeres på alle VM'er du kjører. Det er min tolkning og slik jeg gjør det som privatperson. Er dette gråsone ? trolig. Bryter jeg lisensreglene ? Mest sannsynlig. Har jeg dårlig samvittighet ? NOPE!

Endret av ATnT
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @ATnT!

 

Kan tilføye:

Snapshots! Før hver store endring, oppdatering, etc så tar jeg et snapshot. Går alt til H! så trykker jeg bare «revert» og det er som om ingenting har skjedd. :) 

 

Hvis serveren krasjer (HW-feil), så er det bare å flytte minnepinnen med ESXi til en annen server, kopiere over eller flytte den fysiske disken til samme server og starte opp, så er alt oppe og kjører igjen. :) 

 

Ellers er det kjekt å kunne sette opp en server for å teste ting, uten at det påvirker resten. Kan også dele nettet i flere VLAN, slik at hver server ligger bak en brannmur uten å kunne kommunisere seg imellom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opp gjennom tidene lekt litt med Oracle VirtualBox og VMWare Workstation men har aldri tatt det i bruk på noen seriøs måte. Siste forsøk for noen mnd siden var å flytte en Win10-VM fra VMWare til VirtualBox og det var i alle fall langt fra så enkelt som en skulle tro. Etter konvertering vha. div hjelpeprogrammer og filformat så ordnet det seg på et vis... Normalt gjør en vel ikke slik men det var nå bare for å dobbeltsjekke at det virkelig går an.

 

Har jeg forstått det riktig når ESXi er et "grunnopertivsystem" som kjører flere VMer mens VMWare og VirtualBox krever et annet operativsystem (Windows/Linux) i bunn? Når jeg kikker rundt på VMWare sine nettsider bler jeg bare mer og mer forvirret... Har i dag 2 Win10 PCer der en kjører HS3 og en kjører BlueIris og VirtualBox (for litt leking med Linux o.l.) men ser for meg en maskinvareoppgradering innen ikke alt for lang tid og tenker på en litt heftig NUC som erstatning for begge. Anbefalinger for virtualisering?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Har jeg forstått det riktig når ESXi er et "grunnopertivsystem" som kjører flere VMer mens VMWare og VirtualBox krever et annet operativsystem (Windows/Linux) i bunn?


Vmware ESXi er er eget operativsystem, ja (kalles hypervisor). Vmware workstation og virtualbox krever et annet OS i bunn, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltid stole på gode svar på HA-forumet :)

 

Virker jo ryddig dette her. 

 

Lurer også på det som SveinHA spør om. 

Er ESXi ett operativsystem dere kjører i bunn med Windows 10 på virtuell maskin?

Eller Har dere Windows 10 på serveren, og nytt windows 10 på den virtuelle maskinen? (Men dette krever at man har egen windows-lisens og ikke en OEM?)

Eller er det linux på server og så egen windsows 10 lisens på den virtuelle?

 

Så er det dette med USB. 

Når man kjører homeseer på virtuell maskin, anbefales det da å flytte usb-stickene til en raspberryPI som beskrevet i guiden til ZoRaC?

 

Ettersom jeg spør, så er det jo åpenbart at jeg ikke kan allverdens om dette. Hvor vanskelig er det å sette opp en slik virtuell maskin? Finnes det noen greie guider som hjelper meg i mål?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Armas skrev:

Er ESXi ett operativsystem dere kjører i bunn med Windows 10 på virtuell maskin?

Nei, som @ZoRaC sier er det en "hypervisor". Så legger du virtuelle maskiner inn i hypervisoren, og installerer OS på vanlig måte (eller konverterer en fysisk maskin til en virtuell).

 

10 minutter siden, Armas skrev:

Når man kjører homeseer på virtuell maskin, anbefales det da å flytte usb-stickene til en raspberryPI som beskrevet i guiden til ZoRaC?

Jepp. :)

 

10 minutter siden, Armas skrev:

Hvor vanskelig er det å sette opp en slik virtuell maskin?

Spørsmål om kompetanse er alltid vanskelig å vurdere. Det er langt fra umulig, for å si det sånn, men hvis du ikke har gjort det før, så krever det litt innsats. Og litt lesing på forhånd, slik at man forstår konseptet. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på å installere ESXi på BlueIris PCen min i dag men den fant ikke Realtek nettverkskortet og jeg fant heller ikke driver til det... Kanskje litt begrenset hva det er vits i å oppgradere på en 6 år gammel PC (selv om den var det beste Expert hadde i hyllene da den var ny).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SveinHa skrev:

Gjorde et forsøk på å installere ESXi på BlueIris PCen min i dag men den fant ikke Realtek nettverkskortet og jeg fant heller ikke driver til det...

 

Du må trolig installere tredjepartsdriver, det måtte jeg med Realtek-kortet mitt.

Denne tror jeg beskriver det:

https://networkguy.de/installing-realtek-driver-on-esxi-6-7/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har erfaring med virtualisering fra før av, så bruk heller Hyper-V. Det er både gratis og følger allerede med enten man kjører Windows 7, 10 eller noen av server variantene.

Det gjør livet mye enklere den dagen man trenger å feilsøke noe hvis man er like lite kjent med Linux som meg. 

 

Eneste ulempen med det er at Hyper-V ikke støtter USB passthrough for USB enhetene, så man må bruke et ekstra software eller en USB over LAN dings.

 

Første generasjon oppsett hos oss var med VMware ESXi, og jeg har kun trøblete erfaring. Enkelt å sette opp, men for hver eneste ting som ikke var standard og out of the box, så ble det timesvis med søking og testing for å få forholdsvis enkle ting til å fungere. Jeg har kjørt på Hyper-V i rundt 4 år nå og er veldig fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ZoRaC skrev:

Denne tror jeg beskriver det

Jeg var inne der men det er et annet problem, jeg får ikke ferdigstilt installasjonen pga. mangel på nettadapter. Eneste valget er reboot og da skjer ingenting, kun svart skjerm etter bios har gjort seg ferdig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TropiskNektar skrev:

Eneste ulempen med det er at Hyper-V ikke støtter USB passthrough for USB enhetene, så man må bruke et ekstra software eller en USB over LAN dings.

 

 

Som forklart i ZoRaCs guide, eller mener du noe ala homeseer sin HomeSeer Z-NET?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg var inne der men det er et annet problem, jeg får ikke ferdigstilt installasjonen pga. mangel på nettadapter. Eneste valget er reboot og da skjer ingenting, kun svart skjerm etter bios har gjort seg ferdig... 

 

Ah, stemmer, blir litt catch22... jeg fulgte en guide på å legge inn driveren som en del av ISO-filen før installasjon. Men det er 3-4 år siden, så husker ikke alle detaljene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

.. jeg får ikke ferdigstilt installasjonen pga. mangel på nettadapter..

 

Jeg har ikke brukt ESX på noen år men:

Vmware ESX er i stor grad bygd over (og under) Linux.

Problemstillingen med at nettverksadaptere krever firmware lastet i kortet er i bunn og grunn det samme på ESX og Linux.

Med andre ord: Firmwaren må være tilgjengelig for opplasting ved installasjon og boot.

 

Har man først kommet seg igjennom innstallasjonen kan man legge til drivere for annen hardware etterpå.

Jeg har alltid hatt noen USB-nettverkskort liggende kun for å komme meg igjennom installasjonen på en enkel måte.

Å finne de riktige adapterene som ikke krever opplasting av firmware kan kreve litt detektivarbeid. 

Skal se om jeg ikke finner igjen eska på adapteret jeg kjøpte i sommer.

Jeg TROR at Apple sine USB-adaptere vil fungere, men er ikke 100% sikker.

 

En annen og bedre løsning er å skaffe støttet maskinvare i første omgang.

Men det er en luksus som man slettes ikke har bestandig. Selv på blade-servere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NilsOF skrev:

hatt noen USB-nettverkskort liggende 

Jeg har og et slikt men det virket ikke heller. Husker ikke hva det heter men er noe kjipegreier med ukjent klistremerke utenpå...

 

Realtek kortet funker fint med både VMWare og VirtualBox under Win10 men da er det vel Win10 som har kontrollen.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SveinHa Jepp, de fleste USB-adaptere krever også de fordømmrade firmware-blobbene.

 

Det var denne jeg kjøpte i sommer:

https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/DUB1312/d-link-dub-1312-usb-3-0-gigabit-ethernet-adapter#

 

Cluet hær er: "Linux kernel 2.6.14 eller høyere".

Jeg går ut fra at dette vil fungere på ESX også. Det spørs på hvilken kjerne-versjon ESX-innstallasjonen er basert på.

Jeg vil tro Vmware bruker en noenlunde moderne Linux-kjerne i innstallasjonsprogamvaren sin nettopp for god hardwarestøtte.

Men man vet aldri.. Jeg har ikke prøvd å installere ESX med dette adapteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å danne seg et bilde av hva som må til her. Kjøpte den ClasO USB saken jeg linket til men den hjalp ikke, viste seg å være en ASIX AX88772. Den gamle StarTech USB Nettverksadapteret fant jeg ut var en ASIX AX88179 og den (og bl.a. et par Realtek adaptere) er støttet i USB Network Native Driver for ESXi. Så da jobber jeg litt med å tilpasse iso filen med nye drivere og ser om jeg får installert i løpet av kvelden. Instruksjoner her.

Endret av SveinHa
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, JonR skrev:

Hvis man er relativt oppegående på Windows og helt blank på Linux, hvor lang tid kan man regne med å måtte bruke på et ESXi oppsett?

Du trenger i utgangspunktet ingen Linux-kunnskaper. Det er snakk om å installere fra et CD-image.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen med å installere ESX kontra Windows er størrelsen på installasjonen.

De har heller ikke leid inn ett team med psykologer og designere for å gi deg godfølelsen mens du venter på ett vanvittig antal bytes du aldri kommer til å bruke kopieres inn.

Det er rett på sak ikke noe dill ?

 

Den største snubblefella er altså ett fungerende nettverksadapter for installasjonen.

Om man finner ett brukandes USB-adapter, legg det samen med sølvtøyet, i våpenskapet eller under hodeputa.

Når en trenger det så trenger man det virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JonR skrev:

Hvis man er relativt oppegående på Windows og helt blank på Linux, hvor lang tid kan man regne med å måtte bruke på et ESXi oppsett?

Jeg gjorde det for første gang forrige uke. Var ganske rett frem.

 

Lagde en minnepenn med ESXI image med hjelp av Rufus, deretter startet jeg opp maskinen fra minnepennen. Så var det egentlig bare "next next" til man skulle plotte inn brukernavn og et passord. Etter noen min når installasjonen var ferdig, så var det bare å på innstillinger, passe på at du har statisk IP, deretter åpne nettleseren på PCen din hvor du styrer alt.

 

Jeg brukte denne video guiden:

 

Har nok trødd litt hardt i mtp diskplass + minne, men sånn ser det ut sålangt :P 

image.thumb.png.567de88fe846a7d6dbbbdea7f9be9ee9.png

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort en del forsøk på å modifisere iso filen med nye drivere men ikke kommet i mål... Prøvde en annen tilnærming med å laste ned ESXi 5.0 og den hadde drivere for Realtek kortet men det stoppet opp litt senere da den ikke fant noen disk å installere på... Prøver igjen senere med å installere på USB-minnepinne som i videoen over og se om jeg klarer å oppgradere meg opp til siste versjon. Leste en eller annen plass at USB nettverkskort var helt umulig og ikke vits i å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.