Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dobbeltrapporterende node


Anbefalte innlegg

Min Fibaro universal sensor begynte i går å sende masse gjentakende rapporteringer på z-wave nettverket mitt slik at kontrolleren knelte. Etter en restart av noden har den fortsatt og sende doble postinger av alle rapporteringer. Er det noen som har opplevd det samme, og her en løsning på dette?

zwave.thumb.jpg.9b90784191650ce9a58921d43ef2e496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobble rapporteringer kan være at trafikken tar to veier i z-wavenettet. Men dette skal normalt ikke overbelaste z-nettet. Og det skal fikse seg selv.

Kanskje trafikken i z-nettet er så stor at routingen ikke klarer å fikse seg til?

Går det å heale en nabonode til sensoren? Eller tryner nettet da og?

Ta tiden til hjelp, la det gå ett par timer mellom hver healing. Prøv med og uten strøm på sensoren.

Det er definitivt mulig å tryne z-nettet med for mange healinger på kjappen i mitt nett med ca. 20 noder.

Mitt inntrykk er at det kan være mye trafikk i z-nettet som kanskje ikke kommer ut av z-dongla, noe jeg har misstanke om at skjer når noen noder har dårlig radiosignal.

Hvilken z-dongle har du? (Ikke at det skal spille noen rolle)

 

Ellers:

Ekskludere, resette, inkludere sensoren.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Dobble rapporteringer kan være at trafikken tar to veier i z-wavenettet. Men dette skal normalt ikke overbelaste z-nettet. Og det skal fikse seg selv.

Det er ikke samme beskjed som sendes begge veiene. Det ene er selve beskjeden, det andre er bekreftelsen på mottatt beskjed, og er mye mindre. (ACK)

 

Ikke "heal" eller optimaliser (som det heter i HomeSeer) hvis du har mange nok noder (dvs. 40-50 på fast strøm), iallfall ikke før du har prøvd absolutt alt annet. Explorer Frames skal i prinsippet sørge for optimalisert nett (se kapittel 5 her).

 

 

Men det kan være et dekningsproblem. Hvis øyet sender en beskjed, HomeSeer sender ACK, men øyet mottar den ikke, så kan den vel teknisk sett komme flere ganger.

Sitat

The return receipt is called Acknowledge (ACK). A Z-Wave transceiver will try up to three-times to send a message while waiting for an ACK. After three unsuccessful attempts the Z-Wave transceiver will give up and report a failure message to the user. The number of unsuccessful attempts is also a good indicator of the network’s wireless connection quality.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Men det kan være et dekningsproblem. Hvis øyet sender en beskjed, HomeSeer sender ACK, men øyet mottar den ikke, så kan den vel teknisk sett komme flere ganger.

Jepp, dekning innebefattet støy.

Også: Om en "mellom-node" sender beskjeden videre er det denne videresendingen som skal oppfattes som ACK.

Jeg ser slike dobbelt-beskjeder av og til. Kan ikke huske å ha sett tre.
I mitt nett , som er spredt geografisk, forekommer også beskjeder fra nodenummre som ikke eksisterer. Jeg mener at dette er korrupte pakker pga. dårlig dekning eller støy.

 

Dårlig dekning kan utbedres med å sette inn en ekstra node i problemomerådet.

 

Den regelen med/mot optimalisering og antall noder vil jeg tro er ganske avhengig av hvor spredt nodene er radiomessig i den delen av nettet. Dette er jo en tommelfingerregel. Z-nettet bør jo ha såpass med overhead at optimalisering på en node tåles.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.