Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Apex Smart Plug (16A ZigBee innstikkmodul med strømmåling)


Venin

Anbefalte innlegg

"Dette er markedets sikreste smart plug utviklet i Norge, i samarbeid med Nemko." 

 

Lurer på hva de egentlig mener med den setningen. Det kan da ikke være mange smart-plugger utviklet i Norge, så at dette er den sikreste er ikke så veldig imponerende. Men hvis "utviklet i Norge" bare er tilleggsinfo, så lover de i hvert fall mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Bruker denne Apex smart pluggen med Smartthings og selv om den integrerer bra og har god rekkevidde så viser strømforbruket feil i Smartthings appen.  Ved 2500 watt vises omtrent 250 w istedet. Har søkt etter spesifikk device handler men ikke funnet

Endret av TKongshem
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Harald her som jobber for Datek. Det er vi som har utviklet APEX Smart Plug, og jeg kan svare på spørsmål. Når vi sier at et er den sikreste så er det i hovedsak tre ting vi mener:
- Den skrur seg av ved kontinuerlig for høyt strømforbruk
- Den skrur seg av ved for høy interntemperatur
- Den har termisk sikring

I tillegg har den frostsikringsmodus, en setting for hvis den går offline som sikrer at den er på i valgfri % av tiden. Den er jo også 16A og er trygg å bruke på f.eks. vaskemaskiner. Sertifisert av Nemko og tilsvarende i Sverige, Finland og Danmark.

Se https://www.datek.no/dv-cms/resources/home-smartplug-1.pdf for produktarket.

Når det gjelder Smartthings og andre Huber, så er det de som må lage støtte for å vise riktig. Vi har designet vår Smart Plug for å være et wattmeter, og Zigbee attributten leser ut data som må deles med en divisor for å vise riktig i apper. Smartthings bruker mest sannsynlig feil divisor og derfor vises data feil.

Endret av Datek Harald
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Datek Harald skrev:

Smartthings bruker mest sannsynlig feil divisor og derfor vises data feil.

Det er vel dere som bestemmer hvilken divisor som skal brukes? 

 

Poenget med standardisering er jo at man skal slippe å måtte lage støtte for en liten dings i hver enkelt hub. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Smart Plug · Issue #3943 · dresden-elektronik/deconz-rest-plugin (github.com)

Ser ut som om pluggen oppgir riktig divisor så da er det et smarthings problem. Og ser også at Datek og Deconz er på talefot så det blir nok god støtte i Deconz også hvis det ikke allerede er der (kunne i fra linken ovenfor ikke se at noe manglet .......)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
5 timer siden, ZoRaC skrev:

Kjøpte en slik i går. Gikk rett inn i deCONZ (2.10.1-beta) og JowiHue. :) 
 

Vaskemaskinen min peaker på ca 2300w. 

Tør du bruke dem på vaskemaskin/tørketrommel? Så litt liten og puslete ut til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Tør du bruke dem på vaskemaskin/tørketrommel? Så litt liten og puslete ut til det...


Ja, når norsk produsent (@Datek Harald) spesifikt sier de kan brukes på vaskemaskin og at den har både overbelastning- og termiske vern som skal slå ut, og at jeg belaster den «bare» 2/3 av rating, så ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er spesifisert til 16A, 2300W bør da gå bra siden man har ca. 1/3 "å gå på".

Uansett, slike plugger er noe jeg følger litt med på.

Jeg sjekker om de blir varme, tar de ut og kjenner på "pinnene" også.

 

Anskaffet en slik Apex for å teste, men ikke fått prøvd den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:


Ja, når norsk produsent (@Datek Harald) spesifikt sier de kan brukes på vaskemaskin og at den har både overbelastning- og termiske vern som skal slå ut, og at jeg belaster den «bare» 2/3 av rating, så ja. 

Stemmer, 16A og 3680watt tåler den. Det står vel feil hos Elkjøp, som vi har påpekt til de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Tør du bruke dem på vaskemaskin/tørketrommel? Så litt liten og puslete ut til det...

Den er sertifisert for 16A og dermed 3680 watt. Vaskemaskin ingen problem. Den er den minste 16A du får tak i, men på ingen måte puslete 😉

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ZoRaC skrev:

Den har innebygget temp.sensor også, ser den er opp mot 50 grader på maks. 
9BB38E1F-8926-49D1-901E-F450EBD047F6.thumb.jpeg.bf6c9c02ae121d33349ecf302aa3e5d3.jpeg

 

Den har det, men dette er mest til inten bruk for å overvåke for høy interntemperatur. Temp sensorer på strømsatte enheter kan ikke brukes som "romtemperatur" da de genererer en del egenvarme i enheten. Men, kan fint brukes slik du nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Datek Harald: Er det mulig å endre noen setting for hvor store endringer som skal til for at den skal rapportere effekt (slik man ofte har på Z-wave-enheter)?

Nå står den bare påslått med en blinkende LED på vaskemaskina og da melder den en endring på 1 W relativt hyppig. Ikke så stort problem i et lite Zigbee-nett, men det kan skape en del unødvendig trafikk i et stort nett eller hvis man har flere slike plugger...

image.png.bd699a103845df8e5d0e2addc435f79f.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ZoRaC skrev:

@Datek Harald: Er det mulig å endre noen setting for hvor store endringer som skal til for at den skal rapportere effekt (slik man ofte har på Z-wave-enheter)?

Nå står den bare påslått med en blinkende LED på vaskemaskina og da melder den en endring på 1 W relativt hyppig. Ikke så stort problem i et lite Zigbee-nett, men det kan skape en del unødvendig trafikk i et stort nett eller hvis man har flere slike plugger...

image.png.bd699a103845df8e5d0e2addc435f79f.png

 


Har du deconz? I så fall endres dette på det som heter report interval på denne egenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stigvi skrev:


Har du deconz? I så fall endres dette på det som heter report interval på denne egenskapen.


Jeg har deCONZ, er bare ikke så kjent med UI og hvordan man endrer slike ting der. Er da «report interval» prosentmessig endring for at den skal rapportere, slik som det er på Z-Wave-enheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ZoRaC skrev:


Jeg har deCONZ, er bare ikke så kjent med UI og hvordan man endrer slike ting der. Er da «report interval» prosentmessig endring for at den skal rapportere, slik som det er på Z-Wave-enheter?

Antar det er i samme enhet som verdien rapporteres i. Er den i Watt, så setter du hvor mange Watt den må endres før det rapporteres. Det er det mest naturlige enn prosent her i og med at enheten ikke har et klart bilde av hva som er grenseverdier, altså prosent av hva da.


PS. Bildet nedenfor er fra en Samsung smartplugg
image.thumb.png.0a80b6669c85aa0f90b5c7f5e240f081.png
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stigvi skrev:

Antar det er i samme enhet som verdien rapporteres i. Er den i Watt, så setter du hvor mange Watt den må endres før det rapporteres. Det er det mest naturlige enn prosent her i og med at enheten ikke har et klart bilde av hva som er grenseverdier, altså prosent av hva da.

 

På Z-wave-enhetene mine er det faktisk prosentmessig endring. :)

 

Fant dette:

image.png.0022972163ec9bd3f992ba1c139345f0.png

 

Endret det til 60/3600/10.

 

Ser ut til at den i hvertfall sluttet å rapportere 6/7 watt hele tiden (endret for noen min siden):

image.png.c36ce6315153b9f5bd46e4512c533bff.png

 

Får vel se når jeg får vasket neste maskin, om den fortsatt rapporterer det jeg trenger da... :P 

Takk for hjelpen, @stigvi! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det fungerer likevel, har nå satt 60/3600/50, men likevel oppdaterer den både hyppigere enn 1 gang i minuttet og ved mindre endring enn 50 watt (eller prosent):

image.png.abcc50d3b875395c33052a56f3589acc.png

 

Når jeg tar "read config", så leser den tilbake 60/3600/50, så innstillingene blir lagret.

 

Noen innspill, @Datek Harald? Er jeg på villspor eller er det en bug som gjør at den ignorerer disse innstillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.