Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Recommended Posts

Posted

Jeg ser av og til innom "z-wave vinduet" i Homeseer, og legger merke til at det ofte rapporteres om feil. Her er et utdrag:

image.thumb.png.2811cd280c62e50032b297f7e3d040d4.png

Er dette normalt, eller må det noe medisin til? Spør for en venn.

Posted (edited)

Forvrengte "pakker" på zwave er ikke uvanlig.

Men her var det jo full vreng.

Prøv med en USB-forlenger-kabel for å se om det et støy/interferens med maskina/pc.

Eller det kan være for stor avstand til nodene og for lite mesh.

Hvor mange noder e det snakk om (etter nodenumrene så ser det ut som om det er ett ganske stort mesh). Avstand?

edit: det kan også være noen noder som jammer meshet.

Edited by NilsOF
Posted (edited)

Skal prøve med en forlenger og se.

Har en zniffer som jeg kan benyttetil å se på nettverket, så det får bli årets første smarte ting å gjøre😀

Ellers så har jeg vel omlag 40-50 fysiske devicer. Ble endel include/exclude forbi jeg måtte migrere fra HC2 og mange devicer satt allerede montert i bokser. 

Edited by Fjosepose
Posted
6 timer siden, Fjosepose skrev:

Har en zniffer som jeg kan benyttetil å se på nettverket, så det får bli årets første smarte ting å gjøre😀

En sniffer er nesten ett nødvendig verktøy når man mener alvor med automatiseringa 🙂

Har brukt zigbee snifferen på div. rariteter flere ganger.

zwave -snifferen er planlagt, har hardwaren klar, men det blir nok ikke før jeg sitter dypt i det med ett problem 🤪

Posted
22 timer siden, Fjosepose skrev:

Er dette normalt, eller må det noe medisin til? Spør for en venn.

Det hender jo, men skal i teorien ikke skje så ofte.  Hva er tidsperspektivet her? Er det 5 uker, så er det ikke så ille, er det 5 minutter så har du nok minst en Z-wave-node som lager "hekkan".

Posted (edited)

Jeg har også en NUC i3. Jeg prøvde en rpi4 som forlenger til zigbee-stikka og fikk betraktelig dårligere lqi-verdier med rpien enn NUCen.

Det bekrefter jo bare at Herrens og høyfrekvensens veier er uransakelige 🙂

Edited by NilsOF