GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Parkering av bil i trang garasje


Tukun

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg trenger noen kloke hoder til Ä komme opp med en lÞsning i garasjen vÄr.

Vi har en litt lang bil og en litt kort garasje som gjÞr at vi mÄ kjÞre bilen helt til enden av garasjen for Ä fÄ ned porten. Vi snakker om en avstand pÄ 2-3 cm fra vegg for Ä fÄ plass. Vi har prÞvd en lÞsning med tennisball hengende fra taket, men det er fortsatt veldig vanskelig Ä beregne nÄr man skal stoppe da ballen ikke har sÄ mye plass Ä svinge pÄ. Med andre ord ser man ikke at ballen rÞrer pÄ seg fÞr man er i enden.

 

Jeg satt Ä tenkte litt pÄ om et webkamera kunne vÊre lÞsningen, eneste problemet her er at det vil jo vÊre lag pÄ streamingen. Noen andre fornuftige lÞsninger? Vi har Homey og en del smarthjem produkter, sÄ om det kan lÞses med en slik dings er jo det ogsÄ bare positivt.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Tukun skrev:

Vi har prÞvd en lÞsning med tennisball hengende fra taket, men det er fortsatt veldig vanskelig Ä beregne nÄr man skal stoppe da ballen ikke har sÄ mye plass Ä svinge pÄ. Med andre ord ser man ikke at ballen rÞrer pÄ seg fÞr man er i enden.


Heng opp ballen slik at den berĂžrer frontruta rett foran nesetippen. Det er synlig og nĂžyaktig.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Med sÄ smÄ marginer tror jeg jeg ville basert meg pÄ at du fÄr en akustisk alarm nÄr du bryter en lysstrÄle eller tripper en berÞringsbryter.  Eventuelt en ultrasonisk sensor pÄ veggen som takler helt nede i 1-3 centimeter nÊrhet, og at du fÄr en akustisk lyd som repeterer hurtigere og hurtigere jo nÊrmere du kommer, helt til du fÄr en ren tone nÄr du er 2 cm ifra.  Ser for meg at en hengende ball gir mye usikkerhet, uten at jeg har noe erfaring i Ä bruke det selv.

 

1 minutt siden, GAS skrev:

IfÞlge videoen sÄ er minste avstand seks tommer, sÄ ganske mye mer enn de 2-3 centimeterne som OP snakker om.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, ØysteinHJ skrev:

Med sÄ smÄ marginer tror jeg jeg ville basert meg pÄ at du fÄr en akustisk alarm nÄr du bryter en lysstrÄle eller tripper en berÞringsbryter.  Eventuelt en ultrasonisk sensor pÄ veggen som takler helt nede i 1-3 centimeter nÊrhet, og at du fÄr en akustisk lyd som repeterer hurtigere og hurtigere jo nÊrmere du kommer, helt til du fÄr en ren tone nÄr du er 2 cm ifra.  Ser for meg at en hengende ball gir mye usikkerhet, uten at jeg har noe erfaring i Ä bruke det selv.

 

IfÞlge videoen sÄ er minste avstand seks tommer, sÄ ganske mye mer enn de 2-3 centimeterne som OP snakker om.

Hei Øystein!

Du har helt rett, ball fungerer ikke i det hele tatt! Vi mÄ derfor nesten alltid vÊre to nÄr vi skal parkere i garasjen sÄ den ene personen kan si stoooop.
Har du link til et slik produkt, eller er det noe jeg mÄ lage selv?

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Tukun skrev:

Har du link til et slik produkt, eller er det noe jeg mÄ lage selv?

Kjenner ikke til noe eget produkt.  Men det burde ikke vÊre sÄ vanskelig Ä lage, hvis du er litt nevenyttig.  En Arduino eller ESP8266 med en ultrasonisk sensor og en summer burde vÊre tilstrekkelig.  Og noen kodelinjer i Arduino IDE, evt. ESPHome hvis du vil integrere i smarthussystemet ditt.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

18 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Ser for meg at en hengende ball gir mye usikkerhet, uten at jeg har noe erfaring i Ă„ bruke det selv.

Det er ikke noe usikkerhet i det. Ballen er der rett foran ansiktet og Ä la bilen sige i mot i lav fart til den akkurat berÞrer ballen er sÄ lett at tilogmed jeg og kÄnÄ klarer det hver dag.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Det er ikke noe usikkerhet i det. Ballen er der rett foran ansiktet og Ä la bilen sige i mot i lav fart til den akkurat berÞrer ballen er sÄ lett at tilogmed jeg og kÄnÄ klarer det hver dag.

Du er pÄ et hjemmeautomasjonsforum og sier at det ikke er noe usikkerhet i en deteksjonsmetode?  Det er alltid usikkerhet i alle deteksjonsmetoder.  SpÞrsmÄlet er om usikkerheten er for stor eller ei.  Mener ikke Ä kverulere her, men vi vet jo ikke alle omstendighetene rundt OP sitt problem.  Kan hende han alltid mÄ rygge inn i garasjen..?  Uansett, en ball er jo en enkel lÞsning dersom den gir tilstrekkelig nÞyaktighet i hans situasjon.  Men hvis ikke sÄ mÄ en til med noe mer avansert.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vi har en IR-strÄle som brytes. Den brukes til Ä lukke garasjedÞra. Den er koblet slik at nÄr bilen passerer sensoren sÄ er lyset pÄ. NÄr du er langt nok ikke blir lyset slukket, og etter 3 sekunder gÄr garasjeporten ned.

 

https://www.instagram.com/p/B3SNP_LHC37/

 

Det er usikkerhet i den metoden ogsÄ selvfÞlgelig, men det gjÞr det enklere Ä rygge inn i garasjen. :) 

 

 

2 timer siden, Tukun skrev:

Vi snakker om en avstand pÄ 2-3 cm fra vegg for Ä fÄ plass.

Dette er sÄ nÊr at jeg hadde laget en bryter. :) 

F.eks. en microswitch pÄ en arm, en ball, svamp, pute eller noe, mot en del av bilen du ikke er like glad i som skiltet.

Da mÄ ting begynne Ä bli ganske nÞyaktig.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Vi har en IR-strÄle som brytes. Den brukes til Ä lukke garasjedÞra. Den er koblet slik at nÄr bilen passerer sensoren sÄ er lyset pÄ. NÄr du er langt nok ikke blir lyset slukket, og etter 3 sekunder gÄr garasjeporten ned.

 

https://www.instagram.com/p/B3SNP_LHC37/

 

Det er usikkerhet i den metoden ogsÄ selvfÞlgelig, men det gjÞr det enklere Ä rygge inn i garasjen. :) 

 

 

Dette er sÄ nÊr at jeg hadde laget en bryter. :) 

F.eks. en microswitch pÄ en arm, en ball, svamp, pute eller noe, mot en del av bilen du ikke er like glad i som skiltet.

Da mÄ ting begynne Ä bli ganske nÞyaktig.

Det var en god idĂš Moskus!

Kan vel kanskje bruke en slik?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/strombryter-for-elektronikk/mikrobrytere/mikrobryter-1-pins-hjul-p36030

 

SÄ var det dette med koblingsskjema da. Hvordan skal dette kobles sammen om jeg f.eks vil ha en lyspÊre til Ä lyse ved kontakt? Eller en buzzer, problemet da er vel at buzzeren vil buzze sÄ lenge det er kontakt. Det vil jeg jo ikke. Vil kun ha noe som sier meg, nÄ kan du stoppe. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

30 minutter siden, Tukun skrev:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/strombryter-for-elektronikk/mikrobrytere/mikrobryter-1-pins-hjul-p36030

 

SÄ var det dette med koblingsskjema da. Hvordan skal dette kobles sammen om jeg f.eks vil ha en lyspÊre til Ä lyse ved kontakt? Eller en buzzer, problemet da er vel at buzzeren vil buzze sÄ lenge det er kontakt. Det vil jeg jo ikke. Vil kun ha noe som sier meg, nÄ kan du stoppe. 

Ja, det er en slik jeg 

Det sikkert mange forskjellige mÄter Ä koble det pÄ. Denne bryteren kan kobles NO og NC, sÄ du kan selv velge om du vil ha lyset pÄ eller av nÄr bryteren er trykket inn. Du kan ogsÄ koble den til en Fibaro Smart Implant for Ä smartifisere det. :) 

 

 

17 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Jeg har lagt en planke pÄ tvers, sÄ rygger jeg til bakhjulene treffer den :)

Ikke dumt! :)

Den mÄ i sÄ fall boltes fast i gulvet eller festes godt.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her er min lĂžsning, da jeg har samme problemet med for lang bil / for kort garasje.

 

Jeg monterte to linjedetektorer kjÞpt pÄ nettet og koblet dette opp mot en LED lampe kjÞpt pÄ Biltema.

NÄr jeg kjÞrer bilen inn i garasjen tennes LED lampen, og nÄr jeg er langt nok inne til at porten kan gÄ ned uten Ä treffe bilen, sÄ slukker den.

 

Mvh. Helge

 

Linjedetektor.png

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

5 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

Jeg har lagt en planke pÄ tvers, sÄ rygger jeg til bakhjulene treffer den :)

2"x4" boltet fast. Om man lar bilen rulle inn sÄ skal det godt gjÞres Ä fÄ noe mere nÞyaktig med sensorer som avhenger av reaksjonstid bÄde pÄ sjÄfÞrens sanser og elektronikk.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

38 minutter siden, Tukun skrev:

Hvor kjĂžper man de? Finner kun noe som koster 6000,- og oppover :(

Sjekk her: https://www.ebay.com/itm/4-Ir-Beam-Infrared-Barrier-Detector-For-Home-Yard-Window-Gate-Alarm-System-xv/123147398162?hash=item1cac282c12:g:ZzYAAOSw~R1bQljg

 

4 stk. for ca 600,-

 

https://www.aliexpress.com/i/32880945602.html

 

2 stk. for ca 16 dollar, de som jeg kjĂžpte

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Byelektrikeren skrev:

Nydelig, tusen takk!

Hva bruker du til Ä "styre"(?) disse. Tenker da pÄ strÞmforsyning.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 minutter siden, Tukun skrev:

Nydelig, tusen takk!

Hva bruker du til Ä "styre"(?) disse. Tenker da pÄ strÞmforsyning.

 

LED fra Biltema.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bilbelysning/led-lys/led-plate-2000033640

Power:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/stromadapter-2000035159

Koblingsboks:
https://www.elektroimportoren.no/koblingsboks-ip65-ap9-hvit/1241010/Product.html

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.