Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei, har lusket litt rundt på forumet siste halve året, og fant nå ut at jeg ville dele litt.

Har nylig kjøpt hus og ønket å gjøre det smart. Er relativt techy og fant fort ut at Home Assistant var veien jeg ville gå. Har et mål om at huset skal fungere helt offline, og til en viss grad om Home Assistant skulle være nede. Spesielt hyggelig siden jeg mest sannsynlig skal flytte etter 5-7 år.

Kjører som sagt HomeAssistant OS (i VM) på en gammel laptop med linux. Har prøvd å holde meg til Zigbee, og supplert med WiFi der jeg ikke fant noen gode alternativer.

Nettverk

• Standard (dårlig) ZyXel ruter/modem fra Tafjord (leverer Get/Telia i området), fiber
  • Netgear GS108S switch

Har Cat6 mellom ruter og switch, men en salig blanding av 5e og 6 mellom komponenter og nettverkshardware

Server

• Gammel Dell laptop med Manjaro linux, 8GB minne, 512GB disk
  • Kjører Caddy Proxy og Dyn.DNS for ekstern tilgjengelighet
  • Har Grafana i HA for bedre historikk/finere grafer og Node Red for automasjoner

Gateway

ConBee II, passthrough til VM med HA OS for "enkel" integrasjon.

Brytere og Dimmere

Lys

Sensorer

Varme

Diverse

Automasjoner

• Bevegelsessenor på alle boder
  • Dørsensor på loftluke styrer lys på loftet
  • Av alle lys / Skru på enkelte lys på knapp ved hovedinggang
  • Utelys styres basert på sol-opp/ned-gang

Planer videre

• ID Lock 150 med zigbee modul skall inn i hoveddør når denne skal byttes
  • Reolink RLC-810A PoE kamera for overvåking utendørs
  • Sage Doorbell Sensor for å få eventer fra den analoge ringeklokken
  • Flere automasjoner, bla. basert på presense/geofencing
  • Baderomsvifte styrt av fuktighetsmåler
  • Robotstøvsuger (lukter på Roborock S7)
  • Dørsensorer på enkelte vinduer og alle dører, bla. aktivere 'frostvern' på panelovner
  • Integrere LG Thinq inn i HA. Har ikke fått satt meg ned med HACS-ene som finnes her enda.
  • Backblaze backup
  • Configurere nettverket noe bedre, bla. VPN, VLAN, dedikert IoT-wifi
  • Og sikkert mye, mye mer etterhvert :D

Du legger kanskje merke til at jeg har veldig få "lys", og dette er fordi smarheten ligger i bryterene i huset mitt. Alle lamper kontrolert av smartbrytere har minimum 4 pærer i seg, som gjør denne løsningen relativt kostnadseffektivt i det lange løp. Har også særdeles lite RGB (bare LIFX stripen), da WAF-en er meget lav.

Elko-komponentene støtter alle Zigbee 3.0, og er overaskende godt støttet i DeConz/Phoscon, som jeg tror har noe med at Elko får (tilsynelatende) innmaten fra en tysk underleverandør (har ikke navn i skrivende stund). Elko sine egne custom-parametere, er dog manglende der de har (miss)brukt dette flittig (spesielt termostaten har dårlig støtte).

De aller fleste andre brytere er fjernkontrollere som styrer de fast-installerte Elko-komponentene gjennom Node Red og HA. Som regel pga dårlige bryterplasseringer i boligen.

Aqara-komponentene fungere også helt greit. Har lest litt rundt at disse må være koblet direkte til gateway for at de skal fungere optimalt. Har såpass liten leilighet (~70 m2) at alle når ConBee stikken, og har altså ikke hatt noen problemer.

Selv om jeg ønsker å være offline, så har jeg tillat meg å integrere diverse sky-løsninger (google-assistant, LIFX, ThinQ, SmartThings), men disse har da ingen 'kritiske' oppgaver og holder ei aldri (relevant) state. En annen fordel med Elko-komponentene er at disse fungerer selv om smart-delen ikke skulle fungere. Dette skårer ganske bra på WAF :D 

Bilder kommer kanskje?

Takk for oppmerksomheten, og så håper jeg dette hjelper for de som ønsker å basere seg på zigbee

• Like 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du deler. Nyttig info for en som driver og bygger hus, og har 101000 valg å ta 🙂

Vurderte også Elko sitt smart-system, men bryterne (spesielt dimmerne) er veldig dyre, og jeg har behov for mange. Stoler heller ikke på at Elko forholder seg til de åpne standardene, selv om de bruker Zigbee.

Joiner deg i lav WAF klubben. Fører med seg sine egne utfordringer.

Btw. har jeg akkurat startet min "reise", mens du er godt igang. En ting jeg har lest meg frem til er at Unifi Wifi anbefales av alle som har det (kind off), så der har jeg gjort en investering allerede. Rekkehuset har aldri hatt bedre og mer stabilt nett enn nå, og når tomannsboligen i tre etasjer blir ferdig blir det i tillegg mye kablet, så det blir knall. Unifi Dream Machine Pro har god støtte for å sette opp eget vlan for IOT (dit har jeg ikke kommet ennå).

• Thanks 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt støtter Elko dimmere Zigbee og følger standaren på det aller meste, se under for avvik. Det er vel også sagt, en eller annen plass på forumet her, at de jobber med å nærme seg Zigbee 3.0 standard og OTA firmware updates. Se forøvrig: https://zigbeealliance.org/zigbee_products/?product_type=certified_product&se=Elko

Universell dimmeren fungerer helt greit for min bruk. Man får sette PowerOn og On lysstyrke (strømbrudd og vanlig av/på, hhv) gjennom grensesnitet du når på ConBee gjennom VNC (deconz?). Det som derimot mangler er mulighet til å sette min/max på dimmekurven. Kan ha noe å si om det er veldig lav og/eller høy last fra lampen dimmeren styrer. Spek står på Elko sine produkt-dokumentasjon. Synes å huske at universell dimmeren trenger minimum 7W, 3x2W ble da for lite og skapte noen mindre problemer for meg.

Den andre dimmeren de tilbyr (316GLED) har min/max og på instillingene på/gjennom hardware.

Det kommer heller ikke vanlige deconz-event når den fysiske bryteren brukes, så her må man lytte på "state-changed"-eventer i HA om man trenger å starte automasjoner o.l basert på dette.

Et annet problem jeg har opplevd er å dimme gjennom Node Red/HA. Ofte går dimmeren til 100% styrke før den dimmer til angitt verdi. Usikker på om dette er dimmeren sin feil, eller min inkompetanse :D. Observert at dette skjer sjeldnere om man angir "transition-time" når.

Om man uansett skal bytte fysiske brytere i vegger, og man vil holde seg til Zigbee, så er det dog desverre ikke mange valgmuligheter (som jeg fant i alle fall) som elektrikere er spesielt glade i/forstår seg på. Valgte Elko siden en større lokal elektrobedrift tilbydde dette og at de er kjent for relativt god kvalitet. Om det ikke er snakk om å byte ut fysiske brytere, finnes det nok mange andre gode alternativer for en mer billigere penge. Måtte ut med ~20K for mine Elko Smart produkter, og det var med rabatt...

Selv om 316GLED er et noe bedre produkt, så koster den nesten det dobbelte av den vanlige dimmeren, til info.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til nettverksoppsett osv, så handler det for meg om å ta seg tid til å konfigurere bort ISPs modem/ruter. Ber til ruter-gudene om at lan-IP til serveren ikke blir byttet, da man ikke kan sette statisk i Telias portal til ruteren :D. Hardware fra Ubiquiti har et relativt godt rykte, så jeg havner fort opp med det jeg også, men er litt usikker på hvor mye jobb det er å drifte den påkrevde kontrolleren deres, og finner da kanskje et litt enklere alternativ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for info, jeg brukte ConBee/ DeConz og Elko 316RF dimmere i en periode og de var veldig stabile og greie. Hadde aldri noe problem med at de ikke oppdaterte HomeSeer eller at de falt ut (i et relativt stort hus). Det eneste jeg var misfornøyd med var at om jeg prøvde å sette de direkte fra "av" til lav %-verdi så virket det sjelden, jeg måtte alltid først sette den til 70-80% og så dimme ned til 15%, og det syntes jeg ikke var så kjekt når man skal slå på et lite glødelys om natta. 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...
På 27.4.2021 den 11.00, bjornomy skrev:

Når det kommer til nettverksoppsett osv, så handler det for meg om å ta seg tid til å konfigurere bort ISPs modem/ruter.

Er så enig! Sliter med å fjerne Telenor sin ruter, for da slutter tv'en å funke. Er visst ikke den eneste, og problemet ligger hos Ubiquiti såvidt jeg har forstått.

https://community.ui.com/questions/Telenor-IPTV-and-USG-Pro-4-Solution/6d052fa8-699f-4215-b004-2f663ffc4850

Blir Altibox dit jeg skal, så gidder ikke krangle med Telenor ruteren nå.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av VikingOy
      Jeg hadde behov for et par smart-plugger som kunne måle effektforbruk i tillegg til den vanlig av/på funksjonaliteten.
      Har lenge brukt IKEA's plugger og har vært godt fornøyd med disse. Stabile, billige og med god ZigBee rekkevidde. Men de er unødvendig store og klumpete og de kan ikke annet enn å slå av/på. Men de fungerer godt mot ConBee/deConz.
      Men, nå var det på tide med noe mer. Så jeg gikk til anskaffelse av 3 ulike modeller:

Aqara
      Tuya
      Develco

Alle tre lover det samme + litt til; Av/På og effektforbruk. Prisene er ikke avskrekkende om man kjøper disse i Kina. Men da må man belage seg på å vente. Det tar ofte 3-6 uker før varene kommer. Kjøper man disse her hjemme, må man ofte betale det mangedobbelte, men får ting på dagen, så det blir jo en avveining. Dette gjelder dog ikke Develco. De sier seg å være Danske, men produktene er laget i Thailand. De selges nok også under diverse andre OEM navn, men jeg har ikke klart å finne de.
      Men mine testresultater var sprikende. Develco pluggen kom klart best ut. Tuya sliter jeg med fremdeles.  Aqara (som egentlig er en Lumi enhet) var litt vrang i starten, men kom seg raskt. Problemet med den er at den er så stor at den dekker 1,5 hull i en dobbelkontakt!  Develco pluggen derimot er den slankeste av alle de jeg har sett, og den fungerer overraskende godt. Eneste problemet med Develco pluggen (som jeg hadde) er at temperatur- og alarmsensoren dukker ikke opp i Home Assistant. Develco enheten gir som standard oppdatering av måledata hvert sekund, så det blir mye trafikk av det, men dette lar seg lett endre i deConz.
      På Aqara enheten, derimot - klarte jeg ikke å endre oppdateringsfrekvensen. Den leverer som standard kun en måling i minuttet. Det kan i noen sammenhenger bli litt for snaut. Derimot så dukket teperatursensoren opp i Home Assistant som den skulle på Aqara enheten.

Tuya enhetene som jeg hadde, lot seg ikke registrere som annet enn av/på brytere. Det viser seg at Tuya har "tukla" med firmware og enheten leveres i to ulike utgaver. Visstnok skal den ene fungere greit. Den har modelbetegnelsen: _TZ3000_8nkb7mof
      De jeg fikk hadde betegnelsen:  _TZ3000_cphmq07q og de lot seg ikke parre som smart plugg, kun som en on/off plugg.  Det er aktiviteter på gang for å løse dette, men det gjenstår å se om nettets smartinger klarer å løse det.

Tuya pluggen ser pen ut, er godt laget og fungerer helt greit som Av/På plugg, men som sagt - jeg kom ikke helt i mål. Prisen i Norge er rundt 140 kr.

Develco pluggen ser godt ut, og fungerer godt. Men hva verdien 1.927KWh faktisk betyr, er jeg usikker på (?)  Kanskje en av dere vet? prisen i Norge ligger i overkant av 300kr.

Aqara pluggen var litt vrang i starten, men kom seg etter hvert og fungerer nå geit. Her vises også temperaturen. Men enheten er stor og klumpete. Prisen i Norge ligger rundt 250kr. Her ser du ett av problemene med denne pluggen:

• Av Offpiste
      Hei

Noe av det jeg har:

Home Assistant i Proxmox på Intel NUC.

Lys:
      Fibaro dimmer 2
      Fibaro singel switch 2
      Fibaro double switch 2
      Fibaro wall plug
      Ikea Trådfri Adapter
      Ikea Trådfri pærer
      WLED

Varme:
      Mill ovner
      Varmekabler - Elko

Strømmåling:
      AMS-måler
      Shelly 

Div sensorer fra :
      Netatmo
      Fibaro 
      Xiaomi mijia/Aqara/CGG1

• Av Rocky
      Selger tre lite brukte smartplugger fra Xiaomi Mijia. 

To er av typen ZNCZ02LM med Zigbee og den siste er ZNCZ02CM med WiFi. 

Selges 50kr/stk eller samlet for 120kr

Kjøper betaler frakt 

Bildene kan fravike fra faktisk modell

• Av Diddern
      Hei!

Jeg har en vifte med en lampe på som jeg vil dimme.
      Jeg har fått rigget det til slik at jeg kan styre lyset med en Fibaro Dimmer2 som sitter sammen med den andre elektronikken til vifta. Det fungerer fint å styre det fra App, men det er helt klart ønske om en bryter/dimmer på veggen. Fordi jeg ikke kan sette en impulsbryter på kabelen som går til vifta (tricky med sånne induksjonsmotorer), trenger jeg en trådløs dimmer.

Jeg har prøvd med Namron sin Z-push og Elko sin ESH 316 RF Endevender, men de er ganske udugelige til alt annet enn å skru av og på, og alt bryter sammen når man prøver å dimme. De er i begge tilfellene blitt koblet sammen gjennom Homey (som jeg mistenker at ikke liker at det kommer så mange signaler på løpende bånd som når man trykker 4 ganger på dim ned på rappen eller vrir på et dimmehjul). Her ryker løsningen på WAF 😐.

Mulighetene for å få dette til å fungere er flere tenker jeg:
      Finne en trådløs dimmer som fungerer
      Bygge om lampa vekk fra r7s-sokkel til noe som støtter f.eks Hue-pærer.
      Bytte fra Fibaro til noe annet oppi lampa?
    • Av jrewing
      Har blitt med på et slags prøveprosjekt/pilot fra Lyse. De har åpnet HAN-porten og sendt meg en liten smarthus-startpakke.

Jeg har Homeseer og stort sett z-wave fra før. Litt wifi og Verisure har jeg også. Men Zigbee har jeg ingenting av. Håpet nå er at jeg kan få denne hub-en til å snakke med Homeseer, helst uten å kjøpe zigbeegrensesintt.

De kaller den Eva i manualen, men på pakken heter den Datek.

• Opprett ny...