Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Belysningsløsning - hvordan løser jeg dette?


magnaral

Anbefalte innlegg

En liten utfordring til alle som har bedre oversikt over smarthuskomponenter enn meg selv:

Har en garasjeinnkjørsel/overbygget inngangsparti med totalt 18 stk 12V halogenspots som trekker opptil 35-50W hver i påskrudd tilstand. De er koblet via 4 trafoer.

Det blir veldig mørkt der nede nå om vinteren når man kommer inn (lysene skrus kun på fra innsiden av huset), så kan tenke meg en løsning der spottene skrur seg på via bevegelsessensor eller bryter koblet opp i en z-wave løsning (bruker et Domiticz oppsett per i dag).

Jeg vet at den beste løsningen ville være å bytte alt i LED spots, men vil helst slippe dette pga kostnaden. Så lenge de kun brukes når man oppholder seg der vil det ikke være særlig strømkostnader å spare heller.

Finnes det z-wave dimmere som kan trekke opptil ca 7-8-900 watt? Så vidt jeg kan se er de fleste spesifisert med maks 250 (som f.eks Fibaro)

Har alternativt tenkt på en løsning der nåværende (manuelle) dimmer får stå og koble en z wave switch i serie. Da kan man ikke dimme via z-wave, men kun skru av og på. Switchen takler effekten greit. Er imidlertid usikker på om jeg kan bruke en "dimmet" strøm (sannsynligvis en faseavsnitt variant siden trafoene er elektroniske) til å drive switchen.

I tillegg må jeg ha en z wave bevegelsessensor som tåler utetemperatur og noe fukt/kondens (selv om det ikke vil regne direkte på den).

Noen gode forslag til løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magnaral skrev:

I tillegg må jeg ha en z wave bevegelsessensor som tåler utetemperatur og noe fukt/kondens (selv om det ikke vil regne direkte på den).

Ikke den siste versjon, men Aeotec Multisensor gen 5 er IP43 og kan gå på strøm via USB. Nexa har også en bevegelsesensor med IP44, men den går på 3xAA så batteritid gjennom vinteren er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magnaral skrev:

Finnes det z-wave dimmere som kan trekke opptil ca 7-8-900 watt? Så vidt jeg kan se er de fleste spesifisert med maks 250 (som f.eks Fibaro)

Nei, ikke som jeg vet om. Da må du evt. splitte opp i flere kurser, og da blir det nok billigere å kjøpe LED-pærer likevel.

Men hvis pærene er koblet til 4 trafoer, kan du jo benytte en dimmer pr trafo? Så får du også sone-styring. :) 

 

1 time siden, magnaral skrev:

Det blir veldig mørkt der nede nå om vinteren når man kommer inn (lysene skrus kun på fra innsiden av huset), så kan tenke meg en løsning der spottene skrur seg på via bevegelsessensor eller bryter koblet opp i en z-wave løsning (bruker et Domiticz oppsett per i dag).A

Noen har sagt at Everspring sin utendørs bevegelsessensor fungerer. Aeon sin Multisensor gen 5 kan du ikke stole på utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, ikke som jeg vet om. Da må du evt. splitte opp i flere kurser, og da blir det nok billigere å kjøpe LED-pærer likevel.

Men hvis pærene er koblet til 4 trafoer, kan du jo benytte en dimmer pr trafo? Så får du også sone-styring. :) 

 

Noen har sagt at Everspring sin utendørs bevegelsessensor fungerer. Aeon sin Multisensor gen 5 kan du ikke stole på utendørs.

 

Har dessverre enda ikke sett gode LED-pærer i 12V GY6.35, men det ville helt klart vært det beste om det finnes gode erstatningspærer uten å måtte bytte armatur.

 

Har vurdert 4 separate dimmere, men ved siden av at det blir betraktelig dyrere forsvinner da også muligheten til å kable direkte mot dimmerne (slik at man kan bruke en fjærbryter til å skru av/på og dimme uavhengig av om z-wave anlegget er oppe og står eller ikke). Det går kanskje an å koble disse i en master/slave struktur?

 

Finnes det kan hende annen teknologi enn z-wave som kan brukes til dette, RF433 (har transceiver for dette på Raspberryen min) eller Wifi-løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, magnaral skrev:

Har dessverre enda ikke sett gode LED-pærer i 12V GY6.35, men det ville helt klart vært det beste om det finnes gode erstatningspærer uten å måtte bytte armatur.

Nei, det har du nok rett i.

 

1 minutt siden, magnaral skrev:

(slik at man kan bruke en fjærbryter til å skru av/på og dimme uavhengig av om z-wave anlegget er oppe og står eller ikke)

Vel...

1. Z-wave anlegget skal være oppe. ;)

2. Det er mulig å sette opp en trykknapp med "direkte kobling" til dimmerne, slik at du har mulighet til å styre dem direkte.
Begrepet du leter etter i Z-wave-verdenen heter "association". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, magnaral skrev:

Har alternativt tenkt på en løsning der nåværende (manuelle) dimmer får stå og koble en z wave switch i serie. Da kan man ikke dimme via z-wave, men kun skru av og på. Switchen takler effekten greit. Er imidlertid usikker på om jeg kan bruke en "dimmet" strøm (sannsynligvis en faseavsnitt variant siden trafoene er elektroniske) til å drive switchen.

 

Kan du ikke bare sette switchen før dimmeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, det har du nok rett i.

 

Vel...

1. Z-wave anlegget skal være oppe. ;)

2. Det er mulig å sette opp en trykknapp med "direkte kobling" til dimmerne, slik at du har mulighet til å styre dem direkte.
Begrepet du leter etter i Z-wave-verdenen heter "association". :)

 

1. Joda, z-wave anlegget skal normalt være oppe, men er fare for å få en overhøvling av kona en dag hvis det mot formodning ikke skulle fungere.

 

2. "Association" kan stemme bra ja. Da tenker du på en virtuell kobling og ikke en fysisk kobling, slik at signalene går direkte mellom bryter til dimmer uten å gå via Raspberryen? I så fall kan man vel ikke bruke en vanlig fjærbryter, men må ha en egen z-wave bryter av et eller annet slag?

 

Et spørsmål til av nysgjerrighet: Kan man teoretisk sett koble dimmeren på 12V siden av trafoene, slik at jeg kan gjøre delen av jobben selv? Eller vil det være en svært dårlig ide...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Kan du ikke bare sette switchen før dimmeren?

 

Jeg behøver litt voksenopplæring her, er det to eller fire ledninger som normalt er koblet til vanlige Elko dimmere? Hvis det er fire, bør jo dette fungere ja, koble i serie før inngangen som har en "upåvirket" 230V sinuskurve.

 

Går det forresten an å koble bryterfunksjonaliteten på dimmeren direkte til switchen? Eller må man ha en egen fjærbryter ved siden av for å skru av og på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, magnaral skrev:

2. "Association" kan stemme bra ja. Da tenker du på en virtuell kobling og ikke en fysisk kobling, slik at signalene går direkte mellom bryter til dimmer uten å gå via Raspberryen? I så fall kan man vel ikke bruke en vanlig fjærbryter, men må ha en egen z-wave bryter av et eller annet slag?

I utgangspunktet trenger du en annen bryter, ja. Eller en annen Z-wave dimmer, f.eks. en Fibaro, og bruke S2 (som du kan koble til en annen fysisk knapp) til å assosiere med dimmerne.

 

45 minutter siden, magnaral skrev:

Et spørsmål til av nysgjerrighet: Kan man teoretisk sett koble dimmeren på 12V siden av trafoene, slik at jeg kan gjøre delen av jobben selv? Eller vil det være en svært dårlig ide...?

Tjaaaaaa... man har Fibaro RGBW som er 12V (og 24), men du må passe på at du ikke overskrider maksimal last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Tjaaaaaa... man har Fibaro RGBW som er 12V (og 24), men du må passe på at du ikke overskrider maksimal last.

 

Det er i teorien en god ide, men du har vel 12v AC og ikke 12V DC, da kan du ikke bruke Fibaro RGBW (i hvert fall ikke i teorien).

Det står noe rart om 12v halogen downlights i manualen men samtidig at RGBW-dingsen kun støtter DC.

 

Men det enkleste her er kanskje å sette en Aeon Heavy Duty Switch foran hele sulamitten? Dersom du vil gjøre minst mulig med det eksisterende anlegget.

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/755-bryter-zw078.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Akkurat. Da fungerer ikke min løsning. Og så vidt jeg vet er det heller ingen andre lavspenningsløsninger der ute, folk flest vil jo da ha LED...

Det er det som er så rart: nesten alt av LED er egentlig lavspenning, men selges med integrert trafo. Det er nærmest helt umulig å finne noe  du kan koble på et eksisterende 12v-anlegg, enten det er ac eller dc. Men det burde ikke være vanskelig .

Ser du f.eks. på AliExpress eller elby (uten sammeligning fo øvrig), selges svært mye med driver. Alternativt kan man plukke av driveren, og koble på egen, men nesten alltid må man da ha dc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Det er det som er så rart: nesten alt av LED er egentlig lavspenning, men selges med integrert trafo. Det er nærmest helt umulig å finne noe  du kan koble på et eksisterende 12v-anlegg, enten det er ac eller dc. Men det burde ikke være vanskelig .

Ser du f.eks. på AliExpress eller elby (uten sammeligning fo øvrig), selges svært mye med driver. Alternativt kan man plukke av driveren, og koble på egen, men nesten alltid må man da ha dc.

 

Da tenker du på spotter med armatur og alt?

 

Liker forsåvidt den armaturen vi har, passer bra til resten av huset. Så det beste ville helt klart vært om man kunne bytte ut pærene til LED med god kvalitet og dimmbare (og samtidig nedskalere antall trafoer som brukes til ny effekt). Det finnes noen få GY6.35 12V LED pærer på aliexpress og lignende sites, men jeg er usikker på kvaliteten og fargetemperaturen. De fleste er også litt for store for min armatur, eller pinnene er for tynne. Utviklingen på dette området går jo imidlertid raskt fremover, så det er kanskje mulig at det kan komme en fungerende løsning om noen få år, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, DiderikFrom skrev:

Det er det som er så rart: nesten alt av LED er egentlig lavspenning, men selges med integrert trafo. Det er nærmest helt umulig å finne noe  du kan koble på et eksisterende 12v-anlegg, enten det er ac eller dc. Men det burde ikke være vanskelig .

Ikke noe rart så lenge selve (native) LYS DIODE "dimmes" ikke av spenning mens av strøm...

Ellers nyttig lesestoff her: http://luxreview.com/article/2016/02/10-things-you-must-know-before-you-dim-led-lamps

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, hkmod25 said:

Ikke noe rart så lenge selve (native) LYS DIODE "dimmes" ikke av spenning mens av strøm...

Ellers nyttig lesestoff her: http://luxreview.com/article/2016/02/10-things-you-must-know-before-you-dim-led-lamps

 

Jo, men det burde være litt utvalg av 12v DC downlights som man kan dimme med PWM i forkant, da f.eks. en Fibaro RGBW. Det har ikke jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Jo, men det burde være litt utvalg av 12v DC downlights som man kan dimme med PWM i forkant, da f.eks. en Fibaro RGBW. Det har ikke jeg funnet.

Teoretisk ja. Men tenk på selve konstruksjon (fysisk størrelsen av en slik lyskilde). Fra en side er du begrenset i "volum" (erstatningsenheten må ha den samme størrelsen som original "halogen" pære) men fra en annen side du er nød å plassere i sokkelen en eller annen type elektronisk "omformer"/konvertor...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, magnaral skrev:

 

Jeg behøver litt voksenopplæring her, er det to eller fire ledninger som normalt er koblet til vanlige Elko dimmere? Hvis det er fire, bør jo dette fungere ja, koble i serie før inngangen som har en "upåvirket" 230V sinuskurve.

 

Går det forresten an å koble bryterfunksjonaliteten på dimmeren direkte til switchen? Eller må man ha en egen fjærbryter ved siden av for å skru av og på?

 

Noen som vet svar på dette? Er det normalt to lederpar som er koblet til en dimmer (4 ledninger), vanlig sinuskurve inn og snittet sinuskurve ut på hvert sitt par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, magnaral said:

 

Noen som vet svar på dette? Er det normalt to lederpar som er koblet til en dimmer (4 ledninger), vanlig sinuskurve inn og snittet sinuskurve ut på hvert sitt par?

 

Litt usikker på hva du mener her, men har du en enpolet dimmer, så er det jo en fas som er koblet direkte til lasten, og en fas som som går igjennom dimmeren til lasten. Er det topolet dimmer så er det to ledere inn, og to ledere til lasten. Jeg har forøvring brukt z-wave rele foran en topolet dimmer for utebelysning. Fungerer uten problemer. Får jo da kun skrudd av/på, som er godt nok i mitt tilfelle. Skal jeg mot formodning ville skru på dette lyset manuellt, så må jeg gjøre det via app/software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bananfluen skrev:

 

Litt usikker på hva du mener her, men har du en enpolet dimmer, så er det jo en fas som er koblet direkte til lasten, og en fas som som går igjennom dimmeren til lasten. Er det topolet dimmer så er det to ledere inn, og to ledere til lasten. Jeg har forøvring brukt z-wave rele foran en topolet dimmer for utebelysning. Fungerer uten problemer. Får jo da kun skrudd av/på, som er godt nok i mitt tilfelle. Skal jeg mot formodning ville skru på dette lyset manuellt, så må jeg gjøre det via app/software.

 

Ok, usikker på hva denne dimmeren er, får skru av dekselet og se hvor mange ledninger som går inn der.

 

Om den er enpolet, kan man fremdeles sette et z-wave rele i serie fremfor den eller går ikke det?

 

Og en fjærbryter kan man vel uansett koble rett inn på releet for å skru av eller på manuelt (må naturligvis ikke bruke av/på-knappen på dimmeren)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, magnaral said:

Om den er enpolet, kan man fremdeles sette et z-wave rele i serie fremfor den eller går ikke det?

Ja

 

Og en fjærbryter kan man vel uansett koble rett inn på releet for å skru av eller på manuelt (må naturligvis ikke bruke av/på-knappen på dimmeren)?

Ja, såfremt releet har inngang for manuell styring, men det har vel alle tror jeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DiderikFrom skrev:

Jo, men det burde være litt utvalg av 12v DC downlights som man kan dimme med PWM i forkant, da f.eks. en Fibaro RGBW. Det har ikke jeg funnet.

Du kan dimme alle slags AC og DC pærer med PWM. Jeg bruker Fibaro rgbw sammen med masse 12V Led-spotter. Fungerer perfekt, og så har man fire soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Men bruker du Fibaro RGBW med 12v AC?

 

Nei, det går ikke. Jeg hadde gammeldagse jernkjernetrafoer og halogenpærer på stua, men byttet til en stor DC switch mode strømforsyning og en RGBW-modul. Dette for å dimme led-pærer problemfritt med PWM. Men, så fremt du har DC-strøm kan du dimme både DC- og AC-pærer med en RGBW.

Man kan jo også diskutere om det er noe poeng for folk flest å bytte til led-pærer, siden alt produsenter av led-pærer prøver på er å lage noe så tett opp til glødepærer som mulig. Dimming var jo ikke noe tema før, og kostnaden sparer seg vel neppe inn med første heller. Man bytter ikke pærer så ofte i hvert fall, det var dette som fikk meg hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.