Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

System ala Hr Kotelett


Hr Kotelett

Anbefalte innlegg

Hei

 

Her kommer system ala Hr Kotelett. Det er i både start, prøve og utviklingsfasen, så førsteposten kommer nok til å bli oppdatert :)

Foreløpig er det mest temperaturmåling (bare for å komme igang) jeg har, men med noen Nexa og Fibaroprodukter er lysstyring og begynt såvidt å komme.

 

Bruker Domoticz som kjøres på en Raspberry Pi2 med wifi dongle. På denne har jeg en UZB1 for Z-wave produkter, og en RFLink Gateway for 433 mhz produkter, skal kunne oppgraderes til å kunne brukes med 2,4 ghz produkter, men har ikke lagt så mye energi på å prøve dette/finne ut mer.

DSC_00622.jpgfint plassert i et nøkkelskap fra Biltema ^^

 

 

Temperatur sensorer:

2 forskjellige Biltema sensorer (5 totalt)

Clas Ohlson sin til 99,-

og Fibaro sin multisensor.

Disse brukes foreløpig til bare å vise temperaturer, har ikke kjørt i gang noe sekvenser for over og under visse temperaturer.

Artige her er at jeg måtte kjøre opp igjen systemet på nytt igjen etter en krasj (systemet lå brakk 1 måned eller 2), så nå har jeg en biltema sensor et eller annet sted innenfor rekkevidde som oppdaterer temp og fuktighet gjevnlig, men har ingen anelse om hvor den er fysisk.

 

Lys:

Fibaro Dimmer 2 FGD212 - Automatisk slår seg på 0630, og av igjen kl 0900, samt 1600 og 2330, kan og styres via Domoticz og Wallc-2 lysbryter. Skal nok bli aktivert av motionsensor med tiden.

Akvarielyset er tilkoblet en Nexa bryter som slår seg på kl 12.00 og av kl 2100, i helgene blir dette overstyrt manuelt når vi spiser frokost (det er på kjøkkenet)

 

Dørsensor:

Foreløpig kun på badet, som skal trigge en Nexa bryter som slår på et lys med utgangsdøren, sånn at vi kan bli minnet på at døren er åpen og at da bikkjen skal bli forhindret i å gjøre kål på bleiebøtten f.eks. Problemet her er følsomheten, den viser lukket selvom døren bare er inntil, så hunden kan fortsatt dytte opp døren.

 

 

dashboard1705.PNG

Dashboard per dags dato, la til værmelding igår, men vet ikke om jeg skal fortsette å ha det. Trenger ikke akkurat barometer i det daglige. Gang termometeret tror jeg sliter litt med rekkevidden. Og hadde vært ålreit å fått byttet tekst på baderomsdøren til åpen og lukket.

Endret av Hr Kotelett
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hr Kotelett skrev:

så nå har jeg en biltema sensor et eller annet sted innenfor rekkevidde som oppdaterer temp og fuktighet gjevnlig, men har ingen anelse om hvor den er fysisk.

Hahaha! ?

 

... men vet du at det er en biltema-sensor? Kunne det ha vært naboens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe Kjent tema


Jeg ser jeg får inn naboenes Nexa utstyr når jeg skal legge til ting i RFXTrx.

(Men det ordner seg jo med "Clear Devices heard")

 

På hytta i Danmark får jeg inn Oregon vind og regn fra naboen og jeg er ikke helt sikker på hvem som er min av dem.

Venter nå på batteri utløp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvor har du kjøpt din RFLink?

 

Vi har kjøpt landsted, og det er jo en fin unnskyldning for et helt nytt system... Hjemme er det bare z-wave og Philips Hue. Solgte min RFXtrx for slikk og ingenting, men kanskje den protokollen er tingen for et landsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Arduino Mega på ebay, og RFLink gateway shield'et her: lodde-selv-kit (må bare ha en antenne så er du good to go) Du får komplett kit hos de med Mega og ferdigloddet, men da kommer du over vår flotte 350 kroners grense.

Du kan komme unna med kun Arduino Mega, og 1 kina transmitter og 1 kina receiver (433mhz) til under 10 kroner. Men vel verdt å bruke de kronene på shieldet for å få et mer solid system.

 

Og smetter du på en 2,4 ghz transceiver module kan du bruke det mot f.eks milight når neste firmware kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Herlig bilde å våkne opp til

zwavegonemissing.JPG

 

Slitt med litt ustabil Domticz i det siste, måtte ta en "ta-ut-powerledningen" restart idag. Når domoticz kom opp igjen var alt av Z-wave gone missing, så nå er det å finne ut av hvordan en restorer backup, som forhåpentligvis er ok, og så er det å bestille et Class10 kort, har class4 nå, men må oppleve en trynings før en lærer det at joda, class10 var så viktig som de forklarte i domoticz wiki'en :P. Håper hvertfall at det gjør seg med Class10 kort.

 

Bugger!

 

edit: phew, holdt med en sudo-reboot ^^, men clas10 blir bestilt og satt opp ila uken.

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.