Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

smarte målere og differensierte strømpriser gjennom døgnet.


Anbefalte innlegg

Siden det er på gang med nye strømmålere landet over vil vel kanskje folk merke at det blir endringer på strømregningen. Ikke nødvendigvis fordi man bruker mer men at man bruker strøm vanligvis når det er dyrest. 

 

Jeg tenkte å få en rss feed fra nordpool (eller annet egent sted) inn i hstouch for å oversikt over løpende strømpriser.

 

Jeg har søkt litt på nettet etter RSS feed fra nordpool men finner ingenting fornuftig som jeg med min kunnskap finner noe ut av.

 

Er det noen som har gjort en slik løsning eventuelt veit hvor/ hvordan man henter ned dette? Da kunne man jo også fått varsel ved høye strømpriser osv.

 

AJ

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok scrape herfra: http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Evt kan du betale noen tusen euro for en mer omfattende tilgang til oppdaterte data:
http://www.nordpoolspot.com/services/Power-Data-Services/Product-details/

Endret av Tore Andre Rosander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet ikke innført timetariffer her til lands for privatpersoner, kanskje med unntak av noen mindre prøveområder.
Stod senest i dag http://www.dinside.no/bolig/gir-ikke-nodvendigvis-brannfarlig-nattevask/67023635 om en høyst aktuell problemstilling, større sannsynlighet for at det vil gå med flere menneskeliv og økte forsikringspremien hvis flere kjører maskiner om natten. Tviler på at det blir aktuelt de første årene med AMS i hvert fall.
Leste også en interessant artikkel i fjor fra Hvaler, som var et av prøveområdene for AMS. Nettleverandøren der gikk over til effekt tariff, slik bedrifter har vært vant til tidligere. Problemet er at kommunen først og fremst er en hyttekommune, og hytteeierne opplevde at effektleddet økte strømregningen vesentlig, slik at det var mer økonomisk for dem å la hytta stå varm hele uka istedenfor at de satt på varmen når de kom på fredagen. Så kan man lure på hvem som egentlig tjener på noe slikt. Hvis innføring av effekt tariff og time tariff gjør at man ikke trenger å bygge nye monstermaster så kanskje det er fornuftig i de aktuelle områdene..

Uansett vil vi (les oss som henger på dette forumet) sannsynligvis stå bra rustet og tjene mer på innføring av slike tiltak enn naboen som ikke har noe smarthus.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, iceball said:

Hvis innføring av effekt tariff og time tariff gjør at man ikke trenger å bygge nye monstermaster så kanskje det er fornuftig i de aktuelle områdene..
 

 

Å bruke "straff" eller avgifter for å dempe belastningen slik at de slipper å bygge ut kapasiteten er en dårlig idé.
Hadde jeg kunnet så hadde jeg nektet en slik boks i huset, mest av alt siden den er koblet til nettet. Det er naivt å tro at bedrifter som feks agder energi som går nesten en milliard i overskudd men allikevel varsler høyere nettleie ikke skal utnytte situasjonen til sin økonomiske fordel. Spesielt med tanke på at eierne av agder energi er kommuner som ikke har råd til å bygge skoler eller sykehjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å se forskjell på "nettleie" og "kraftpris" også. Nettleie er regulert av NVE og kan ikke endres av selskapet helt uten videre.

Nettleie vil også være veldig forskjellig fra plass til plass i landet basert på lokalt nettselskap og anleggsmasse de har, f.eks. jeg har betydelig dyrere nettleie på hytten min for det er et langt/utspredd nett som må driftes av et "lite" selskap med få kunder.

 

AMS målerne tror jeg ikke kommer oss til gode noe spesielt  (ikke i nærmeste fremtid hvert fall,sett bort fra HAN interface ?) men samfunnsmessig kan det bli et fint verktøy for nettselskapene for kontroll/utkobling. F.eks. ved nødsituasjoner hvor private hus må kobles ut for å holde drift på et sykehus i et boligstrøk, eller bedrifter som kobles ut for at private skal ha strøm i soneutkoblings situasjoner. 

 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg ikke helt forstår:

Sitat

- Automatisk strømstyring koblet med smarte målere er foreløpig bare i startgropa. Det er foreløpig ikke mange selskaper som tilbyr timespriser på strøm heller. Her vil nok selskapene teste ut ulike modeller og se på responsen fra kundene før noe blir gjort endelig, sier Aslak Øverås.

Hvordan kan det da ha seg at en god del som har fått nye strømmålere rapporterer merkbart høyere strømregning i løpet av en måneds tid?

feil skal jo ikke de gamle strømmålerne kunne måle...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Her er noe jeg ikke helt forstår:

Hvordan kan det da ha seg at en god del som har fått nye strømmålere rapporterer merkbart høyere strømregning i løpet av en måneds tid?

feil skal jo ikke de gamle strømmålerne kunne måle...

Det er vel akkurat det som er casen vil jeg tro?. Siden jeg bor i et nytt hus så rakk min tidligere strømmåler ikke å bli et år engang. Har ikke merket noe til høyere forbruk etter byttet.

Kjenner også til en del, kanskje litt eldre personer, men også studenter/yngre osv. som aldri leser av strømmen. Forbruk i mange år har vært basert på antatt forbruk. Akkurat de som klager og går ut offentlig vil jeg tro har lest av jevnlig. I gamle dager snakket man jo tom. om målere som gikk feil vei, altså fikk du strøm til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi kjørt på automatisk avlesing i minst 5 år nå. Måleren leser av forbruket en gang pr. uke, altså noe helt annet enn hva de legger opp til for de nye målerne.
Så for å henge med i utviklingen må mitt strømselskap som var relativt tidlig ute med automatisk avlesing ut og bytte samtlige strømmålere igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Øyvind skrev:

Hos oss har vi kjørt på automatisk avlesing i minst 5 år nå. Måleren leser av forbruket en gang pr. uke, altså noe helt annet enn hva de legger opp til for de nye målerne.
Så for å henge med i utviklingen må mitt strømselskap som var relativt tidlig ute med automatisk avlesing ut og bytte samtlige strømmålere igjen

Og hele kostnaden går til dere som kunder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

En annen ting som skurrer litt er hvorfor det er besluttet at det skal installeres smarte målere om det ikke gir strømselskapene/netteier noen økonomisk vinning, det er altfor mye penger å bruke kun for automatisk avlesing.

Det er jo en økonomisk vinning i det, faktisk en ganske stor en (i det minste i teorien). Men ikke fra dag én.

 

Det er planen om at AMS skal føre til dyrere strøm når belastningen på nettet er høyest, og at flere da velger å skru av for eksempel varmepumpe og varmvannsbereder i dette tidsrommet. For oss med automasjon er det jo en lek. Hvis mange nok gjør det betyr det at belastningen på nettet i "rush hour" blir lavere, og dermed trenger man ikke dimensjonere og vedlikeholde nettet for den "verste timen".

 

https://www.tu.no/artikler/100-frivillige-stromkunder-lar-en-algoritme-styre-varmvannsberederen/375930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Det er jo en økonomisk vinning i det, faktisk en ganske stor en (i det minste i teorien). Men ikke fra dag én.

 

Det er planen om at AMS skal føre til dyrere strøm når belastningen på nettet er høyest, og at flere da velger å skru av for eksempel varmepumpe og varmvannsbereder i dette tidsrommet. For oss med automasjon er det jo en lek. Hvis mange nok gjør det betyr det at belastningen på nettet i "rush hour" blir lavere, og dermed trenger man ikke dimensjonere og vedlikeholde nettet for den "verste timen".

 

https://www.tu.no/artikler/100-frivillige-stromkunder-lar-en-algoritme-styre-varmvannsberederen/375930


Ja jeg frykter de nye prisene vi vil få jeg også, men har inntrykk av at mange ikke ønsker å innse hvor dårlig deal disse boksene er for oss kunder.

Det kommer til å bli en ond sirkel hvor de i enkelte tilfeller vil nedprioritere utbygging innenlands og heller sette høyere og høyere priser for å presse ned bruken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.2.2017 at 13:52, Moskus said:

Var jo rart å velge et system som kun kan leses av en gang i uka... 1f914.png

 

 

Tja, hva som var strategien og tanken den gang skal jeg ikke begi meg utpå, og om målerne har limit til en gang pr. uke vites ikke.

-det som nå viser seg nå er at den Kamstrup-modellen vi har installert ikke er up-to-date og skal igjen byttes 

 

en annen sak at automatisk avlesing en gang pr. uke er fantastisk lettvint.   Har ikke savnet manuell registrering en eneste gang siden vi bytta måler ;)

 

https://www.hurumenergi.no/filarkiv/File/Brukerveiledning_for_din_Kamstrup_maaler.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Øyvind skrev:

en annen sak at automatisk avlesing en gang pr. uke er fantastisk lettvint.   Har ikke savnet manuell registrering en eneste gang siden vi bytta måler ;)

Å faktisk savne manuell avlesing hadde vel vært litt rart, ja... :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Å faktisk savne manuell avlesing hadde vel vært litt rart, ja... :P 

 

Det hadde nok vært såpass spesielt at man når som helst kunne forventa å bli hentet av herremenn med hvit frakk

Endret av Øyvind
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.