Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjerne Altibox VMG og putte på fiber mediakonverter fungerer ikke


Russeren01

Spørsmål

Hei.

 

Har forsøkt å koble opp en fiber mediakonverter som går direkte til en Asus ZenWifi XT8 router. Har fjernet VMG-en. Og brukt SFP modulen som fulgte med og koblet for fiberen. Dette virket til å fungere først. Hadde klonet Altibox routeren sin MAC adresse og trunket vlan 102 på alle portene i IPTV innstillingene inne på asus routeren. Et døgn senere så slutter nettet å virke. Det står at jeg har ip-adresse, men internett fungerer ikke. Prøvd å tukle med dette, men finner ikke ut av det. Har også vært inne på altibox nettsiden å satt av og på bromodus. 

Jeg har nok ikke så mye greie på dette som mange av dere på dette nettstedet. Men dere vet kanskje grunnen? Det er vel altibox selv som blokkerer? Har gjort noe lignende med det gamle zyxel routeren til altibox før og da funket det perfekt i åresvis.

 

Mediakonverteren er også rett ved et verisure modem og smartkontakt osv. Sikkert dumt å spørre, men kan signaler fra de forstyrre konverteren? Skulle ikke tro det siden hele greia er dekket av metall. Og i tillegg så fungerer alt fint når jeg bruker VMGen i bromodus isteden.

 

Fiber-Mediakonverteren TP-Link MC220L: https://www.dustinhome.no/product/5010968225/mc220l?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-_vCw8qQgwMVtUdHAR3nhAxpEAQYAyABEgKHGfD_BwE


Se vedlagte bilder av oppsettet.

IMG_8770.jpeg

IMG_8772.jpeg

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
15 minutes ago, Russeren01 said:

Den første kjører SwOS, så den utgår.

De to nederste funker fint, ellers kan du se på 3011 eller 4011 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bare satte den boksen fra altibox i bromodus og plugget port1 på den inn i Wan porten på en boks som for tiden kjører opnsense.

 

Tanken bak er minst mulig tull og heft med hva enn Altibox måtte finne på fremover..

 

Samtidig denn Altiboks-boksen tar plass..

 

OP: sjekk at DHCP fungerer på sin boks.. 

Har du noen logger å kikke i ?

 

Dersom ingenting logges er det nesten håpløst å finne utav,,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutes ago, NilsOF said:

Jeg bare satte den boksen fra altibox i bromodus og plugget port1 på den inn i Wan porten på en boks som for tiden kjører opnsense.

 

Tanken bak er minst mulig tull og heft med hva enn Altibox måtte finne på fremover..

 

Samtidig denn Altiboks-boksen tar plass..

 

OP: sjekk at DHCP fungerer på sin boks.. 

Har du noen logger å kikke i ?

 

Dersom ingenting logges er det nesten håpløst å finne utav,,..

Du ender egentlig bare opp med ett ekstra feilpunkt på din løsning, men det gjør jo forsåvidt OP med sin løsning inntil videre også...

om du har en boks med opensense, hvorfor ikke bare dytte SFP rett i den?

TP link dingsene er det vel ingen logging på da det bare går "direkte" fra fiber til kobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, Neophyte said:

Mikrotik lager bra produkter, men det er litt jobb å sette de opp. Regn med å måtte sette av en mer til konfigurering enn med Asus ruteren du har i dag.

Dette. Har RB5009 med poe, men har ikke klart å få det til å fungere direkte med altibox enda. Selv om jeg kopierte oppsettet jeg brukte i forrige huset med mediaconverter fra altibox... Mikrotik er ikke enkelt, men fungerer veldig godt når man får det til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MariusJS skrev (På 25.12.2023 den 21.45):

Du ender egentlig bare opp med ett ekstra feilpunkt på din løsning, men det gjør jo forsåvidt OP med sin løsning inntil videre også...

Ja, jo, i og med at den boksen som ble levert med fiberen står i bro-modus så er den i praksis en forvokst fiberkonverter.

(opnsense-boksen min har ikke SFP -port, men det har switchen, så jeg kan mikkelere litt med VLAN så kommer jeg i mål)

 

Det jeg tenker på er evt. framtidig CGNAT. 
Da er det greit å ha "orginal-routeren" klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 hours ago, thoralex said:

Dette. Har RB5009 med poe, men har ikke klart å få det til å fungere direkte med altibox enda. Selv om jeg kopierte oppsettet jeg brukte i forrige huset med mediaconverter fra altibox... Mikrotik er ikke enkelt, men fungerer veldig godt når man får det til!

 

Hva sliter du med?

1 minute ago, NilsOF said:

Ja, jo, i og med at den boksen som ble levert med fiberen står i bro-modus så er den i praksis en forvokst fiberkonverter.

(opnsense-boksen min har ikke SFP -port, men det har switchen, så jeg kan mikkelere litt med VLAN så kommer jeg i mål)

 

Det jeg tenker på er evt. framtidig CGNAT. 
Da er det greit å ha "orginal-routeren" klar.

CGNAT vil jeg aldri ha så lenge jeg kan unngå det, da betaler jeg faktisk heller ekstra.
Antar opensense boksen har en pcie slot? er jo bare å hive inn ett SFP kort, de koster jo ikke stort 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutes ago, MariusJS said:

Hva sliter du med?

Jeg vet ikke... Jobbet en del med å prøve å få det til i sommer, men måtte gi opp til slutt. Får ikke kontakt med omverden, selv om alt egentlig ser ut til å fungere og skal være satt opp rett. Skal se på det igjen en gan jeg får lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Just now, thoralex said:

Jeg vet ikke... Jobbet en del med å prøve å få det til i sommer, men måtte gi opp til slutt. Får ikke kontakt med omverden, selv om alt egentlig ser ut til å fungere og skal være satt opp rett. Skal se på det igjen en gan jeg får lyst.

Får ikke IP på noen av vlans?

Sjekket at din ISP ikke evnt bruker noen andre enn standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutes ago, MariusJS said:

Får ikke IP på noen av vlans?

Sjekket at din ISP ikke evnt bruker noen andre enn standard?

Husker ikke helt detaljene, mener jeg fikk IP men ingen trafikk gikk igjennom. Kun testet VLAN 102 siden jeg ikke har dekoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hm, jeg prøvde å legge inn et lite hint; dvs. sette den orginale routeren i bromodus..

Er det en farbar vei for OP?

Eller er det forskjeller på hvilke nett Altibox kjører oppå?

Edit: Min leverandør er NTE.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutes ago, NilsOF said:

hm, jeg prøvde å legge inn et lite hint; dvs. sette den orginale routeren i bromodus..

Er det en farbar vei for OP?

Eller er det forskjeller på hvilke nett Altibox kjører oppå?
 

Stort sett standardisert, men finnes vel noen få unntak, forøvrig absolutt en måte å gjøre det på (da må du koble TV rett i den fra altibox, men du slipper da å håndtere multicast)

5 hours ago, Russeren01 said:

Tror dere denne youtube videoen kan hjelpe i oppsettet av mikrotik rb5009 routeren til å fungere med altibox?

https://youtu.be/rwjtRLQjMjA

 

Du må ha VLANs også, eller får du ingen IP'er om du har SFP rett i

 

Du kan ta en titt på config her (ikke min) - denne kan du også prøve @thoralex

https://github.com/trrunde/routerconfig/blob/master/mikrotik-rb4011-altibox 

Det finnes en ganske lang tråd på freakforum og en del på diskusjon.no angående temaet 🙂

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja, MÅ, man ?

Etter å ha konferert med helpdesk (NTE for min del) om ekstra TV-boks, så var konklusjonen at en AppleTV eller en Chrome-plugg likegodt kan gjøre jobben. Og i tillegg har de flere funksjoner man liker.

 

Det er klart; multicast sparer Altibox noen bits&bytes.

 

I praksis for min del; Jeg sitter ikke pal og venter på at Dagsrevyen skal starte, jeg ser den når det passer MEG 🙂

 

Mine foreldre er koplet inn på denne linja også, de legger ikke merke til at forsinkelsen er 10 eller kanskje 30 sekunder heller..

Dessuten, gamlingene (70-80 år) har blitt helt råe på streaming 🙂

Ad mass bruker de mere båndbredde enn resten kun pga. at de har tid til det.

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
28 minutes ago, NilsOF said:

Tja, MÅ, man ?

Etter å ha konferert med helpdesk (NTE for min del) om ekstra TV-boks, så var konklusjonen at en AppleTV eller en Chrome-plugg likegodt kan gjøre jobben. Og i tillegg har de flere funksjoner man liker.

 

Det er klart; multicast sparer Altibox noen bits&bytes.

 

I praksis for min del; Jeg sitter ikke pal og venter på at Dagsrevyen skal starte, jeg ser den når det passer MEG 🙂

 

Mine foreldre er koplet inn på denne linja også, de legger ikke merke til at forsinkelsen er 10 eller kanskje 30 sekunder heller..

Dessuten, gamlingene (70-80 år) har blitt helt råe på streaming 🙂

Ad mass bruker de mere båndbredde enn resten kun pga. at de har tid til det.

 

 

 

vlan 101 er IPTV 
vlan 102 er Internett

 

Om du ikke setter opp vlan 102 så får du ikke noen DHCP adresse i det hele tatt

 

AppleTV er nok fort en bedre opplevelse enn makkverket til altibox (som igjen kanskje er en av de bedre løsningene på markedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MariusJS skrev (59 minutter siden):

Stort sett standardisert, men finnes vel noen få unntak, forøvrig absolutt en måte å gjøre det på (da må du koble TV rett i den fra altibox, men du slipper da å håndtere multicast)

Du må ha VLANs også, eller får du ingen IP'er om du har SFP rett i

 

Du kan ta en titt på config her (ikke min) - denne kan du også prøve @thoralex

https://github.com/trrunde/routerconfig/blob/master/mikrotik-rb4011-altibox 

Det finnes en ganske lang tråd på freakforum og en del på diskusjon.no angående temaet 🙂

Takk MariusJS! 🙂 Hva skal man ikke ha med i konfigurasjonen hvis man kun skal ha til internett? Hvordan kan man være sikker på at brannmur regler osv. er riktige slik at man ikke har noen unødvendige åpne? Med tanke på sikkerheten.
 

Har ikke fått routeren enda, men den er bestilt. Sannsynlig ikke mottatt før i starten av Januar.

 

Er denne guiden bra? 
https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3adx9xcd/Altibox-Mikrotik-guide.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
36 minutes ago, Russeren01 said:

Takk MariusJS! 🙂 Hva skal man ikke ha med i konfigurasjonen hvis man kun skal ha til internett? Hvordan kan man være sikker på at brannmur regler osv. er riktige slik at man ikke har noen unødvendige åpne? Med tanke på sikkerheten.
 

Har ikke fått routeren enda, men den er bestilt. Sannsynlig ikke mottatt før i starten av Januar.

 

Er denne guiden bra? 
https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3adx9xcd/Altibox-Mikrotik-guide.pdf

Den er veldig fin, om du ikke skal ha TV så dropper du vlan 101, du kan også i teorien droppe IGMP proxy pakka.

Antar du ikke skal ha telefon, da dropper du også vlan 100 (vet ikke om de tilbyr telefon fortsatt en gang)

 

Generelt kan du også droppe alt som inneholder "IPTV" eller "vlan 101"

 

Basis-brannmur reglene er ganske fine, men det finnes mange guider på nett om du vil gjøre noe spesifikt, feks port forwarding vil være litt mer komplisert her enn på en mer basic router, men på den andre siden så funker det stort sett 🙂

Endret av MariusJS
Fixed typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.