Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjerne Altibox VMG og putte på fiber mediakonverter fungerer ikke


Russeren01

Spørsmål

Hei.

 

Har forsøkt å koble opp en fiber mediakonverter som går direkte til en Asus ZenWifi XT8 router. Har fjernet VMG-en. Og brukt SFP modulen som fulgte med og koblet for fiberen. Dette virket til å fungere først. Hadde klonet Altibox routeren sin MAC adresse og trunket vlan 102 på alle portene i IPTV innstillingene inne på asus routeren. Et døgn senere så slutter nettet å virke. Det står at jeg har ip-adresse, men internett fungerer ikke. Prøvd å tukle med dette, men finner ikke ut av det. Har også vært inne på altibox nettsiden å satt av og på bromodus. 

Jeg har nok ikke så mye greie på dette som mange av dere på dette nettstedet. Men dere vet kanskje grunnen? Det er vel altibox selv som blokkerer? Har gjort noe lignende med det gamle zyxel routeren til altibox før og da funket det perfekt i åresvis.

 

Mediakonverteren er også rett ved et verisure modem og smartkontakt osv. Sikkert dumt å spørre, men kan signaler fra de forstyrre konverteren? Skulle ikke tro det siden hele greia er dekket av metall. Og i tillegg så fungerer alt fint når jeg bruker VMGen i bromodus isteden.

 

Fiber-Mediakonverteren TP-Link MC220L: https://www.dustinhome.no/product/5010968225/mc220l?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-_vCw8qQgwMVtUdHAR3nhAxpEAQYAyABEgKHGfD_BwE


Se vedlagte bilder av oppsettet.

IMG_8770.jpeg

IMG_8772.jpeg

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Holdt på å kommentere at du burde legge inn samme innlegg i den store altibox-tråden, men ser du allerede har gjort det!

 

Du bruker SFP`en som stod i VMG? Bilde av etiketten på SFP-modulen?

 

Er det aktivitet på FX-dioden på mediakonverteren?
Får du pinget altibox sin gw, evt kjørt trace mot altibox sin gw og evt tileldig IP utenfor altibox sitt nett (f.eks 129.240.118.130) når du tilsynelatende ikke har Internett-tilgang?

Ser du Asus-routeren sin MAC fra mine sider hos altibox?

 

Litt merkelig siden du nevner at du hadde nett i et døgn, jeg mistenker at TP-linken ikke liker SFPen eller at den ikke klarer å levere nok strøm, men det forklarer ikke hvorfor du har nett i flere timer og så mister forbindelsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Landsverk! Tusen takk for svar. Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke det siden familien skal ha internet. Så dumt om jeg tukler med det litt. Men har mulighet i morgen.

 

Når du sier pinge altibox sin gw, mener du slik som på de vedlagte bildene? Hva er altibox gateway, er det min wan ip adresse? Det samme da med trace?

 

Jeg har VMG koblet i bromodus nå slik at det er nett. På Altibox sine sider er MAC adressen den til VMG’en. Men det er slik at altibox kan ha Asus routeren sin MAC adresse på deres sider? Eller må jeg klone den uansett, for det hadde jeg gjort.

Nå er det slik at de vedlagte bildene er med VMG’en og ikke TP-Link konverteren. Så det funker jo. Har ikke brukt min wan ip på de testene på bildene grunnet personvern. Brukte den tilfeldige ipen du ga meg (Ser ut som Universitetet i Oslo server ip).

 

Jeg skal prøve imorgen å koble opp TP-Link konverteren og fjerne VMG. Får se feilmelding da, hvis det oppstår.

IMG_8814.jpeg

 

IMG_8813.jpeg

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

 

Nå begynte det plutselig å virke med TP-Link fiber mediakonverteren. Men den sluttet å virke bare 15 min senere. MAC adressen er klonet og IPTV innstillingene burde være riktige. Prøvde å gjøre traceroute av gateway til altibox og den ip adressen du ga meg. Se vedlagte bilder. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Skjermbilde 2023-12-20 151144.png

Skjermbilde 2023-12-20 150942.png

 

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nå flyttet på media konverteren og byttet ut ethernet kabelen med en som er shielded. 
 

Da begynte nettet å funke igjen. 
 

Har forstått det slik at det er den elektromagnetiske strålingen fra verisure modemet og annet rundt som ødelegger for mediakonverteren.

 

Har kikket litt rundt etter en bra mediakonverter, blant annet Ubiquiti Edgerouter. Men den er heller ikke bra nok, sto det i anmeldelsene, eller er det feil? Er det noen mediakonverter med sfp som er bra, som ikke er «bottlenecked»? 

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Neophyte!

 

Har bare opplevd at latency/forsinkelsen hadde økt etter at dem byttet ut den gamle Zyxel til VMG’en. For jeg hadde den gamle mediakonverteren tll Altibox rett i asus-routeren, som fungerte ganske bra.
 

Mer forsinkelse har vært selvfølgelig kjipt i online spill osv. Kan så klart skyldes at Altibox har endret noe i sin ende, men rart det skjedde rett etter router bytte.

 

Vet du hva som kan være grunnen til at internett faller ut og inn med mediakonverteren jeg kjøpte? Finnes det noen bedre på markedet, en switch med slik mulighet? Så på Asus AX89X som er Wi-Fi router med SFP. Men den er svindyr.

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Høres rart ut at VMG skal legge til noe særlig ekstra forsinkelse i bromodus, den gjør jo bare briding mellom to interface. 

 

Når nettet går ned, har du da link på mediakonverteren?

 

Traceroute resultatene dine er rare, 129ms til en IP i lyse sitt nett og 1000ms til UIO. Kjører du VPN på ruteren? Kunne du prøvd å tracert fra en pc?

 

Til sammenligning har jeg 2ms til de samme IPene fra Altibox. 

 

 

Endret av Neophyte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sannsynlig er det ikke VMG'en som gjør mer forsinkelse, men verdt et forsøk. Bor du i nærheten av Altibox servere siden du får så lav forsinkelse?

 

Jeg har link på mediakonverteren hele tiden. Alle lysene lyser selv når nettet er nede. Har måttet koble fra mediakoverteren og puttet VMG'en tilbake siden det må være nett i hus.

 

Jeg kjører faktisk VPN server på ruteren, men det er bare for å få ekstern tilgang til den utenfra med slik OPENvpn. Skulle ikke tro det ville påvirke? Skrudde den av og på, var ingen forskjell i forsinkelse.

 

Dette er da med VMG'en som bridge:

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den IP tilhører sannsynligvis en ruter et sted i Altibox sitt nett, hvor den er fysisk aner jeg ikke men ser ut som om jeg er nærmere enn deg.

 

At du kjøerer en VPN Server burde ikke påvirke noe, men hadde du kjørt en VPN klient (rutet all trafikk via en VPN tjenste) kunne det forklart hvorfor forsinkelsen var såpass høy. Men ser ut som om det bare er traceroute funksjonaliteten til ASUS ruteren som er ubrukelig.

 

Når nettet går ned kan du få det tilbake ved å ta strømmen inn/ut på mediaconverteren eller må du koble tilbake VMG?

 

Og du har denne typen og bruker samme SFP i mediaconverter og VMG?

VMGkabling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ta en titt på denne videoen, kanskje benytter interenettleverandørene i Norge samme metode som omtalt her? Kort fortalt er det en cpu og eget operativsystem i SFP modulen som identifiserer seg overfor leverandørens system over fiberkabelen, basert på informasjon den mottar fra routeren. Bytter du ut routeren leverandøren har levert blir denne informasjonen borte. Det blir ren spekulasjon fra min side, men det kan jo hende det er derfor det har fungert en kort stund - dvs systemet lar kommunikasjonen gå en periode i påvente av denne informasjonen, men når den ikke kommer innen en frist stenges kommunikasjonen. Uansett, håper du finner ut av det! 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 hours ago, christbj said:

Kort fortalt er det en cpu og eget operativsystem i SFP modulen som identifiserer seg overfor leverandørens system over fiberkabelen, basert på informasjon den mottar fra routeren

Nei, det er ikke slik hos Altibox eller noen andre norske ISPer så vidt jeg vet.  Altibox leverer en helt standard Bidi SFP som du fint kan benytte i annet utstyr.


Når det gjelder problemet her så høres det mest ut som et problem med brannmur og/eller ruting.  Men det blir jo vill gjetting ettersom vi ikke aner hvordan det er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skulle jo tro jeg bare behøvde å endre IPTV og MAC adresse innstillingene på Asus routeren? Så litt på denne nettsiden hvor han endret på brannmur regler osv. for en edgerouter: 
https://blog.cavelab.dev/2021/12/altibox-fiber-in-ubnt-edgerouter/

 

Hvordan skulle jeg endret reglene slik på Asus routeren for å få det til å funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutes ago, Russeren01 said:

Hei MariusJS!

 

Tror du Ubiquiti Edgerouter 6P er bra? Eller finnes det i ca. samme størrelse med SFP+ isteden?

De skal funke greit, men hardwaren begynner å bli litt gammel der, du kan evnt se på Dream Machine Pro, eller Omada feks

Finnes en del andre greit dokumenterte løsninger som Mikrotik også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, skjønner. Dream Machine Pro hadde vært bra, men tar så mye plass. Lager Ubiquiti noe mindre med nytt hardware? Hadde denne fungert, eller for dårlig hardware? https://www.multicom.no/ubiquiti-unifi-switch-8-150w/cat-p/c/p8559362#trustbox


Og er TP-Link Jetstream modellene bra og fungerer som en ruter, eller er Omada best?

 

Av de andre merkene, hvilken modell ville du anbefalt?

 

Kommer nok ikke til å bli noe mer enn 1000mbps her i huset. Har en 150/150 linje nå. Bare det er en router switch som sørger for lav forsinkelse.

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutes ago, Russeren01 said:

Denne da fra Mikrotik?

 

https://www.proshop.no/Ruter/MikroTik-RB5009UPRSIN-router-desktop-Router/3183450

 

Den har mulighet til å gjøre MAC klone og IPTV funksjoner?

RB5009 er nok greit overkill, men utrolig bra pris ifht features og hardware, samt at det finnes en del guider på oppsett 🙂

Av det jeg har prøvd har nok mikrotik vært best før du går voldsomt opp i pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, da går jeg kanskje for den.

 

Hva med denne? https://www.proshop.no/Switchsplitter/MikroTik-Cloud-Smart-Switch-CSS610-8G-2SIN/2884266
 

Den har kanskje ikke router funksjoner?

 

Eller disse?

https://www.proshop.no/Ruter/MikroTik-RouterBOARD-RB960PGS-hEX-Router/2624699
 

https://www.proshop.no/Ruter/MikroTik-HEX-S-RB760iGS-Router/2721310

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.