Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjerne Altibox VMG og putte på fiber mediakonverter fungerer ikke


Russeren01

Spørsmål

Hei.

 

Har forsøkt å koble opp en fiber mediakonverter som går direkte til en Asus ZenWifi XT8 router. Har fjernet VMG-en. Og brukt SFP modulen som fulgte med og koblet for fiberen. Dette virket til å fungere først. Hadde klonet Altibox routeren sin MAC adresse og trunket vlan 102 på alle portene i IPTV innstillingene inne på asus routeren. Et døgn senere så slutter nettet å virke. Det står at jeg har ip-adresse, men internett fungerer ikke. Prøvd å tukle med dette, men finner ikke ut av det. Har også vært inne på altibox nettsiden å satt av og på bromodus. 

Jeg har nok ikke så mye greie på dette som mange av dere på dette nettstedet. Men dere vet kanskje grunnen? Det er vel altibox selv som blokkerer? Har gjort noe lignende med det gamle zyxel routeren til altibox før og da funket det perfekt i åresvis.

 

Mediakonverteren er også rett ved et verisure modem og smartkontakt osv. Sikkert dumt å spørre, men kan signaler fra de forstyrre konverteren? Skulle ikke tro det siden hele greia er dekket av metall. Og i tillegg så fungerer alt fint når jeg bruker VMGen i bromodus isteden.

 

Fiber-Mediakonverteren TP-Link MC220L: https://www.dustinhome.no/product/5010968225/mc220l?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-_vCw8qQgwMVtUdHAR3nhAxpEAQYAyABEgKHGfD_BwE


Se vedlagte bilder av oppsettet.

IMG_8770.jpeg

IMG_8772.jpeg

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
5 minutes ago, Russeren01 said:

Har mikrotik ganske dårlig brannmur som router? Hvordan er den sammenlignet med en asus router?

Hva lurer du egentlig på her?

Brannmuren på en mikrotik er langt bedre og langt mer fleksibel enn på feks asus

 

Du må huske på at dette er produkter rettet mot prosumer eller SMB, Asus er rettet mot konsumer og har masse funksjoner og gjør derfor hver av de funksjonene litt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare leste det på nettet et sted. Den mangler vel sånn UTM? Er dette også tilfellet med Asus?

 

Jeg fikk en ide. At mikrotik routeren blir som en managed switch. At man isolerer fiberen fra altibox på sfp porten og en ethernet port som gir internett til asus routeren, mens de resterende portene kobles opp i nettverket til asus routeren. Altså at man skiller routeren inn i to broer, slik at en del av routeren brukes som media konverter og resten som en vanlig svitsj. Da er asus routeren selve routeren, mens Mikrotik'en er både en fiber-mediakonverter og ethernet svitsj i en. Da behøves det vel heller ikke to brannmurer, kun den i asus routeren? Er dette mulig og vet du i så fall hvordan man skulle gjort det?

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, Russeren01 said:

Bare leste det på nettet et sted. Den mangler vel sånn UTM? Er dette også tilfellet med Asus?

 

Jeg fikk en ide. At mikrotik routeren blir som en managed switch. At man isolerer fiberen fra altibox på sfp porten og en ethernet port som gir internett til asus routeren, mens de resterende portene kobles opp i nettverket til asus routeren. Altså at man skiller routeren inn i to broer, slik at en del av routeren brukes som media konverter og resten som en vanlig svitsj. Da er asus routeren selve routeren, mens Mikrotik'en er både en fiber-mediakonverter og ethernet svitsj i en. Da behøves det vel heller ikke to brannmurer, kun den i asus routeren? Er dette mulig og vet du i så fall hvordan man skulle gjort det?

Det er en Enterprise feature du neppe har behov for

 

Som Neophyte skriver så bruker du heller switch til switch funksjoner og ruter til ruter funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, Russeren01 said:

Ja. Mikrotik har vel ikke noe lignende tjeneste som Asus Ai protection?

Nei, det må eventuelt gjøres manuelt eller med en DNS Server (feks pihole)

Jeg ville nå uansett ikke akkurat stolt på en sånn tjeneste i noen stor grad dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ASUS er jo ikke akkurat kjent for å ha veldig god sikkerhet i produktene sine. 

 

De er jo pålagt å ha uavhengig revisjon av sikkerhet i produktene etter tidligere utfordringer:

 

https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2016/02/asus-settles-ftc-charges-insecure-home-routers-cloud-services-put-consumers-privacy-risk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skjønner hva dere synes. Men jeg vil helst gjøre det slik (får heller endre det senere). Så vet dere hvordan man gjør sfp port og ether 1 til bromodus slik som vmg til asus routeren? Og gjør portene ether2-8 til switch og en del av asus nettverket, men adskilt fra sfp pg ether1?

 

Hva gjør man med brannmur på mikrotik’en? Skru den av? Hvordan hindrer man at andre kan logge inn remotely?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, jeg droppa den Mikrotik routeren. Gikk for den Asus rt-ax89x isteden.

 

Nå har jeg koblet til fiberen og SFP-modulen i SFP-porten på routeren.

 

Jeg har konfigurert vlan 102. Og jeg har kopiert MAC-adressen.

 

Hvorfor får jeg ingen WAN-ip tildelt, osv? Jeg har lest om noen andre som koblet opp akkurat denne routeren til altibox fiber og opplevde ingen problemer. Kan fastvareversjonen være problemet? Den skal være oppdatert til den nyeste versjonen mener jeg som er: 3.0.0.4.388_32407

Internett status.png

IPTV.png

Porter.png

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 11/01/2024 at 19:44, Russeren01 said:

Hei, jeg droppa den Mikrotik routeren. Gikk for den Asus rt-ax89x isteden.

 

Nå har jeg koblet til fiberen og SFP-modulen i SFP-porten på routeren.

 

Jeg har konfigurert vlan 102. Og jeg har kopiert MAC-adressen.

 

Hvorfor får jeg ingen WAN-ip tildelt, osv? Jeg har lest om noen andre som koblet opp akkurat denne routeren til altibox fiber og opplevde ingen problemer. Kan fastvareversjonen være problemet? Den skal være oppdatert til den nyeste versjonen mener jeg som er: 3.0.0.4.388_32407

 

IPTV.png

Porter.png

Prøv å koble fra ruteren i 30 min elns, du skal egentlig ikke trenge mac clone på altibox, det er stort sett en myte, men DHCP lease må gå ut.

Sett SFPen manuelt til 1G

Du skal ikke ha VLAN på de andre portene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, skal forsøke imorgen. Hadde hatt routeren av i nesten 8 timer og routeren fikk fortsatt ingen ip adresse. Har ikke satt SFP til 1G manuelt men automatisk, men kan hende der problemet er eller at jeg kopierte MAC-adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare noe jeg ikke forstår. Jeg pleide å ha forsinkelse på 3ms til altibox serveren. Dette var før de installerte VMG’en. Hadde også forsinkelse på 3ms en stund etter VMG’en også. Hvorfor har det økt til 6ms de siste månedene? Var det installatøren som bøyde fiberen for mye? Hva kan ha skjedd? Fiberen går direkte til asus routeren nå.

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 hours ago, Russeren01 said:

Bare noe jeg ikke forstår. Jeg pleide å ha forsinkelse på 3ms til altibox serveren. Dette var før de installerte VMG’en. Hadde også forsinkelse på 3ms en stund etter VMG’en også. Hvorfor har det økt til 6ms de siste månedene? Var det installatøren som bøyde fiberen for mye? Hva kan ha skjedd? Fiberen går direkte til asus routeren nå.

Hvilken server snakker vi om?

Nexthop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, gateway er på mer ping enn den tidligere har vært, dvs 6-7ms. Når jeg testa inne på asus router speed test, var den før på 3ms til Altibox serverne. Skjønner ikke hvorfor den har økt. Skjedde nesten rett etter altibox montør fjernet gamle zyxel og satte inn VMG’en.

IMG_8967.jpeg

IMG_8969.jpeg

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vurderer å gå for Dell Optiplex som router med OPNsense. Vet dere hvor det er lett og få tak i en bra Dell datamaskin med mulighet til et nettverkskort for SFP og ethernet?

 

Eller vet dere om noen andre datamaskiner til en billig penge som fungerer perfekt som router? Og hvor man kan få tak i billige og bra NIC.

 

Har lyst til å bruke OpenVPN og Zenarmor på OPNsense routeren.

 

Vet dere også hvordan man setter opp OPNsense med Altibox?

Endret av Russeren01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker jeg går for Ubiquiti isteden. Er det en bra Ubiquiti router med SFP port dere kan anbefale? En som helst er den nyeste nå i 2024? En da med mulighet for OpenVPN client, har IDS/IPS og kanskje POE? En som ikke er altfor dyr.

 

Jeg har sett på Dream Machine Pro og Security Gateway 4. Security Gateway 4 er vel den billigste. Men hvilke av disse to klarer IDS/IPS bra uten at internettet blir veldig tregt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.