Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Ikke akkurat hjemmeautomasjonsrelatert, men har i dag endelig publisert en script jeg har jobbet med lenge.

Var vanskelig å finne et kortfattet, dog beskrivende navn, men det ble "Find-users-with-a-spesific-computer-listed-in-Active-Directory-Logon-Workstations"

https://github.com/flemmingss/Find-users-with-a-spesific-computer-listed-in-Active-Directory-Logon-Workstations

 

Veldig nyttig i min jobb ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telldusbrukere (TellstickNet og Tellstic Znet V2)  kan laste ned og benytte denne (helt gratis):

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/199-sensorchart-logging-av-sensorverdier/#comment-1883

Som sensor kan denne fra foogadgets benyttes: http://foogadgets.tictail.com/product/wpc3

Monteres over den blinkende led på måleren i sikringsskapet.

 

......

Ny versjon er under utvikling:

SensorV2.jpg

Den gule grafen viser strømforbruk og den røde er temperatur i vv-bereder.

Dette var en test for å se sammenheng strømforbruk og temperatur på toppen av VV-bereder.

Dett blir litt som å sammenligne "epler og pærer" men i mangel av energilogg på vv-bereder gjør dette nytten.

Men det gjør det litt vanskelig å vise rett skala for y-verdiene.

Strømforbruket i graf er multiplisert med 10 for å få en fornuftig fremstilling.

 

Versjonen er ikke ferdig til utsendelse og det er litt usikkert når den blir ferdig.

Ved litt nøye gransking er det lett å se noen mangler, bla mangler navn på sensorer i de små bildene oppe til høyre.

Og det skal legges til noen funksjoner som gjør den litt mer brukervennlig, bla direkte tilgang til oppsett for den enkelte sensor fra linjene øverst i bildet, under "config" og mulighet for å endre font i linjebildet.

Endret av arneolav
Ny versjon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye utsetting har jeg endelig fått installert freenas på den ene serveren min i dag. Aldri brukt det før, men virker ikke så veldig vanskelig, fått laget et volum og et datasett, kopierer over data dit nå.

nas.thumb.png.a2d8c11cbe6d09f97716213d0780bb0c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, DeVille said:

Dumt spørsmål, sikkert: hva er fordelen med FreeNAS fremfor delte foldere på en WIndows-maskin?

I prinsippet det samme, men et nas som dette kan med rette ressurser yte drastisk mye bedre. Samt for andre OS en Windows 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Evelen skrev:

Tja, det er et reelt problem, men ikke et stort problem.

OK, men man har jo off site backup, så det løser det problemet. Sannsynligvis er det andre lagrings-problemer som er fremtredende før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

OK, men man har jo off site backup, så det løser det problemet. Sannsynligvis er det andre lagrings-problemer som er fremtredende før det.

Med mindre man overskriver off site backup med korrupt data. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

OK, men man har jo off site backup, så det løser det problemet. Sannsynligvis er det andre lagrings-problemer som er fremtredende før det.

Hjelper ikke med off-site backup når dataene som tas backup av er korrupte ;)

 

 

Sky-tjenesten din vet ikke om du har redigert filen, eller om den har blitt korrupt, så den vil ta backup av den endrede/korrupte filen og erstatte den i backupen etterhvert som tiden går.



(det Venin sa ;) )

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Derfor har man historikk. :)

tja, dersom du faktisk tar vare på alle endringene i hvert dokument så er nå det en ting, men det tror jeg ikke er det normale, det normale er kanskje å enten ha ingen "skyggekopier", eller å ha "siste 5 endringer", eller "siste 5 uker" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Evelen skrev:

tja, dersom du faktisk tar vare på alle endringene i hvert dokument så er nå det en ting, men det tror jeg ikke er det normale, det normale er kanskje å enten ha ingen "skyggekopier", eller å ha "siste 5 endringer", eller "siste 5 uker" 

Sjekk jottacloud.com eller crashplan.com. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Sjekk jottacloud.com eller crashplan.com. :) 

bruker jotta selv ;) har dog ikke sjekket helt hvordan dem tilbyr dette.

Jeg stoler dog ikke helt på jotta, har hørt om en del skrekkhistorier om backup som ikke funker osv. Så for meg er det bare en "ekstra sikkerhet". Ikke noe jeg viler fullt og helt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotta er ikke en veldig god løsning for å rette opp etter cryptovirus, sist jeg sjekket så er det i bestefall vanskelig. Der ser det PT ut som at Dropbox er bedre.

En godt konfigurert NAS vil jo ha snapshots og løse dette.

Selv med gode filsystemer som har feilkorigering så vil ikke den løse en eventuell korrupsjon internt i en Virtuell maskin, noen ganger så vil snapshots av en Virtuell maskin kunne feile opp mot backup osv som igjen vil kunne lage korupte VM'r. Snakker av erfaring over noen år.

Dette er ikke veldig enkelt egentlig.

Men snapshots av VM, Filsystem, og filområder er aldri en dum ting som regel.

Freenas får mye kred blandt open source folket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligt  herligt, men farligt farligt....

Ser at Freenas har støtte for ddup.

 

Deduplication is the process of not creating duplicate copies of data in order to save space. Depending upon the amount of duplicate data, deduplicaton can improve storage capacity as less data is written and stored. However, the process of deduplication is RAM intensive and a general rule of thumb is 5 GB RAM per TB of storage to be deduplicated. In most cases, using compression instead of deduplication will provide a comparable storage gain with less impact on performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på ddup, kult, men til mitt bruk er det ikke noe jeg trenger,

 

Forøvrig, 176MB/s er ikke så galt over 1Gb/s nett ?

58d00f1588948_Utennavn.png.b4d4afaea66f90088bff11d2e3c8dcdd.png

 

På den seriøse siden, sharet er utrolig raskt og resonsivt! Ingenting å utsette på det, og jeg kjører bare en disk på et volum per nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snowman skrev:

Jotta er ikke en veldig god løsning for å rette opp etter cryptovirus, sist jeg sjekket så er det i bestefall vanskelig.

 

Å?

Har aldri vært borti at Jotta ikke kan redde filene dine etter et cryptolock-virus..

--

 

Kveldens prosjekt:

Jobber med et lite "oversiktsbilde" med litt kjapp info om de forskjellige rommene ol.

 

En tidlig utgave (ingen av verdiene er reele).

 

z6Ph6Pk.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Merko said:

Å?

Har aldri vært borti at Jotta ikke kan redde filene dine etter et cryptolock-virus..

 

Ikke prøvd selv, men forspurt om dette.

Fikk forståelsen av at man kan gjenopprette men ikke en hel trestruktur.

Med ørten foldere og x antall filer, så høres ikke det gunstig ut.

Men for all del, er nok ca 3/4 år siden jeg sjekket, og kan ha vert feilinfo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snowman skrev:

Ikke prøvd selv, men forspurt om dette.

Fikk forståelsen av at man kan gjenopprette men ikke en hel trestruktur.

Med ørten foldere og x antall filer, så høres ikke det gunstig ut.

Men for all del, er nok ca 3/4 år siden jeg sjekket, og kan ha vert feilinfo.

 

 

Okei.

 

Meg bekjent, så har de svært lite problemer med slike ting nå.

 

Har flere hundre kunder som bruker JottaCloud, hvor noen av dem har fått Cryptolock. På alle har vi fått reinstallert og lastet ned sikkerhetskopi uten problemer :)

--

 

@Evelen Hva om du lager en slags "knagg" på stolen\bordet? Om du får det diskret nok. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.