MrE Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) Kjøpte en Shelly Uni plus idag og en DS18B20. Funket smertefritt. 🙂 Begrensning på max 5 stk DS18B20 pr Uni plus, men det får holde tenker jeg. Edit: Mulig det hadde vært mulig å kjøpe en ESP8266 og flashet med Shelly firmware... Det var ihvertfall svært enkelt å legge til DS18B20. Uni Plus er en svært god erstatter for fibaro smart implant. Endret 16. april av MrE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slippern Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) MrE skrev (2 timer siden): Kjøpte en Shelly Uni plus idag og en DS18B20. Funket smertefritt. 🙂 Begrensning på max 5 stk DS18B20 pr Uni plus, men det får holde tenker jeg. Edit: Mulig det hadde vært mulig å kjøpe en ESP8266 og flashet med Shelly firmware... Det var ihvertfall svært enkelt å legge til DS18B20. Uni Plus er en svært god erstatter for fibaro smart implant. Shelly Uni er et snopt produkt, har to stk. Den ene er koblet mot headerne på hovedkortet til en Intel NUC for å kunne remote slå av/på eller kjøre restart av den. En annen er koblet til en parafinovn + DS18B20 på en hytte som kun har 12v strøm for remote kunne starte ovnen, siden tradisjonell ring hytta varm ikke funker lengre nå som 2G og 3G-nettet forsvinner. Endret 16. april av slippern 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hflatoey Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april 2 hours ago, slippern said: Den ene er koblet mot headerne på hovedkortet til en Intel NUC for å kunne remote slå av/på eller kjøre restart av den. Kan du vise hvordan du har koblet den? 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slippern Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april hflatoey skrev (20 timer siden): Kan du vise hvordan du har koblet den? 🙂 Har ikke noen bilder, men Intel har dokumentert headerne her: Front Panel Header for Intel® NUC Rele 1 og rele 2 på Uni-en kobles til reset og power, og ADC kan kobles til +5v dc, da kan man i HA lage seg en template sensor på om Intel NUC-en er av eller på, 0v = av, og 5v = på. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hflatoey Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Eg kom over denne (power-flow-card) og har lagt den til i mitt system, når eg får litt meir tid så skal eg fikse den slik at været oppdateres etter værmeldingen, sky, sol eller regn icon 🙂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Mork Skrevet 4. mai Del Skrevet 4. mai Da endte jeg også med en Shelly Plus Uni, selv om planen egentlig var å få brukt opp en Shelly Uni. Ref Dermed er garasjeporten (nesten) automatisert. Neida, ikke så spennende. Eier ikke fantasi. Må bare få montert et par magnetbrytere. Det er hensikten med den ledige RJ45-porten. Der har jeg to ganger jord + inputene til Plus Uni plassert på pinne 1,2 og 7,8. Tok litt tid før jeg skjønte at Plus skal ha inngangene ned i stedet for opp. Lese dokumentasjon? Det er for pingler. Trodde jeg bare kunne bytte ut Unien uten å koble om på innsiden av RJ45-skjøten. Men det gikk jo ikke. Jaja, er vel lurere slik antar jeg. Mindre sjanse for at en fiklepetter som meg dreper en inngang med feil spenning. Den hvite RJ45-kontakten er bare en gjennomkobling av kabelen til motorstyringen. Hadde en kablet bryter i inngang 1 og vil beholde den. Koblingen til motorstyringen er en nedfilt telefonplugg. Dette er en slik dongle med 6P4C plugg og 8P4C kontakt som pleide å følge med ADSL-rutere. Burde selvsagt hatt en ekte 4P4C plugg, men fant ingen. Og hadde jo egentlig tenkt å klare meg uten å kjøpe noe til dette prosjektet. For de som lurer: Port 2 på motorstyringen fungerer bare som stopp og lukk. Port 1 fungerer som åpne, stopp og lukk. Kunne selvsagt koblet det andre releet til port 2. Men så ikke helt hensikten (forutsatt at jeg får på plass sensorene som forteller meg om porten er lukket). Og for de som lurer på pinouten på disse Crawford/Normstahl motorene (det gjorde ihvertfall jeg) så er den jord impulsbryter impulsbryter +35V Jeg fant et dokument som påstod at bryteren skulle koble pinne 3 til jord, men det funket ikke. Det er pinne 2 og 3 som kortsluttes for å trigge start/stopp. Dette gjelder begge impuls-inngangene. Jeg gjetter på at det er nokså likt på de to andre inngangene også, med tilpasninger som at pinne 2 og 3 er RX og TX (eller motsatt?) for fotocellene på inngang 3. Var litt overrasket over at spenningen var såpass høy. Dokumentasjon jeg har funnet sa 24V. Men tar nå uansett sjansen på at Plus Unien også takler det, selv om det er slightly utenfor spec. Ikke all verdens mest avanserte case design, men er fornøyd med hullet jeg borret ved dioden. Etter å ha drept Unien fant jeg det praktisk med et visuelt livstegn 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Mork Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai Lærer stadig ting jeg burde ha visst fra før. Kan det være alderen? Monterte en (hadde ikke flere) av magnetbryterne i dag. Trodde jeg hadde vært på den sikre siden mht påkrevd avstand. Men tenkte ikke på effekten av stålskinner. Rekkevidden ble drastisk lavere når jeg plasserte bryteren der jeg hadde tenkt. Ser ikke noen gode alternativer heller. Ønsker ikke å lage noen voldsomme braketter. Heldigvis ser det ut til at det akkurat gikk med denne plasseringen. Avstand mellom magnet og bryter er vel 1 - 1,5 cm. De funker med mer enn det doble i fritt rom. Men altså ikke når bryteren er limt til en stålskinne Hvordan monterer egentlig folk flest disse tingene? Ser med gru på hvordan dette skulle fungert med et stakkarslig batteridrevet zigbee-sensor f.eks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai (endret) Bjørn Mork skrev (3 timer siden): Hvordan monterer egentlig folk flest disse tingene? 3D-printer er fint til slikt... Lage en tilpasset brakett... Endret 5. mai av SveinHa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai (endret) Bjørn Mork skrev (2 timer siden): Ser med gru på hvordan dette skulle fungert med et stakkarslig batteridrevet zigbee-sensor f.eks. En stakkarslig Zigbee sensor vil vel fungerer like bra her som alle andre steder, så lenge magneten aktiverer reed-kontakten som disse har. Endret 5. mai av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Mork Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai 2 hours ago, stigvi said: En stakkarslig Zigbee sensor vil vel fungerer like bra her som alle andre steder, så lenge magneten aktiverer reed-kontakten som disse har. Sant nok. Er vel kanskje bare styrken på magnetfeltet som betyr noe uanskvett? Men over til neste problem, som heller ikke burde vært noen overraskelse: Det viser seg at løsningen påvirker rekkevidden for de ordinære 433 MHz fjernkontrollene merkbart. Det gir veldig dårlig waf når vi er vant med å åpne porten fra gata nedenfor og bare suse rett inn i åpen garasje. Eneste fornuftige teori er rett og slett interferens. Burde nok ikke plassert en radio så nær fjernkontroll-antenne og styring. Dumt. Så mye for den "elegante" løsningen med ADSL-dongle. Blir nok pent nødt til å bruke litt lenger kabel her. Det er jo en smal sak å fikse Hjelper nada at porten kan styres fra mobifonen eller fullautomatiseres hvis den ikke "virker som før". Regner med dere vet hvordan det er 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai Bjørn Mork skrev (7 minutter siden): Regner med dere vet hvordan det er Egentlig ikke. Om morgenen foretrekker kona å trykke på en Zigbee knapp i garasjen som åpner og lukker porten med en liten forsinkelse. Akkurat nok til å rygge ut bilen. Og på vei hjem "tæpper" hun mobilen på en NFC brikke som er skjult under dashbord. Garasjens fjernkontroll blir ikke brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 5. mai Del Skrevet 5. mai «Graset er ikke grønnere…» 14 år med Homeseer avsluttes nu, det har vært en sann glede, mye frustrasjon og enda mer velvilje fra andre som har vært tålmodige med en som tror manualer er farlige. Nå har jeg konvertert til «enklere» system, mer tilpasset en «enkel kar». Liker bedre wizarder og 1 firma - fremfor 3.-part plug-ins for VIKTIGE ting som lys. PS: Må bare kjøre en mnd. tid før jeg kan lufte interesse for lisens, NUC osv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.