Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Det spørs om det ikke blir kretskort i lang tid fremover. Produsenter av forbrukerelektronikk må jo bla opp endel for å sikre seg at de kan klistre på et CE merke. Og det skjer nok ikke før etter en grundig markedsanalyse. Og da har jeg en mistanke om at det regnestykket blir å inneholde endel høner og egg.

 

Men ferdige kretskort og bokser i løs vekt trenger vel ikke være CE merket. Likevel er det jo fint om de ikke tar fyr eller jammer radioene. Og det bør jo dette kortet kunne passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Einar said:

Det spørs om det ikke blir kretskort i lang tid fremover. Produsenter av forbrukerelektronikk må jo bla opp endel for å sikre seg at de kan klistre på et CE merke. Og det skjer nok ikke før etter en grundig markedsanalyse. Og da har jeg en mistanke om at det regnestykket blir å inneholde endel høner og egg.

 

Men ferdige kretskort og bokser i løs vekt trenger vel ikke være CE merket. Likevel er det jo fint om de ikke tar fyr eller jammer radioene. Og det bør jo dette kortet kunne passere.

Med separat godkjent strømforsyning som er godkjent og ESP12E/F så burde vel ikke dette være noe problem?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Jeg venter på at noen kan selge meg en ferdig boks..

Blir nok det samme her;

Hadde ambisjoner om å gjøre noe, men så der det dette med tiden... 

Det kommer stadig mer av det slaget, men det følger alltid noe med som fyller den, .... går i beste fall i null...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg: https://www.ssb.no/familie/

Norske husstander:

i 2016: 2 348 797

i 2017: 2 376 971

 

I tillegg kommer hytter ( ca 600 000) bedrifter (?) ....

Snakker nok om mer enn 3 mill. målere.

 

Planlegging & organisering, selve måleren + montering. +++

Blir "pæng" av slikt prosjekt.

Vi forbrukere som får regninga på en eller annen måte.

 

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne kretsen som en start.. Skal legge til en ESP8266, så er jeg fornøyd tror jeg.. 

Kanskje USB B micro og RJ45 også.. får se hva jeg får til pris..

Denne er til Kamstrup med ekstern strømforsyning 5v/Usb

 

edit: ikke ferdig, så ikke kommenter silk-printen..

 

HAN-krets.PNG

Endret av Andreas
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lest denne tråden over flere dager og er mektig imponert over innsatsen deres.

Jeg er fersk på ESP8266, MQTT og GitHUB men er kjempeklar for å lagge noe slikt som dette, både fordi elektronikk er gøy og fordi jeg vil ha en slik strømmåler inn i hjemmeautomasjonen min.

 

Jeg har en Aidon måler, er det noen som har fått åpnet den?

Kan jeg bestille komponenter fra listene på githuben eller kan det være forskjeller på HAN porten mellom Aidon og de 2 andre som gjør at jeg bør vente litt med å bestille?

 

Til slutt skal jeg ha dataene in i HomeSeer

Min nettleverandør: Hafslund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ruud skrev:

Jeg har en Aidon måler, er det noen som har fått åpnet den?

Forsøkte men dette er svaret:

Hei
Beklager å måtte meddele at dette ikke er åpnet ennå. Sender deg info fra vår leverandør:

Slik jeg oppfatter dette så er HAN-grensesnittet stengt for forbrukeren inntil videre både av politiske og teknisk årsaker. 

Det er fortsatt slik at det strides om hvorvidt data skal være åpen og ukryptert eller om krypteringsfunksjon skal på plass før man åpner grensesnittet. 

Teknisk sett så avventer Aidon utvikling av funksjonalitet både mht protokoll(innhold), aktiveringsprosess(av/på for strømming av data) og evt kryptering. 

Foreløpig er denne planlagt i Aidon release Zagreb, forutsatt at spesifikasjon er på plass, antatt i Glitre produksjon sept/okt-2018. 

Håndtering av HAN-grensesnittet vil bli en sentralisert funksjon som sannsynligvis krever funksjonalitet i overliggende systemer utover Aidon HES
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ikke for å kapre tråd, utrolig hva dere har fått til her; men - 

Noen som har sett dette før? : http://redbridge.no/index.html

- hvem er denne myntet  på ?

Kunden installerer, vi strømmer

 

Vi gjør det enkelt å høste sanntidsdata ved at sluttkunden selv installerer vårt produkt i sin AMS måler og kobler seg til sitt lokale wifinett. 

Vi organiserer utsending, veiledning og installasjonsapp for både iOs og Android

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Einar said:

Det ser ut som noen er på fisketur.

Ingen firmainfo på websiden. Men her er'n: https://www.proff.no/selskap/lhe-tjenester-erichsen/vesterøy/bygningshåndverkere/IF2TLET07TR/

 

Dette stemmer med domeneregistreringen, men tror heller det er Smartlab Hvaler AS som står bak: (stemmer med oppgitt adresse, styreformann er samme person)

https://www.proff.no/selskap/smartlab-hvaler-as/vesterøy/teknisk-prøving-og-analyse/IF58NGQ10L1/

 

Bra initiativ da! Men, kanskje litt tidlig i utviklingsfasen

 

Edit: Litt mer info her, så litt mer skikkelig ut: http://www.effektmax.no/redbridge

Edit2: Digi.no har også skrevet om dem: https://www.digi.no/artikler/skal-samle-inn-minst-300-megabyte-i-dognet-fra-hvert-hjem/349736

Endret av roarfred
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, xibriz said:

 

Ja det virket mye.. Det blir vel nærmere 3MB?

 

Hadde vært artig å se hvordan de beregnet dette, ja :) 300MB på et døgn er ca 3500 bytes hvert annet sekund. Med tanke på at effekten som pushes på dette tidsintervallet er representert med 4 bytes, så snakker vi neppe om nobelpris i komprimeringsalgoritmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, roarfred skrev:

Hadde vært artig å se hvordan de beregnet dette, ja :) 300MB på et døgn er ca 3500 bytes hvert annet sekund. Med tanke på at effekten som pushes på dette tidsintervallet er representert med 4 bytes, så snakker vi neppe om nobelpris i komprimeringsalgoritmer...

 

Kanskje løsningen deres tar bilde av LCDen også sender den til OCR-behandling ? :P

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg sendte likegodt en melding til Redbridge om den adapteren deres. her er svaret jeg fikk:

" Dec 4 cleardot.gif  
 
Takk for din interesse for Redbridge.  Vi har utviklet denne med kraftleverandører som primær kunder.  Det betyr vi ønsker å selge mange til en partner og at løsningen må  være skalerbar og enkel.  Kommunikasjonens protokoll er WiFi og våre data vil tilgjengliggjøres i Cloud via IBM Bluemix.

 

Hele ordningen vil ikke være klar før i 2018. NVE har utsatt personvernforvaltningen, men når dette er på plass vil leverandørene av AMS målere oppgradere sine målere og forhåpentlig vis etter de foreliggende OBIS koder.  Det som monteres av AMS målere nå er moa foreløpig configurasjoner. Vi tester mot dem, men produsere ikke enheter før vi er sikre på endelig løsning.

 

Dersom du ønsker kan vi skrive deg på ett pilot program av en prototype.

Fortell oss hvem som er din netteier, så ser vi hvilken målertype du har, hvis den er installert.

 

Du kan også melde din interesse på www.redbirdge.no (sic)

 

Med vennlig hilsen

Henrik Erichsen

 

 

Så ifølge han er ikke standarden satt ennå... lurer på hvordan de skal oppdatere dette i de som allerede er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

ÀAAAAAARGH!

 

Hvorfor MÅ jeg via en skytjeneste for å hente data som finnes lokaltI?!???!!?!

 

Fordi dingsen ikke er laget til sånne som deg, men til mannen i gata som tror det er praktisk med egne apper til hver eneste detalj som skal styres, overvåkes osv. 

 

Men er fullstendig enig med deg. Det blir som jeg skulle sendt handlelappen med posten til fruen før hun kunne ta seg en tur i butikken, i stedet for å la den ligge på kjøkkenbenken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind skrev:

Fordi dingsen ikke er laget til sånne som deg, men til mannen i gata som tror det er praktisk med egne apper til hver eneste detalj som skal styres, overvåkes osv. 

Ja, det er vel enda noen år før folk blir leie av å prøve å automatisere sine liv via apper på telefonen... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius-H said:

Leverer hanporten nok strøm til å både kjøre en mikrokontroller og en wifisender?

55 minutes ago, xibriz said:

 

Jeg tror vi har konkludert med: Nei

 

Kan nok legge til at dette vil kunne være mulig, men at det er to utfordringer:

1) AMS målerne har nokså ulik maks belastning på HAN porten

2) ESP8266 er nokså strømkrevende, i full WiFi mode. Denne kan dog kjøres ned i sleep, og rapportere på andre intervaller. Effekten vil da være at en kan få de samme data ut, men i bolker som da caches opp og sendes, eks. hvert 5. min. Her ville en i praksis hatt et lite lipo batteri som en ladet mellom sendingene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke en annen mikrokontroller, som bruker mindre strøm? Hvis man i prinsippet kan gjøre hvilke som helst forandringer på den foreslåtte kretsen. Ser helt klart løsningen med et batteri, men kjedelig å kun sende vært 5 min.

Men å lade i 4 sek og sende vært 5? Det vil vel i teorien gi mulighet for å bruke 4x maksuttaket i et sekund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.