Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Tortho said:

Hei, Nå har jeg ikke lest alle de 22 sidene, men har noen sett på denne? https://www.develcoproducts.com/products/meter-interfaces/emi-norwegian-han/

 

Har observert den, som det eneste kommersielle produktet "på markedet". Har dog ikke klart å finne den i salg, men det er nok naturlig at den holdes tilbake frem til HAN-portens oppførsel standardiseres av de ulike målertypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, roarfred skrev:

Har observert den, som det eneste kommersielle produktet "på markedet". Har dog ikke klart å finne den i salg, men det er nok naturlig at den holdes tilbake frem til HAN-portens oppførsel standardiseres av de ulike målertypene.

 

Nå er det vel Homecontrol som har tatt inn det meste av Develco inn til Norge, så blir ikke overrasket om denne modulen plutselig dukker opp på siden deres :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, roarfred skrev:

Har observert den, som det eneste kommersielle produktet "på markedet". Har dog ikke klart å finne den i salg, men det er nok naturlig at den holdes tilbake frem til HAN-portens oppførsel standardiseres av de ulike målertypene.

 

EMI Norwegian HAN

Product number: F0049Z0300

Sample unit price: 59 € (+ 75 € i porto og ekspedisjon!) 

 

Kjøp 1-50 stk direkte fra Develco. :)

https://www.develcoproducts.com/sample-shop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg vet ikke om jeg kan ta en nettbutikk seriøst som skriver "Sample shop" og "Sample order form" osv. :P

 

Det er jo ikke "sample-shop" som i "test-butikk", men som i "kjøp en vareprøve før du velger om du vil kjøpe 1000 stk med din firmalogo på". :P 

Jeg bestilte fra en annen butikk da, den så helt normal ut, bortsett fra prisen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, ZoRaC said:

 

Det er jo ikke "sample-shop" som i "test-butikk", men som i "kjøp en vareprøve før du velger om du vil kjøpe 1000 stk med din firmalogo på". :P 

Jeg bestilte fra en annen butikke da, den så helt normal ut, bortsett fra prisen... 

Og at du var nr 2 som la inn en ordre ?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ZoRaC skrev:

 

EMI Norwegian HAN

Product number: F0049Z0300

Sample unit price: 59 € (+ 75 € i porto og ekspedisjon!) 

 

Kjøp 1-50 stk direkte fra Develco. :)

https://www.develcoproducts.com/sample-shop/

 

Esj, hvorfor ikke over wifi med api. Da hadde jeg blitt fornøyd :P Min måler står 3 etasjer unna leiligheten min :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

... fra hvor?

 

Ewave.no. 

Men nå ringte akkurat Roy, CTO i eWave, og sa han dessverre måtte avvise alle bestillingene våre (var visst flere enn meg herfra :P). 

 

Vi hadde en lengre prat, skal legge ut til mer om det senere i dag. :) 

 

PS: Dere får ønske han velkommen til forumet! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra samtalen min med Roy:

Han satte veldig pris på å finne dette forumet og var veldig imponert over all kompetansen som var her. Han har nå registrert seg som forumbruker. :)

 

eWave har valgt løsningen til Develco og er i ferd med å lansere kommersielt i disse dager. Støtte for Kamstrup var klar, de andre snart. De ventet på å få på plass papirarbeidet mot Nets før de lanserte nettbutikk (den var åpen i går med Paypal i forbindelse med en demonstrasjon). 

 

«Startpakken» deres er det de satser på - gir varmestyring og integrasjon mot AMS-måleren. Koster ca 12-13.000 kr, men man ender da på 9.900 kr etter 20% refusjon fra Enova. De satser ikke på smarthus/IoT, bare smart strømsparing. Beregninger viser en besparelse på rundt 25% og at man har dekket investeringen på 1-2 år. 

 

Produktene kommuniserer via «secure ZigBee» og han var usikker på om de var låst mot Develco sin gateway eller om de kan settes opp mot andre ZigBee-gatewayer. 

 

Tror det var sånn kort oppsummert. 

 

For min del er å lage noe selv det som ser ut til å være det enkleste/beste, så ser frem til at alle smartingene i denne tråden kommer videre i «utviklingen» sin. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en pris det også [emoji23]
Det var jo en pris for en komplett pakke heldigvis, og ikke kun for AMS-leseren heldigvis :)

Det at de lager pakker som dette er veldig forståelig, for det er det den vanlige mannen i gata klarer å forstå [emoji14]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

«Startpakken» deres er det de satser på - gir varmestyring og integrasjon mot AMS-måleren. Koster ca 12-13.000 kr, men man ender da på 9.900 kr etter 20% refusjon fra Enova. De satser ikke på smarthus/IoT, bare smart strømsparing.

Altså et produkt som dessverre er totalt uinteressant for oss. Og det store flertallet, sannsynligvis. :( 

 

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Beregninger viser en besparelse på rundt 25% og at man har dekket investeringen på 1-2 år. 

Disse beregningene ser jeg gjerne detaljene rundt.

 

La oss si at et passende ord er "skeptisk". Med stor s.

 

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Produktene kommuniserer via «secure ZigBee» og han var usikker på om de var låst mot Develco sin gateway eller om de kan settes opp mot andre ZigBee-gatewayer.

Forhåpentligvis er det ikke låst, men det gjenstår jo å se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Automatikk skrev:

Besparelse på 25% basert på dagens prismodell? Det var da et svært høyt tall?

 

1 time siden, xibriz skrev:

Jeg synes også det hørtes mye ut.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Disse beregningene ser jeg gjerne detaljene rundt.

 

La oss si at et passende ord er "skeptisk". Med stor s.

 

Mulig dette var basert på den nye prisingen som er foreslått? Det var SINTEF som hadde gjort beregningene for dem. Kommer sikkert mer detaljer når produktene kommer for salg om

noen uker. :) Evt kanskje han kan si noe mer om det her på forumet. :) 

 

1 time siden, Moskus skrev:

Altså et produkt som dessverre er totalt uinteressant for oss. Og det store flertallet, sannsynligvis. :( 

 

Ja, hvis det skal være interessant for oss som er her, så må det minimum kunne fungere sammen med andre løsninger vi allerede har. Hvis den f.eks kan gjøre noe smart med varmestyringen, så er det jo ikke noe i veien for det, men da bør det flyte info til andre systemer om det også...

 

1 time siden, Moskus skrev:

Forhåpentligvis er det ikke låst, men det gjenstår jo å se.

 

Han skulle sjekke det med Develcos utviklingsleder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Mulig dette var basert på den nye prisingen som er foreslått? Det var SINTEF som hadde gjort beregningene for dem. Kommer sikkert mer detaljer når produktene kommer for salg om

noen uker. :) Evt kanskje han kan si noe mer om det her på forumet. :) 

Tja... Sintef er jo selvfølgelig et kvalitetsstempel, men forskningsinstitusjoner har hatt feil forutsetninger før.

Jeg tror f.eks. det er i beste fall kan være villedende å forutsette dette strømforbruket for alle: https://www.sintef.no/globalassets/upload/energi/nyhetsbrev/ny-kunnskap-om-fordeling-av-stromforbruket.pdf

 

Det ser ut til at jeg i så fall har vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og varmtvannsbereder som er betydelig mindre effektive enn "gjennomsnittshusstanden" (hvis det faktisk ER det i PDFen over), men den elektriske oppvarmingen vår er MYE MER effektiv enn andres. Totalt strømforbruk kan vel faktisk sammenlignes, og det virker litt rart for meg. Vi bor i Stavanger, og gjennomsnittstemperaturen om vinteren er sikkert blant de høyeste i landet (dessverre, det blir lite snø av det).

 

Joda, her i huset er det flere tekniske dibbedutter enn vanlig, men sammenlignet med de store strømslukene er de jo nærmest neglisjerbare. Dessuten er gir de nok mulighet til å spare vesentlig mer strøm enn de bruker.

 

Denne tråden viser jo at strømforbruket varierer ganske mye, så å spare hele 25% strøm på "smart strømsparing" kan selvfølgelig ha noe for seg gitt at man faktisk har et stort forbruk på oppvarming, har forholdsvis lite varmeisolasjon og at man ikke gjør noe fra før med å redusere forbruket (dvs. ikke har mulighet til å skru av kilder på strategiske tidspunkter).

 

 

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Ja, hvis det skal være interessant for oss som er her, så må det minimum kunne fungere sammen med andre løsninger vi allerede har. Hvis den f.eks kan gjøre noe smart med varmestyringen, så er det jo ikke noe i veien for det, men da bør det flyte info til andre systemer om det også...

Prisen må også reduseres. Vi har sannsynligvis ikke bruk for de dingsene som de installerer for å gjøre strømforbruket "smart", da vi har slike fra før, og betaler jo ikke for det en gang til. Og jeg er redd de går i "The Age of the Apps"-fella og gjør det "smart" med å ha en app uten tredjeparts-integrering.

 

Det er litt det AOL m.fl. prøvde seg på da internett kom: "Vi har et utvalg av onlinetjenester som du kommer til å synes er fantastisk". Men internett er stort, og mye bedre når man får tilgang til hele greia. Slik tenker jeg det er med hjemmeautomasjon også.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2018 at 09:27, xibriz said:

 

Ja, det er jeg 99% sikker på. @Andreas retter meg sikkert neste gang han er innom hvis jeg tar feil. 

 

Altså ja til det første. 

 

Nå har jeg loddet opp en converter basert på TSS721A, men det gjorde ingen forskjell for meg. Fortsatt like dødt. Det ser ikke ut som måleren sender ut data. Bare 24 V DC.

 

Kan en av dere som har fått data fra måleren, legge ut bilde av et ubelastet signal på oscilloscopet, eller bekrefte 100% at det er transisjoner fra måleren ubelastet? Det er greit å være helt sikker før jeg starter en diskusjon med kraftselskapet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, cpu22 said:

 

Nå har jeg loddet opp en converter basert på TSS721A, men det gjorde ingen forskjell for meg. Fortsatt like dødt. Det ser ikke ut som måleren sender ut data. Bare 24 V DC.

 

Kan en av dere som har fått data fra måleren, legge ut bilde av et ubelastet signal på oscilloscopet, eller bekrefte 100% at det er transisjoner fra måleren ubelastet? Det er greit å være helt sikker før jeg starter en diskusjon med kraftselskapet.

 

Raw HAN (scope).jpg

 

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Electrical/Board_001/Raw HAN (scope).jpg

Edit: Dette er fra Kaifa måleren min, første test samme dag som de åpnet. Direkte mellom pin 1-2 på HAN port, uten noen annen belastning enn ocillioscopets probe

Endret av roarfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, roarfred said:

Raw HAN (scope).jpg

 

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Electrical/Board_001/Raw HAN (scope).jpg

Edit: Dette er fra Kaifa måleren min, første test samme dag som de åpnet. Direkte mellom pin 1-2 på HAN port, uten noen annen belastning enn ocillioscopets probe

 

Det så jo veldig bra ut. Min utgang på Kamstrup-måleren er fullstendig fri for AC. Det er kun 24V DC. Så enten er det feil på måleren, feil på HAN-modulen, eller så har dem ikke åpnet (selv om de har dobbeltsjekket det). Takk for hjelpen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.