Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, MorganX said:

Hei, lurte på om det finnes ett grensesnitt til å lese ut antall kwt  på denne seriemåleren med RS485 kommunikasjonsmodul basert på Modbus. Skal brukes til å avlese fobruket til en utleiehybel. https://www.onninen.no/onnline-onnline-maler-kwt-c21-3-fase/p/GDM959 https://efobasen.efo.no/produkt/8205001

 

Spørsmålet kan være interessant nok, men denne tråden omhandler lesing av AMS-målere, det du spør om er noe helt annet!

Forsøk å starte en egen tråd (og forsøk å finne dokumentasjon; alle lenkene på begge de to sidene går "ut i det blå")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorganX skrev (21 timer siden):

Trodde det å avlese verdier fra AMS målere via HAN porten basert på Modbus var det samme som det jeg etterspør, bare at jeg vil lese verdiene fra en seriemåler med Modbus.

Problemet er nok at den måleren du viser til ikke gir ut data på samme format som de vi har i sikringsskapet, selv om det kan være samme fysiske buss. De tre målerne som er aktuelle for sikringsskapet har heller ikke helt samme dataformatet. Derfor er det nok smartest med en egen tråd for den måleren du tenker på. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå fant jeg en slik i arkivet, og fikk lyst til å prøve meg på energipriser som jeg forstår krever ESP32.

 

esp32.jpg.55fe212516efaf56bed5b36ea77b77e8.jpg

 

 

Kan den brukes?

 

 

Hvis ja:

 

Jeg vet at jeg må flashe filen for ESP32.

 

Den kommer opp som "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge".  Kan jeg fortsatt bruke samme scriptet som for Wemos D1 med endret comportnummer?

 

Er det fortsatt pinne D1 som er inngang?

 

Noe annet jeg ikke aner noe om som jeg burde vite?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (1 time siden):

@tronde

Anbefaler varmt denne firmwaren: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge

 

Jeg bruker den på Wmos-en min. ESP32 er fullstendig ukjent terreng for meg, så jeg må nok få litt med teskjeer her :-)

 

Ser nå at det er en Wiki også, og at 

  • M-Bus connected to GPIO16
  • Jump GPIO4 to GND to force AP mode during boot
  • Dallas temp sensor connected to GPIO14

står for Lolin D32 som likner litt på mitt som er av ukjent kinesisk opphav.

 

Da er det kanskje scriptet for flashing som jeg ikke har kontroll på?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke spørsmålet ditt.....

Hvis mqtt broker eller wifi nett blir tatt omstart på så må esp-node slås av og settes på igjen for at den skal levere data. Dette er ikke helt konsekvent, men ofte nok til at jeg er veldig forsiktig med å stoppe mqtt brokeren hvis jeg ikke er hjemme.

Edit: Og grunnen til at jeg må ta strømmen på esp-noden er at det er umulig å få kontakt med den på web-grensesnittet. Den låser seg, rett og slett.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

1.5.2

OK, 1.5.2 er en relativt ny versjon.

 

Jeg stusser fordi jeg aldri har opplevd det du beskriver, og ikke hørt om det før fra noen bruker (har nå rundt 100 brukere på to ulike kortdesign).

 

Kan det være at du ikke har ams-leseren på fast IP (anbefales!), og nettet ditt tilordner ny IP ved restart av router? Det forklarer riktignok ikke problemene du beskriver ved restart av MQTT-broker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ArnieO said:

Jeg stusser fordi jeg aldri har opplevd det du beskriver, og ikke hørt om det før fra noen bruker

Av og til (tre ganger til nå) har min falt så grundig av nett at kun en reflash har løst problemet. Regner med at et eller annet overskriver enten konfigurasjonen eller wifi-koden. Har tatt en kodegjennomgang uten å finne plausible kandidater, men det er jo også mulig at problemet ligger inne i selve systemet (benytter en NodeMCU)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (32 minutter siden):

OK, 1.5.2 er en relativt ny versjon.

 

Jeg stusser fordi jeg aldri har opplevd det du beskriver, og ikke hørt om det før fra noen bruker (har nå rundt 100 brukere på to ulike kortdesign).

 

Kan det være at du ikke har ams-leseren på fast IP (anbefales!), og nettet ditt tilordner ny IP ved restart av router? Det forklarer riktignok ikke problemene du beskriver ved restart av MQTT-broker...

Nå er det ikke noe stort problem for meg. Omstart av mqtt broker gjør jeg ikke mer. Det var en periode jeg drev å eksperimenterte med å sette den opp som en bro og da måtte jeg passe på han-leseren. Men nå for tiden rusler og går det uten tilsyn.

Grunnen til at jeg spurte var om jeg skulle se nytte i å flashe ny versjon på den.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, frodegill said:

men det er jo også mulig at problemet ligger inne i selve systemet (benytter en NodeMCU)

Jeg er usikker på om NodeMCUene er tilstrekkelig godt avkoblet nær ESP8266. Når den sender på Wifi har den relativt heftige sprang i strømtrekket, som kan føre til korte spenningsdrop som slår inn på ESPen. Det problemet kan muligens forsterkes av dårlig RSSI dersom du sender fra inne i sikringsskapet, og Wifi-modemet derfor forsøker å skru opp sendeeffekten.

 

Jeg ville forsøkt å lodde på en heftig lav-ESR kondensator (ikke elektrolytt, den har for høy ESR) på NodeMCUen, så nær ESPen som mulig.

 

EDIT:

På kortene jeg selger (https://amsleser.no/) bruker jeg både en 1F lav-ESR superkondensator som generelt buffer på kortet - og i tillegg en 10uF keramisk kondensator like ved spenningspinnene til ESP8266.

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (6 timer siden):

Litt om flashing på ESP32 i wiki: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/wiki/flashing

 

Tjaaa..

 

Hvor finner jeg partitions bin?

Jeg byttet navn på bootloader_dio_40m.bin, og da stopper det her:


esptool write_flash: error: argument <address> <filename>: [Errno 2] No such file or directory: 'partitions.bin'

 

 

 

Jeg er ganske så talentløs på akkurat dette, så hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (28 minutter siden):

partitions bin lastes ned sammen med firmware her: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/releases/tag/v1.5.8

Det hjalp veldig!

 

Kanskje litt ekstra tekst om dette i wikien også?

 

 

 

Jeg endte opp med en haug feilmeldinger som tydet på manglende kontakt. Mitt kort bruker en Silabs CP210x-serie USB-seriechip. Da funker det tydeligvis ikke med --port /dev/ttyUSB0. --port COM4 gjorde susen der.

 

Hele min streng lagt inn i en *.bat fil ble slik

 

esptool.py --chip esp32 --port COM4 --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 40m --flash_size detect 0x1000 bootloader_dio_40m.bin 0x8000 ams2mqtt-esp32-partitions-1.5.8.bin 0x10000 ams2mqtt-esp32-1.5.8.bin

 

pause

 

pause på slutten gjør at vinduet ikke lukkes før man trykker på en ny tast for dem som ikke husker gammel DOS.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.