Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Konfigurering av Fibaro-utstyr i HomeSeer


Godot

Spørsmål

Jeg holder på å teste Domoticz og HomeSeer på en RPi3 før jeg velger helt hva jeg skal satse på i det nye huset.

Kjøpte inn diverse Fibaro-dingser for å teste (wall plug, multisensor og Dimmer 2), en av hver for å se om jeg blir fornøyd med de.

 

I Domoticz vs HomeSeer-konkurransen leder foreløpig HomeSeer på at den var enklere å sette opp, Domoticz krevde en del kosing under kompileringen, mens HomeSeer var ferdigkompilert og kom med en fin smørbrødliste for hvilke dependencies man måtte installere først.

 

Men hvem i alle dager er det som gjør UX for begge disse systemene, det er horribelt ulogisk det meste i grensesnittet. 

Uansett, når man blir vant til at action-items er gjemt under blanke drop-down-menyer etc så får jeg inn Z-wave-enhetene mine i begge.

 

Men det er én ting jeg ikke finner i HomeSeer som dukket opp i Domoticz, settings og konfigurering av selve Fibaro-dingsene. 

Det går an å stille inn masse ulike parameter og blinkenlichten på multisensoren i settingene i Domoticz, men hvor finner jeg den samme skjermen i HomeSeer?

 

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det som ligner mest har jeg funnet akkurat der, men det ser slik ut: 

 

homeseer.png

 

Mens i Domoticz får jeg 

 

domoticz.png

 

Er det noe konfigurasjon som ikke er lest korrekt fra Fibaro-dingsene, eller mangler jeg en config-fil/template for de eller noe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Godot skrev:

Men det er én ting jeg ikke finner i HomeSeer som dukket opp i Domoticz, settings og konfigurering av selve Fibaro-dingsene. 

Det går an å stille inn masse ulike parameter og blinkenlichten på multisensoren i settingene i Domoticz, men hvor finner jeg den samme skjermen i HomeSeer?

Som Generalen sier (@GeneralVirus) er det under Z-wave tab'en det skjer.

 

Veldig mange enheter har tilpassede elementer her, det er merkelig hvis Wall Plug ikke har for det er jo en ganske vanlig enhet. Men da er det bare å bruke parametrene som står i manualen. Mulighetene er fremdeles det samme.

 

Du kan jo prøve en rescan av enheten først, og se om det dukker opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Grunnen for dette er at HomeSeer (+ mange andre) er veldig dårlig på å oppdatere konfigurasjons maler for enhetene de støtter, men i tillegg gir deg en mulighet til å konfigurere disse manuelt. 

 

Fibaro, Vera og Z-Way for å nevne noen er igjen veldig flinke til å oppdatere konfigurasjons malene til enhetene sine slik at det blir lettere for brukeren å konfigurere sitt eget system. 

 

Under ser du et eksempel tatt fra Z-Way hvor de har laget en mal som støtter alle parametrene til en enhet med god beskrivelse på hva hver funksjon gjør:

 

wallc-s-conf.png

 

La meg bare gjøre det klinkende klart at dette kun er kosmetisk med tanke på å gjøre det lettere for brukeren, og at funksjonene er de samme enten du gjør det manuelt i HomeSeer eller via GUI i Z-Way/Vera/HC2 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ved å ta bort og så legge til Fibarosensoren fikk jeg opp noen config-muligheter i HomeSeer, men ikke alle som er i Domoticz.

 

Skjermbilde_2016_06_30_kl_22_28_54.png

 

Det hjalp imidlertid ikke på wall-plugen. 

 

Litt skuffende at det ledende kommersielle systemet ikke har oppdaterte maler :(

Men kan man lage slike maler selv? Finnes det et sted man kan laste ned brukerdefinerte maler? 

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.