Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?


Moskus

Anbefalte innlegg

Dette er nevnt før, men kunne også tenkt meg en device for "strømpris neste time", "strømpris om 2 timer" o.s.v. Kanskje en variabel man kan endre på, type "Lag device for strømpris de neste N timer". 

 

Endret av Kahrax
Typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er en liten bug i plugin. Klokken er 1707, men plugin viser alikevel "price current price" for 16-17 intervallet. Klokken 1715 ble prisen oppdatert til 17-18 intervallet. Er det noen spesiell grunn til dette?

 

image.thumb.png.c2a5693af4f679c0fbb5635a67f84c60.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/10/2018 den 13.37, Ruud skrev:

Slik:

5aa3d18240c36_Skjermbilde2018-03-10kl_13_34_39.thumb.png.a3954b87ac382b9e261b81b861a67e70.png

Ja, der ser vi at "consumption" er null. Det er ingen data. :( 

Du kan prøve å endre resolution fra "HOURLY" til "DAILY" eller "MONTHLY" for å se om det er noe i d et hele tatt.

 

 

På 3/10/2018 den 15.26, Kahrax skrev:

Dette er nevnt før, men kunne også tenkt meg en device for "strømpris neste time", "strømpris om 2 timer" o.s.v. Kanskje en variabel man kan endre på, type "Lag device for strømpris de neste N timer". 

 

Ja, ligger på blokka. Men må bare skrive lit for å kunne velge dette på en fornuftig måte. Ikke alle er like enige behovet.

 

 

På 3/10/2018 den 17.17, Kahrax skrev:

Er det noen spesiell grunn til dette?

Ja, plugin'en laster ned timeprisene hvert 15. minutt. Hvis nedlastingen feiler (sannsynligvis fordi Tibber APIet har problemer eller netttilgangen ikke var tilgjengelig) blir ikke timeprisen oppdatert.

 

Skal selvfølgelig oppdateres på sikt for plugin'en har jo allerede timeprisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Ja, ligger på blokka. Men må bare skrive lit for å kunne velge dette på en fornuftig måte. Ikke alle er like enige behovet.

 

 

Skjønner. Jeg har tatt inspirasjon fra et annet innlegg her på forumet. Har en lampe med to stk hue pærer som har forskjellig farge på lys etter hva prisen er:

 

Pris mindre en "Price statistic low" -> Blått lys

Pris mellom "price statistic low" og "Price statistic average" -> Grønt lys

Pris mellom "price statistic average" og "price statistic high" -> Gult/oragane lys

Pris over "price statistic high" -> Rødt lys

 

Det jeg ønsker er å ha pære #2 skifte farge etter hva strømprisen er neste time. Kanskje eventuelt en pære #3 for prisen om 2 timer. 

 

Hovedfokus er egentlig bare bevisstgjøring av strømforbruk og strømkost for alle familiemedlemmer, men kanskje spare noen små kroner på å f.eks. vente en ekstra time med å sette på vaskemaskinen etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2018 den 9.01, Moskus skrev:

Ja, der ser vi at "consumption" er null. Det er ingen data. :( 

Du kan prøve å endre resolution fra "HOURLY" til "DAILY" eller "MONTHLY" for å se om det er noe i d et hele tatt.

 

Her er en mulig forklaring på null consumption:

Først: Hafslund er trege, de overfører forbruk til tibber kun en gang i uka. Jeg tror de over fører data for en uke (Mandag 00:00 til Søndag 23:59) og jeg tror dette gjøres hver onsdag.

MONTHLY: Her er det inngen null. Data for februar vises. 

DAILY: Her vises det data alle dager frem til og med søndag 4. februar, nyere dager er null

HOURLY: Her vises data frem til og med time 23:00 til 23:59 søndag 4.februar, nyere timer er null

 

Hvorfor skal Hafslund vente 1 og en halv uke med å levere data?

Disse data er tilgjengelig for hver avsluttet dag på hafslundnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 3/13/2018 at 22:27, Ruud said:

 

Først: Hafslund er trege, de overfører forbruk til tibber kun en gang i uka. Jeg tror de over fører data for en uke (Mandag 00:00 til Søndag 23:59) og jeg tror dette gjøres hver onsdag.

 

Hvorfor skal Hafslund vente 1 og en halv uke med å levere data?

Disse data er tilgjengelig for hver avsluttet dag på hafslundnett.no

Ugg.. Dette så jeg ikke før nå, etter at Tibber ble bestilt.

Trodde tibber hentet det fra hafslund mer eller mindre i sanntid. Men det er motsatt? Hafslund må pushe det. 

Er dette bekreftet info, eller rykter?

 

Hvordan kan forresten tibber spå neste dags strømpris? 

 

Lurer også på litt info for average devicene, hvilken tidsperiode er de average for?

Og stDev, hva brukes den til (er klar over stdev() som funksjon, men usikker på hva det betyr i denne sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugg.. Dette så jeg ikke før nå, etter at Tibber ble bestilt.
Trodde tibber hentet det fra hafslund mer eller mindre i sanntid. Men det er motsatt? Hafslund må pushe det. 
Er dette bekreftet info, eller rykter?
 
Hvordan kan forresten tibber spå neste dags strømpris? 
 
Lurer også på litt info for average devicene, hvilken tidsperiode er de average for?
Og stDev, hva brukes den til (er klar over stdev() som funksjon, men usikker på hva det betyr i denne sammenheng)

Skagerak Energi oppdaterer også bare en gang i uken dessverre.
Rimelig dårlig spør du meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Trodde tibber hentet det fra hafslund mer eller mindre i sanntid

 

Jeg har Trønder Energi, de sender også data en gang i uken til Tibber. AMS-målerne sender heller ikke inn data i sanntid til netteier - noen sender en gang i døgnet.

 

Så skal du ha sanntidsdata må du hente de ut av måleren selv (HAN-porten). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, ZoRaC said:

 

Så skal du ha sanntidsdata må du hente de ut av måleren selv (HAN-porten). :) 

Som Hafslund ikke vil åpne, siden standardene ikke er bestemte enda.

 

Blir vel å sette på CT klyper på måleslyngen og måle den med en arduino/nodemcu da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 22.25, Gjelsvik skrev:

Lurer også på litt info for average devicene, hvilken tidsperiode er de average for?

Hele døgnet.

 

På 18.4.2018 den 22.25, Gjelsvik skrev:

Og stDev, hva brukes den til (er klar over stdev() som funksjon, men usikker på hva det betyr i denne sammenheng)

Standardavviket sier noe om spredningen for timeprisene i løpet av døgnet. Er den 0, så er kurven flat. Er den høy, så er det stor variasjon (og potensiale for å spare penger ved å skru av utstyr i peak-tider er større).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt litt med her, så ble jeg nysgjerrig hvordan NTE gjør det med registrering og videresending av måleverdier.

Sendte en e-post og fikk hyggelig svar tilbake:
 

Quote

Hei,

 

Måleren sender forbruksdata gjennomsnittlig 3 ganger i døgnet, men noen variasjoner kan det være på grunn av at dette er radiokommunikasjon. Foregående døgns verdier skal være hos nettselskapet innen kl 06:00 påfølgende dag, så det er ikke innsamling i sanntid.

 

Stipulering av forbruk pr. time vil kunne forekomme hvis måleren ikke har kommunikasjon med radionettet, manglende timesverdiene vil da bli oversendt når den igjen oppnår kontakt.

 

NVE har laget en standard, VEE (Validering Estimering og Endring) som beskriver håndtering av innsamlet og stipulerte verdier - file:///C:/Users/jan.morten.havstein/Downloads/Elhub%20VEE%20Standard%20v1.5%20-%20NO.pdf

 

Bare ta kontakt hvis der er noe mere du lurer på.

 

Fikk ikke svar på hvor ofte de sendte videre til kraftselskapene, så prøvde meg en gang til.

 

Quote

Hei igjen,

 

Det ble feil lenke, dokumentet finner du her : http://docplayer.me/4568057-Standard-for-validering-estimering-og-endring-vee-av-maleverdier-fra-timemalte-malepunkt.html

 

Innhenting av verdier utføres av nettselskapene frem til Elhub er satt i drift, du kan lese mere om det her: www.nve.no/stromkunde/elhub

 

Frekvens for innhenting av verdier vil være den samme når Elhub er i drift.

 

Håper informasjonen er nyttig.

 

God helg.

 

Syns først og fremst at det var godt gjort at han svarte kvart på ni en fredags kveld. :)

 

Uansett, så fikk jeg ikke ut av han hvor ofte de sender data videre til kraftselskap, men når Elhub er i drift, så skal ihvertfall målerne sende data hver time (eller hvert kvarter). Så fra neste år blir det vel tipp topp ihvertfall =)

 

Snedig at f.eks Skagerak ikke har noen planer å endre sine innmeldinger, da dette er noe som har vært klart siden 2015...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JohnMartin skrev:

når Elhub er i drift, så skal ihvertfall målerne sende data hver time (eller hvert kvarter). Så fra neste år blir det vel tipp topp ihvertfall

Tror data blir oppdatert hver time, men med 15 minutters oppløsning. :)

 

18. februar 2019 er datoen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy @Moskus, har brukt denne en god stund og alt har vært i skjønneste orden. Men etter at jeg nylig flyttet, så vil ikke consumption fungere, og den gir meg feilmeldinger i loggen;

Apr-30 13:04:13	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, UpdateData ERROR: Object reference not set to an instance of an object
Apr-30 13:04:13	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Error converting value {null} to type 'System.Double'. Path 'data.viewer.homes[1].consumption.nodes[5].unitPrice', line 1, position 6172.
Apr-30 13:04:12	 	TibberSeer ERROR	TibberConsumption, GetConsumption ERROR: Error converting value {null} to type 'System.Double'. Path 'data.viewer.homes[1].consumption.nodes[11].unitPrice', line 1, position 3270.

Tibber har vært operativ i nytt hus i 3 uker allerede, og via Tibber API Explorer får jeg nylige consumption-data ifra alle resolution-verdier. Mulig det er noe kluss knyttet til at jeg ligger inne med to boliger som forårsaker problemene, og fordi gammel bolig har blanke verdier etter flyttingen?

Endret av kjempis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, kjempis skrev:

Men etter at jeg nylig flyttet, så vil ikke consumption fungere, og den gir meg feilmeldinger i loggen;

Ja, det er ingen data å hente tydeligvis for enkelte tidspunkter. Ukjent hvorfor. :( 

Jeg får vel tvinge Json-parseren til å hoppe over de eller bare sette dem til 0...

 

 

52 minutter siden, kjempis skrev:

Tibber API Explorer får jeg nylige consumption-data ifra alle resolution-verdier.

Ja, men et sted der er det nok enten rapportert "null" eller så er det utelatt.

 

53 minutter siden, kjempis skrev:

Mulig det er noe kluss knyttet til at jeg ligger inne med to boliger som forårsaker problemene, og fordi gammel bolig har blanke verdier etter flyttingen?

Jeg må sjekke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Jeg må sjekke. [emoji4] 


Den viser null på alle tidspunkter hvor Tibber enda ikke har mottatt data fra Lyse ja, for øyeblikket en god uke. Men den har ikke blitt oppdatert i HS siden mars. Du får si fra om du behøver noe mer data [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med noen feilmeldinger jeg også, mulig også fordi jeg sitter med en ny og en gammel adresse i Tibber?

 

ai-04 08:45:00   TibberSeer ERROR TibberPrice, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=30adffffffffff' or one of its dependencies. The located assembly's manifest definition does not match the assembly reference. (Exception from HRESULT: 0x80131040)
mai-04 08:45:00   TibberSeer ERROR TibberConsumption, UpdateData ERROR: Could not load file or assembly 'Newtonsoft.Json, Version=10.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=ffffffffffffff' or one of its dependencies. The located assembly's manifest definition does not match the assembly reference. (Exception from HRESULT: 0x80131040)
Endret av poskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.