Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Zigbee - Hue bridge og/eller Conbee?


Husmann

Spørsmål

Et (kanskje) kjapt spørsmål til dere som har gått opp disse veiene før meg:

Jeg har skjønt at for å styre Zigbee-enheter i Homeseer trenger man også JowiHue plugin i tillegg til nødvendig  hardware. Og angående hardware: Bruker dere Philips sin Hue bridge, eller Conbee, eller brukes begge deler? Hva er evt. fordeler/bakdeler med bare den ene eller andre eller begge?

 

...Og hvordan passer Deconz inn blant disse valgene?

 

Det er sikkert ikke et veldig smart spørsmål, men diverse søking og lesing har jeg ikke klart å finne et tydelig svar på dette foreløpig. Håper noen her kan hjelpe meg litt med å få hodet rundt akkurat denne biten. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 minutter siden, Husmann skrev:

Et (kanskje) kjapt spørsmål til dere som har gått opp disse veiene før meg:

Jeg har skjønt at for å styre Zigbee-enheter i Homeseer trenger man også JowiHue plugin i tillegg til nødvendig  hardware. Og angående hardware: Bruker dere Philips sin Hue bridge, eller Conbee, eller brukes begge deler? Hva er evt. fordeler/bakdeler med bare den ene eller andre eller begge?

 

...Og hvordan passer Deconz inn blant disse valgene?

 

Det er sikkert ikke et veldig smart spørsmål, men diverse søking og lesing har jeg ikke klart å finne et tydelig svar på dette foreløpig. Håper noen her kan hjelpe meg litt med å få hodet rundt akkurat denne biten. ?

 

Jeg bruker philips hue bridge nå, men har bestilt conbee. 

 

Hvorfor?

Jeg tror at conbee skal løse følgende:

  • Hue bridge sliter med ikea-produkter, og vi har en del av dem montert i klesskap og under overskap. I tillegg gir det mulighet for ikea-pærer som er billigere enn philips hue. Jeg har fått inkludert noe fra Ikea på hue, men ikke alt. 
  • Direkte link fra hue motion sensor til HS. I dag reagerer hue sine sensorer lynkjapt mot hue-lamper (gjennom bridgen), men det er en forsinkelse dersom hue-sensoren skal styre en z-wave dimmer (som jeg har på alle tak-spots). Conbee skal visstnok kunne løse denne forsinkelsen. 
  • Mulighet for å bruke xiaomi-produkter. Xiaomi har en del billige, pene og kjekke sensorer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Husmann skrev:

...Og hvordan passer Deconz inn blant disse valgene?

 

Det er programvaren du benytter for å sette opp ConBee adaptret.
Den kjører på Raspberry PI eller på Windows.
Når den er satt opp kopler du Jowihue plugin et i HS mot ConBee adaptret ved å tillate det fra Deconz applikasjonen.
Det vil si, pæra eller zigbee enheten, pares med ConBee via Deconz som fungerer også er bindeleddet mellom ConBee adapteret og HS via Jowihue pluginet :)

Kjempe enkelt egentlig :)

Det er til og med beskrevet i detalj et sted her inne på forumet.

 

Jeg har allikevel både Philips og Icea adapterne liggende.
Bruker de til å oppdatere firmware på enheter.
Det skal visstnok være mulig via Deconz også, men det tror jeg er litt fiklete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker ConBee. Gir meg mye større frihet i integrasjon av utstyr (Xiaomi f.eks) og større bruksområder på annet utstyr. Dette tror jeg ikke går via Hue bridge?

4AB7DFFF-EF3C-4256-AA61-3410353B0BDB.thumb.jpeg.9781d9f516288de03dc6fa04c4ea8551.jpeg

 

6 timer siden, Odd skrev:

Jeg har allikevel både Philips og Icea adapterne liggende.
Bruker de til å oppdatere firmware på enheter.
Det skal visstnok være mulig via Deconz også, men det tror jeg er litt fiklete.

 

Jeg har oppgradert IKEA firmware via deCONZ. Det var relativt enkelt. :) IKEA gateway ligger i en skuff og har gjort det i et år snart... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle svar! Mye nyttig informasjon her.

 

Hm. Det ser ut som om veien å gå for mest kontroll/fleksibilitet er via ConBee og å la Hue-hub'en ligge pent i skuffen og evt. bare ta den frem i nødsfall.

 

Ok, da prøver jeg på det. Takk igjen! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.2.2019 den 13.38, Odd skrev:

 

Bruker de til å oppdatere firmware på enheter.
Det skal visstnok være mulig via Deconz også, men det tror jeg er litt fiklete.

 

 

Hvordan gjør du det i praksis hvis du skal oppdatere fw på lamper med bridge hvis dem allerede er kobler mot conbee bridge?

En lampe kan vel bare linkes mot en stk bridge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, marius86 skrev:

 

Hvordan gjør du det i praksis hvis du skal oppdatere fw på lamper med bridge hvis dem allerede er kobler mot conbee bridge?

En lampe kan vel bare linkes mot en stk bridge? 

Jeg tror ikke det finnes noen annen måte å gjøre det på enn å resette enhetene og linke de mot den originale hubben/gatewayen for så å oppdatere. Nå kan man oppdatere visse enheter via Deconz da, men ikke Hue så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.