Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IKEA på Zigbee?


Fermate

Anbefalte innlegg

1 time siden, Moskus skrev:

Støtte for Zigbee i HS...

Zigbee støtte er vanskelig ettersom at kommunikasjonen på Zigbee varierer veldig. Jeg har Zigbee på OpenHAB via Serie interface og script. Men den støtter kun rentekst kommandoer over Zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har god tid til å fundere på plugin, for IKEA venter de ikke til landet før april 2017.

Sverige har allerede fått dem inn, så om noen er gira på testing før våren kommer får de legge harryturen innom en svensk IKEA

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎10‎.‎2016 klokken 18.29, Fermate skrev:

OK

Så det vi trenger er altså en Zigbee USB som kjører Light Link og et API til denne?

Så kan vi lage en HS plugin til IKEA dingsene?

 

Noe sånn som dette her?

http://www.mouser.com/ds/2/405/swru351-252777.pdf

 

I teorien: Ja.

I praksis: Det er nok ikke lett...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja jeg har lest litt de siste dagene og det viker som om Zigbee er en så lav-nivå transport protokoll at det bygges en del forskjellige greier oppå den :(

Leser om utveksling av nøkker under inkludering så da har vi vel kryptering på gang...

 

Men som @Hilmar sier, er dette kanskje Zigbee Light Link og det gjør det kanskje "lettere".

Hva er det han russiske zombien her viser?

 

Har interessert meg lite for HUE men om IKEA kommer på banen blir det kanskje interessant allikevel..

(Blir spennende å se om IKEA pærene går om hverandre med HUE da)

Hva er status på å programmere noe mot HUE? Var det noe Bridge greier?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken Hue eller Lightify, men ser at begge typer skal fungere med Zipabox Zigbee modul, uten bridge, «fordi det er Light Link». Her nevnes Light Link i en nederlandsk(?) artikkel: https://tweakers.net/nieuws/116079/ikea-begint-in-oktober-verkoop-schakelbare-verlichting-met-zigbee-light-link.html

Så med litt flaks fungerer dette kanskje om hverandre.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom IKEA i Uddevalla i løpet av høstferien og kjøpt disse:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70318284/

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30338849/

 

Fra før av har jeg Philips Hue og benytter JowiHue plugin i HomeSeer.  Jeg har mange E14-lamper i huset, men dessverre leverer ikke Philips Hue-pærer med denne sokkelen. Det virker heller ikke som om de er interessert i å produsere dette. Derfor ønsket jeg nå å teste IKEAs Zigbee-pære med E14-sokkel for å se på kvaliteten, og ikke minst om den var kompatibel med Philips Hue Bridge. Den pæra jeg kjøpte ser dessverre ikke ut til å være det. Jeg forsøkte å inkludere den på vanlig måte både i app på telefonen og med JowiHue plugin, men uten hell. I JowiHue plugin kjørte jeg også kommandoen "TouchLink (Forced Include Light)" og pæra blinker som angitt, men den inkluderes allikevel ikke i Hue Bridge etterpå. Har også testet reset av IKEA-pæra på forhånd. Det påstås på enkelte forumsider på nettet at Philips i siste firmwareoppgradering har blokkert muligheten til å inkludere IKEA-pærene. Dessverre var jeg dum nok til å oppgradere for noen uker siden. 

 

For øvrig virker pæra jeg tester å være av god kvalitet. Fjernkontrollen jeg kjøpte var enkel å koble opp mot pæra, og den dimmer bra i tillegg til at den kan skifte mellom 2200, 2700 og 4000 Kelvin. Både pæra og fjernkontrollen selges til kr. 149,- per stk (svenske kroner) og er derfor betydelig billigere enn Philips sine noe overprisede pærer. Tilsvarende pære fra Philips koster 299,- hos NetOnNet (White Ambiance med E27 sokkel), selv om denne riktig nok har kraftigere lys.

 

Jeg har stor tro på IKEAs Trådfri-serie av lyskilder, og tror at disse etterhvert kan utfordre Philips Hue. Ulempen er at de i dag ikke kan fjernstyres fra noe annet enn IKEAs egne fjernkontroller, men jeg håper jo at det en vakker dag kan komme en mer generisk Zigbee-plugin og tilhørende interface til HomeSeer og andre hjemmeautomasjonssystemer. Philips sin vendor lock-in filosofi tror jeg dessverre kan bli deres bane. Spesielt så lenge de bare kan tilby diverse (dårlige) apper for å styre lysstyringen. Dette gjør jo ikke løsningen deres smart, men mer som en kul greie for spesielt interesserte. 

 

Det skal bli spennende å følge med videre. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visst funke på Smartthings med hue-plugin var det en som hadde postet.
Har bestilt meg noen E14 Osram Lightify-pærer, disse skal visst funke med Hue-hub, håper det stemmer.
Synes og at Osram Lightify Gardenspot ser ok ut, kjekt om Lightify enkelt kan kobles mot Hue-hub og bare virke.
Hue-hub er ganske enkel, men fungerer greit synes jeg.
Rimelig enkelt om man kan kjøpe lyspærer på IKEA etterhvert
(Hos oss er at det at man har tilkoblet pæra direkte det som har høyest WAF).
Nå har jeg Aeotec-dimmer på noen E14 lamper, og åpnet og koblet til Fibaro Dimmer 2 på et par andre lamper. Synes ikke det er så pent med disse socket-adapterene egentlig(kona er litt interiørdame). Fibaro wallplug er litt mer anonyme, har disse på panelovner etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den ‎14‎.‎10‎.‎2016 klokken 15.00, gullfrode skrev:

Skal visst funke på Smartthings med hue-plugin var det en som hadde postet.
Har bestilt meg noen E14 Osram Lightify-pærer, disse skal visst funke med Hue-hub, håper det stemmer.
Synes og at Osram Lightify Gardenspot ser ok ut, kjekt om Lightify enkelt kan kobles mot Hue-hub og bare virke.
Hue-hub er ganske enkel, men fungerer greit synes jeg.
Rimelig enkelt om man kan kjøpe lyspærer på IKEA etterhvert
(Hos oss er at det at man har tilkoblet pæra direkte det som har høyest WAF).
Nå har jeg Aeotec-dimmer på noen E14 lamper, og åpnet og koblet til Fibaro Dimmer 2 på et par andre lamper. Synes ikke det er så pent med disse socket-adapterene egentlig(kona er litt interiørdame). Fibaro wallplug er litt mer anonyme, har disse på panelovner etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei,

E14 Osram Lightify-pæreren, fikk du disse til å gå på HUE bridge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kjøpte en Osram Lightify-hub også, da jeg så flere hadde hatt problem tidligere pga. firmware.

Etter oppskrift, inkluderte i Lightify-appen og kjørte oppgradering av FW, mens alle HUE-pærer og sentral var frakoblet, nullstilte pæren(skru av-vent i fem sek-skru på-vent fem sek X 5, etter den femte gangen bekreftet pæren etter ca. 10 sek. med et blink).

Koblet så fra lightify-hub og koblet til Hue-Hub, søkte etter nye Hue-pærer i Hue-app og skrudde på Lightify-pære umiddelbart etter søk i Hue-app-pære inkludert.  Fungerte også med Lightify-plugg.

Eneste ulempen jeg har sett foreløpig er at Lightify-pærene ikke er med i Home/Siri-integrasjoen fra Hue på iOS.

Fungerer med veggbryterne fra Hue, og toveiskommunikasjonen fungerer godt(noen lys overskap var tidligere koblet til noen Nexa-plugger, som har vært stabile, men jeg savnet toveiskommunikasjon).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,

Det vil løse problemet med manglende E14 pærer?

 

Har sett etter adapterløsninger, men de er ikke å oppdrive fra E27 til E14, kun omvendt.

Det at de støttes på HUE veggbryter var et stort +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Riktig,

 

Jeg har sett noen på Ebay og Amazon men de bygger veldig mye i høyden.

Kan hende det er noen som ikke er like store som de jeg har funnet tidligere, men jeg har ikke lett så veldig mye rundt.

 

I Norge har jeg så langt ikke funnet noen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen som måtte ha oppgradert firmware på pærene innimellom, dvs. fjerne de fra Hue-Hub, skru av alle Huepærer samt Hue-hub, nullstille, koble til Lightifyappen, oppgradere, nullstille, så koble til Hue-Hub igjen.
Kanskje ikke så lettvindt.
Det som er så fint med Hue er at mange produkter støtter det ut av boksen når de kommer.
For to lamper som må ha lave pærer pga. skjermen så har jeg fått vippet av bunnen og skviset en fibaro-dimmer 2 inni. Kan jo og være et alternativ om noen ikke har tenkt tanken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

er ikea huben ikke å få tak i lenger?

har prøvd å følge litt med på ikea sine sider om de snart kan kjøpes på nett men nå forsvant pakken med hub og bare hub'en helt fra sidene deres?

kan ikke si jeg ser bevegelsessensoren heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, panylund skrev:

er ikea huben ikke å få tak i lenger?

har prøvd å følge litt med på ikea sine sider om de snart kan kjøpes på nett men nå forsvant pakken med hub og bare hub'en helt fra sidene deres?

kan ikke si jeg ser bevegelsessensoren heller.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40337806/ 

 

Hele samlingen:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/lighting/36812/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.