Gå til innhold
  • Bli medlem
Larsen

Heatit Z-TRM2FX - Reklamasjon

Anbefalte innlegg

Har hatt fire HeatIT Z-TRM2 i fire månender og Z-TRM2FX i to måneder og er nå lei. Det er bare problemer med disse og jeg planlegger nå å reklamere på disse. Jeg opplever:

• Z-wave mister tilkoblingen på grunn av manglende assisoasjon
  • Sender pakker løpsk ut i perioder som tar opp mye av båndbredden
  • De har fjernet funksjonalitet som jeg ønsket meg og som var et av grunnlagene for å kjøpe termostatene
  • Generelt Sett vanskelig å legge til og fjerne fra nettverket
  • Har implementert deres nye termostat Z-wave protokollen med samme navn som gamle. Det har derfor ikke vært mulig å benytte disse i Home Assistant uten å modifisere Z-wave configen.

Jeg har vært i kontakt med HeatIT, men de mener at problemet ligger i Gatewayen på min side og ikke produktet. Etter å ha lest litt her på forumet så ser det derimot til at flere andre er plaget med det samme problemet. Fra HeatIT så har jeg krevd erstatning for innkjøpet, samt demontering. Er det flere som har reklamert eller ønsker dette?

Skal se om jeg får lagt dialogen med HeatIT senere i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor sier jeg til alle som har problemer med HeaIt (og det begynner jo å bli en del) om at det må meldes til dem. Om ikke annet så fordi de ikke skal kunne si "nei, det har vi ikke hørt om før" og "sånt kan ikke skje, det må være gatewayen din det er noe galt med".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg må bruke 50 dagers åpent kjøp hos elkjøp. For noe herk. Hvor vanskelig er det å lage en termostat? :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, meld fra! Det er en del av oss som ikke kan returnere og er ute av garanti. Men det er jo åpenbart noe feil på produktet deres.

Siden løsningen for zwave er 90% av gangene skru av sikringen, vent til full utladning av termostaten så er det nok en eller annen cache som har gått løpsk, kanskje den tar livet av seg selv av overrapportering og fyller opp minnet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, aleks skrev:

Det er en del av oss som ikke kan returnere og er ute av garanti.

Det er 5 års reklamasjonsrett. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, ZoRaC said:

Det er 5 års reklamasjonsrett. :) 

Ja, men kjøpte mine på finn, så blir komplisert. Hadde jeg sittet med faktura etc hadde jeg hatt noe med håndfast. Ønsker egentlig de bare fikser firmwaren enn å reklamere da det ikke er mange alternativer ute

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, aleks skrev:

Ja, men kjøpte mine på finn, så blir komplisert. Hadde jeg sittet med faktura etc hadde jeg hatt noe med håndfast. Ønsker egentlig de bare fikser firmwaren enn å reklamere da det ikke er mange alternativer ute

Det ser jo ut som de iallfall hører på noen:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste av avsluttende svar fra dem:

Hei,

Vi jobber for å finne fakta ut i fra påstander og tilbakemeldinger vi får. 

Når vi selv klarer å identifisere feil, vil vi utføre handlinger basert på dette. 

Vi avslutter denne saken her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det heldigvis mange år siden jeg hadde support-ansvar selv, men det svaret det antyder at "noen" har brukt en tone som muligens er mer anklagende (og kanskje enda verre) enn det som kanskje er strengt tatt nødvendig for en konstruktiv samtale...

Iallfall hadde det betydd det hvis det var jeg som hadde sent det. ;) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Moskus her er eposten som fikk de til å avslutte saken

Hei,

Flott å høre dere jobber med det; Fikk inntrykket dere sa dere ikke ser dere hadde et problem.

Jeg anbefaler å lage en tråd eller svare på hjemmeautomasjon.no dere faktisk jobber med saken og samler opp erfaringer; De siste dagene har det sprengt hat mot heatit og denne situasjonen og med all forståelse til de det gjelder - det er en irriterende sak. Men dere såfremt som deres trolig mest lukrative publikum, smarthjemfolk burde ha nytte av å kommunisere på en proff og åpen måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som om de har litt å jobbe med når det kommer til kundekommunikasjon. Jeg jobber selv mye med kundekommunikasjon, men i en helt annen bransje. Hadde vi svart kundene slik som HeatIT, hadde vi ikke hatt mange kundene igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også problemer med disse termostatene. Har sent en mail, så får vi se hva som skjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

har dere klart å finne ut hva deres system sier om disse thermostatene ? Hvilken typ det er ?

Jeg kjører FHEM og alle

Heatit Z-TRM2fx

blir identifisert som

Heatit Z-TRM2

Dette fører til at den automatiske konfigurasjonen blir ikke helt riktig.

Jeg får det til å virke korrekt, men sånn skal det ikke være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

E-post til Termofloor:

Sitat

Jeg har to HeatIT Z-TRM2fx som styres via Homeseer. Den ene fungerer stort sett greit, men den andre mister kontakten med Homseer etter ett til dø døgn. Det som da må gjøres er å koble ut sikringen, vente litt og skru på strømmen igjen. Da fungerer termostaten som den skal i en til to dager før Homseer mister kontakten med den igjen.

Er det en feil på termostaten slik at den må byttes inn?

Eller er det noe firmware eller liknende som kan / må oppgraderes for at den skal fungere over tid?

Og svar fra Termofloor:

Sitat

Hei 

At den faller ut av systemet er ikke noe kjent problem.

At den kan være vanskelig å inkludere på avstand har vi hørt om men ikke når den er lagt inn.

Har vært i kontakt med Homeseer og de anbefaler å ikke inkludere i secure så hvis du har gjort det kan du prøve uten.

hjelper det ikke så må du bytte den

Vennligst hilsen/Best regards
Thermo-Floor AS
Mats Even Aandalen
Product Manager Z-Wave
Østre Totenv. 24, 2816 Gjøvik, NORWAY
Tlf: +47 61 18 77 77 Mob: +47 95 98 77 70

Tror nok flere må klage / informere Termofloor om de utfordringer / problemer de har med Z-TRM2fx hvis de skal gjøre noe. Evt. vil de jo etter hvert få ganske mange i retur. Jeg kommer i hvert fall til å returnere den som ikke fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Fjordelg
      God kveld,

Jeg har ikke automatisert noe i huset og hadde egentlig tenkt å automatisere noe med det første (med unntak av drivhuset (^^,). Likevel ser det ut som om det er den retningen jeg går.. Holder på å pusse opp stue, kjøkken og gang – og i den forbindelse forsøker jeg å unngå dobbeltarbeid.

Etter å ha tilbrakt en del timer på forumet, ser jeg at det er mye jeg ikke kan og at det er mange flinke folk her!

Her er det jeg holder på med:
      Det er lagt DEVIfoil (https://devi.danfoss.com/norway/produkter/varmel%C3%B8sninger-uten-st%C3%B8ping/devifoil/) i gang, kjøkken og stue. Den blir delt opp i 3 soner og det dekker ca. totalt 60 m2 gulv. Det vil også komme opp 5 lyskilder og byttet termostat på badet.  Alt det elektriske er fjernet og skal legges opp på nytt. Derfor ser jeg på mulighetene til å starte på automatiseringsprosjektet.

Her er tenkt handleliste:
      Lys 1 - Con Børstet stål 3x6W LED 2700K (https://www.sg-as.com/nb/produkter/con/3210157/) Lys 2 - SG Zip Zoom Matt hvit 3x6W LED 2700K (https://www.sg-as.com/nb/produkter/zip-zoom/3204501) Lys 3 - SG Zip Zoom Matt hvit 3x6W LED 2700K (https://www.sg-as.com/nb/produkter/zip-zoom/3204501) Lys 4 - SG Zip Zoom Matt hvit 3x6W LED 2700K (https://www.sg-as.com/nb/produkter/zip-zoom/3204501) Lys 5 - Gammel tilsvarende (https://www.sg-as.com/nb/produkter/enok/3344407) Kjøkkeninnredning - Ikea Trådfri driver og belysning (https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60342656/) 4 x Dimmeaktuator - Fibaro Dimmer 2 (https://www.intin.no/produkt/fibaro-mikrodimmer-2/) 1 x Bryteaktuator - Fibaro Double Switch 2 (https://www.intin.no/produkt/fibaro-double-switch-215kw/) Trykknapp dbl - Nodon Wall Switch (https://www.intin.no/produkt/nodon-wall-switch/) Termostat - Jeg står mellom to Heatit Z-TRM2fx (lest litt ulik erfaring her på forumet) og Heltun HE-ZW-THERM-FL2 (https://www.intin.no/produkt/heatit-z-trm2fx-hvit/ / https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/1087-termostat-he-zw-therm-fl2.html ) Kontroller - Homeseer SEL (https://www.intin.no/produkt/hometroller-sel/) Link mellom Homeseer og Ikea Trådfri - ConBee ZigBee USB stick (https://www.intin.no/produkt/conbee-usb-minnepinne/)  
      Første spørsmål: Er det noe jeg mangler, oversett eller ikke skjønt? Dvs. Elektrikeren kobler opp strøm til lys via en Fibaro dimmer/bryter og kobler opp termostat. Jeg setter opp Homeseer og legger inn Nodon, Fibaro Dimmer/Bryter og Termostat – når jeg da holder inne Nodon bryteren - vil lyse mitt (:eller naboens) dimme eller blir det mørkt? 😅

Andre spørsmål: Det blir av og til snakket om Heltun her, er det noen som har erfaring med denne? Det virker som om det er mest erfaring med Heatit og den er litt variert.. På kjøkken, stue og gang vil termostat stå for seg selv, så da vil det ikke gjøre noe at den er større en Elko sine standardmål.

Tredje og siste spørsmål: Har dere noen tips om noe som kan være lurt å ta med som jeg ikke har tenkt på?

....Fremover tenker jeg
      Kortsiktig: Fortsette med varme og lys – få panelovner og sensorer inn, og flere lyskilder.
      Langsiktig: Få et smartere strømforbruk og ikke minst et grønnere drivhus 😄

// På forhånd takk! 
    • Av arneolav
      Oppdateringen av Heatit termostat etter ide av #cogliostrio med uoriginal kabel:
      cogliostrio sitt innlegg har gjemt seg blandt mye annet litt ned på siden her 
      Lager derfor en egen post på dette.
      Der finnes dette bildet som viser tilkoblingen:

NB! Hvis den er i bruk, dvs inkludert i z-wave:
      Termostaten må ekskluderes før den oppdateres og deretter inkluderes på ny.
      Den nye softwaren er helt forskjellig fra den gamle.

Etter ny inkludering kommer den opp med 5 noder,
      1 - Selve tremostaten
      2- Bryteren (Switch)
      3 - Sensor (intern luft sensor, a)
      4 - Sensor (ekstern luft sensor a2)
      5 - Sensor (gulvsensor, f)
      Alle nodene som skal benyttes må assosieres til kontroller.

Dette gjelder ihvertfall Telldus brukere og muligens andre.

Last ned dok (.pdf fil) fra HeatIt her
      Les denne nøye før du begynner.

Det er et par viktige ting man bør være oppmerksom på, laget derfor en oppsummering fra min oppdatering med windows 10.

Man må altså anskaffe hardware for å overføre USB til TTL, (CP2102), den fås her og koster nesten ingen ting (betalte kr 1,40!).
      Det følger med 25 cm flat kabel.
      Det behøves en driver for USB til TTL kortet (CP2102).
      Det framgår litt ned i .pdf dokumentet fra Heatit at det finnes en egen driver for Windows 10. Lett å overse.

Når driver er installert kan kortet settes i USB port, forløpig uten kabel til Heatit.
      Gå til "Enhetsbehandling" ,  finn Porter (COM og LPT) Se hvilken COM port som benyttes.
      (Ta ut kortet fra USB port for montering av kabler og tilkobling til Heatit.)
      Oppdater COM port i filene: (Se .pdf dok fra Heatit).
      prog_MCU.cmd
      prog_ZW.cmd

NB! Termostaten må være uten spenning under oppdateringen. 

Det behøves 4 pinner for å koble kablen fra kortet (CP2102), til Heatit.  (Se cogliostrio sitt bilde (øverst) hvordan det kobles)
      Pinnen mine var litt korte (og tynne).
      Løftet derfor av øverste delen av termostaten, slik cogliostrio viser, og koblet til fra baksiden. (Pass på, det blir speilvendt i forhold til cogliostrio sitt bilde).
      Pinnen mine var også litt for tynne og kunne gi dårlig kontakt.
      Holdt derfor i enheten under oppdateringen og presset pinnene litt til siden for å sikre god kontakt.

Begge .cmd filene skal kjøres. (De som er modifisert med nummer på com port).
      Oppdateringen av første fil tok bare noen få sekunder, den andre ca 10-15 sekunder.

Oppdateringene av denne var første av 5.
      Den syntes å være vellykket men må få montert og se hvordan termostaten fungerer nå, før de øvrige oppdateres.

Stor takk til @cogliostrio

Det synes nå som om at de feil som har oppstått skyldes HW, feil motstand i de medfølgende sensorer, skal være 10kOhm.

• Av Johs.
      Som nevnt Chris_T82 har  Thermofloor slupper en ny versjon, som en "foreløpig" erstatting for Heatit Z-TRM2. 
      Se: https://www.thermo-floor.no/informasjon/produktinformasjon/heatit-z-trm2

Heatit Z-TRM2fx har de samme funksjonene som Heatit Z-TRM2, med unntak av intern romføler. Det vil si at Heatit Z-TRM2fx fungerer med gulvføler og ekstern romføler.

Jeg har mottatt  Z-TRM2fx, men for ikke opp en  temperatur-node, som viser faktisk temperatur. Noen som har lykkes med det?

• Av bio
      Hei. 

Litt bakgrunn for spørsmålet. 
      Vi flyttet inn i nybygd enebolig (boligprosjekt) i starten av juni. Tilvalg for el ble godkjent før jul, og jeg bestilte huset med sorte  Z-TRM2 termostater i håp om at disse skulle komme før vi flyttet inn. Fikk god informasjon fra elektriker om forsinkelse i leveransen av disse, men jeg valgte å vente på Z-TRM2 på noe uviss tid. Mellomløsningen, som fortsatt er nåværende løsning, er dumme hvite termostater (alt av brytere og stikkontakter i huset er sorte, så dette ser fresht ut:)) 
      Uansett, fikk i løpet av sommeren bekreftet leveringsdato fra elektrikeren (de hadde fått dette fra Thermofloor), 30.09.18 er de sorte Z-TRM2 klare. Pratet med elektriker i går, som hadde vært i kontakt med Thermofloor. Ikke overraskende, så ble ikke denne datoen overholdt. 

Thermofloor kan ikke gi noen dato når disse er klare, men de kan tilby sorte Z-TRM2 innen 14 dager uten romføler da det vissnok er problemer med romføleren. 

Mitt spørsmål, bør jeg gå for dette? Går jeg glipp av en viktig funksjon? Dvs termostat uten romføler, vi har gulvføler, og jeg har uansett tenkt til å ha ekstern romføler med en 433mhz måler , motion sensor eller lignende. 

Eller bør jeg vente, og heller leve med hvite dumme termostater inntil sorte Z-TRM2 med romføler er klar, om en måned, tre måneder, et halvt år, eller.... aldri? Eller kreve sorte Z-TRM1? 

Robert