Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro FGD-212 blinking


panylund

Anbefalte innlegg

Prøvde bypass (Bypass 2), ble ikke noe bedre. Koblet til 3 wire da ble det litt mere stabilt (mindre blinking), koblet også til en bypass på 3-wire men noterte ikke noe forskjell. Merker også at jeg har en del summing på LED spotene. Ble litt irritert på alt så delte en kurs og kjøpte gamle GU10 på 35W så jeg kom innenfor 25-250W ragen så ble det greit. Har typisk 6 led på en en bryter. Har også gjort autokalibrering flere ganger etter hvert pæreskifte.

 

Noen som har anbefaling på LED GU10 som fungerer bra med Fibaro Dimmer 2. Har prøvd 3 ulike nå, alle summer og kan ikke dimmes langt nok ned.  Blir dyrt når en må kjøpe 6 LED i gangen for å teste så har brukt et par tusen på pærer som hoper seg opp i boden nå.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, backspace skrev:

Prøvde bypass (Bypass 2), ble ikke noe bedre. Koblet til 3 wire da ble det litt mere stabilt (mindre blinking), koblet også til en bypass på 3-wire men noterte ikke noe forskjell. Merker også at jeg har en del summing på LED spotene. Ble litt irritert på alt så delte en kurs og kjøpte gamle GU10 på 35W så jeg kom innenfor 25-250W ragen så ble det greit. Har typisk 6 led på en en bryter. Har også gjort autokalibrering flere ganger etter hvert pæreskifte.

 

Noen som har anbefaling på LED GU10 som fungerer bra med Fibaro Dimmer 2. Har prøvd 3 ulike nå, alle summer og kan ikke dimmes langt nok ned.  Blir dyrt når en må kjøpe 6 LED i gangen for å teste så har brukt et par tusen på pærer som hoper seg opp i boden nå.... 1f610.png

 

Har denne pæra. Har 3,4 og 15 stk av denne på Fibaro Dimmer 2. Både 2-wire og 3-wire. Ingen bypass. Ikke opplevd blinking eller problemer ennå. Hatt de ca. 1 mnd.

Den har varm-dim, i grunn veldig fornøyd med pærene.

Kjøpte den på designlite.no, ser Elkjøp også har fått den inn nå bl.a. Jula hadde tidligere tilbud på de, tror det var til 69 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, backspace skrev:

Har også gjort autokalibrering flere ganger etter hvert pæreskifte.

Har du prøvd å bytte mellom leading og trailing edge?

 

Kan du sjekke hvilken firmware du har? Ryktene skal ha det til at firmware 3.5 hjelper på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Har du prøvd å bytte mellom leading og trailing edge?

 

Kan du sjekke hvilken firmware du har? Ryktene skal ha det til at firmware 3.5 hjelper på...

Ja, prøvde å bytte mellom leading og trailing, men kunne ikke se at det hjalp.

 

Har nye dimmere med 3.5 ja. Skal ta en ny runde med nye pærer da jeg ser det er litt forskjell på de, så bare prøve å finne et par typer som kan være bra.

 

Philips sine sine som Kristian anbefaller ser bra ut. Må bare google litt erfaringer på pærer for siste test runde. Hvis ikke får jeg laste opp med gamle halogen pærer så jeg har de  neste 20 åra ?. Vurdere å prøve en qubino dimmer også . Litt rart at Fibaro ikke kan lage dimmeren slik at den støtter lav last "out of the box" når en har led pærer. Hadde Elko laget vippebrytere med innebygd z-wave dimmer så hadde de jo tjent uendlig mye penger her på berget også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 10/31/2016 at 12:40, panylund said:

Noen som har erfaring med disse fibaro dimmerene og blinking i lyset? Jeg har 2 stk i drift nå og en som etter hvert skal i drift når vi får finner en lampe den skal brukes på. Den ene fungerer som den skal og driver 5 stk junistar gyro led downlights. Den andre driver 12stk junistar gyro led downlights og den blinker litt med random mellomrom (altså alt fra et par blink med kort mellomrom til at det er en time eller mer mellom hver gang det blinker. Det er ikke flickering jeg mener men full blitz type blinking. Det virker som om den i et tiendels sekund sparker lampene på fullt for så å gå tilbake til vanlig dimmenivå. Jeg byttet med den jeg senere skal sette inn et annet sted og den gir samme effekt. lurer derfor på om det kan være at den rett og slett ikke tåler så stor last? Det virket i begynnelsen som om det var når de sto på fullt at problemet oppsto. jeg satte derfor max nivå til 65% det ble da et øyeblikk bedre før det begynte igjen. nå ser det ut til at det blinker uavhengig av dimmenivå..

 

Ideer, tanker eller forslag?

 

 

Hei, jeg skrev tidligere i denne tråden at jeg ikke har hatt problemer med blinking, men i ettertid har det også oppstått hos meg på samme måte som du beskriver.

Full intensitet i et tiendedels sekund, så tilbake til riktig nivå. 

På den ene dimmeren har jeg 10x Junistar Exclusive LED, her skjer det en sjelden gang

På en annen har jeg 20x10w G4 Halogen via 2 x elektronisk trafo av type Osram HTL225. Her har det begynt å blinke ganske ofte i enkelte intensitetsområder. Begge dimmerne er forøvrig koblet opp med N-leder

 

Begynner å tvile litt på kvaliteten til disse dimmerne. Hadde ingen problemer med Elko "gammeldagse" dimmere på likt oppsett. 

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har oppgradert firmware til 3.5 på noen av mine, og de blinker ikke, og flimrer heller ikke ved lave nivåer på dimmingen.

At jeg foreløpig bare har oppdatert noen, er fordi jeg ikke har HC2 hjemme, men på hytta, så jeg tok med meg noen for å prøve sist jeg var på hytta.

De som ikke er oppgradert, både blinker i blant og flimrer ved lave dimmenivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne om firmware 3.5  så ser jo ut til at det egentlig er en bugg de nå fikser... 

38. Brightness level correction for flickering loads
Correction reduces spontaneous flickering of some capacitive load
(e.g. dimmable LEDs) at certain brightness levels in 2-wire installation.
In countries using ripple-control, correction may cause changes in
brightness. In this case it is necessary to disable correction or adjust
time of correction for flickering loads.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, panylund skrev:

og der kommer vel den irriterende trenden til de forskjellige produsentene, om å låse oppdateringer til sin egen kontroller, frem for å gi oss et godt spark bak?

ingen som har funnet noen omvei rundt det problemet der vel?

Nei. :(

Låne en Fibaro HCL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har også dette problemet med mine Fibaro Dimmer 2. Noen som vet om mulig løsninger?

 

Firmware 3.5

Blinker kun ved lavere dim enn 100%. Veldig random, ikke noe fast mønster. Noen ganger ikke merkbart i det heletatt, andre ganger flere blink i minuttet.

Prøvd med og uten bypass, ingen forskjell

Prøvd leading og trailing edge settings (ene førte til at den overopphetet, ble rundt 60-70 grader(målt med termisk) og fikk error OVERHEATED)

Prøvd å tweake parameter 38: 0, 1, og diverse i mellom, ingen forskjell

Kjører den på LED downlights på 10W, 5stk totalt (50W i LED, så skal vel ikke være for mye, eller for lite)

 

Det merkelige er at det bare skjer i gangen, jeg har samme oppsett på badet, bare med 3stk LED av samme type, blinker ikke. Kjører uten bypass der.

 

Jeg har bestilt meg en Aeotec dimmer som jeg skal bytte til istedet, men er jo merkelig at Fibaro dimmeren ikke klarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det var vel ca samme som jeg opplevde ja. to kurser med "samme" lys ga forskjellig resultat. fibaro sitt svar var at nyeste firmware skulle ha fikset problemet. men siden jeg ikke har fibaro home center så får jeg ikke oppdatert og da sitter jeg nå her.. Byttet den i en qubino jeg hadde liggende og problemet forsvant, men det gjorde også muligeheten til å kunne dimme andre lamper med knapp 2.

Hold oss gjerne oppdatert med erfaringer på aeotec dimmeren. ikke sikkert det er et dumt valg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.