Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro FGD-212 blinking


panylund

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med disse fibaro dimmerene og blinking i lyset? Jeg har 2 stk i drift nå og en som etter hvert skal i drift når vi får finner en lampe den skal brukes på. Den ene fungerer som den skal og driver 5 stk junistar gyro led downlights. Den andre driver 12stk junistar gyro led downlights og den blinker litt med random mellomrom (altså alt fra et par blink med kort mellomrom til at det er en time eller mer mellom hver gang det blinker. Det er ikke flickering jeg mener men full blitz type blinking. Det virker som om den i et tiendels sekund sparker lampene på fullt for så å gå tilbake til vanlig dimmenivå. Jeg byttet med den jeg senere skal sette inn et annet sted og den gir samme effekt. lurer derfor på om det kan være at den rett og slett ikke tåler så stor last? Det virket i begynnelsen som om det var når de sto på fullt at problemet oppsto. jeg satte derfor max nivå til 65% det ble da et øyeblikk bedre før det begynte igjen. nå ser det ut til at det blinker uavhengig av dimmenivå..

 

Ideer, tanker eller forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer bekymret for maksimumslasten hehe. har lurt litt på om jeg skal splitte kursen og sette på 2stk dimmere for å se om det hjelper men tenkte jeg skulle høre med de glupe hodene her før jeg går til det skrittet.

har desverre ingen andre dimmere ledig jeg kunne satt inn for å teste heller.. den eneste qubino v2 dimmeren jeg har er død så ikke mye hjelp i den :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dette har jeg også på noen av mine kurser med fgd212. Trodde det skulle bli bedre med bypass, og mulig det har hjulpet litt.

Dette er bare et generelt inntrykk men det kan virke som om det skjer etter lysene har stått på en tid (ikke noe formening om hvor lenge). Det kan også virke som om det skjer oftere på kurser med mindre belastning. Jeg har led pærer nå, men jeg merket også dette på halogen pærene jeg hadde før.

Så usikker på hva som gjør dette, men jeg har konkludert med at det kanskje kan være noe med spenningen/strømmen på noen av kursene kan gjøre det.

 

Må vel også nevne at jeg hadde qubino på disse nevnte kursene med problem tidligere. Og disse smalt og tok kvelden [emoji53] Kanskje jeg burde ta et hint å fyre på et ocsilloskop...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kursen det her er snakk om er akkurat lagt opp samme er forøvrig alt fra og med stolpen i gata så det burde jo ikke være noe feil med den. at qubino smeller og tar kvelden er desverre noe som ser ut til å være et problem. ihvertfall på v2. den første versjonen har vært stabil hos meg derimot.

 

Hos meg er det også kursen med høyest belastning som blinker. de andre er det ikke noe problem med. det spørst om jeg får sette en qubino1 inn der og se hvordan den takler jobben.  jeg kan forøvrig ikke huske at det blinket før jeg satte inn dimmeren (lysene gikk rett på bryteren i en ukes tid frem til jeg mottok dimmeren, var litt treg med å bestille..)

ocsilloskop ja det hadde vært noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har hatt problem med Qubinoen altså? Fikk intrykk av at jeg var den første og eneste når jeg snakket med forhandler (intin).

Men kan det være Fibaro dimmerene selv som sliter med visse last tilfeller da. Vært fint med noe input fra Fibaro på dette. Kanskje en burde sende en support request...

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

beklager treghet i svaringen her. har vært litt opptatt med testing av qubinoene for å kunne støtte opp bak påstanden min;) og noen problemer har jeg hatt men nå ser det ut til at den jeg trodde var død har våknet til live igjen så jeg er vel tilbake til å være lett forvirret. det kan være hs sin z-wave plugin som har vært skylden i problemene med den. jeg har derimot hatt 1 v2 dimmer som hadde en fryktelig høyfrekvent piping som ble byttet ut. og en tidligere v1 dimmer som døde plutselig (nå kanskje 2. denne slår seg ikke ordentlig av.)

 

Jeg satte forøvrig inn en bypass og lot den stå på kursen en stund og det gikk seg enten til eller så ble jeg så vant til blinkingen at jeg ikke la merke til den lenger.

Med qubino v2 dimmeren som sto opp fra de døde så blinker det ikke uten bypass så det er nok ikke kursen det er noe feil på. kan heller ikke se at det blinker i pendellampa som går på samme kurs som lysene som blinker. den er også koblet via en fibaro dimmer.

har sendt mail til fibaro så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, panylund skrev:

beklager treghet i svaringen her. har vært litt opptatt med testing av qubinoene for å kunne støtte opp bak påstanden min;) og noen problemer har jeg hatt men nå ser det ut til at den jeg trodde var død har våknet til live igjen så jeg er vel tilbake til å være lett forvirret. det kan være hs sin z-wave plugin som har vært skylden i problemene med den. jeg har derimot hatt 1 v2 dimmer som hadde en fryktelig høyfrekvent piping som ble byttet ut. og en tidligere v1 dimmer som døde plutselig (nå kanskje 2. denne slår seg ikke ordentlig av.)

 

Jeg satte forøvrig inn en bypass og lot den stå på kursen en stund og det gikk seg enten til eller så ble jeg så vant til blinkingen at jeg ikke la merke til den lenger.

Med qubino v2 dimmeren som sto opp fra de døde så blinker det ikke uten bypass så det er nok ikke kursen det er noe feil på. kan heller ikke se at det blinker i pendellampa som går på samme kurs som lysene som blinker. den er også koblet via en fibaro dimmer.

har sendt mail til fibaro så får vi se.

 

Mulig et dumt forslag, men kanskje verdt å dobbeltsjekke om ikke annet hjelper :)

Du har ikke noen andre enheter på Z-wave som kan sende alarm-kommando? Som standard er dimmer 2 satt opp til å blinke med lyset når den mottar noen alarm-kommandoer.

Kan også være respons på f.eks. surge

 

 

 

Capture1.JPG

Capture2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så desverre ikke ut til å gi noe umiddelbart utslag:\ jeg hadde forøvrig flyttet den til en pendellampe når qubinoen som satt der døde. og der blinket den først på samme måte men så gokk det over til full flimring i disco stil. det er da en led pære som har fungert helt fint på qubino dimmeren så jeg lurer jo litt på om fibaro kanskje er litt dårligere til å dimme led pærer enn qubino er? de påstår jo at de det er trailing edge (konfigurerbart) på fibaro også men jeg lurer jo litt på om utførelsen kanskje ikke er like bra.. når jeg byttet til en gammel filiament pære så dimmet den helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er N-lederen tilkoblet også? (3-wire connection i monteringsanvisning.)

Har samme dimmer tilkoblet 10 stk av de samme LED downlights du beskriver (10w utgaven), men har ikke sett denne blinkingen (enda iallefall!)

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kjører 3 wire connection. hos meg er det 8w utgaven som blinker. jeg kom på at de 5 jeg har som ikke blinker er 6.5w utgaven så det kan jo være noe med 8w utgaven som er nytt og ikke passer med fibaro dimmerene.. vet ikke om de har byttet driverene mellom de versjonene jeg? blinkingen begynte med en gang så vil vel anta at om du ikke har blinkingen så får du den heller ikke:)  får man håpe ihvertfall hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/24/2016 at 02:16, myrene said:

Bommet på det samme selv, koblet som 3 wire, og har 2 wire

Årsaken er vel at dere har koblet FGD-212 som 3 wire og ikke som 2 wire eller omvendt.

Sjekk om dere har 3x230V eller 3x400V + 0-leder

 

Her kan det se ut som du blander inn forskjellen mellom IT-nett og TN-nett. 

Dette har ingenting med hvordan man kobler opp denne dimmeren.

 

Man kan koble opp som 2-wire hvis man ikke har N-leder tilgjengelig i koblingsboksen. Ofte kan denne være dratt utenom boksen der bryteren er, og rett til lampa.

Ettersom dimmeren da bare er tilkoblet en faseleder, må den da "lekke" litt strøm gjennom last/lampe for å ha strøm til seg selv.

 

Derfor er 3-wire å foretrekke, der dimmer er tilkoblet både L og N. Da får man også en mer pålitelig energimåling (se side 16 i manualen)

Endret av Norseman
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble jeg klokere, takk for rettelsen.

Jeg kjørte en autokalibrering etter at jeg fjernet N-lederen, så jeg trodde dette var løsningen, men så feil kan en ta.

Blinkingen min ble borte for en stund, men den kommer nok sikkert tilbake.

 

Hvis pæren ryker går nok noden ned, men hvis det er LED med driver til hver LED blir vel ikke dette noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 400TN-nett og koblet opp som 3-wire og slitt med blinking. Har som nevt tidligere slitt med Qubino dimmere som har "smelt" på samme lys kursene og har installert fibaro bypass mot fgd212 uten hell. Nå for noen dager siden koblet jeg om til 2-wire og har ikke sett noe blinking enda. Har gått noen dager tidligere uten blinking men ser ut som det kanskje har blitt bra nå... "Krysser fingrer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har fått installert FGD-212 og har 9 x 5w V-Light fra claseren http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-pære-/36-6289 på kursen. Men ved laveste dimming så lyser det litt for mye. Prøvde også diverse andre LED pærer men vel kraftig lys. Gjorde også "auto" kallibrering for hvert pære bytte, samt prøvde å sette paramter 1 til 1 for "minimum brightness" men ble ingen forskjell.

 

Vil det være verdt å prøve Fibaro bypass her, eller heller prøve en annen dimmer (f.eks qubino)?  Var vant med at en kunne dimme de gamle "analoge" 50W spottene til de så vidt gløder med gammel elko dimmer så nå er WAF meget lav i stuen med FGD-212.... og resten av automasjonen av spotter i huset henger i en meget tynn tråd! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Det kan være verdt å se om du dimmeren har valgt riktig type (leading edge vs trailing edge). Du kan lese det av med parameter 31 (velg 31 og trykk set). Så kan du bytte med parameter 30.

 

dimmer2parameter30.png

 

Takker,  ser at det er uendelig mange innstillinger her ja, skal ikke være lett?. Den var satt til  (1) trailing edge, ser jeg. Skal prøve å bytte modus på 30 når jeg er hjemme senere i dag. Men har 2 wire installasjon og ser nå hos Kjell & Co for Fibaro bypass: "Tilleggsmodul for Fibaro-dimmer som gjør at lave belastninger (f.eks. dimbare LED-pærer) kan dimmes uten at nøytrallederen er trukket frem til strømbryteren. Installeres bak strømbryter. Ikke nødvendig hvis nøytrallederen er koblet til strømbryteren"  
 

Så enten trekke frem nøytralleder eller kjøpe bypass ser ut som løsning her. Spec er 50-250W for dimmer ser jeg så kan vel forstå at det er litt krafitg lys og blinker litt ...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.