Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjerne til mitt hus, hva velger en?


ProphetSe7en

Spørsmål

Har spurt om dette tidligere, men nå er det så lenge siden så mulig ting har endret seg siden sist jeg var inne på tanken med kjøp av hjerne.

 

Jeg er altså på jakt etter en sentral/hjerne som er enkel i bruk. Enkelt å få inn nye brytere, termostater, sensorer osv. I tillegg må det være enkelt å lage til automatikk i det. Nå er det nok ikke avanserte sakene jeg er ute etter, men at lys går av/på når noen er i rommet, lysstyrke settes til fast styrke til ulike tider på døgnet. Varme senkes på natt og når rommet/huset er tomt, støvsuger starter kun om huset er tomt.

 

Jeg er egentlig ute etter å få litt automatikk i hverdagslige ting, og at det samtidig er enkelt å få det gjort uten at en hele tiden må gjøre noe avansert for å få det satt som ønsket.

 

Jeg ønsker også å få styring på Flexit Nordic aggregat i samme system. Her tenker jeg da at ved høy fuktighet på bad/vaskerom så justeres systemet opp, samme dersom det registreres dårlig luftkvalitet i oppholdsrom, at kjøkkenventilator aktiveres osv.

 

Jeg har et rot av enheter jeg ønsker skal benyttes, men er åpen for at enkelte av disse kan byttes ut dersom de er vanskelig å få inn i systemet.

 

Hue og Ikea pærer

Dimmer med z-wave og zigbee

Heatit termostater

Multisensorer z-wave

Flexit Nordic aggregat

Nest protect og ringeklokke

Panelovn fra Mill samt wifiadapter 

Varmepumpe, ikke bestemt modell enda.

 

Så er der noen åpenlyse valg her for å komme i gang for en som ikke ønsker å bruke absurd mengde med tid på oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg innbiller meg at noen av de tingene du ønsker å automatisere ikke går med en "enkel" hjerne, men siden jeg er av de som har gått for en avansert en så kan det være at jeg tar feil.

 

Mitt tips er å begynne i det små og så gradvis utvide. Store planer om å gjøre ALT har en tendens til å ende som kun det: store planer, ingen utføring.

 

Mange skryter av Homey. Fordelen som jeg ser det er at du får med det meste du trenger. Men den har sine begrensninger.

 

Vil du gjøre litt mer så har du Home Assistant og HomeSeer som kjøres fra en Raspberry Pi eller pc. Men her må du anskaffe endel hardware (og HomeSeer krever lisens etter 30 dagers bruk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 hours ago, ProphetSe7en said:

Varmepumpe, ikke bestemt modell enda.

Her er det vel en fordel å bestemme seg for system først og deretter velge modell. Jeg kjører Home Assistant og har en Daikin med Wifi som jeg er veldig fornøyd med. Straks den pumpa var på nett så hadde allerede Home Assistant oppdaget den og spurte om jeg ville integrere den. Er mye å velge i og de fleste tilbyr appstyring. Spørsmålet er bare om den har et lokalt API som støttes av systemet du velger og i tillegg slipper å gå via skyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja er derfor jeg ikke har kjøpt VP enda 😅

 

Ser at nest protect integreres mot smartthings, men røykvarsler er strengt tatt det jeg har minst behov for å få integrert med resten. 

 

De viktigste punktene er varmekabler, varmeovner, VP, belysning og ikke minst Flexit Nordic ventilasjon.  Siste har jeg fått en guide til tidligere, men så er jo spørsmålet hvilke system dette kan integreres mot. Flexit har jo en app, så sånn sett skulle det jo være mulig å styre det på andre måter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Flexit har jo en app, så sånn sett skulle det jo være mulig å styre det på andre måter også

Ja, det skulle man tro, men dessverre er ikke verden skrudd sammen sånn. :(

Og det er fordi produsenter ikke gir tilgang til sine lukkede systemer, av grunner vi ikke helt forstår.

 

Derfor modbus for ventilasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Ja, det skulle man tro, men dessverre er ikke verden skrudd sammen sånn. :(

Og det er fordi produsenter ikke gir tilgang til sine lukkede systemer, av grunner vi ikke helt forstår.

 

Derfor modbus for ventilasjon...

 

Ja er den delen jeg gruer meg litt til. Så på guiden og leste igjennom noen sider der, men så langt jeg leste så fant jeg ikke noe rundt Flexit og oppsett der.

 

Er der noe informasjon jeg kan be Flexit om for å gjøre dette enklere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men for å gå tilbake til spørsmålet mitt.

 

Hvor lett er det å legge til nye enheter i Homey, HA og Homeseer?

 

Hva med å sette opp automatikk i belysning basert på lysstyrke til ulike tider og av/på basert på bevegelsesensor?

 

Er dette enkle ting å gjøre i alle tre, eller er noen av de som skiller seg ut positivt/negativt?

 

Og ikke minst, kan de alle tre brukes mot VP og Ventilasjon via modbus?

 

Vil som sagt ha det enkelt med et bra brukergrensesnittet, men samtidig ikke møte på store begrensninger innen kort tid.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Hvor lett er det å legge til nye enheter i Homey, HA og Homeseer?

"Lett", "lett" og "lett". Alt er lett når man kan det. :) (Men det er ikke vanskelig).

HomeSeer og Home Assistant krever stort sett det samme "tilleggsutstyret", dvs. hardware (typisk Z-stick eller UZB1 for Z-wave og Conbee / deCONZ for Zigbee), så du kan relativt enkelt bytte mellom dem.

 

Homey har en haug med radioer innebygget, men hver ny dings (iallfall "merke") krever sin egen "app". Og hver app krever ressurser.

 

40 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Og ikke minst, kan de alle tre brukes mot VP og Ventilasjon via modbus?

Iallfall HomeSeer og Home Assistant. Litt mer usikker på Homey, men det burde vel ikke være umulig der heller.

 

40 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Vil som sagt ha det enkelt med et bra brukergrensesnittet, men samtidig ikke møte på store begrensninger innen kort tid.

Det er et spørsmål om preferanser, og det må du nok finne ut av selv. HS4 er en oppgradering fra HS3, men vinner ikke prisen for årets mest sexy grensesnitt. Samtidig er det enkelt å bruk samtidig som automasjonene kan være svært avanserte.

 

Home Assistant er enda ganske avhengig av YAML-filer for konfigurasjon, men de jobber knallhardt for å gjøre det enklere for nybegynnere også.

 

Noe av det jeg misliker med Homey er at de er inne i en "app only" tid, og ikke har et webgrensesnitt. Man må altså konfigurere alt via mobilen.

 

 

MQTT-support gjør at du faktisk kan kombinere flere også. Det er flere som bruker HomeSeer som topp-system (Z-wave støtten i HomeSeer er generelt sett bedre enn i Home Assistant), men bruker ESPhome-integrasjonen i Home Assistant for de enhetene som støtter det. (Nå er det visst ESPhome-støtte i HS4 også). Andre veien kan selvfølgelig også gå.

 

Alt er mulig, men det er mange veier til Rom! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm. At homey MÅ konfigureres via app var en stor nedtur. Å kunne gjøre slike ting via laptop/pc og webgrensesnitt er jo en stor fordel og gjør ting langt mer behagelig etter min mening. Da tror jeg faktisk at Homey er ute av vurderingene.

 

ESPhome er det enda ett alternativ til HS og HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Hmm. At homey MÅ konfigureres via app var en stor nedtur. Å kunne gjøre slike ting via laptop/pc og webgrensesnitt er jo en stor fordel og gjør ting langt mer behagelig etter min mening. Da tror jeg faktisk at Homey er ute av vurderingene.

 

ESPhome er det enda ett alternativ til HS og HA?

EspHome er i utgangspunktet en tilleggsmodul til Home Assistant. Men det skal vistnok være mulig å bruke den sammen med Homeseer, men vet ikke om det krever fikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønner. Er ikke lett å komme i gang synes jeg. For mye å velge mellom, og samtidig skulle få oversikt over de ulike systemene og hva en trenger er jo bortimot umulig om en ikke har fulgt med over tid.

 

Uavhengig av om jeg velger HA eller HS så må jeg ha noe å kjøre dette på. Er det da ferdige enheter en kjøper med innebygget støtte for zigbee og z-wave slik som på Homey, eller må en sette sammen dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Er det da ferdige enheter en kjøper med innebygget støtte for zigbee og z-wave slik som på Homey, eller må en sette sammen dette selv?

Sette sammen selv, i utgangspunktet. Men du trenger ikke så mye mer enn en Raspberry Pi, en Z-stick eller UZB1 (for Z-wave) og en Conbee (for Zigbee).

 

Hvis du vil ha noe enklere ferdig, så er det vel Homey som er det nærmeste. Eller FutureHome som er enda enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 21.12.2020 den 10.44, Moskus skrev:

Men virker den? Man hører så mye rart.

De sengte ned for ett år siden men etter mye protest laget de en ny løsning.

Men vil nok anbefale homeseer eller HA over homey. I de lange løp så er de endel ulemper med å velge Homey.

Kjedli den dagen om 5-10 år når hele huset går av seg selv å Homey svikter. Hvertfall om den ikke er til salgs lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lite sidespørsmål

 

Nå har jeg vegger og tak åpen i en etasje. Hva bør jeg da klargjøre for med en gang med tanke på å få opp trekkrør? 

 

Jeg vet jo ikke helt hva mulighetene eller behovet er enda all den tid jeg heller ikke vet hva som er mulig å gjøre.

 

Så trekkrør til diverse sensorer i vegg har jeg tenkt på for bevegelse og temperatur, men hva mer er lurt å planlegge for underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja det har jeg gjort, men ikke mer enn ett dobbeltpunkt i hvert rom. Vaskerom, kjellerstue, soverom og etterhvert også stuen og kjøkkenet.

 

Har også lagt opp til ap i tak i hver etasje for å få bra Wi-Fi dekning her.

 

Men hva annet bør en ta høyde for, og hvor? Typisk plassering av ulike sensorer (bevegelse, temperatur og fukt).

 

Og ikke minst alle ting jeg ikke har tenkt på som jeg med erfaring vil se behovet for senere...

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror det er mange her som bruker Aqara sensor for fuktighet og temperatur. Disse er små og går flere år på et lite knappebatteri og gjemmes lett i en hylle bak en bok, i en skuff eller andre steder. Det samme med bevegelsesensor. Å ikke ha ledning til disse er uproblematisk, men til lyd og bilde er det jo kjekt med ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja de kan være grei i rom det ikke er behov for bevegelsessensor. Men der jeg ønsker automatikk i belysning tenkte jeg gå for disse 6i1 sensorene som ble foreslått tidligere. På soverom er ikke det noe nødvendighet, her vil jeg heller ha automatikk i at når person xx ikke er hjemme går lys av i rom xx. Men på kjøkken, i gang osv så hadde det vært greit med automatikk i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Men der jeg ønsker automatikk i belysning tenkte jeg gå for disse 6i1 sensorene som ble foreslått tidligere.

Legg opp til disse over alt , så har man alltid mulighet til å bruke det til noe lurt. :) 

 

Man angrer stort sett mer på trekkerør som ikke er lagt, enn de som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På tide å ta en avgjørelse angående valg av styring.

 

Jeg fikk en z-stick og Conbee til jul, har en Raspberry Pi 3 liggende fra tidligere prosjekt. 

 

Er dette nok for å komme i gang med HA og/eller HS?

 

Og en viktig faktor, pris på de to nevnte løsningene?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager at jeg maser litt her.

 

Bestemte meg nesten for å gå for FutureHome og bytte inn modulene til dimmer2, sensor eller tilsvarende. Men så leste jeg at det er en del manglende/sen støtte for ting i FH. Mye "kommer snart" som drar ut over tid. 

 

Så ser jeg at Homeseer er på tilbud nå, men på Raspberry Pi er det kun støtte for 5 plugins. Nå vet jeg ikke hvordan plugins brukes i Homeseer, men 5 stk høres jo i utgangspunktet lite ut? Går det feks en plugin til Hue, en til Fibaro, en til Mill osv?

 

Så ser jeg at det ikke finnes docker for HS til unraid, så da står jeg igjen med en VM som kjører HS, eller å kjøpe en av de dedikerte boksene (som ikke støtter zigbee?)

 

HA tar tid sies det, noe som får meg til å frykte at det havner i kategorien "for tidkrevende" enn hva jeg ønsker.

 

Jeg har i hovedsak to punkt som holder meg tilbake nå når jeg skal bestemme meg.

 

1) At jeg velger noe som er for avansert/tidkrevende å sette seg inn i og jeg aldri kommer skikkelig i gang.

2) At jeg velger noe som gjør at jeg ikke får inn de tingene jeg har her i hus. Manglende støtte, ikke nok plugins osv

 

Det er jo ikke avanserte ting jeg ønsker å gjøre nå i starten, så det er mulig at jeg får dette til uansett hvilket system jeg velger

 

Har tenkt litt over hva jeg faktisk ønsker å oppnå med å komme i gang her, og det er mer eller mindre styring av belysning og varme som er mine to prioriteringer.

 

1) Varme:

Automatisk senking av temperatur på kveld/natt og på dagtid. Det gå automatikk i overstyring, at dersom person 1 er hjemme på dagtid så settes rom 1 i normaltemp og ikke bortemodus, og på samme måte om person 1 er borte under "normal tid" så settes rommet til bortemodus. På den måten vil de få det behagelig om de har hjemmeskole, det er ferie eller de av andre grunner er hjemme under "bortetid", men det går også motsatt vei der rommet ikke varmes unødvendig mye opp dersom vedkommende er borte hele perioden rommet vanligvis er under "normal temp".

 

Dersom dette kan integreres mot eksisterende Mill panelovner så er det en stor bonus, men om jeg må inn med en ekstern veggplugg og tempsensor for å oppnå dette så er det også helt i orden. Det også virke med Heatit Z-TRM3 tilkoblet varmekabler og på sikt VP (ikke bestemt modell enda)

 

2) Belysning:

Her er det også ganske grunnleggende funksjoner jeg ønsker, vil jeg tro.

Belysning kontrolleres av bevegelsessensorer, enten hue, 6i1 eller tilsvarende. Om noen går inn på vaskerommet så skal lyset på, holde seg på til en er ferdig her inne. Tilsvarende i andre rom som gang, kjøkken og steder en ofte er innom men ikke oppholder seg i for å se tv osv. Styrken på belysning må tilpasses tid på døgnet samt hvor lyst rommet er i utgangspunktet. Ønsker ikke flombelysning på natt om noen skal på toalettet osv, og ser heller ikke behov for full styrke på belysning dersom rommet alt er opplyst fra vinduer. Må virke sammen med Hue, zigbee og zwave dimmere.

 

Så fremfor å satse for høyt for å komme i gang er dette de tingene jeg ønsker å få på plass nå i starten. Jeg vil selvsagt ha muligheten til å utvide systemet etter hvert. Robotstøvsuger når huset er tomt, modbus mot ventilasjon, dempet belysning når en ser film, overvåke fukt i krypkjeller, bad/vaskerom.

 

Ble langt dette, men som dere sikkert skjønner sliter jeg med å bestemme meg for hva jeg skal velge i frykt for å velge noe som er for avansert, eller noe som ikke dekker behovet mer enn nå i starten.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.