Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjerne til mitt hus, hva velger en?


ProphetSe7en

Spørsmål

Har spurt om dette tidligere, men nå er det så lenge siden så mulig ting har endret seg siden sist jeg var inne på tanken med kjøp av hjerne.

 

Jeg er altså på jakt etter en sentral/hjerne som er enkel i bruk. Enkelt å få inn nye brytere, termostater, sensorer osv. I tillegg må det være enkelt å lage til automatikk i det. Nå er det nok ikke avanserte sakene jeg er ute etter, men at lys går av/på når noen er i rommet, lysstyrke settes til fast styrke til ulike tider på døgnet. Varme senkes på natt og når rommet/huset er tomt, støvsuger starter kun om huset er tomt.

 

Jeg er egentlig ute etter å få litt automatikk i hverdagslige ting, og at det samtidig er enkelt å få det gjort uten at en hele tiden må gjøre noe avansert for å få det satt som ønsket.

 

Jeg ønsker også å få styring på Flexit Nordic aggregat i samme system. Her tenker jeg da at ved høy fuktighet på bad/vaskerom så justeres systemet opp, samme dersom det registreres dårlig luftkvalitet i oppholdsrom, at kjøkkenventilator aktiveres osv.

 

Jeg har et rot av enheter jeg ønsker skal benyttes, men er åpen for at enkelte av disse kan byttes ut dersom de er vanskelig å få inn i systemet.

 

Hue og Ikea pærer

Dimmer med z-wave og zigbee

Heatit termostater

Multisensorer z-wave

Flexit Nordic aggregat

Nest protect og ringeklokke

Panelovn fra Mill samt wifiadapter 

Varmepumpe, ikke bestemt modell enda.

 

Så er der noen åpenlyse valg her for å komme i gang for en som ikke ønsker å bruke absurd mengde med tid på oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0
21 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Er dette nok for å komme i gang med HA og/eller HS?

 

Og en viktig faktor, pris på de to nevnte løsningene?


Raspberry Pi 3 er hardware som er støttet for å kjøre Home Assistant. Og Home Assistant er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, ProphetSe7en skrev:

HA tar tid sies det, noe som får meg til å frykte at det havner i kategorien "for tidkrevende" enn hva jeg ønsker.

 

Jeg har i hovedsak to punkt som holder meg tilbake nå når jeg skal bestemme meg.

 

1) At jeg velger noe som er for avansert/tidkrevende å sette seg inn i og jeg aldri kommer skikkelig i gang.

Home Assistant tar ikke tid hvis du går for litt standardiserte løsninger. Å sette den opp på en raspberry pi og lage enkle ting går raskt. Men finner du på å kjøre den få hardware uten offisiell støtte, lar være å bruke "pek og klikk" addons for heller å mekke andre måter å kjøre det på, da kan en fort svi av noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg får lese litt til og litt videoer av HS og HA.

 

Men jeg kan vel kjøre HS std på raspberry 3/4 også og ikke kun pi utgaven av HS.

 

Det gjør meg ikke noe å måtte bruke litt penger på software. Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt å gå for Homey som koster en hel del.

 

Så om jeg får en bedre/enklere oppsett med HS så betaler jeg gjerne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 29.12.2020 den 11.44, ProphetSe7en skrev:

Går det feks en plugin til Hue, en til Fibaro, en til Mill osv?

Ja, nesten. Men "Z-wave" er en plugin, men styrer ALT av Z-wave (det er ikke sånn en app pr produsent som Homey har). JowiHue brukes til Zigbee.

 

5 er ikke så mange, men så er den ikke så dyr heller. Du kan oppgradere til en full versjon senere hvis du kommer til kort. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En liten anbefaling fra meg - gå for en mini-PC i stedet for en RPi! 

RPi er et flott produkt (jeg har flere selv også), men i hovedsak laget for DIY oppgaver. Hvis du kun skal bruke den som HA kontroller så trenger du ikke DIY nivået på den (GPIO, manglende boks og kjøleløsning "så man kan lage selv").. Kjøper du en Pi, strømforsyning og god boks, så koster det fort noen kroner det også..

 

Alt du trenger er en dings å kjøre Debian/Ubuntu (eller Win10 for den del om du går for HS) på, og du får en ferdig boks med passiv kjøling og mye mer power tilgjengelig. 

Leste en som hadde lavere strømforbruk på HA boksen når han byttet fra RPi til en slik.. 

 

Jeg fant en Chromebox 1 som er EOL, og dermed veldig billig. Den kjører nå både HA system med zigbee, z.wave og 433mhz, og influxDB/Grafana. Den "løfter knapt en finger". Den kunne sikkert kjørt en PLEX server også uten å slite for mye med det. 

 

Jeg vil si dette er "medium" mtp. tidsbruk, den må jo settes opp med OS og slikt den også.. Lavest mulig tidsbruk er nok en boks som Homey, men da gifter man seg jo med et bestemt rammeverk, og det er jo ikke alle like glad i.. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Supert.

 

Men si jeg går for standard istedet. Er det slik at jeg da må kjøpe plugin for z-wave, ZigBee osv?

 

Hva er i så fall typisk pris på disse plugin?

Det stemmer. Z-wave er inkludert i HS, men skal du ha modbus, netatmo osv koster det 400 kroner for en plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, PerH skrev:

En liten anbefaling fra meg - gå for en mini-PC i stedet for en RPi! 

RPi er et flott produkt (jeg har flere selv også), men i hovedsak laget for DIY oppgaver. Hvis du kun skal bruke den som HA kontroller så trenger du ikke DIY nivået på den (GPIO, manglende boks og kjøleløsning "så man kan lage selv").. Kjøper du en Pi, strømforsyning og god boks, så koster det fort noen kroner det også..

 

Alt du trenger er en dings å kjøre Debian/Ubuntu (eller Win10 for den del om du går for HS) på, og du får en ferdig boks med passiv kjøling og mye mer power tilgjengelig. 

Leste en som hadde lavere strømforbruk på HA boksen når han byttet fra RPi til en slik.. 

 

Jeg fant en Chromebox 1 som er EOL, og dermed veldig billig. Den kjører nå både HA system med zigbee, z.wave og 433mhz, og influxDB/Grafana. Den "løfter knapt en finger". Den kunne sikkert kjørt en PLEX server også uten å slite for mye med det. 

 

Jeg vil si dette er "medium" mtp. tidsbruk, den må jo settes opp med OS og slikt den også.. Lavest mulig tidsbruk er nok en boks som Homey, men da gifter man seg jo med et bestemt rammeverk, og det er jo ikke alle like glad i.. 😉

 

Ja jeg har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en NUC og kjøre det på. Skulle det bli HA så blir der i docker via Dockstarter som forøvrig er utrolig enkelt i bruk og var det som gjorde at jeg endte opp med docker på serveren i utgangspunktet.

 

Blir det HS så kan jeg kjøre Windows på samme maskin.

 

Homey var jo det jeg hadde tenkt å for. Låst system gjør meg ikke så mye så lenge jeg oppnår hva jeg ønsker og det er støtte for enhetene jeg vil ha inn. Mer bekymret den dagen Homey slutter å virke og den må sendes inn, 3-4 uker uten at huset "virker". Med en NUC kan jeg kjøre full backup av disk å være opp å gå igjen rimelig kjapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, MrE skrev:

Det stemmer. Z-wave er inkludert i HS, men skal du ha modbus, netatmo osv koster det 400 kroner for en plugin.

 

Det blir fort kostbart å komme i gang med HS ser jeg. En NUC er nå greit nok og kan brukes til flere ting, men om jeg må ut med 400 kr i tide og utide blir det dyrt.

 

Nå vet jeg jo ikke hva jeg trenger av plugin enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ProphetSe7en skrev:

 

Det blir fort kostbart å komme i gang med HS ser jeg. En NUC er nå greit nok og kan brukes til flere ting, men om jeg må ut med 400 kr i tide og utide blir det dyrt.

 

Nå vet jeg jo ikke hva jeg trenger av plugin enda

Joda - men nå er HS4 på tilbud til 150 USD, mot 250 uten tilbud - da har du noen kroner der og kjøpe plugins for ;)

HS4 Standard er inkludert plugin for Z-Wave, Hue, ZigBee. Det er også en haug med plugins som er gratis som jeg bruker, flere av de er laget av folk her på forumet, blandt annet TibberSeer og Sensibo plugin. Bruker også SDJ-VSTAT, som er gratis.

Har betalt plugin for MeiUnifi til nettverk, Modbus til ventilasjonsaggregatet, Netatmo til værstasjon. Hvis du skal bruke 433MHz utstyr koster vel denne pluginen rundt 400.

Bruker InfluxDB og Grafana til logging/grafer, denne er også gratis.

I tillegg til plugins trenger du også noe som sender/mottar, som Aeotec Z-Stick til Z-wave. 

 

Dette gjelder vel de fleste systemer. Selve systemet i seg selv gjør ikke så mye uten plugins. Hadde SmartThings hjemme, der benyttes det Device Handler for å legge til enheter. Rullegardinen i hodet mitt gikk raskt ned når jeg måtte betale 400 kroner for å legge til 1 enhet (HeatIt Z-Water). Slikt er det vel på Homey også.

Da byttet jeg til HS istedenfor..

 

HA har jeg ikke prøvd, så kan ikke uttale meg, men utifra de erfaringene jeg leser her på forumet er dette også veldig kurant.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det setter jo ting litt i perspektiv, spesielt om z-wave, zigbee og hue alt er innebygget. Dette dekker jo alt av belysning, sensorer og termostat for min del, og sånn sett ser det ikke så mørkt/kostbart ut lenger 😅

 

Da er det mer eller mindre bare å kaste seg inn i det. Begynne i det små med et rom av gangen å se hvor det ender til slutt.

 

Du nevner MeiUnifi, kan dette brukes til foreldre styring? Feks enheter på nett knyttet til hver av ungene via profiler, der en kan sette maks antall timer med internett, samt tider på døgnet det ikke er tilgjengelig med en enkel måte å utvide tid med xx minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal nevnes at jeg har verken Hue eller ZigBee enheter, så den delen av HomeSeer er uprøvd for min del. Vet noen bruker en plugin som heter JowiHue som koster 400 kroner istedenfor den som følger med HomeSeer. Vet ikke hvorfor.

 

Bruker MeiUnifi til 2 ting:

 - Aktiverer rom basert på hvem som er tilstede, som for eksempel temperatur endres fra 13 til 18 grader på soverom til CC når CC sin telefon blir tilkoblet nettverket - typisk når noen kommer hjem fra skolen. Og motsatt, når telefon ikke er tilkoblet nettverket lenger, senkes temperatur igjen.

 - Slår av overvåkningskamera når det er folk tilstede, og slår dem på igjen når det ikke er folk tilstede.

Alle klienter som er tilkoblet nettverket kan jeg da få inn i HomeSeer. Merk at man må ha Unifi nettverksutstyr.

 

image.thumb.png.ed0b9c4b8c90d207e949ae3a69468aed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OpenHAB er ute med versjon 3 nå.

Det skal nevnes at alle rynkene ikke er strøket over ennå, mens brukerinterfacet får mye skryt av folk som vil ha pek og klikk.

(Jeg lar UI være UI og fortsetter med med min text-baserte tilnærmingsmåte)

Aldeles gratis, men fortsatt kreves det en lærekurve.

OpenHAB sine fordeler er stabilitet og fleksibilitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja, vet nesten ikke hva jeg skal si..

Mitt inntrykk er at dess mere skjult innmaten er, dess mere spørsmål (og rarere spørsmål) kommer brukerene av systemene med.

Jeg holder meg konsekvent unna skjult innmat som IT-person med mere enn tre tiårs erfaring.

Å opfatte OpenHAB som rett frem blir direkte feil, men samtidig gjelder dette alle de andre systemene også 😉!

Kunnskap om hva man driver med vil alltid trumfe middelmådig.

 

Uansett, ta en kikk, den enkelte brukeren må selv bestemme om dette er noe å gå for 🙂 🙂 😄

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home Assistant har drøssevis med forklaringer på nett og på YT og virker sånn sett å være enkelt å få hjelp når det trenges. Basert på alt jeg har lest i det siste så vil en trenge hjelp relativt ofte her og en må holde på å redigere filer selv med en teksteditor. I tillegg er mye av forklaringene som er ute alt utdatert fordi de endrer på ting relativt hyppig.

 

Dette er noe jeg absolutt ønsker å unngå og gir meg assosiasjoner til hvordan Kodi/xbmc Vs Plex var for noen år siden. Plex koster penger men virker med en gang, mens på Kodi kan en gjøre det samme bare en redigerer riktige filer, velger riktig skin med de rette add-ons konfigurert helt perfekt.

 

HS virker å være enklere her. Ikke like mye guider og videoer tilgjengelig på nett, men fra hva jeg har forstått så er det enklere å konfigurere. Den åpenbare ulempen her er at det koster penger. En skal ha lisens og en skal ha plugin. Men om 2000 kroner gir meg lisens og plugin og sparer meg for timesvis med unødvendig redigering i en yaml fil så er det absolutt vel verdt det.

 

En åpenbar fordel som Home Assistant har i mine øyne er at den kan kjøres i docker relativt enkelt. Homeseer kan også kjøres i docker, men er feks ikke tilgjengelig i Unraid eller via Dockstarter som jeg benytter meg av.

 

Jeg blir nok å prøve begge systemene. Setter opp et rom i hvert av de å ser hvordan det rommet kan automatiseres slik jeg ønsker. Er det langt enklere å få til i det ene systemet så er det den jeg nok kommer til å velge.

 

Fant forøvrig en litt artig video på YT som forsterker mitt inntrykk av Home Assistant. Nå bruker vel han vanligvis Homey eller Hubitat om jeg ikke husker helt feil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, ProphetSe7en skrev:

Men om 2000 kroner gir meg lisens og plugin og sparer meg for timesvis med unødvendig redigering i en yaml fil så er det absolutt vel verdt det.

Slik er det. Iallfall for meg. :)

 

Ang. Youtube...

Paul Hibbert er blitt en sutrepave på ganske mye etter hvert, så hvis han er negativ mot Home Assistant, så må du ikke la det bety noe. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Neida, nå har jeg bare sett et par videoer av hvordan han har det, og selv om det ser fancy ut med masse farger og talekommandoer så er ikke det helt det jeg er ute etter i mitt hus. Joda, greit å kunne bruke talekommandoer enkelte steder/situasjoner, men jeg orker ikke alle 5 i husstanden løpe rundt å rope hey google for alt mulig.

 

Men likevel synes jeg den videoen oppsummerte greie hva jeg har lest rundt Home Assistant, bare satt veldig på spissen

 

Jeg ønsker jo at ting skal være slik det er i dag med eller mindre, bare at jeg slipper å gjøre alt manuelt eller med en egen app til hue, en til Sonos, en til Flexit, en til Mill osv. For eksempel, går jeg inn i treningsrommet ønsker jeg at lys og tv går på, eventuelt at riktig spilleliste aktiveres på Sonos ut i fra hvem som skal trene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, ProphetSe7en said:

Angående disse multisensorene, vil en slik være følsom nok til å holde lys aktivert om en løper på mølle 4.5 meter unna der sensor er plassert?

Du kan ha mer enn en sensor per rom. 

I kjelleren benytter jeg Ikea trådløs og flytter med meg ene sensoren når jeg sykler på rulle. Så alternativet kan være å ha en "bærbar" sensor i tillegg hvis den fastmonterte ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, Guahtdim skrev:

Du kan ha mer enn en sensor per rom. 

I kjelleren benytter jeg Ikea trådløs og flytter med meg ene sensoren når jeg sykler på rulle. Så alternativet kan være å ha en "bærbar" sensor i tillegg hvis den fastmonterte ikke fungerer. 

Det er jo andre muligheter også. Jeg bruker co2 måler i et rom der bevegelse ikke duger. Og så kan jo treningsapparatet integreres 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra en har slike forum så en får litt hjelp til hvilke løsninger som faktisk finnes.

 

Integrere treningsapparater, på hvilken måte da?

 

En liten ting til. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke Astrour for styring av utebelysning. Da med astrour plasserer i sikringsskapet og sånn sett ingen bryter.

 

Men er dette en dårlig løsning? Bør en heller inn med bryter og en fibaro switch/dimmer her også? Ser ikke for meg at jeg kommer til å styre lys annet enn sol opp/ned, men med astrour så er det vel enten maks eller av mens jeg med en dimmer kan kan holde litt svakere belysning på natt og heller full belysning om noen er utenfor?

 

Hva har dere andre gjort her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutter siden, ProphetSe7en skrev:

Integrere treningsapparater, på hvilken måte da?

Det er mange måter å gjøre det på. En kan f.eks. montere inn sensorer og en esp32 "dings", men kanskje det letteste er en fjernstyrt strømbryter som du setter i stikkontakten. Er det en slik som måler strømforbruk så kan du sannsynligvis detektere om mølle er påslått. Men det krever jo litt eksperimentering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, ProphetSe7en skrev:

 

 

En liten ting til. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke Astrour for styring av utebelysning. Da med astrour plasserer i sikringsskapet og sånn sett ingen bryter.

 

Men er dette en dårlig løsning? Bør en heller inn med bryter og en fibaro switch/dimmer her også? Ser ikke for meg at jeg kommer til å styre lys annet enn sol opp/ned, men med astrour så er det vel enten maks eller av mens jeg med en dimmer kan kan holde litt svakere belysning på natt og heller full belysning om noen er utenfor?

 

Hva har dere andre gjort her?

Har en Fibaro Dimmer2 på utelysene. Slås av og på med solnedgang/soloppgang event i HomeSeer. Da får du mulighet for dim og styring solnedgang/soloppgang.

Dimmer også utelyset til 20%, men når en av dørene åpnes går lyset opp til 100 % i 15 minutter, før det dimmes ned igjen til 20%. Har da sensor på hver dør.

Sensor og utelys reagerer så kjapt at jeg må se på utelyset når jeg åpner døren for å se at det dimmer opp når jeg åpner en av dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.