Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølge på "child devies" i HS4

Fjosepose
 Del

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kan fortelle om og hvordan man endrer på rekkefølgen til "child devices" i HS4?

1452644655_Screenshot2021-10-04at22_00_08.thumb.png.01971ab83f2f00578e2ee8115a6f1000.png

Jeg ønsker feks å flytte opp nederste "Gang........delay(2093)" etpar hakk opp. Har klart å stokke om knappene internt i en child device, men ikke seg i mellom.

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjosepose skrev (14 timer siden):

Hei

Er det noen som kan fortelle om og hvordan man endrer på rekkefølgen til "child devices" i HS4?

Jeg ønsker feks å flytte opp nederste "Gang........delay(2093)" etpar hakk opp. Har klart å stokke om knappene internt i en child device, men ikke seg i mellom.

Du kan bare dra de opp og ned her ved hjelp av piler eller de 6 prikkene.
image.thumb.png.3f359b7dad2738b5e886287fa0dbba74.png

her kan du også velge hva som skal vises på forsiden:

De som har ! vises på Device-"kortet" i grid mode:
image.png.7746d9d549c3caffbfd0462bfd050187.png

Endret av toby_77
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (1 time siden):

Noen som vet om man kan endre rekkerølge på devices i grid modus?

Slik at jeg f. eks hadde fått lys øverst, så sensorer, så brytere osv....

min erfaring er oppskriften lenger opp i denne tråden endrer rekkefølgen på features/Child devices i både list og grid mode. Opplever du noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vil endre rekkefølgen på nodene i grid mode / list mode. :) Altså devices, ikke child devices.

Da kunne grid mode fort erstattet behovet for HSTouch på en tablet i inngangspartiet f. eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (39 minutter siden):

Nei, men vil endre rekkefølgen på nodene i grid mode / list mode. :) Altså devices, ikke child devices.

Da kunne grid mode fort erstattet behovet for HSTouch på en tablet i inngangspartiet f. eks..

da er jeg med ;)

nei rekkefølgen på disse er vel primært ut fra sorteringen så for å endre på de så må man vel sette en navngivning som gir rett sortering:
image.png.fe00d311dddea4cc3deee91830b9a674.png

Men her er det vel Homeseer mobile appen skal løse noe? Jeg har selv ikke brukt den så mye så vet ikke om det løser problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Del

• Lignende innhold

• Av Join
      Hei!

Utvikleren til Device History plugin-et har vore meget serviceinnstilt og levert kode for å hente ut gjennomsnittsverdi frå sist time og skrive verdien til et virtuellt device.

På denne måten kan eg sammenligne direkte med en verdi, istedenfor å gjennomsnittsberegne for kvar enkelt funksjon.

Koden er som følger:

Public Sub UpdateHourlyStats(parms As String)
      Dim intSourceRef As Integer Dim intDestRef As Integer Dim dtmFrom As Date Dim dtmTo As Date Dim strDeviceStats As String Dim astrStats() As String Const IDX_STATS_MIN As Integer = 0 Const IDX_STATS_MAX As Integer = 1 Const IDX_STATS_AVG As Integer = 2 Const IDX_STATS_COUNT As Integer = 3 Dim dblMin As Double Dim dblMax As Double Dim dblAvg As Double Dim intCount As Integer 'figure out the parameters intSourceRef = CType(parms.Split(";")(0), Integer) intDestRef = CType(parms.Split(";")(1), Integer) dtmTo = Date.Now dtmFrom = dtmTo.AddHours(-1) hs.WriteLog("Device History", "Getting updated stats for device " & intSourceRef & " from '" & dtmFrom.ToString() & "' to '" & dtmTo.ToString() & "' ...") 'Ask the plugin for the stats strDeviceStats = hs.PluginFunction("Device History", "", "GetRangeStats", {intSourceRef.ToString(), dtmFrom.ToString(), dtmTo.ToString()}) 'Parse the response into discrete variables astrStats = strDeviceStats.Split("|") If astrStats.Length() = 4 Then
      dblMin = astrStats(IDX_STATS_MIN) dblMax = astrStats(IDX_STATS_MAX) dblAvg = astrStats(IDX_STATS_AVG) intCount = astrStats(IDX_STATS_COUNT) 'Do something with the output hs.WriteLog("Device History", "Device " & intSourceRef & " ranged from " & dblMin & " to " & dblMax & ", with an average value of " & dblAvg & " taken from " & intCount & " changes.") hs.WriteLog("Device History", "Updating device " & intDestRef & " with value " & dblAvg) hs.SetDeviceValueByRef(intDestRef, dblAvg, True)
      Else
      hs.WriteLog("Error", "Retrieval of stats for device " & intSourceRef & " failed.")
      End If
      End Sub

Korleis lagre som .vb fil?

Og så må eg ha litt rettleiing på kva som er rett device-ref. 

Er det root-device, eller ref på funksjoner etc.

Edit: I tillegg ser det ut til eg også må lære å legge inn kode som skjult tekst og rett formatering, slik som de andre bruker. 
    • Av Decibel
      Jeg vurderer å bytte fra HS3 til HS4, men vil gjerne høre litt om andres erfaringer før jeg tar steget. Siden jeg har mange plugins, så er jeg jeg spesielt interessert i erfaringer rundt dette med plugins som er laget for HS3. Hvor mye må kjøpes på nytt, og hvor mye kan man bruke som før? Ting som f.eks "HS3 Designer" er jo ikke akkurat gratis, og det blir fort dyrt å bytte dersom alt må kjøpes på nytt.
      Hva synes dere, nå som HS4 har vært ute en stund?
    • Av Fjosepose
      Hei
      Lynet slo ned i pipa til et nabohus her om dagen og det gjorde at jordfeilbryteren vår slo ut. Den heller ukontrollerte nedstengningen av HS4 har tydelig forårsaket feil i HS-databasen, kunne se en feilmelding som tydet på det ved første oppstart, samt noen vedvarende kryptiske feilmeldinger. Uansett så er de fleste devicer borte så det taler vel for seg selv, men heldigvis har jeg kjørt full daglig backup.

På meg ser det ut til at backup i praksis er en kopi av hele HS4 katalogen. Er det så enkelt at en restore er bare å kopiere siste ok backup ut til HS4-katalogen og overskrive alt der?
    • Av Laterman
      Jeg hadde en stund HS4-server stående på kontoret i 1.etasje, siden den var lett tilgjengelig når jeg startet min «HS-reise» som nybegynner. 
      For et par måneder siden, så var det meste av utstyr koblet på, alt fungerte fint og da var tiden kommet for å flytte serveren ned til sin tiltenkte plass i kjelleren. Etter flytting måtte jeg sette ny com-port på Z-wave interfacet (aeotec stick) så dukka alt opp som skulle være der.  Men flere devicer er nå dobbelt opp. Dvs en device med fullt navn, mens en med kun «node xx». Det er jo svært rotete og uoversiktelig å ha mange slike dobbeltføringer, så hva kan en gjøre for å bli kvitt de? De kan vel ikke akkurat fjernes, eller må alle slike eksluderes for å inkluderes igjen?
      Hvis noen har en teori om årsaken til at de dukker opp slik, så hadde det også vært fint så en unngår slikt i fremtiden... 
      (Devicene i bildet under er samme device)

• Av Join
      Hei!

Eg prøver å bruke  Realtime LastMeterConsumption frå tibberseer som blir oppdatert kvar time til å registrere siste times strømforbruk.
      Altså nyverdi - målerstand forrige time = forbruket sist time.

Planen er:
      1) å opprette et device som får målerstand NÅR  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg. Denne biten er grei.

2) Neste time når  Realtime LastMeterConsumption oppdaterer seg, vil eg trekke bort forrige timeverdi for å finne forbruket.

3) Resultatet skrives til et annet device "kWh forbruk sist time".

4) Opprette et device: "Største timeforbruk Månad".

5) Lage regel som sei:
      "IF" kWh forbruk sist time" er større enn "Største timeforbruk Månad"
      "THEN" Easytrigger write device "kWh forbruk sist time" to device "Største timeforbruk Månad". Dette burde eg få til.

Planen er å registrere den timen med størst kWh forbruk i mnd, lagre høgaste verdi for kvar mnd.

Dette har med nettleige å gjere og estimering av nettleige og strømpris sammen. 

Har Easytrigger, Device history, om de kan brukes.

Et lite script løser nok dette, men har ingen anelse korleis bruke skript pr.d.d. i HS.
  • Opprett ny...