Jump to content

Finnes det zigbee alternativ til Aoetec HD (for VVB)?

Tinker
 Share

Recommended Posts

Hei, ny bruker her. 

Jeg planlegger et nytt hjemmeautomasjons-system som skal forsøke å styre last til oppvarming, vha Home Assistant(på en Pi4) og Tibber. Så langt går jeg for å standardisere på zigbee, men det eneste punktet der jeg ikke finner et godt zigbee-alternativ på er switch til varmtvannsbereder. Der ser det ut som om det Aoetc Heavy Duty 40 A som er anbefalingen, og den bruker z-wave. Det er klart, jeg kan kjøpe en z-wave dongle og kjøre både zigbee og z-wave, men finnes det et zigbee alternativ for meg?

Edited by Tinker

Det finnes i alle fall et 16A Zigbee rele for montering i sikringsskap, men min erfaring med dette var heller dårlig.

Alternativt, om du vil unngå Z-wave, er å gå for noe på Wifi, som f.eks. Shelly rele som enten monteres i sikringsskap eller i boks.

Disse er "kun" ratet for 16A, så da har vi den diskusjonen gående igjen 🙂 For ordensskyld så har jeg Aoetc Heavy Duty selv og er godt fornøyd med den.

• Thanks 1

Jeg har en del OWON 32A Zigbee rele med energimåling. Kostet ikke stort men Tronika.no har de ikke lengre i sortimentet (jeg har etterlyst de men forstod at det var Tronikas leverandør som ikke hadde de lengre). Ser ut som automatsikring i dobbel bredde og monteres i kapsling eller sikringsskap.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/CB432.html

Ville brukt shelly sine som er godkjent for 16A. Antar du har en standard tank på 2kW.

Feks dette, da har du mulighet for WiFi og kabel samt skyløsning og lokal mqtt. Såvidt jeg vet finnes det ferdig integrasjon til home assistant også. 

https://www.dustinhome.no/product/5011256485/pro-1pm-din-wifi-1-ch-16a-power-metering-red?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwsrWZBhC4ARIsAGGUJuqviQrwUj8EL0Lsro3QisNAkDIU6mA12B97QLczhR_pVo_71FRoN0EaAuwlEALw_wcB

Jørn R skrev (20 timer siden):

Det er laget for denne typen laster.

Det tror jeg at jeg også hadde skrevet hvis jeg hadde et produkt med et 16A relé i disse tider.

Hva spesifikt er det som gjør det mer beregnet til VVB enn andre 16A reléer?

Releer er vel stort sett godt fornøyd med å resitiv last, altså vvb, panelovner etc. Men ja i disse tider er det ikke dumt å merke slikt, men nå skal jo ikke slikt monteres av verken min mor (pensjonert sykepleier) eller min far (pensjonert stuert) så kanskje litt unødvendig

Vaskemaskiner er mer en induktiv last, leste et en gang for lenge siden, og finner det kanskje igjen om en søker her at da var kanskje ratingen til releet 1/3 av hva det var oppgitt til, om en vaskemaskin var var oppgitt til 10A så holdt det ikke med en 10A plugg.

1 hour ago, Moskus said:

Det tror jeg at jeg også hadde skrevet hvis jeg hadde et produkt med et 16A relé i disse tider.

Hva spesifikt er det som gjør det mer beregnet til VVB enn andre 16A reléer?

Ingen anelse. Det var denne elektrikeren monterte. Montert etter topolet on/off bryter.