Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva bruker dere til å lage grafer


Steinis

Anbefalte innlegg

takk for svar.

 

Ja har testet disse to. Device history er veldig grei å bruke. Synes kanskje den jon00 sin er litt styrete, men gratis ja:)

 

Tenkte kanskje det fantes en plugin som hadde litt mere spennende grafer enn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon00 sine plugins og scripts er stort sett geniale til formålet de er laget for, og supporten han gir er enestående. Men han bruker ikke tid på brukervennlighet. "I make it work for me, and just make it available for you guys". Og han skal ha skryt for det.

 

Men det tar en del tid å sette opp. Den absolutt mest lastede siden på min HS3-installasjon er basert på Jon00s Quick Web Page Builder. Den er genial for å gi et overblikk over hele huset i en nettleser, og brukes oftere på farten enn HStouch (eller WPseer) for den gir alt av interesse på et sted. Men den tar tid å sette opp! Og det er alltid litt knot å endre eller legge til mer informasjon.

 

hs3_front.png

 

Akkurat nå er jeg der at et par timer fritid er mer verdifullt for meg enn 200 kr på en plugin, så det bruker jeg gladelig hvis plugin'en er enklere å sette opp. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Jon00 sine plugins og scripts er stort sett geniale til formålet de er laget for, og supporten han gir er enestående. Men han bruker ikke tid på brukervennlighet. "I make it work for me, and just make it available for you guys". Og han skal ha skryt for det.

 

Men det tar en del tid å sette opp. Den absolutt mest lastede siden på min HS3-installasjon er basert på Jon00s Quick Web Page Builder. Den er genial for å gi et overblikk over hele huset i en nettleser, og brukes oftere på farten enn HStouch (eller WPseer) for den gir alt av interesse på et sted. Men den tar tid å sette opp! Og det er alltid litt knot å endre eller legge til mer informasjon.

 

hs3_front.png

 

Akkurat nå er jeg der at et par timer fritid er mer verdifullt for meg enn 200 kr på en plugin, så det bruker jeg gladelig hvis plugin'en er enklere å sette opp. ;)

 

 

ja ser han har en del fine plugins, men som du sier krever de litt knoting. Tiden jeg har til dette er minimal så blir nok denne Device history pluginen. 

Fikk den ikke helt til å virke med Fibaro sin bevegelsessensor.

 

Nesten litt rart at han ikke bruker litt mere tid på hver plugin og tar seg betalt, for de er jo veldig bra når man har satt de opp. Mye smarte løsninger.

Endret av Steinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde betal pluginene hatt support i nærheten av hva jon00 yter hadde jeg nok kjøpt flere. Dessverre så er mange kun interessert i å tjene penger på de. 

 

Jeg pleier å donere til jon00, anbefaler alle som setter pris på hans plugins til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selve motivet er å tjene penger, tviler jeg sterkt på. Jeg tror ikke man kan bli rik av skrive HS3-plugins. At noen er kanskje overdrevet priset, kan jeg forsåvidt være enig i.

 

Bra at du donerer, @GeneralVirus! Det gjør jeg og. Flere burde gjøre det, det er ikke bare fordi etter min erfaring er andelen som faktisk gjør det veldig liten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det, hadde prisen ligget rundt $ 5-15 så hadde det ikke vært noe problem. Men når gjennomsnittsprisen er $ 30 så holder jeg meg unna hvis jeg ikke absolutt må, spesielt når man ser supporten eller mangelen på support som følger med. Betaler jeg $ 30 for noe forventer jeg at problemer fikses kjapt. Her må også HST ta ansvar, de burde fjerne plugins som ikke lenger støttes av utvikler fra butikken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok en viss sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Det er ikke mange plugins å selge, ergo går prisen opp.

 

Mine plugins får du gratis, stort sett fordi jeg ikke vil ha ansvaret for å gi support innen "få strakser". Som deg forventer jeg at problemer fikses innen rimelig tid hvis jeg betaler for det. Og det gjør det jo stort sett også. Faktisk synes jeg at de fleste seriøse plugin-utviklerne er flinke, overraskende flinke. Bedre enn jeg er i stand til, iallfall nå om dagen.

 

Hvilke plugins er det du har problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal IKKE si at jeg mener flere kunne vært billigere. Noen er såpass banale at jeg får lyst til å gi ut en konkurrent gratis. ;)

 

Andre er derimot ikke banale. Plugin'er for RFXCOM, Arduino, Harmony Hub, Tasker, Squeezebox, og enda en del flere er faktisk en del arbeid å utvikle og vedlikeholde.

 

Andre igjen, som SCSIP, er horribelt overpriset. Fyren skulle i utgangspunktet ha $100 "på grunn av tilbud og etterspørsel", men senket det til halvparten. Fremdeles altfor dyrt, men når ingen andre lager en SIP-plugin (og det også er relativt komplisert) så har man jo i praksis monopol, og det er jo ikke snakk om å kunne scripte tilsvarende funksjonalitet. Pluginen har også blitt kraftig utvidet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker også å donerer enn å betale. Men om det er 2 alternativer som løser samme problem, velger jeg den løsningen som jeg personlig føler løser "problemet" best.

 

Alt av plugins jeg lager kommer til å være gratis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det er "kjempelett" å bruke et bittelite VB-script til å skrive en setning til en tekstfil. Du kan bruke et slikt script i kombinasjon med en event der triggeren er en motion sensor. Så hver gang motion sensor trigges, skrives for eksempel tid og dato til en tekstfil.

 

Da kan du bruke det videre for eksempel i Excel. Det gir ingen direkte tilgang til flotte grafer osv, men du får rådata som du kan bruke videre. Jeg har nettopp begynt å bruke DeviceHistory, men jeg kjører fortsatt min egen logging av temperatur/luftfuktighet parallelt. Da har jeg muligheten til å analysere litt mer på "min egen måte" :)

 

Scriptet jeg bruker er litt unødvendig knotete og tilpasset mitt bruk, men her er en improvisert forenkling (som jeg ikke har testet):

 

Public Sub Main(ByVal DeviceID As String)

Dim filename as String = "C:\Users\blabla\blabla\blabla\TekstFil.txt"

Dim file As System.IO.StreamWriter
file = My.Computer.FileSystem.OpenTextFileWriter(filename, True)

hs.WriteLog("Hvis du ønsker noe", "i HS3-loggen også")

Dim str = Now()
str = (str & " " & "valgfri tekst")
Next

file.WriteLine(str)

file.Close()

End Sub

 

Scriptet åpner en (eksisterende!) tekstfil, og legger til en linje med strengen "str". str består her av tidspunkt + valgfri tekst. Så da kan du for eksempel skrive "bevegelsesdetektor X utløst", eller noe. Input til scriptet er deviceID (tall) (så burde kanskje være definert som Float eller Real eller hva det nå er i VB, i stedet for String. Jeg bruker String fordi jeg gir en rekke med kommaseparerte DeviceID'er som input.

 

Jeg vet at det er utrolig dårlig stil å legge ut utestet kode på et forum, og jeg er ingen VB-scripter, så det er sikkert ikke særlig pent skrevet heller, og det er nesten så jeg ikke burde poste det, men poenget er at det er veldig overkommelig for de fleste å bruke et lite script for å gjøre en så enkel oppgave som å logge til en fil. Jeg bruker samme funksjon bare med et array av flere devicer, så skrives både tidspunkt og verdien til de valgte devicer til tekstfilen. Bruker det til å logge temperatur/luftfuktighet en gang i timen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha et enkelt gjenbrukbart script, så vil dette fungere fint:

 

Sub Main(Byval inputText as Object)
    My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\filnavn.txt", Now() + " " + inputText.ToString + vbNewLine, True)
End Sub

Scriptet over skriver en hvilken som helst tekst til en fil, teksten som skrives settes som en parameter.

 

Scriptet under skriver en verdien til en device til en tekstfil, deviceRef brukes som en parameter.

Sub Main(Byval deviceRef as Object)
    Dim value as Double = hs.DeviceValueEx(CInt(deviceRef))
    My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\filnavn.txt", Now() + " " + value + vbNewLine, True)
End Sub

 

"True" på slutten viser at teksten blir lagt til filen, istedenfor å skrive over filen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For som syns Jon00 Database charting er styr å sette opp, så skal han visstnok komme med en ny versjon som er lettere å konfigurere snart:

 

http://board.homeseer.com/showpost.php?p=1279993&postcount=822

 

Selv har jeg brukt et par dager på å finne ut at plugin'en skal reloades uten å restarte HS, men den startes ved å høyreklikke, og velge "Run as administrator", selv om brukeren jeg er logget inn med har administrator-rettigheter. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.