Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Strøm til multisensor 6/7


Reidar Gjertsen

Spørsmål

Jeg ser det er skrevet om flere ganger tidligere om temaet strøm til multisensor 6, men det er stort sett eldre saker og ingen av de nevner alternativet jeg har tenkt på.

jeg fant et produkt fra Heatit som virker som det gjør jobben. Kanskje dette er nytt siden ingen har nevnt det før. Det er nok en dyrere løsning isolert sett, men hvis jeg slipper ekstra trekking til sikringsskap osv så kan det kanskje gå i null. Produktet jeg tenker på er dette:

https://www.elektroimportoren.no/?Article=4512648&Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMI1ZfHte2ggQMVrS8GAB2TaAZPEAQYBCABEgLw_vD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na
 

Det virker som at med denne i en boks i taket over sensoren trenger jeg ikke annet enn en vilkårlig strømtilførsel inn i boksen og evt en micro usb kabel ut av denne? Den siste der er jeg usikker på så kanskje noen har tips.

 

Jeg er ingen elektriker og skal ikke gjøre dette selv. Jeg får hjelp av fagfolk, men de hadde ikke vært borti denne situasjonen før og hadde ingen klare løsninger på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
18 hours ago, Moskus said:

Ja, den HeatIt saken er relativt ny, men løsningen er ikke ny. Det har eksistert lignende løsninger men de har vært dyre. 🙂 

 

For å slippe å herje for mye med micro-USB-plugger bruker jeg slike selv. Koble til + og - på riktig pol, sett i USB-ledningen og ferdig 🙂

 

Hvor får du strømmen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (På 12.9.2023 den 13.42):

Ja, den HeatIt saken er relativt ny, men løsningen er ikke ny. Det har eksistert lignende løsninger men de har vært dyre. 🙂 

 

For å slippe å herje for mye med micro-USB-plugger bruker jeg slike selv. Koble til + og - på riktig pol, sett i USB-ledningen og ferdig 🙂

 

image.png

Ikke dumt! Da gjør jeg nok det. Har disse et spesielt navn? De fås vel tak i på Kjells eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 13/09/2023 at 15:26, Moskus said:

Den nye favorittbutikken min etter litt kabling i ny heim. De har slikt som jeg alltid har trodd jeg måtte uttalands for å skaffe i hjemmebrukerkvanta til en anstendig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For 100 stk koster det 2500 på Ali.

9875 på DirekTronik.

Da bestiller man heller fra Ali og venter litt ekstra..

forøvrig flotte plugger, takk for tips. Usikker hvor langt man kan gå med TP-kabel mtp spenningsfall, men er en god løsning å 1 trafo som forsyner flere sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Moskus said:

Er ikke prisene forholdsvis uanstendige da...?

Kommer vel an på øyet som ser, men jeg synes ikke det.  De skal ha litt for lager og jobb, som jeg får tilbake i form av rask og pålitelig leveranse. Joda, hvis man er tålmodig nok og aksepterer en bom i ny og ne, så er aliexpress selvsagt billigere.  Men jeg er ingen tålmodig type 🙂

 

F.eks dro jeg en bla en duplex LC fiberpatch mellom to rom på søndag.  Og følte behov for å sikre den ene enden mot skader og uhell siden jeg ikke er i stand til å reparere fiber. Men jeg hadde sluppet opp for slike:

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/keystone-ram-for-fiber/?variationCode=20101327

 

Kjøpte 4 av dem på eBay i 2016 .  Trengte bare én den gangen så 4 føltes plenty...  Men så har det jo ballet litt på seg.  Jeg har flyttet fra et par og brukte nettopp de to siste ifm flytting av Altibox-fiberen i nytt hus.  Penest slik.  Så jeg trenge altså å kjøpe én til.  Helst på søndag.  Jeg er veldig glad for at jeg slapp å vente i månedsvis.  Fikk 10 stykker levert i dag. Kostet selvsagt idiotisk mye i frakt, men absolutt verdt det for min del.

 

Hadde jeg kunne planlegge så hadde jeg spart mye penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MrE skrev (21 timer siden):

Usikker hvor langt man kan gå med TP-kabel mtp spenningsfall, men er en god løsning å 1 trafo som forsyner flere sensorer.

Mine lengste strekk er vel kanskje rundt 25 meter, og det går fint. Har ikke målt spenningen i punktet, men Multisensoren klager ikke og fungerer som jeg forventer. 🙂 

 

Bjørn Mork skrev (12 timer siden):

Hadde jeg kunne planlegge så hadde jeg spart mye penger....

Det gjelder nok oss alle... 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (På 12.9.2023 den 13.42):

Ja, den HeatIt saken er relativt ny, men løsningen er ikke ny. Det har eksistert lignende løsninger men de har vært dyre. 🙂 

 

For å slippe å herje for mye med micro-USB-plugger bruker jeg slike selv. Koble til + og - på riktig pol, sett i USB-ledningen og ferdig 🙂

 

image.png

Jeg spør kanskje dumt her, men jeg så for meg det bare var å ta en micro USB kabel jeg ikke bruker, kappe den og strippe den og bruke rett i Heatit trafoen? 
Jeg har ikke gjort det før og jeg går ut i fra din måte er enklere da siden dere er ekspertene her😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Reidar Gjertsen skrev (31 minutter siden):

Jeg spør kanskje dumt her, men jeg så for meg det bare var å ta en micro USB kabel jeg ikke bruker, kappe den og strippe den og bruke rett i Heatit trafoen? 

Så lenge du er sikker på at du kobler riktig, så går det sikkert bra. 😉 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Reidar Gjertsen skrev (2 timer siden):

Jeg spør kanskje dumt her, men jeg så for meg det bare var å ta en micro USB kabel jeg ikke bruker, kappe den og strippe den og bruke rett i Heatit trafoen? 
Jeg har ikke gjort det før og jeg går ut i fra din måte er enklere da siden dere er ekspertene her😅

Det går fint, lederne i USB kablene er fargekodet for både 6 og 7.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skriver her igjen i håp om å vekke saken litt til live igjen.

Jeg kjøpte Heatit sin transformer med tanke å sette denne foran Multisensor 6 med USB pluggene som Moskus nevnte. Jeg ser nå at transformeren maks leverer 420mA mens i plasten på MS6 står det stemplet 500mA.

trekker sensoren dette hele tiden eller vil dette virke uansett?

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.