Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Nytt nattmodus som tar høyde for lav belysning på toalettturer, med en ekstra mulighet for bleieskiftmodus til når mageboeren dukker opp, aktiveres via knapp. ?

 

Testet Habmin for OH2, Veldig fornøyd, men bærer preg av å ha bittelitt igjen av kodingen før det kan kalles heeelt ferdig.

 

Laget ny vekkerklokkefunksjon som har 3 modus:

- Instant - slår på lyset øyeblikkelig når alarmen går.

- Nice - kom ikke på et bedre navn på den, men den dimmer veldig sakte opp lyset i rommet 30 min før alarmen skal gå av. Alt sammen fulgt av en lav bakgrunnsmusikk.

- One person - skrur ikke på så mye lys på soverom, skrur av lyset på soverom etter at det er bevegelse i gangen, og lager kun en kort lyd for å vekke personen.

 

Forbedret TV oppsettet slik at jeg kan styre alle funksjoner jeg trenger via min Nodon Octan fjernkontroll. Responsen er nå innenfor sekundet på å sende alle kontrollsignaler når jeg skrur på systemet. Og alt skrus på automagisk dersom jeg streamer til Chromecasten.

 

Effektivisert div kode som var overdrevet komplisert... Gammel morro ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mye Alexa i det siste. På en uke har jeg integrert og testet mot følgende tjenester:

 

- OpenHAB

- Spotify

- Harmony HUB

- NRK news @Tore Andre Rosander ?

 

Det fungerer bra, selv om ikke uttalensen min alltid er på topp.

 

Fremover skal jeg teste litt hva som skjer når Dottene står nærmere hverandre, og optimalisere plasseringen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, xibriz said:

Det har blitt mye Alexa i det siste. På en uke har jeg integrert og testet mot følgende tjenester:

 

- OpenHAB

- Spotify

- Harmony HUB

- NRK news @Tore Andre Rosander 1f44d.png

 

Det fungerer bra, selv om ikke uttalensen min alltid er på topp.

 

Fremover skal jeg teste litt hva som skjer når Dottene står nærmere hverandre, og optimalisere plasseringen.

 

 

 

 

Om det er uttalelsen av NRK som skaper problemer så kan du teste å bruke mellomrom mellom bokstavene "N R K news"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

 

Om det er uttalelsen av NRK som skaper problemer så kan du teste å bruke mellomrom mellom bokstavene "N R K news"

 

Nei, den er det ingen problemer med.

 

Merkelig nok klarer jeg ikke å si "Dim Kitchen Spot to zero percent", men alle andre typer prosent forstår hun :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

...og en Multireg termostat (som forøvrig ikke virker, så var kaldt i dag! :(). 

 

Da har elektrikeren vært her igjen. Han hadde koblet den ene sløyfa til en fase og den andre sløyfa til den andre fasen. :o Da blir det lite strømgjennomgang! :P 

 

... og Multiregen reagerte ikke på at det ikke gikk noe strøm gjennom den... burde gitt en feilmelding, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Denne.Rent "warm white" lys er litt hvitere enn lyspærene våre, men det justeres med RGB. :) 

Interessant! Hvordan styrer du den? 
Er det såpass lys i denne at den kunne vært brukt oppunder en kjøkkenbenk også, eller er det mer "pyntelys"?

Var jo rimelig for 5M ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tjwesterby skrev:

Interessant! Hvordan styrer du den? 

Fibaro RGBW-controller og en 12V trafo.

 

1 minutt siden, tjwesterby skrev:

Er det såpass lys i denne at den kunne vært brukt oppunder en kjøkkenbenk også, eller er det mer "pyntelys"?

Ja, det burde bli plenty med lys. Jeg har en bright white (ikke RGB) over kjøkkenbenken selv, og det blir fint og lyst med den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt stolt. Jeg har satt i drift mitt lille store prosjekt. Jeg har blitt ferdig med scriptet mitt for å spille radio fra to Kodi og til min ClearOne PSR1212, og distribuerer dette ut til alle mine 8 lydsoner. Håper på å finne en mulighet til å kunne søke i Tidal/Spotify, evt Sonos.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg installert HomeBridge plugin til Domoticz, og det fungerer overraskende bra. Jeg bruker allerede Siri (stemmestyring) til en del i hverdag (bla. nedtelling når jeg lager mat, "God natt siri" (samboeren syns fortsatt det er litt rart) setter leiligheten i nattmodus og nå kan jeg kontrollere absolutt alle enhetene jeg har lagt til Domoticz via samme system. 

 

For meg har Domoticz gui-et fungert greit, men ikke vært like populært hos min bedre halvdel. I og med vi begge har iOS enheter, støtter nå telefonene mer eller mindre alle produktene i en integrert app. F.eks hjemskjermen gir innblikk over hvilke produkter som er påslått og temperaturer som er relevante. I utgangspunktet trenger jeg ikke å røre noen av disse systemene, da det meste går av seg selv, men fint å ha alt samlet i en enkel app som ikke krever noe særlig konfigurering. 

 

Har i tillegg skaffet meg RFXCOM-enheten, så nå skal jeg automatisere flere småting! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en loddebolt kan det meste fikses:) ledstripsene har vanligvis ledninger i hver ende men skal man ikke bruke den i full lengde så er jo det til lite hjelp. de er jo også bare 5-10cm lange så mest der for å kunne kjapt teste at de funker enn for langvarig bruk for min del. alle "skjøtene" har loddefelter i tilfelle man skal klippe ledstripsen i kortere lengder. det finnes sånne klips som du nevner men avhengig av bruk så er ikke de alltid egnet. (får ikke plass i mange aluskinner blant annet)

 

Endret av panylund
skriveleifer
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MrTiger skrev:

Går det ledinger fra ledstripsen? Som du kan bruke...

Ja, vanligvis kommer de på rull. 5 meters lengde, og nødvendige ledninger i hver ende. :)

 

Jeg lodder ikke som @panylund gjør (loddebolter er noe herk, men jeg skulle ønske jeg var flinkere). Men du får også kjøpt skjøtestykker på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øvelse gjør mester:) men skal være enig i at loddebolter med stiv ledning hører et veldig varmt sted til...

 

noen som har gode varm hvite ledstrips som har en ren fargetone? (og som ikke koster skjorta) sliter litt med at noen heller mot rosa og andre mot grønt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, panylund skrev:

noen som har gode varm hvite ledstrips som har en ren fargetone? (og som ikke koster skjorta) sliter litt med at noen heller mot rosa og andre mot grønt. 

Den jeg postet tidligere oppleves som bra, men er selv om den er varmhvit er den hvitere enn de varmhvite lyspærene vi har. Men det justeres med RGB-fargene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de lumen som er oppgitt pr led der pr farge eller totalt rgbw pr led? 

jeg kjører nå to striper ved siden av hverandre  som benkebelysning . da en av disse i warm white versjon:

http://www.ebay.com/itm/311660959860?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=610582172240&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

og en av disse: (5630 450led/5m versjonen)

http://www.ebay.com/itm/281944797040?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=580915533643&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

ulempen er at de første har et lite grønnskjær og de siste bestillte jeg to ganger. først en til test også en til for bruk. men de har forskjellig skjær. en rull rosa og en rull grønt. fordelen er at sammen så ble de ikke så ille men kunne (skulle) såklart vært bedre..

 

fordelen er at jeg har de dimmet til 20 % og det er mer enn nok lys til å dekke hverdagsbehovet på kjøkkenbenken.

 

edit: skriveleifer

Endret av panylund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.