Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SCRIPT: VirtualThermostat.vb (beta) - En virtuell termostat med programfunksjon


Moskus

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, ZoRaC skrev:

Regner med du mener "event"? :) 

Wops, indeed!

 

11 minutter siden, ZoRaC skrev:

Topp script! Må vurdere om jeg skal ta i bruk det i stedet for RFXCOM. :) 

Ja, jeg ble litt kjepphøy og opprettet en ny RFXCOM-termostat for å "bevise" at den fungerte fint.

Det gjorde den ikke, så da måtte jeg jo bare krype til korset og fullføre scriptet... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert. En liten sak, dukker ikke opp i Imperihome eller HStouch som termostat. Lurer på om det kan skyldes at devicen mangler info på 

Device Type Internal: No API, Type: Type 0, SubType:

Endret av Johs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Det er ingen termostat, teknisk sett, og i scripts kan jeg ikke implementere Thermostat API som kreves for at HomeSeer teknisk sett skal definere det som en.

Men det går å justere temperaturen med devicene. :) 

 

Det er ikke bare å sette riktig "Device Type", men det må også implementeres noen forhåndsdefinerte rutiner som scriptpakken ikke kan gjøre. Men det får bli når jeg oppgraderer scriptet til en plugin. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
9 timer siden, gullfrode skrev:

Mulighet for å legge til flere enn en HeaterDeviceReference?(Har fire panelovner tilkoblet hver sine wall-plugs på stua)

Tja... det er teknisk mulig å skrive om scriptet slik at HeaterDeviceReference er en kommaseparert liste...?

 

Det jeg hadde gjort er å først lage en virtuell device som heter f.eks. "Varme", og så laget to eventer som skrur av eller på alle panelovnene dine når "Varme" blir skrudd av eller på. Deretter er det bare å la scriptet styre "Varme" istedenfor å styre panelovnen direkte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

I siste versjon av HS kan man linke devicer. Kan man ikke bare linke panelovnene?

Jo! Det er faktisk en mulignet! :)

Hvis man vil kunne styre det avhengig av tid på døgnet kan man jo også bruke CloneDevice.vb-scriptet mitt.

 

Tenkte ikke på den muligheten... ?

:P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongle!

Master Moskus, får du til å implementere i scriptet at om en/flere dørsensorer er åpen så skrur ovnene seg av, eller må man løse det med  if VD ditt eller datt. 

Begynner å bnærme seg funksjonalitet i Hc2 dette Homeseergreiene;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, gullfrode skrev:

Master Moskus, får du til å implementere i scriptet at om en/flere dørsensorer er åpen så skrur ovnene seg av, eller må man løse det med  if VD ditt eller datt.

Du kan komme veldig langt med scripting, men når scriptet trenger input fra andre sensorer, så må man uansett til med et event. Da kan man like greit lage et event som skrur av termostaten når du åpner vinduet, og på igjen etterpå.

 

Eventuelt kan du bruke DeviceState.vb-scriptet mitt til å lagre statusen på termostaten (mode og temperatur), slik at du kan få nøyaktig samme innstilling før og etter åpning av vinduet/døren.

 

 

... med mindre @ZoRaC kommer på en mulighet jeg har oversett. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Kongle!

Master Moskus, får du til å implementere i scriptet at om en/flere dørsensorer er åpen så skrur ovnene seg av, eller må man løse det med  if VD ditt eller datt. 

I mitt system, endrer jeg bare settpunkt på termostaten til f.eks 10grader når dører/vinduer åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

I mitt system, endrer jeg bare settpunkt på termostaten til f.eks 10grader når dører/vinduer åpnes.

Utfordringen er mer hva du skal sette den til når du lukker vinduet igjen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Utfordringen er mer hva du skal sette den til når du lukker vinduet igjen. :)

Da settes den til den verdien som er relevant for tidspunkt på døgnet. Fungerer utmerket.

 

Målet mitt med HA er at det skal være automatisk, og man skal slippe å trykke/skru på knapper for å få det som man vil. Dette har jeg oppnådd ganske bra, og det er ytterst sjelden det er behov for å endre temp, lys etc. ut over det som er satt i systemet. Men hvis man skulle ha endret settpunkt manuelt, så vil det jo gå tilbake til standard verdi etter av vindu/dør har vært åpnet. Dette ser jeg på som helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og det er fint mulig med HomeSeer hvis man kan scripte det. Som sagt, er det faktisk relativt enkelt med dette scriptet, men man får jo selvfølgelig enda flere muligheter hvis man bygger det selv.

 

Det jeg har gjort, er å sette skru av termostaten (eller sette setpoint til lav -> samme effekt), og så sette den på Auto etterpå (siden Auto kan gi deg forskjellig temperatur basert på klokkeslett).

Ferdig arbeid. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Event som setter til manuell og gitt temp ved åpen dørsensor fungerte selvfølgelig fint med VD-ene. 

Lagde bare som Moskus foreslo en VD for rom med flere varmenoder, og egen event for av og på. 

Men hvordan implementere fridager-scriptet i scriptet, slik at Alternative scedule blir valgt på fridager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎04‎.‎2017 klokken 14.45, gullfrode skrev:

Men hvordan implementere fridager-scriptet i scriptet, slik at Alternative scedule blir valgt på fridager?

Hva nøyaktig er problemet? Det er vel bare å implementere scriptet, og referere det i .ini-filen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva nøyaktig er problemet? Det er vel bare å implementere scriptet, og referere det i .ini-filen?

Ikke noe problem, bare løsning.
Dvs AlternativeScheduleDeviceReference="Reference ID på Fridag-device"
Takk Moskus, noob som nevnt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

denne er veldig aktuell for meg. Har fulgt oppskriften over (flere ganger), men får ikke dette til å virke. Det blir ikke opprettet noe event jeg kan jobbe videre med.

Har fulgt oppskriften til punkt og prikke.

(kan sies at jeg "remoter" inn)

 

Noen tips?

 

takk,

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.