Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

7 hours ago, antonkristensen said:

 

Tusen takk for rask tilbakemelding!

Akkurat nå bruker jeg bare screen til å lese info på skjermen, har du noen tips/kunnskap på hvordan jeg skal convertere dette når det kommer inn på pi-en? :)

 

~��+!#����(��
Kamstrup_V0001	�
0000000000000000	`�
000000000000000000	�
�	�	�	�x	��	3�+	G��	 ��	4��	

Dette er det eneste leser direkte ut av modulen uten noe buffer eller encode/decode.

Regnet egentlig med å få noe hexa eller binary ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i avisen i dag (dt.no) at Glitre sitt datterselskap "Oss Norge A/S"  ønsker seg testbrukere i Glitre sitt nett.

 

Jeg har derfor sendt en ny mail til Glitre for å få de til å åpne HAN-porten hos meg.

Om de fortsatt nekter å gjøre det vil det være direkte diskriminering 

 

Artikkel her: https://www.dt.no/drammen/buskerud/teknologi/drammensbedriften-trenger-flere-testbrukere-til-den-nye-teknologien/s/5-57-1037263

(pluss-artikkel, så her er noen utdrag):

 

Quote

En liten dings i sikringsskapet skal gi deg bedre oversikt over strømforbruket ditt. Nå leter bedriften etter testbrukere i drammensområdet.

 

Quote

– Vi trenger enda flere i området hvor morsselskapet vårt, Glitre energinett er netteiere. På sikt vil alle kunne bruke dette her, forteller markedssjef og daglig leder Janne Blaasvær.

 

Quote

 

De første 500 brikkene rulles ut i skrivende stund. Oss Norge AS er et av selskapene som deltar i Enova sitt AMS-prosjekt, og skal ha 500 tilkoblede testbrukere innen utgangen av 2018.

– I og med at vi har litt begrensninger i forhold til netteier, trenger vi flere testbrukere i område hvor Glitre Energi Nett er netteier. Vi er godt i gang, men håper flere ser mulighetene med Oss og vil bli en av våre testbrukere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kortet mitt i drift i går kveld.

Jeg bruker @roarfred sitt PCB-utlegg for TSS721 med noen mindre modifikasjoner på komponentverdier (kjøpte overskuddskort fra @Thnilsen - takk!).

Jeg satte på en LED/motstand fra 3,3V på TSS721 pinne 9/11 til Tx utgangen på TSS721, da ser man visuelt hver datapakke, også uten at ESP'en har spenning (TSS721 får spenning fra MBUS). RJ45 pluggen er usynlig på bildet, den hadde feil pinout, måtte monteres/limes på baksiden - slik kan det gå når man kjøper den billigste på Aliexpress... ?

image.png.d35d961e5aadd4b37192ec02e7167952.png

Til ESP'en bruker jeg @xibriz sin kode, med kun ubetydelige justeringer. (jeg fikk ikke @roarfred sin kode til å kjøre og er ikke kompetent nok til å finne ut hvor problemet lå).

Jeg har Kamstrup måler, er hos Agder Energi nett. HAN-porten fikk jeg åpnet i sommer, fikk pluggin-modul tilsendt gratis.

I går kveld installerte jeg Node-red og lærte meg tilstrekkelig til å både få MQTT-telegrammene inn i Domoticz og få til en første "live graf" (Node-red dashboard):

image.png.5f305ec2712f8dcd010dc63f5eb26a45.png

Slik ser det ut i Domoticz (den plotter "bare" hvert 5. minutt så korte peaker syns ikke):

image.png.54e08fd9be140b2cb018b4d15f93f623.png

Til min store glede kommer signalet fra ESP'en helt greit ut av sikringsskapet, jeg var redd det skulle være for god skjerming.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, xibriz said:

@ArnieO @roarfred kom aldri lengere enn å implementere Kaifa. Jeg har brekket inn Kamstrup 1- og 3-fase i stedet for Kaifa. Så nå vet du (og alle andre) hvorfor den ene kodebasen fungerer for deg :)

Koden på hans Github ser ut for å ta høyde for Kamstrup også - men da var det vel Work In Progress. ?

Uansett var det strålende å kunne bruke din kode - takk for innsatsen! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArnieO skrev:

Koden på hans Github ser ut for å ta høyde for Kamstrup også - men da var det vel Work In Progress. ?

Uansett var det strålende å kunne bruke din kode - takk for innsatsen! ?

 

Ja det stemmer, man kan velge mellom de 3 forskjellige typene på websiden for konfigurasjon når ESPen starter som AP, men når man ser i koden så er det kun Kalifa som blir håndtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
13 timer siden, StenO skrev:

Ja, har også lagt til kode som tolker denne datastrømmen fra Aidon. Dette er altså det proprietære meldingsformatet og oppbyggingen de bruker i påvente av at HAN porten blir aktivert.

Min modifikasjon finner du på https://github.com/stenjo/AmsToMqttBridge

 

Min Aidon måler har HAN porten aktivert. Før aktiveringen var det tidligere en melding per minutt på et helt annet format enn andre målere. Nå er det ca 2,5 sek mellom meldingene. Litt ekstra data på meldingene hvert tiende sekund. Hver time kommer det en større melding på 396 byte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått ut liste nr 3 på Kaifa med koden til roarfred? På en NodeMcu/ESP8266 og en TSS721? Jeg har hatt min i drift et par mnd nå og får både liste 1 og 2, men aldri 3. 

 

Har ikke debugget noe, så jeg vet ikke om den mottas, men ikke sendes på MQTT, eller om den aldri mottas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer på om det er greit at jeg spør et lite spørsmål rundt installasjon og oppsett av HAN SW på en Raspberry Pi.

 

Jeg har en Kamstrup måler, hvor HAN porten er bekreftet åpnet.

Sliter med å måle volt verdi, det jeg ser at det kommer noen verdier på mellom 15 og 19V hvert 2. sekund, men det virker ikke helt "rett".

Skal se om jeg får lånt noe utstyr på jobb i morgen for å måle ut porten på AMS måleren.

 

Har også installert HAN SW på en Raspberry Pi og etter å ha fulgt oppskriften, så får jeg dette når jeg prøver å logge til skjerm:

 

~/src/han-port_test $ ./test_rx -n -d /dev/ttyUSB0


num args: 4

 

read serial: 1
read socket: 0
read file: 0
write file: 0
serial_device: /dev/ttyUSB0
fname: empty
key: 
host: undefined
port num: 10001
decrypt: 0
open_serial OK: 3

 

Tilbakemeldingen til skjermen virker som at den ikke mottar noe data og det kommer ikke noe mer data på skjermen.

Jeg benytter denne M-BUS donglen: https://www.aliexpress.com/item/USB-transfer-MBUS-module-slave-module-communication-debug-alternative-TSS721/32719562958.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.c8314c4dpbv1pv

 

Og til slutt et lite spørsmål rundt setningen "før og etter at du har installert USB donglen." i dokumentasjonen.

Jeg er ikke noe ekspert på Debian eller Linux generelt, men krever de to M-BUS donglene en spesiell installasjon før de virker?
Tenker at hvis noen har en oppskrift eller et godt tips, så trenger jeg virkelig det.

 

På forhånd takk :)

 

 

Mvh

Hans Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra bildene her av Tibber Pulse kan vi få tips om hvordan Tibber har løst spenningsforsyning uten separat power:

 

De bruker et batteri eller en stor kondensator (ikke så lett å se hva den komponenten er - anyone?) som lades fra Mbus. Noe slikt burde vært løsningen også for denne "The hard way"-løsningen, hvor "vi" endte opp med ESP8266 og separat spenningsforsyning.

Man regner gjerne at en ESP8266 bruker ca 80 mA i gjennomsnitt når den er aktiv (mer idet den sender). 80 mA fra 3,3V er 264 mW.

Jeg mener å huske at Kamstrup måleren er den som er mest "gjerrig" speccet på M-bus: Max 5 mA ved 25V = 125 mW.

Så i utgangspunktet kan man ikke tappe tilstrekkelig effekt fra M-bus.

Men ved å disable ESP'en (enten med Enable pinne eller bruke deepsleep) mellom hver måling burde det kunne være tilstrekkelig. Den må da rebootes hver gang det kommer en ny datapakke. Kamstrup-måleren sender data hvert 10. sekund, så det burde kunne fungere.

Slik jeg forstår det sender Aidon-måleren hvert 2. sekund, og da kan det bli for knapt med tid å reboote mellom hver datapakke - men slik jeg husker det kan man tappe mer fra Mbus på Aidon-måleren - og den trenger i så fall ikke gå i deepsleep/dvale mellom hver datapakke.

Dette kunne antakelig vært løst i software, da måleren så vidt jeg husker "identifiserer seg".

 

Det er fristende å lage en bedre optimalisert kretsløsning (ny PCB) for å slippe den separate spenningsforsyningen. Koden må i så fall også justeres. Skjemaet til @roarfred samt @xibriz sin kode er gode utgangspunkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

 

Alle melder 3 forskjellige lister på 2-2,5 sek, 10 sek og 1 time. 

Min Kamstrup sender (foreløpig i hvert fall) ei liste hver 10 sek og ei annen hver time. Ikke oftere. Men det kan jo tenkes at det endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ArnieO skrev:

 

Fra bildene her av Tibber Pulse kan vi få tips om hvordan Tibber har løst spenningsforsyning uten separat power:

 

De bruker et batteri eller en stor kondensator (ikke så lett å se hva den komponenten er - anyone?) som lades fra Mbus. Noe slikt burde vært løsningen også for denne "The hard way"-løsningen, hvor "vi" endte opp med ESP8266 og separat spenningsforsyning.

Man regner gjerne at en ESP8266 bruker ca 80 mA i gjennomsnitt når den er aktiv (mer idet den sender). 80 mA fra 3,3V er 264 mW.

Jeg mener å huske at Kamstrup måleren er den som er mest "gjerrig" speccet på M-bus: Max 5 mA ved 25V = 125 mW.

Så i utgangspunktet kan man ikke tappe tilstrekkelig effekt fra M-bus.

Men ved å disable ESP'en (enten med Enable pinne eller bruke deepsleep) mellom hver måling burde det kunne være tilstrekkelig. Den må da rebootes hver gang det kommer en ny datapakke. Kamstrup-måleren sender data hvert 10. sekund, så det burde kunne fungere.

Slik jeg forstår det sender Aidon-måleren hvert 2. sekund, og da kan det bli for knapt med tid å reboote mellom hver datapakke - men slik jeg husker det kan man tappe mer fra Mbus på Aidon-måleren - og den trenger i så fall ikke gå i deepsleep/dvale mellom hver datapakke.

Dette kunne antakelig vært løst i software, da måleren så vidt jeg husker "identifiserer seg".

 

Det er fristende å lage en bedre optimalisert kretsløsning (ny PCB) for å slippe den separate spenningsforsyningen. Koden må i så fall også justeres. Skjemaet til @roarfred samt @xibriz sin kode er gode utgangspunkt.

 

Her kan man jo bruke TPL5111 for å vekke ESPen rett før det kommer en melding også slå den helt av.

 

Det er vel for sent å vekke ESPen på signal fra HAN-porten?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, xibriz skrev:

 

Det er feil, Kamstup har bare to lister.

 

5 minutter siden, ArnieO skrev:

Min Kamstrup sender (foreløpig i hvert fall) ei liste hver 10 sek og ei annen hver time. Ikke oftere. Men det kan jo tenkes at det endres.

 

Dere har helt rett!

https://raw.githubusercontent.com/roarfred/AmsToMqttBridge/master/Documentation/OBIS List Information - KAMSTRUP.pdf

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, xibriz said:

 

Her kan man jo bruke TPL5111 for å vekke ESPen rett før det kommer en melding også slå den helt av.

Ja - det kan være en løsning! Da må motstanden som setter timeren på TPL5111 tunes til "så lang dvale som mulig", men vekkes i tide til å rekke å ha rebootet og være klar når datapakken kommer. Det er imidlertid en del handshake med routeren i oppstartsfasen der, med en del aktivitet på Wifi. Så det er mulig vinningen går opp i spinningen.

 

Jeg mener å ha lest om løsning for å få den initielle oppkoblingen på en ESP8266 til Wifi til å gå raskere (sluker mindre energi) - er det noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ArnieO said:

 

Fra bildene her av Tibber Pulse kan vi få tips om hvordan Tibber har løst spenningsforsyning uten separat power:
.....
Det er fristende å lage en bedre optimalisert kretsløsning (ny PCB) for å slippe den separate spenningsforsyningen. Koden må i så fall også justeres. Skjemaet til @roarfred samt @xibriz sin kode er gode utgangspunkt.

Eg tenkte å bruke samme TSS721 chip til å enten lade supercap direkte, eller bruke 3.3v fra TSS721 til å drifte en attiny som kun har til jobb å lade supercap ut i fra en MPPT algoritme eller noe, og prøve å holde track på hvor mye energi som kommer inn og starte opp en ESP i jevne intervaller ut i fra det. Slow progess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ArnieO skrev:

Ja - det kan være en løsning! Da må motstanden som setter timeren på TPL5111 tunes til "så lang dvale som mulig", men vekkes i tide til å rekke å ha rebootet og være klar når datapakken kommer. Det er imidlertid en del handshake med routeren i oppstartsfasen der, med en del aktivitet på Wifi. Så det er mulig vinningen går opp i spinningen.

 

Jeg mener å ha lest om løsning for å få den initielle oppkoblingen på en ESP8266 til Wifi til å gå raskere (sluker mindre energi) - er det noen som kjenner til det?

 

Jeg vil tro at fast IP f.eks. hjelper en del på med tanke på oppkobling mot WiFi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.