Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rory's Husprosjekt


RoRy

Anbefalte innlegg

Holder på med et husprosjekt skal snart gang med det elektriske.

 

Har handlet Homeseer Pro, men ønsker å safe i forhold til andre framtidige løsninger.. evt. knx og lign.

 

Har kjøpt inn bigbox til nesten alle koblingspunkt.

 

 

Har nå et par ting jeg lurer på..

 

1. Kan man seriekoble elko doble tv/data bokser, og er det evt. plass til det inne i boksen? Eller bør man trekke rør fra tekn.rom til hver enkelt punkt?

Skal ha tv/datapunkt i alle rom.

Har fått i ferdigtrukket rør med 2xcat6+coax.

 

 

2. Med tanke på "framtidig" kablet smarthus, så vurderer jeg å trekke dobbelt med rør til mellom alle koblingspunkt. 1 til strøm og nr.2 til evt. Signalkabler.

Er det slik f.eks det gjøres på knx?

Evt. hvordan bør man gjøre det?

 

 

3. Legger også opp rør til sensorer og brannvarslere. Noe man bør tenke på her?

 

20171001_152934.jpg

Endret av RoRy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RoRy skrev:

Har handlet Homeseer Pro, men ønsker å safe i forhold til andre framtidige løsninger.. evt. knx og lign.

HomeSeer har KNX-plugin. :)

 

8 minutter siden, RoRy skrev:

1. Kan man seriekoble elko doble tv/data bokser, og er det evt. plass til det inne i boksen?

Du kan ikke seriekoble datapunkter (eller TV-punkter over CATn).

 

Det er en sannhet med modifikasjoner, riktignok. To punkter kan kobles sammen fordi datasignaler kun bruker 4 av 8 ledere. Men siden du kanskje burde ha PoE i huset, så blir det istedenfor: Du BØR absolutt ikke seriekoble datapunkter.

 

8 minutter siden, RoRy skrev:

2. Med tanke på "framtidig" kablet smarthus, så vurderer jeg å trekke dobbelt med rør til mellom alle koblingspunkt. 1 til strøm og nr.2 til evt. Signalkabler.

Jeg er ingen KNX-ekspert og det er sikkert flere veier til Rom, men jeg trodde alle koblingspunkt ble trukket ned til en sentral, i praksis til sikringsskapet. Og så kommer det signaler fra brytere samme vei. Det blir en del ekstra rør...

 

Det finnes sikkert måter å forenkle det på, men som sagt: Jeg er ingen KNX-ekspert.

 

8 minutter siden, RoRy skrev:

3. Legger også opp rør til sensorer og brannvarslere. Noe man bør tenke på her?

Legg alltid mer rør enn du har tenkt på. Temp-sensorer, brannvarslere, trekk opp til rullegardiner også når du er i gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

HomeSeer har KNX-plugin. :)

 

Du kan ikke seriekoble datapunkter (eller TV-punkter over CATn).

 

Det er en sannhet med modifikasjoner, riktignok. To punkter kan kobles sammen fordi datasignaler kun bruker 4 av 8 ledere. Men siden du kanskje burde ha PoE i huset, så blir det istedenfor: Du BØR absolutt ikke seriekoble datapunkter.

 

Det vil si trekke hvert tv/datapunkt i eget rør fra tekn.rom?

 

Bør man gjøre det samme med brannvarslere og multisensorer, jeg tenker mest på strømtilførsel?

 

Når det gjelder rullegardiner så har jeg egentlig løst det slik mot vest og det samme mot øst..

1506865760050584587046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoRy skrev:

Det vil si trekke hvert tv/datapunkt i eget rør fra tekn.rom?

Ja. Og så et patchepanel og en eller flere store switcher i et skap. :) 

 

1 time siden, RoRy skrev:

Bør man gjøre det samme med brannvarslere og multisensorer, jeg tenker mest på strømtilførsel?

Iallfall ha klart opplegg til det, ja. Trekk alt du kommer på som kan være smart, og enda litt til.

 

Skal du ha hjemmekino? Trekk opp til bakhøyttalere, og evt til lerret. 

Ringeklokke?

HDMI- eller TV-nett? Over eget nett eller AVoverIP (sistnevnte er kulest, men dyrest).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringeklokke er trekt.

Hjemmekino blir trekt, bak og på sider.

Høytalere på terrasse trekt.

 

Switcher og patchepanel, vet ikke hva det er en gang? men det spiller ingen rolle på dette tidspunkt.

Det viktigste er innspill på hva av trekkerør og hvor trekkerør bør trekkes for å være sånn noenlunde forberedt på fremtiden som smarthus med færrest mulig batteri som må byttes.

 

Ønsker også info om hvordan man bør legge trekkrør for f.eks. Knx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Angående KNX, støtter jeg deg fullt ut! Nå skal det sies at jeg unøytral og går foran som fanebærer for KNX, men uansett. ;)

 

Det var vel litt slik fra gammelt av i KNX at tanken var at alt skulle være sentralisert, altså i sikringsskap. Dette er heldigvis kommet en forandring på og det er nå mange gode muligheter for at komponentene kan være ute i anlegget. At du bruker Bigbox er selvfølgelig et kjempepluss. 

 

Når det kommer til trekking, kan buskabelen gå akkurat hvor du vil, så lenge den ikke går i ring. Derfor er det en fordel å trekke den rundt til alle punkt i tilfelle du ønsker å ha et produkt der enten i dag eller i senere tid. Noen velger som @Moskus sier å trekke alle tilførsler til sikringsskap for maks fleksibilitet, men det er jo en smaksak.

 

Når det gjelder belysning, vil jeg anbefale Dali hver dag i uken. Perfekt dimming og perfekt kontroll. Du får en god fleksibilitet og trekkingen blir også litt annerledes da.

 

Planlegger du å ha et brukerpanel som en slags sentralstasjon, vil jeg anbefale deg å trekke kablet nettverk fram til den slik at du har muligheten til å styre huset ditt via et eventuelt brukerpanel.

 

Når du først har åpne vegger og gulv, vil jeg anbefale gulvføler i alle rom hvor du har gulvvarme. Det er mange som mener romføler er godt nok, men så lenge du har sjansen, vil jeg absolutt anbefale gulvføler i disse rom.

 

Tror det var de anbefalingene jeg kom på akkurat nå, men bare til å spørre hvis du lurer på noe! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis jeg trekker et ekstra rør fra teknisk rom til alle lysbrytere.

2. Et ekstra rør fra  tekn.rom til og mellom gulvstikk på hvert rom.

3. Et ekstra rør fra tekn.rom til og evt. mellom takstikk på samme rom.

4. Et ekstra rør fra tekn.rom til temp.reg med gulvføler på hvert rom hvor det skal legges vannbåren varme.

 

Er jeg da brukbart i mål?

 

Kan et rør til vindu/dør(sensorer) gå i sløyfe mellom dem, eller må man ha et trekkrør fra tekn.rom til hvert punkt?

 

Sikkert mer etter hvert..?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, RoRy skrev:

1. Hvis jeg trekker et ekstra rør fra teknisk rom til alle lysbrytere.

2. Et ekstra rør fra  tekn.rom til og mellom gulvstikk på hvert rom.

3. Et ekstra rør fra tekn.rom til og evt. mellom takstikk på samme rom.

4. Et ekstra rør fra tekn.rom til temp.reg med gulvføler på hvert rom hvor det skal legges vannbåren varme.

 

Er jeg da brukbart i mål?

 

Kan et rør til vindu/dør(sensorer) gå i sløyfe mellom dem, eller må man ha et trekkrør fra tekn.rom til hvert punkt?

 

Sikkert mer etter hvert..1f913.png

 

 

 

 

 

 

Hvis disse ekstra rørene er for å være sikker med tanke på eventuelle produkter du skal styre senere, er du vel ganske safe ja. Slik du beskriver, får du iallfall dekket lysstyringer, gulvstikk av/på og eventuell varmestyring senere. 

 

Når det gjelder trekking til sensorer for dører og vinduer, er det litt avhengig av hvilket produkt du tror du kommer til å gå for. Noen KNX-produkter har innganger for sensorer innebygget, så da er det ikke nødvendig å trekke helt til tavlen. Om du uansett velger å ville trekke det helt tavlen, er det litt avhengig av hvilken kabel du velger. Kjører du kun et par, må du da trekke fra hver sensor til hver inngang, velger du en kabel med flere par, kan du gjerne fordele litt.

 

Mange veier til Rom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går sakte men sikkert framover.

 

Har fått lagt opp trekke rør i 1 etg. +loft, inkl. Ca 250m ferdigtrekt 2xcat6 tv/data til alle rom, samt. ute på terasse på øst og vestsiden. Har i tillegg trekt opp  2xcat6 til div. plasser for evt. kontrollskjermer eller lign.

 

Alle stikk har ekstra sløyfe 20mm rør til tekn.rom eller bryter, alle brytere har ekstra 20mm til tekn.rom. 

 

Lagt opp punkt til sensorer og røykvarslere i alle rom med rør ned til tekn.rom. Har også lagt 20mm rør fra  alle vindu og dører som kan åpnes.20171121_144116.thumb.jpg.df50e20073fa92c5ee0ad96b76498f41.jpg

20171107_110548.jpg

20171125_132617.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en masse bilder.

Merk rørene.

Lag tegninger.

Tenk på lampett punkter.

Tenk på TV boks oppe på vegg for å unngå kabling under TV. Benyttes ikke punkt, heng bilder over de.

Eget skap for svakstrøm.

Tenk soner for lys.

Plasser dimmere i sikringsskap, trekk fargede kabler til ønsket impuls bryter (1,5 mm biltema, kan laskes men tenk litt om du har tre fas i huset.)

Ta ut punkter for innvendig og utvendig persienner.

Trekk flest mulig rør til sikringsskap, unngå lasking mellom signal og tilførsel.

Fest rørene sikkerlig og unngå  vinkler (forenkler etter trekking)

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nå gjort, så det blir nok slik.

Har tenkt mye på plassering av lys og stikk, spot i taket på stue kjøkken og gang tar seg av grunnbelysning. På loft blir det enkle taklamper.

 

Når det gjelder tv så blir den uansett stående så lavt at en lav benk skjuler kabling.

 

Angående lampettpunkt, så har jeg løst det med stikk ved siden av alle vinduer, både over og under, så får man heller bruke lampettledning. Gjør det mye enklere med tanke på frihet ved møblering. Stikk over vindu på egen bryter.

 

Rør er trukket med så fine buer at etterforskning bør bli en lek?

 

Blir vel to veggskap utenom sikringsskap, et for tv/data og et for "smarthus" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på bildene at du hadde lagt fine vinkler :)

Det er veldig morsomt å få muligheten til å få på plass gjennomtenkt skjult løsning.

Da jeg kjøpte leilighet for 5 år siden, la jeg inn et krav om at jeg skulle få lov å tegne den elektriske løsningen selv.

Jeg tok i så det holdt :) elektrikeren som skulle koble ga opp og spurte om ikke jeg kunne gjøre det, så skulle de gå over og godkjenne :)

 

Erfaring fra et hytteprosjekt der jeg blant annet la inn takbokser i stuetaket for senere bruk ...

Da jeg skulle ta de i bruk manglet jeg posisjonen :) hadde bilde men ikke et bilde som viste hvor langt det var til et kjent punkt.

Taket så plutselig veldig likt ut over det hele, tok en rå sjans med en bitteliten bor og en strikkepinne :)

Traff helt i ytterkanten på boksen, det vil si 15 cm feil, så glad jeg ikke tok hull til spotlighten der :)

Litt kjedelig med et 7 cm stort hull i furutaket også :)

Så ... ta masse bilder, gjerne med en tommestokk med på bilde

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.