Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELKO Dimmer med Zigbee styring


Marhil

Anbefalte innlegg

Moderatormelding (@ZoRaC):

Denne tråden er splittet ut fra @Fermate sin "powerbuy"-tråd, da den "druknet" litt i diverse spørsmål. :) 

Diskuter gjerne produktet videre i denne tråden i stedet. :)

__________________________________________________________________________________

 

Jeg er grønn når det gjelder dimmere... Kan denne "dimme" en flexit-vifte? Er interessert i mellom 2-5 stk

 

Endret av ZoRaC
Lagt til info om splitting av tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hilmar skrev:

Jeg er grønn når det gjelder dimmere... Kan denne "dimme" en flexit-vifte? Er interessert i mellom 2-5 stk

Hmm de er nok i hovedsak laget for å dimme lys. Likevel burde det vel gå. Hastighetsregulator er slik jeg har forstått det vanligvis bakkant baserte (GLE) og last messig er jo disse dimmerene ganske fleksible 1-300w. Usikker på effekten på den flexit viften, men er vel neppe 300w? Det er viktig å passe på at man stiller inn minimumsnivå på dimmeren (min, max og start nivå kan man stille inn)  slik at vifte motoren alltid skrur seg på. Men, dette er min ufaglærte mening og hadde nok sjekket med en elektriker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KnutH said:

@nilsen78  Kan man i tilfelle la den ene som ikke er oppgradert bare være til pynt og sette inn begge pluggene i den nye Elko Zibee bryteren? Eller er det ikke fysisk mulig å få inn to sett kabler i den?

Hvis du bare vil koble de sammen og ha en dimmesone er det null stress, er bare å bruke wago

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var et godt poeng, jeg har bare gamle typen til ELKO som ser ut som de nye. Så da er eneste løsningen min å enten bytte ut til trykk brytere eller å kjøpe den nye ELKO bryteren? Nexea og de andre dimmerne som man installerer bak bryterne har alle det samme problemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2017 den 22.00, KnutH skrev:

Takk, det var et godt poeng, jeg har bare gamle typen til ELKO som ser ut som de nye. Så da er eneste løsningen min å enten bytte ut til trykk brytere eller å kjøpe den nye ELKO bryteren? Nexea og de andre dimmerne som man installerer bak bryterne har alle det samme problemet?

 

Ja, ingen z-wave dimmere kan styres med en eksisterende dimmer, man må bytte dimmeren til en impulsbryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Actibus said:

Ja, ingen z-wave dimmere kan styres med en eksisterende dimmer, man må bytte dimmeren til en impulsbryter

Enda

 

Jeg er spent på hvilken pris heatit vil legger seg på med z-dim. Det burde jo være en del å gå på mtp elko sin zigbee versjon. På en annen side, så er det jo mye spennende som skjer på i zigbee verden.

z-dim-front.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/24/2017 den 21.53, nilsen78 skrev:

Et annet poeng er at fibaro kun er dimensjonert for 10A kurser og mange har 16A på lyskursene sine her til lands, noe å tenke på... 

Det kan vel sikkert diskuteres, og det er det gjort flere ganger. Bare søk her. ;) 

 

På 11/24/2017 den 21.29, KnutH skrev:

Hva er grunnen til at dere ønsker ELKO sin dimmer vs å installere en Fibaro dimmer bak eksisterende dimmer?

Roterende dimmer høyner WAF. Sånn er det bare, dessverre.

 

... av dette kan vi lese at de fleste tek-produsenter er menn. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Roterende dimmer høyner WAF. Sånn er det bare, dessverre.

 

Tja... jeg tror 4 roterende dimmere på stueveggen hadde gitt mindre WAF enn dagens 2 stk toveis impulsbrytere. Det klages allerede på for mange brytere, selv om jeg har montert bare halvparten så mange som vanlige dimmere ville krevd... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Tja... jeg tror 4 roterende dimmere på stueveggen hadde gitt mindre WAF enn dagens 2 stk toveis impulsbrytere. Det klages allerede på for mange brytere, selv om jeg har montert bare halvparten så mange som vanlige dimmere ville krevd... :P 

Jo, men med HeatIt roterende sender kan du jo fjerne ALLE knappene og erstatte den med én dimmer! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.