Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilken smarthub for nybegynneren, enkel og brukervennlig grensesnitt


Gl1

Spørsmål

Skal starte opp med hjemmeautomasjon i det nye huset. I første omgang blir det innbrudd- og brannalarm. Så vil jeg fylle på med varme- og lysstyring. Ser for meg at den kan vokse på seg etter hvert. Men i første omgang ønsker jeg en enkel og brukervennlig smarthub, med et moderne UI, og med et grensesnitt og brukervennlighet som gjør det interessant for ei som egentlig synes det er unødvendig. Samtidig som det skal være litt plug and play. Tanken er å bruke Z-wave sensorer, slik at det bare er å bytte ut smarthuben hvis jeg ønsker mer fleksibilitet.

 

Har sett på Fibaro HCL, men den har fått litt mye kritikk for å være utstabil, og helt slutte å virke til tider. Samsung SmartThings høres også spennende ut, men leste en plass at det ble litt frarådet nå, pga ny versjon og struktur rett rundt hjørnet. FutureHome virker også bra, men den støtter svært få enheter enda. Ønsker f.eks kunne styre Philips Hue. Sonosstyring og Alexa talestyring er ikke må ha, men kjekt å ha hvis mulig. HomeSeer og Domoticz er ikke aktuelt enda.

 

Så da er egentlig spørsmålet, om hva dere på forumet anbefaler? Er Fibaro HCL en grei hub å starte med? 

Endret av Gl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

Hvis du skal gå Fibaro-ruten med din bruk så kanskje se på HC2 med en gang? :) 

Det blir nok for dyrt som første investering. Har kjøpt inn møbler til et helt hus, så har ikke så mye penger igjen. Så da tenker jeg å begynne med en pakke til 3-5000kr i første omgang. Men er HC2 en mer stabil hub enn HCL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Gl1 skrev:

Men er HC2 en mer stabil hub enn HCL? 

De som bruker Fibaro påstår så. 

 

 

Hvis jeg ikke (av merkelige grunner :P) skulle velge HomeSeer så hadde jeg nok muligens heller gått for SmartThings.

Hvor står det at de skal legge om så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Venin skrev:

Vurdert Telldus med både støtte for 433 MHz og Z-Wave? https://www.prisjakt.no/product.php?p=3984721

 

Da får du en rimelig her:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2433-selger-telldus-tellstick-znet-lite-v2/

Eller her:

https://www.eldirekte.no/telldus-tellstick-znet-lite-gateway-v2/cat-p/c1000621/p10636129

De er svært raske til å levere. Ofte i postkassa dagen etter bestilling.

 

Har to slike, hytta og hjemme.

Med z-wave er de "dønn stabile" .

Fungerer ok for mottak av 433 temperatursensor..

Men, du må ha stabil nettforbindelse!

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

too long; didn't watch. Hva sier han?

Var så snill og linket til 4m24s da han begynte å snakke om SmartThings. Men han anbefalte den ikke pga usikkerheten med hva neste versjon bringer. Da ble det spekulert i om SmartThings navnet skulle forsvinne, og gå over til Samsung sitt eget ConnectedHome merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
31 minutter siden, Gl1 skrev:

Var så snill og linket til 4m24s da han begynte å snakke om SmartThings

Jeg har hørt om SmartThings før.... ;) 

 

31 minutter siden, Gl1 skrev:

Da ble det spekulert i om SmartThings navnet skulle forsvinne, og gå over til Samsung sitt eget ConnectedHome merke.

Ikke la én person i én video påvirke deg så mye at du ikke vurderer det. Startkostnaden er jo uansett vesentlig mindre enn hva som helst fra Fibaro.

 

Vi roper på @Snowman som sikkert kan gi deg noe mer informasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har brukt HC2 siden i januar, og er veldig fornøyd med den. Dønn stabil, og støtter alt utstyr jeg har hatt bruk for så langt.
En fordel framfor HCL er LUA-programmering, som gir veldig god støtte for f.eks. Philips Hue. Det er verdt prisforskjellen fra HCL.
(Må nevne at den første HC2-en jeg fikk var ikke god, men den byttet Fibaro raskt og greit etter et par supportmailer, uten kostnader for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, Moskus said:

Jeg har hørt om SmartThings før.... ;) 

 

Ikke la én person i én video påvirke deg så mye at du ikke vurderer det. Startkostnaden er jo uansett vesentlig mindre enn hva som helst fra Fibaro.

 

Vi roper på @Snowman som sikkert kan gi deg noe mer informasjon.

Den som roper i skogen....

Stemmer at det var noe rykter om hva som skulle skje. Og under samsung sin dev konferanse slapp de nyheten om at alle deres smarte løsninger og iot ting skal portes over til smartthings som den endelige løsningen. Huben kommer i flere produkter også over dammen, tv´r begynner å bli enheter som skal kunne kobles inn i smartthings også. Mye vi på berget ikke får ta del i enda. Men selv har jeg ca 100 enheter koblet opp mot min hub og er fornøyd med det jeg har.

Selv om jeg har valgt smartthings, og holder meg der. Litt hva man gjør det til uansett, og er man trofast mot sitt valg så får man til mye med det meste tenker jeg.

Den største fordelen med smartthings er nok at så fryktelig mye støttes av nye løsninger og produkter, men krever jo at man bruker litt tid på både å sette seg inn i ting, og ikke minst ha en litt dypere interesse i dette.

En ren plug and play løsning som dekker alt man har lyst på finnes nok ikke uansett.

Hilsen Snømannen Kalle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Snowman skrev:

Den som roper i skogen....

Stemmer at det var noe rykter om hva som skulle skje. Og under samsung sin dev konferanse slapp de nyheten om at alle deres smarte løsninger og iot ting skal portes over til smartthings som den endelige løsningen. Huben kommer i flere produkter også over dammen, tv´r begynner å bli enheter som skal kunne kobles inn i smartthings også. Mye vi på berget ikke får ta del i enda. Men selv har jeg ca 100 enheter koblet opp mot min hub og er fornøyd med det jeg har.

Selv om jeg har valgt smartthings, og holder meg der. Litt hva man gjør det til uansett, og er man trofast mot sitt valg så får man til mye med det meste tenker jeg.

Den største fordelen med smartthings er nok at så fryktelig mye støttes av nye løsninger og produkter, men krever jo at man bruker litt tid på både å sette seg inn i ting, og ikke minst ha en litt dypere interesse i dette.

En ren plug and play løsning som dekker alt man har lyst på finnes nok ikke uansett.

Hilsen Snømannen Kalle.

 

Takk for tilbakemelding. Jeg kom over en rimelig SmartThings hub(UK-versjon) på finn. Så da begynner jeg der. Så får jeg se om jeg går over til noe annet med tiden. Det virker ihvertfall til å være slik jeg ønsker. Interessen og kunnskapen er der, men der er tiden fremover det er litt værre med. Derfor ønsker jeg litt plug and play i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har nettopp gått fra Domoticz til Smartthings.

 

Hvorfor jeg byttet:

Domoticz detter "alltid" ned når jeg ikke er hjemme. Jeg har brukt Domoticz i 4-5år tipper jeg og er fornøyd med alt med unntak av oppetiden.

Man har mange muligheter til å løse oppgaver, men også mange muligheter til å skape feil. Og jeg er dessverre ikke flink nok på Linux til å finne ut hva som er feil hele tiden.

(Nå virker det som Domoticz detter ned hele tiden, det gjør den ikke... Men om det skjer så er det når det passer minst for meg (og min fru)).

 

Nå har jeg brukt Smartthings i 2-3uker, så at jeg har 100% oppetid til nå burde være som forventet. Responsen er rask og når jeg begynner å forstå "gangen i det" så må jeg si meg veldig fornøyd.

webCore er ST sin LUA, som nybegynner så hadde jeg satt veldig pris på denne, dog jeg tror at nå som jeg har LUA litt i fingrene til enkle oppgaver så programmerer jeg LUA raskere.

 

ST har 2 store drawback i mine øyne:

1. Ingen enkel integrering av 433mhz enheter (dette var jeg klar over når jeg kjøpte) så jeg har en haug med Zigbee temp/fuktighetssensorer på vei.

Men leker også med tanken om å fortsette å kjøre rfxcom på Domoticz og sende data til ST via f.eks MQTT. Vet ikke enda om det lar seg gjøre.

2. Den virker ikke uten internettlinje (dette var jeg heldigvis ikke klar over når jeg kjøpte ST, hadde jeg visst det så hadde jeg nok ikke kjøpt).

Jeg har ikke kablede veggbrytere i huset, det meste går trådløst så jeg er avhengig av å ha en backup dersom ST går ned.

 

Det jeg har gjort for å løse nr 2 er enkelt, jeg har satt opp Domoticz som Secondary controller, så om jeg napper ut internettledningen av ST så tar Domoticz over.

Dette gjør at jeg fortsatt kan skru av/på lys etc. De avanserte funksjonene bortfaller men det er ikke så nøye, det er ikke så ofte man er lang tid uten internett.

Går begge ned samtidig så håper jeg at jeg er hjemme ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutes ago, Dreuf said:

Den virker ikke uten internettlinje (dette var jeg heldigvis ikke klar over når jeg kjøpte ST, hadde jeg visst det så hadde jeg nok ikke kjøpt).

Jeg har ikke kablede veggbrytere i huset, det meste går trådløst så jeg er avhengig av å ha en backup dersom ST går ned.

Jeg var klar over dette når jeg kjøpte min, så min strategi var fra starten av fibaro dimmere på alle lys. Det har gitt meg en "rock stable" z-wave mesh, samt at alle lys lar seg manuelt benyttes.

Samt at jeg har sett at en ups er en grei investering uansett. Tror jeg betalte 1800,- for min, samt 2 timer hos kiropraktor om du må bære den langt for å ta den med hjem ;-)

Den holder internett, ruter, trådløst, kameraer og sonos i live i tilfelle strømmen går. Mange rutere har også mulighet til å sette inn et simkort som backup.

Stømmern gikk i ca 50 minutter sist uke, og alt var alive and kicking hele tiden :-) knock on wood.

Fikk sjekket kameraene under denne perioden også, at alt var på stell.

Låsen går på batteri, så tilgang til huset var ikke noe problem.

Om jeg i fremtiden skifter HUB, så er det greit å ha sattset bredt på hyllevare z-wave og zigbee, slik at gjenbruken blir god.

 

Åkke som, gøyalt er det når ting funker ☃️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, Dreuf skrev:

Jeg har nettopp gått fra Domoticz til Smartthings.

 

Hvorfor jeg byttet:

Domoticz detter "alltid" ned når jeg ikke er hjemme. Jeg har brukt Domoticz i 4-5år tipper jeg og er fornøyd med alt med unntak av oppetiden.

Man har mange muligheter til å løse oppgaver, men også mange muligheter til å skape feil. Og jeg er dessverre ikke flink nok på Linux til å finne ut hva som er feil hele tiden.

(Nå virker det som Domoticz detter ned hele tiden, det gjør den ikke... Men om det skjer så er det når det passer minst for meg (og min fru)).

 

Nå har jeg brukt Smartthings i 2-3uker, så at jeg har 100% oppetid til nå burde være som forventet. Responsen er rask og når jeg begynner å forstå "gangen i det" så må jeg si meg veldig fornøyd.

webCore er ST sin LUA, som nybegynner så hadde jeg satt veldig pris på denne, dog jeg tror at nå som jeg har LUA litt i fingrene til enkle oppgaver så programmerer jeg LUA raskere.

 

ST har 2 store drawback i mine øyne:

1. Ingen enkel integrering av 433mhz enheter (dette var jeg klar over når jeg kjøpte) så jeg har en haug med Zigbee temp/fuktighetssensorer på vei.

Men leker også med tanken om å fortsette å kjøre rfxcom på Domoticz og sende data til ST via f.eks MQTT. Vet ikke enda om det lar seg gjøre.

2. Den virker ikke uten internettlinje (dette var jeg heldigvis ikke klar over når jeg kjøpte ST, hadde jeg visst det så hadde jeg nok ikke kjøpt).

Jeg har ikke kablede veggbrytere i huset, det meste går trådløst så jeg er avhengig av å ha en backup dersom ST går ned.

 

Det jeg har gjort for å løse nr 2 er enkelt, jeg har satt opp Domoticz som Secondary controller, så om jeg napper ut internettledningen av ST så tar Domoticz over.

Dette gjør at jeg fortsatt kan skru av/på lys etc. De avanserte funksjonene bortfaller men det er ikke så nøye, det er ikke så ofte man er lang tid uten internett.

Går begge ned samtidig så håper jeg at jeg er hjemme ;)

Takk for erfaringer. Det er gull verdt når en skal vurdere ulike systemer.

 

På 28.11.2017 den 10.44, Venin skrev:

Vurdert Telldus med både støtte for 433 MHz og Z-Wave? https://www.prisjakt.no/product.php?p=3984721

Hadde Telldus en periode for mange år siden, da kun med 1-veis. Så jeg har ikke tenkt på det, pga tidligere erfaring. Men det virker jo ut til å ha blitt veldig bra nå. Ble positivt overrasket over det jeg så når jeg søkte på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

7 hours ago, kmlugg said:

Hva er begrensningen til denne vs for eksempel VeraPlus med RFXTrx433? Jeg skal begynne med varmestyring av ca 10 rom med panelovner. Er litt bekymret for 433mhz dekningen.

 

Dekningen er ikke problemet med 433 syns jeg, med litt ekstra antenne er dekningen bedre på 433 enn z-wave hos meg.. Det er mer det å vite at beskjeden nådde frem. Jeg styrer varme i 4 rom med opplegget du nevner og Nexa brytere, selv om det har fungert veldig bra er det definitivt flere usikkerheter enn med Z-Wave eller andre som gir tilbakemelding på kommando.

Det finner jo WiFi alternativer også, jeg har ikke prøvd de selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det jeg syns gjør det vanskelig er at salgsinformasjonen naturligvis snakker veldig lite om hva dingsen mangler/ trenger en kostbar ekstradings for å støtte, og holder seg til hva den er god på. En slik liste sier noe om hva som er med i boksen du tar med hjem, og hva som eventuelt må kjøpes i tillegg. Det var for min del overaskende vanskelig å få oversikt over disse systemene når jeg skulle handle.. Det er ikke sikkert jeg hadde gått for Vera om jeg visste hva jeg vet nå. :)

 

Hva vet du om vera nå @PerH, som du referer til her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vera har hatt et par dårlige firmware oppdateringer i det siste som kanskje farget den kommentaren litt. :) Det har generelt vært endel styr med UI7 interfacet, det er litt seigt å jobbe med. Det problemet løser seg med en plugin som heter AltUI, et brukergrensesnitt som fikser problemene og får opp farten. 

 

Jeg tror nok Vera passer bra for størrelsen system jeg har, og jeg ser folk på MCV forumet med svære systemer basert på disse. Generelt syns jeg det er mye funksjonalitet for penga. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok. Bra dere ikke er så uvenner som det først kunne høres ut til, do og Vera. :) 

 

Telldus TellStick ZNet Lite V2 (z-wave + 433mhz) kommer i startpakke ink 2 fjernbrytere til kr 1500. Jeg ser jo at VeraPlus + RFXTrx433 har en ganske annen prislapp (3500 ink de samme nevnte brytere). Fra nybegynnerperspektiv leverer disse to det jeg trenger, z-wave og 433. Men hva får man for 2000 kr ved å gå for Vera+rfxt

 

Kan noen hjelpe til med å belyse dette? Feks, kjører ikke Znet lite v2 standalone når nettet går ned eller serveren til Telldus er utilgjengelig av annen grunn? Og evt hjelpe til å fylle ut den uferdige oversikten over systemer i fugleperspektiv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min far har ZNet Lite (ikke V2) på hytta, og det lille jeg så på det så var web grensesnittet enda verre enn Vera.. Han ville også ha mulighet til kamerastyring og 433 sensorer(ikke bare brytere), så han endte opp med VeraPlus og RFX han også. 

 

Uten å vite hva som finnes til tellsticken så er det et forholdsvis aktivt miljø for plugins og addons til vera, det er en egen "app store" hvor man finner det meste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, PerH skrev:

Min far har ZNet Lite (ikke V2) på hytta, og det lille jeg så på det så var web grensesnittet enda verre enn Vera.. Han ville også ha mulighet til kamerastyring og 433 sensorer(ikke bare brytere), så han endte opp med VeraPlus og RFX han også. 

 

Uten å vite hva som finnes til tellsticken så er det et forholdsvis aktivt miljø for plugins og addons til vera, det er en egen "app store" hvor man finner det meste.. 

Høres bra ut ut. Ser forøvrig at ZNet lite v2 støtter 2-veis 433: http://nytestat.se/telldus-v2-gor-433-mhz-dubbelt-sa-anvandbart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.