Gå til innhold
  • Bli medlem
Merko

Philips HUE Dim Switch registrere klikk i HomeSeer?

Anbefalte innlegg

Har en Philips Dim Switch hvor jeg kan slå av\på eller dimme lysene.

Noen som vet om det finnes en plugin til HomeSeer som kan fange opp når fjernkontrollen blir trykket på? Eller er det mer eller mindre umulig, da den sannsynligvis bare sender signal til Philips Bridge uten at Homeseer kan få nøss i dette?

Om det hadde vært mulig, så kunne jeg jo ha brukt fjernkontrollen til veldig mye annet enn dimming av philips lys.. :P

noen som vet noe om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha, jeg som trodde HUE hadde toveiskommunikasjon (bare mellom bridge og pærer da?), da er det vel ikke særlig overlegent MiLight likevel?

Off-Topic, men likecel On-Topic :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, Evelen skrev:

Jaha, jeg som trodde HUE hadde toveiskommunikasjon (bare mellom bridge og pærer da?), da er det vel ikke særlig overlegent MiLight likevel

Hue kjører Zigbee som er to-veis, ja. Men akkurat som med Z-wave betyr det ikke at man kan lese av status av fjernkontroller, det er opp til hvordan fjernkontrollen er satt opp.

1 time siden, Merko skrev:

Noen som vet om det finnes en plugin til HomeSeer som kan fange opp når fjernkontrollen blir trykket på? Eller er det mer eller mindre umulig, da den sannsynligvis bare sender signal til Philips Bridge uten at Homeseer kan få nøss i dette?

Beklager dette vet jeg ikke noe om. Jeg tror (med stor T) at fjernkontrollen er mer Hue-spesifikk enn du ønsker.

Men det finnes jo andre som rapporterer fint til HomeSeer, så kan du jo styre Hue derfra. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bestilt samme dimmer, men ikke mottatt den enda. Sjekket det opp via API dokumentasjonen, og det ser ut som det kun er mulig å hente informasjon fra dimmeren, da den ikke gir ikke beskjed selv når status/state endres. Så det krever at du har et program/skript som sjekker dette kontinuerlig, f.eks hvert 0,1s. Du må sette opp dimmeren som en sensor.

Vet ikke hvordan det funker i HomeSeer da jeg ikke bruker det :)

Endret av Jompa Tormann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hente informasjon fra dimmerne? Dimmerne har vel ingen verdier lagret i seg? Sender ikke den bare signal til lampen/bridge om at den skal gå ned til X% eller tilsvarende? Må vel isåfall lese av verdiene fra lampe(?)

Men ja, script som sjekker noe hvert 0.1s synes jeg virker som en dårlig løsning :P men men. takk for svar. får stå over, så heller kjøpe en ordentlig z-wave fjk om jeg trenger det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dimmeren blir registrert som en sensor i Hue Bridge, med 4 knapper (ON, DIM UP, DIM DOWN, OFF) og fire statuser (Initial press, hold, short released, and long released) per knapp. Selve dimmeren har ikke noen verdier nei. Det er sikkert mulig å lese av verdier på lampene og at det fungerer bedre, men det er vel samme problem med at det må sjekkes kontinuerlig? Har ikke satt opp mitt system enda, så vet ikke mulighetene helt ?

Endret av Jompa Tormann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord er det som Z-wave-fjernkontroller som skal brukes via assosiasjon. De kan sende signaler til noder (altså lamper og lys), men de har ikke en egen status som kan leses av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 3.8.2016 klokken 18.43, Go4IT skrev:

Denne informasjonen er tilgjengelig om mine Hue-dimmere i HS3 med JowiHue plug-in :

Takker!

Testet selv nettopp (visste ikke at jeg måtte lage switchen i Jowie-instillingene da den ikke dukket opp automatisk.

fungerer jo ypperlig.

Testet dette:

vvxEuCH.png

Fungerte akkurat som tiltenkt!

Så i teorien kan jeg jo kjøpe flere av disse switchene, så programmere hver knapp til noe..

Ikke bare det, ser ut som man kan programmere hver knapp på 4 forskjellige måter, short press, long press ol.

AzMcpYN.png

Dette var moro! =)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg dette før nettopp. Men får det ikke til å fungere, ved å bruke feks. Has its value set to 1000-1003 så skjer det ingen ting. Før så skulle det være mulig å sette bryteren til Simple switch i innstillinger, men ser ikke det nå. Erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av storeulv
      Har søkt uten hell både her på forumet og på det store nettet.

Jeg har flere rom med HUE Motion Sensor (HMS) som jeg bruker til å styre lysene i rommet med. Som dere jo vet har disse sensorene også lysmåler og termometer innebygget, og målt temperatur kan jeg lese av i HomeSeer. Problemet er at det ser ut til å være temperaturen i tilknytningsøyeblikket, dvs. da jeg knyttet HUE bridge opp mot HS'en, for temperaturen har stått på nøyaktig samme nivå i nesten en uke nå.

Spørsmålet mitt er da; kan man sette et pollingintervall på disse sensorene? Jeg er ikke i stand til å finne noe i innstillingene til sensoren, så hva gjør jeg evt. feil?

Finnes det andre og smartere løsninger for å lese av tempen på en HMS som kan brukes inn mot HS'en?
    • Av sjoseth
      Hei,

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.
      Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.
      Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

Oppsett og hardware:
      Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.
      Ubiquity nettverks utstyr.
      Airpatrol wifi varmepumpestyring
      Div hue produkter
      Chromecast
      Pioneer AVR
      Logitech UE smartradio
      Android webcam
      Wemos (Arduino) temp sensor
      Tibber

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:
      Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.
      Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.
      Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).
      Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.
      Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Kommende oppdateringer:
      Ny tablet for styring er på tur i posten.
      Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

Framtidige oppdateringer:
      Flere Hue lyskilder.
      Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.
      Hue motion sensor.
      Google home mini.
      Harmony hub.
      Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.
      Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk
    • Av Chris.F
      Hallo folkens

Jeg har sett det er noen av dere som har Elko's ZigBee dimmere, men er det noen som har testet disse mot Philips Hue i det siste?

Jeg så dette innlegget fra i fjor men jeg kontaktet Elko for en måned siden for å spørre om RS316 gikk på Hue Bridgen og fikk dette som svar:

Jeg har hørt med noen lokale elektrikere og ingen har dem på lager og er heller ikke interessert i å "låne" ut en da de ikke får solgt/returnert dem, og jeg er heller ikke så veldig keen på å bruke penger på noe som ikke vil fungere med oppsettet mitt.

Jeg vet jeg kan kjøre software som en bro imellom Z-Wave og Hue men jeg hadde foretrukket å ha alt koblet direkte opp på Hue'n.
    • Av superwerder
      Hej,
      Jeg har fået mig et Philips OLED tv, model POS559002. Denne model kan styres via deres philips app og jeg kan få kontakt til nogle JSON sider som eksempelvis http://ipadresse:1925/system

Til Philips appen er der en slags authentication, hvor man skal taste en kode ind, som fremkommer på skærmen.

Derudover har jeg fundet lidt forskellige sider, der beskæftiger sig med emnet, men intet af det fungerer. Der er åbenbart forskel på årgangen af de forkskellige Philips tv.

Denne: https://www.domoticaworld.com/scripts/tv-control-philips/

Her kører han vist et vb script der kalder et andet script, men det virker ikke for mig. Nok også pga authentication der skal til.

og denne: https://community.home-assistant.io/t/philips-android-tv-component/17749

De bruger dog python og jeg ved intet om det. Bruger homeseer på en Win7 pc og kan programmere i vb script/vb.net.

Er der nogen der kan hjælpe med at oversætte python scriptet til vb script eller som har en anden integration til homeseer? Det vigtigste er at få tænd/sluk til at fungere eller få status om tv'et er tændt.